Enemmän proteiinia kuin tarve vaatii?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis!
  • Aloitettu Aloitettu
muuli sanoi:
No tietääkö joku voiko se ylimääräinen protsku muuttua läskiksi vai paskooko nuorimies sen ulos??? Kaveri tuossa vaan just sano et hiilarit muuttuu läskiks mut protsku ei...

Ei elimistösi niin tyhmä ole että se antaisi hyväänlaatuisia ravintoaineita kadota vessanpönttöön. Jos syöt enemmän energiaa kun kulutat, vaikkakin söisit pelkkää proteiinia, painosi nousee. Voi vielä lisätä, että keholle proteiinien muuntaus on sinänsä energiaa kuluttava prosessi, mutta silti jos energiaylijäämä on niin paino nousee.
Mielestäni dieetti jossa syödään 4g proteiinia/painokilo on vaan turhan kallis tapa täyttää energianvarastoja----> Luulutavasti suuri osa prodesta muuttuu joko glukoosiksi tai rasvaksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Angel of Death sanoi:
Joo mäkin yleensä vedän 2 g/painokilo mutta en huomioi rasvoja mukaan. Painoa tällä hetkellä n. 67 g (liian vähän :nolo: :D) niin proteiinia tulee syötyä n. 140 g. Luulis riittävän.
Kerro mullekki mite oot saanu ittes nuin tiukille. :lol2:

Laskeskelin tossa yhden päivän ruokailun ravintoarvot ja olin syönyt n.292g proteiinia. Painan 85kg, joten tosta tulee n. 3,5g/kg. Makroravinnejakauma oli suunilleen 40% prot, 45% hh, 15% rasv. Aika kakka toi jakauma on, mutta en jaksa säätää niin paljoa, kun oon ihan hyvin kasvanu tuollakin. En ole mitään haittoja huomannut ainakaan viellä ja hyödyistä en osaa sanoa, kun en ole ruokavaliotani kauheasti tarkastellut.

suortti sanoi:
Laskeskelin tossa yhden päivän ruokailun ravintoarvot ja olin syönyt n.292g proteiinia. Painan 85kg, joten tosta tulee n. 3,5g/kg. Makroravinnejakauma oli suunilleen 40% prot, 45% hh, 15% rasv. Aika kakka toi jakauma on, mutta en jaksa säätää niin paljoa, kun oon ihan hyvin kasvanu tuollakin. En ole mitään haittoja huomannut ainakaan viellä ja hyödyistä en osaa sanoa, kun en ole ruokavaliotani kauheasti tarkastellut.

If it ain´t broken, don´t fix it :thumbs:

Anabolian ylläpitämisen päälle otettuj 'ylimääräisiä' proteiineja voi käyttää (erittäin kalliina) hitaan hiilihydraatin lähteenä, joka dieetillä voi olla eduksi.

tys0n sanoi:
Ylimääräinen proteeiini muuttuu rasvaksi.

Kaikki energia mitä ei käytetä muuttuu rasvaksi. Olkoon sitten kysymyksessä hiilarit, prode tai ite rasva.

[hatusta heitettyä]
Jos otat protskua 500g * 4kcal = 2000kcal ja kulutat siitä vaan 1800kcal niin lihot jos taas 2200kcal niin laihdut, riippumatta siitä, että onko jakauma 1,5g/painokilo vai 4g/painokilo.
[/hatusta heitettyä]

Muistan joskus kuulleeni että ylimääräinen proteiini rasittaa munuaisia ja tulee osaksi virtsan mukana ulos. Ei siis kannata syödä liikaa protskua!

henrig75 sanoi:
Muistan joskus kuulleeni että ylimääräinen proteiini rasittaa munuaisia ja tulee osaksi virtsan mukana ulos. Ei siis kannata syödä liikaa protskua!

Virtsan mukana sitä ei ainakaan saisi tulla. Kakkana korkeintaan:kakka:

Sukulaku sanoi:
Virtsan mukana sitä ei ainakaan saisi tulla. Kakkana korkeintaan:kakka:

Ei kai sitä nyt senkään mukana tuu? Vai tuleeko? :eek: :confused: Mun käsittääkseni kaikki ylimääräinen vaan varastoituu läskiksi :D

Angel of Death sanoi:
Ei kai sitä nyt senkään mukana tuu? Vai tuleeko? :eek: :confused: Mun käsittääkseni kaikki ylimääräinen vaan varastoituu läskiksi :D

Juu, kyllä munkin mielestä se käytetään energiaksi, mutta jostain olin lukevani, että sitä voisi tulla paskan mukana. Ei ainakaan pissinä.

Jos on proteiinia on virtsassa, jotain on pahasti vialla. Tony Halme sanoi että jos paska on mustaa, niin tietää syöneensä protskuja tarpeeksi :rock:

Jasd sanoi:
Jos on proteiinia on virtsassa, jotain on pahasti vialla. Tony Halme sanoi että jos paska on mustaa, niin tietää syöneensä protskuja tarpeeksi :rock:

No shit Tony Halmehan tietää kaiken bodauksesta jne.. :hyper:

mik99 sanoi:
No shit Tony Halmehan tietää kaiken bodauksesta jne.. :hyper:
No joo, mutta kyllä se on tai siis oli varmaan silti isompi entä 99,9% pakkislaisista vaikka fläsää onkin ;) .

Mites tää juttu minkä joskus jostain bodilehdestä luin, että törkeen ylenmääräisen proteiininsyönnin seurauksena muodostuu kroppaan ammoniakkia joka on haitallista anabolialle..?

Ei tässä välillä tiedä miten päin taiteilla, kun toisaalla käsketään ottaa väh. 20 g protskua 2 tunnin välein ja toisaalla välttämään liikoja. Kai se sanonta liika on aina pahasta pätee tähänkin, jos munuaiset ei tykkää ja forcen heittämä ammoniakin vaikutus anaboliaan pitää paikkaansa.

Kyllä se 2 g/painokilo päivässä taitaa olla aikas sopiva määrä, joka tulee kasaan sen kummemmin tarkkailematta miten syö. (Kun nyt perusruokavalioon kuuluu maito, maitorahka, raejuusto...)

stealth sanoi:
Kerro mullekki mite oot saanu ittes nuin tiukille. :lol2:

Kilpakehonrakentajathan käyttävät nykyään lintuhormoonia, jotta luut kevenisivät. Pääsee kisaamaan alempaan painoluokkaan.

Jakob sanoi:
Kaikki energia mitä ei käytetä muuttuu rasvaksi. Olkoon sitten kysymyksessä hiilarit, prode tai ite rasva.

[hatusta heitettyä]
Jos otat protskua 500g * 4kcal = 2000kcal ja kulutat siitä vaan 1800kcal niin lihot jos taas 2200kcal niin laihdut, riippumatta siitä, että onko jakauma 1,5g/painokilo vai 4g/painokilo.
[/hatusta heitettyä]
Näin tapahtuu, mutta ei ihan suoraan. Rankasti yksinkertaistaen ylimääräinen proteiini muuttuu glukoneogeneesin kautta glukoosiksi. Tämä glukoosi taas on kehon käytettävissä tai varastoitavissa rasvasoluihin lähes samalla tavalla kuin ravintona nautitut hiilarit. Prosessi on kohtalaisen kallis energiantuotannollisesti mm. proteiinin lämmöntuotantoa nostavan vaikutuksen takia, eli kaloreita tarvitaan enemmän.

Näinpä kysymykseen kannattaako syödä "liikaa" proteiinia voi kysyä vastakysymyksen, kannattaako tarvittavat hiilarit syödä itse vai antaa kehon joutua tuottamaan ne?

dorz sanoi:
Näin tapahtuu, mutta ei ihan suoraan. Rankasti yksinkertaistaen ylimääräinen proteiini muuttuu glukoneogeneesin kautta glukoosiksi.

Oikeassa olet, mutta se ei silti muuta sitä faktaa, että kulutukseen nähden ylimääräinen proteiini ei lihottaisi.

Jaunty sanoi:
Ite oon ainaki lueskelin joskus joltai sivustolta että liika protsku rasittaa elimistöä, eli en ainakaa oo ite viittiny paljoa yli vetää :)

pöh :anssi:

Välillä kannattaa muunnella sitä annosta mitä päivässä käyttää.

Suositut

Back
Ylös Bottom