Energiansaannin vaihtelu kahden viikon jaksoissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Äijä
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by turre101
Tässähän taas ole mitään järkeä, ellet syönyt TOSI paljon, jää muuten miinukselle kokonaisuutena, kun kymmenen päivää mässäät ja 14 päivää laihdutat - olettaen että energiavaje ja ylimääränen on samansuuruiset. Esim. +500 / -500

Tarkoitus olisi tiputtaa rasvoja, mutta tuollainen vaihteleva meininki olisi helpompaa kuin pitkä yhtäkestoinen dietti. Voima- ja lihasmassakin toivottavasti pysyisi paremmin yllä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hulkki taisi mainita 2 viikkoa plussalla ja viikko miinuksella strategiasta. Tarkempaa tietoa? Hulkki?

Hulkki oli muistaakseni sitä mieltä, että 2 viikon jaksot olivat jo hieman turhan pitkiä, jotta homma olisi toiminut toivotusti. Muistaakseni hieman lyhyemmällä kierrolla oli tyytyväinen..

Tonza,
Eikös sulla ollut samanlaisia suunnitelmia? Oletko jo aloittanut kokeilun?

Joo, tein vähän tuon tapaista jossain välissä viime talvea. Tuntui ihan hyvältä ja oli helppo motivoitua tuollaiseen reilun viikon rykäykseen. Vaihtelua tuli ja pää tykkäsi, ei tylsistynyt. Sopi mulle.

Totuus kuitenkin on, että voisin niin monta asiaa tehdä vielä paremmin kuin nyt teen tai mitä talvella tein, että todellista tulosta näkee sitten paremmin kun toteutus on kohdallaan.

Mutta tuo systeemi on mulla ykkösenä, kun saisin ensin dietattua ja pääsisin sitten aloittamaan syksy/talvitreenit...

Originally posted by arnold
joku oli koittanut tota keinoa ja oli sanonu kehittyneen mut totes myös et oli aika rankkaa syödä jatkuvasti älyttömän paljon ja sitten älyttömän vähän.totes et mukavampi syyä normaaliin tapaan.taitaa tulla aika kalliiksikin syyä pari viikkoo isoja määriä.

Miksi tehdä asia itselleen noin vaikeaksi ? Erilaiset hiilihydraattijauheet eivät ole kalliita, varsinkaan maustamattomat. Fun Lightia tai vastaavaa sekaan ja pari 400 kalorin juomaa naamaan/päivä. Useimmissa mysleissä on lähes 400 kaloria/100 grammaa ja 100 g mysliä ei ole paljon. Halvat gainerit sisältävät suurimmaksi osaksi hiilareita jne..

Sitten kun tulee dieettivaihe voi vain pudottaa ruokavaliosta nuo ylimääräiset hiilarit pois, eikä tarvitse juurikaan laskella mistä ne kalorit karsii.

Tämän dieetin ideaan kai kuuuluu, että bulkkijaksolla pitäisi kai kierrättää niitä aineita, joista ylimääräiset kalorit tulevat. Voisihan sitä pitää ensin hiilarijakson, sitten proteiinijakson, sitten roskaruokajakson (muistaakseni jokin Hesburgerin tuplahampurilainen sisältää n. 1000 kaloria..) a`la Lee Priest.

Jos aikoo vetää normisyklitystä (dieetti : bulkki = 1) olisi optimaalinen pituus mielestäni 9-12 päivää per syömistapa.

Itse vedän nyt massaa pintaan syöden 2 viikkoa about 1000 kaloria plussaa ja sitten viikon dieetaten 500 kaloria miinuksella. Tämä perustuu energian selvän ylisaannin (vähintään se 1000 kcal / päivä) aiheuttamaan anabolisten hormonien tasojen tilapäiseen nousuun. Tasot palautuvat tutkimusten mukaan normaalitasolle about 2 viikon overfeedingin jälkeen, joten tuohon on otollinen aika pistää viikko dieettiä ja sen jälkeen uutta kierrosta koneeseen.

Saattaa olla turhaa kikkailua, mutta itse uskon että tällä tavalla voi pitkällä aikavälillä saada paremmin lihasmassaa aikaan, kuin perinteisellä "syödään 9 kk makkaraa, pizzaa ja leivonnaisia ja sitten dieetataan 3 kk piitsikondikseen" -metodilla. Painonlisäyshän riippuu täysin kaloreista.

Lisäksi uskon että on parempi kerätä massaa syklittämällä vaikka 2 viikkoa pluskaloreita ja viikko ylläpitokaloreita kuin vain suoraa putkea koko ajan ylimääräisillä kaloreilla.

Originally posted by Hulkki
Jos aikoo vetää normisyklitystä (dieetti : bulkki = 1) olisi optimaalinen pituus mielestäni 9-12 päivää per syömistapa.

Itse vedän nyt massaa pintaan syöden 2 viikkoa about 1000 kaloria plussaa ja sitten viikon dieetaten 500 kaloria miinuksella. Tämä perustuu energian selvän ylisaannin (vähintään se 1000 kcal / päivä) aiheuttamaan anabolisten hormonien tasojen tilapäiseen nousuun. Tasot palautuvat tutkimusten mukaan normaalitasolle about 2 viikon overfeedingin jälkeen, joten tuohon on otollinen aika pistää viikko dieettiä ja sen jälkeen uutta kierrosta koneeseen.

Saattaa olla turhaa kikkailua, mutta itse uskon että tällä tavalla voi pitkällä aikavälillä saada paremmin lihasmassaa aikaan, kuin perinteisellä "syödään 9 kk makkaraa, pizzaa ja leivonnaisia ja sitten dieetataan 3 kk piitsikondikseen" -metodilla. Painonlisäyshän riippuu täysin kaloreista.

Lisäksi uskon että on parempi kerätä massaa syklittämällä vaikka 2 viikkoa pluskaloreita ja viikko ylläpitokaloreita kuin vain suoraa putkea koko ajan ylimääräisillä kaloreilla.

Tuli tässä mieleen että paljonko paino voisi nousta tuon +1000kcal kahden viikon jälkeen? Teoriassa? Käytännössä?

Originally posted by Rock^
Tuli tässä mieleen että paljonko paino voisi nousta tuon +1000kcal kahden viikon jälkeen? Teoriassa? Käytännössä?
Jos kaikki menee laardiksi (toivottavasti ei) niin 14 000 kaloria jaettuna 7700 kalorilla (energiamäärä, joka on sitoutunut 1 kiloon laardipainoa kehossa) = 1,8 kg. Siitä miinustat 3500 kaloria dieettiviikolta ja lopputulos on + 1,35 kg painoa kolmessa viikossa.

Näin siis teoriassa, käytännössä ensinnäkin on melko hankala tietää tasan tarkkaan kehon kuluttamia kaloreita ja kalorimäärien aiheuttamia aineenvaihdunnan vaihteluita yms. Perusideana mulla tuossa onkin, että toi on huomattavasti parempi tapa saada 1,35 kiloa lisää painoa 3 viikossa kuin tasaisesti syömällä.

Originally posted by Hulkki

Ainakin se kevätdieetti on helpompi ja ehkä ajallisesti lyhyempi kun ei ole koko talvea kerännyt rasvaa. Itse bulkkasin aika rajusti koko viime talven ja kylläpä sitä rasvaa riittikin poltettavaksi. Enää en tee samaa virhettä.

Originally posted by Nitsku
Ainakin se kevätdieetti on helpompi ja ehkä ajallisesti lyhyempi kun ei ole koko talvea kerännyt rasvaa. Itse bulkkasin aika rajusti koko viime talven ja kylläpä sitä rasvaa riittikin poltettavaksi. Enää en tee samaa virhettä.

Dieetin sääntö nr. 1: rasvaa on aina muutama kilo enemmän kuin luulit, ja dieetti kestää aina kuukauden pidempään kuin arvioit.

Nimim. "Melkein kesäkuntoon 2003 ehtinyt"

Originally posted by JSmith
Dieetin sääntö nr. 1: rasvaa on aina muutama kilo enemmän kuin luulit, ja dieetti kestää aina kuukauden pidempään kuin arvioit.

Nimim. "Melkein kesäkuntoon 2003 ehtinyt"

Tuosta pitäisi tehdä huoneentaulu vaikkapa keittiön seinälle ;)

Originally posted by JSmith

Tuo on niiiiiin totta.

Muutama kilo mulla on lähtenyt, mutta kyllä täytyy vielä toiset samanverran ottaa, jos kuvittelee edes jonkinlaisessa kunnossa olevansa.

Originally posted by Tonza
Muutama kilo mulla on lähtenyt, mutta kyllä täytyy vielä toiset samanverran ottaa, jos kuvittelee edes jonkinlaisessa kunnossa olevansa.

Just sama tilanne. Keväällä katsoin että nooh, parin kk kiristyksellä saadaan jonkinlainen rantakunto. Nyt 3 kk myöhemmin peilissä ei ole vieläkään ritilästä kuin aavistus, joskin kesälomalla määrätietoinen diettaaminen ei oikein ole onnistunut kun ei ole ollut tekemässä itse safkoja. Koko ajan on ollut suunta tiukempaan päin, mutta niin h-i-t-a-a-s-t-i. Tätä se on meillä jotka ovat olleet nuorena ylipainoisia.

En bulkkaa, en ikinä. Tuota syklitystä kyllä voisin kokeilla... Siinä olisi vielä se hyvä puoli, että rasvanpoltto on tosi tehokasta ylisyöntiperiodin jälkeen jonkin aikaa. Toisin kuin pitkässä dieetissä jossa joutuu joko vetämään paljon aerobista tai tiputtamaan kaloreita melko matalalle jos meinaa tehdä jatkuvaa tulosta, ainakin mun kokemuksien mukaan.

Pekospee sanoi:
Miten syklitys onnistuu, jos diettivaiheessa vedetään ketoosiin asti? Onko kellään kokemusta?

Tätä juuri pohdinkin! :) En nyt heti löytäny toista threadiä (oisko ollu Hulkin aloittama) samasta aiheesta). Mielestäni hyvä ja mielenkiintoinen threadi (oli pakko nostaa ylös). Uusia kokemuksia?

En tavoittele maksimaalista lihaskasvua. Haluaisin pysyä suht tiukkana läpi vuoden. Inhoan pitkää dieettiä. Tässäpä mietin, miten toimia.

Pidän siitä, että viikonloppuna saa syödä rennommin. Se ei tarkoita roskan mättämistä vaan reilua määrää kunnon ruokaa ja toisena päivänä (la/su) reilua herkuttelua esim. makeisilla. Muutoin ei ole tarvetta koskea mihinkään vaaleaan leipään, pullaan, alkoholiin tms. lainkaan.

Olisikohan näistä lähtökohdista hyvä toimia esim. siten, että ottaa 3 viikon jaksoja ja yrittää katsoa, että tuolla jaksolla kulutus&syönti on ihan hieman plussalla (se lihaskasvu) ja jakaa sitten syönnin seuraavasti:
vko 1: niukka pluskalori (piikki la-su)
vko 2: niukka pluskalori (piikki la-su)
vko 3 ma-pe selvä miinuskalori, la-su selvä pluskalori

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom