Elinaikakerroin - kampanja pienemmän eläkkeen puolesta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Kuulin viime viikolla mielenkiintoisen termin: elinaikakerroin.

Kyseessä on siis valtion toimenpide tulevaisuudessa kasvaviin eläkemaksuihin. Kertoimesta on tehty päätös jo vuonna 2007, ja siinä oli siirtymäaika joka siirsi kertoimen käytön alkamaan vuodesta 2009.

Käytännössä elinaikakerroin vähentää eläkettäsi joka vuosi (alkaen vuodesta 2009) noin prosentin luokkaa. Viimeisenä kolmena vuotena 100 % eläkkeestäsi on siis vähennetty tähän mennessä (1 % + 0,99170 % + 0,98689 %) 2,97859 %, eli käytännössä 3 %. Ja eihän se ole paljoa. Mutta musta se on aika paljon. Mä olen 34-vuotias, ja jään eläkkeelle 63 vuotiaana. Eli siihen mennessä (mulla on 29 vuotta työelämää jäljellä) mun eläkkäistä leikataan n. 1/3 pois. Halusin tai en. Aika siistiä!

Alla pari linkkiä asiaan liittyen. Kenelle asia tuli uutena tietona?

http://www.tyoelake.fi/Page.aspx?Section=45367

http://www.keva.fi/fi/elakkeet/elakkeen_maara/elinaikakerroin/Sivut/Default.aspx

Mukavaa työpäivää kaikille! :wall:

Edit. En tiedä miksi, mutta tästä uutisesta tuli heti mieleen se Kummelin sketsi, missä Timo Kahilainen nykii pankin ovea turhaan tynnyriin pukeutuneena ja toteaa lopussa "Kiitti Wegelius!" tms.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielestäni olet ymmärtänyt homman hyvinkin paljon väärin. Ei se noin mene. Ei sitä kerrointa lasketa mitenkään jäljellä olevien työvuosien mukaan. Lainausta linkkamaltasi KEVA:n sivulta:

Elinaikakerroin määritellään erikseen kullekin ikäluokalle 62 vuoden iässä. Kerroin määritellään viiden edellisen vuoden kuolevuustilastojen perusteella. Tällä kertoimella kerrotaan alkava vanhuuseläke riippumatta siitä, missä iässä henkilö jää vanhuuseläkkeelle.

Eli sitä kerrointa ei määritellä etukäteen eikä se vaikutus ole mitään 1/3 luokkaa. En oikein ymmärrä miten olet päässyt esittämääsi johtopäätökseen/laskelmaan mutta väärin se joka tapauksessa on. Kokeilin sitä KEVA:n laskuria ja vaikutus oli sen mukaan noin 15 % luokkaa. Ajatushan tietysti on, että eliniän pidentyessä eliniän aikana saadun eläkkeen määrä pysyy suunnilleen samana jos tasoa lasketaan.

Jos nyt jossain vaiheessa keskimääräinen elinikä alkaisi laskea niin silloinhan tuon kertoimen vaikutus nollaantuisi käytännössä.

Sinänsä jännä tietysti että tämäkään uudistus ei koske taas suuria ikäluokkia, joiden keskimääräinen elinikä on varmasti paljon korkeampi kuin edeltävän (sodat käyneen) sukupolven... :jahas:

Tämä kerroin on välttämätön rakennelma siinä ikärakennetilanteessa, missä Suomi nyt on. Joka vuosi pitää pienemmän työssäkäyvän väestön rahoittaa yhä isompi eläläisten joukko, joka lisäksi elää joka vuosi pidempään. Eläkeläisten määrä lisääntyy siis ikähaitarin kummastakin päästä. Itse olen ajatellut asian niin, että sijoittamalla pitää oma eläke pistää sukanvarteen - Suomen eläkesysteemi on vararikossa siinä vaiheessa kun itsellä tulee parin kymmenen vuoden päästä työvuodet täyteen.

Suurten ikäluokkien kusetus, osa 67.

Kun väestörakenne yms tiedetään, ei oikeasti ole kovinkaan vaikeata matematiikkaa laskea, kuinka paljon sinne eläkekirstuun pitää laittaa ja kuinka paljon sieltä voi ottaa ulos. Nyt vaan vuosikaudet on laitettu liian vähän ja nostettu eläkkeitä, kun sopivasti suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Seurauksena rahat ei riitäkään, ja pitää alkaa keksiä uusia selityksiä, miksi nuorempien eläkemaksut kasvaa, vaikka tulevaisuudessa sitä eläkettä ei sitten tulekaan samaan malliin jos ollenkaan.

Mä en maksa kuin minimin eläkettä, sairasta rahanhaaskausta kun ei koskaan tiedä elääkö niin pitkään tai onko koko systeemiä enää olemassakaan. Jos eläkkeeseen mennessä ei ole saanut haalittua mammonaa tarpeeksi, niin sitten otetaan rahat sossun luukulta, eli takaisin niitä veroja joita on maksettu aikanaan vitusti. Perustoimeentulon saa kuitenkin jokainen kansalainen, joten mitä vitun iloa on maksaa nyt eläkettä kun sillä rahalla voi nauttia elämästä. Pappana sitä pärjää minimillä kun on kuitenkin kämpät ja kaikki maksettu aikoja sitten. Jos vituttaa, niin kämpät lihoiksi ja elää leveesti sitten lopun aikaa jossain perseessä vuokralla. Eläkesäästäminen on silkkaa tyhmyyttä. Rahaa tarttee nyt, ei 30 vuoden päästä. Osa elää kädestä suuhun ja antaa sitten rahat vanhana lapsille, jee, vitun siistiä elämää. Kyllä ne kakarat osaa omat rahansa tehdä siinä missä itekin tekee.

Mun elinaikakerroin sijaitsee Helsingissä, siinä on 65m2. Vuokralainen kun on sen maksanut, minä jään eläkkeelle. Siihen on noin 15 vuotta, olettaen että olen siihen mennessä maksanut myös taloni ja olen muutenkin velaton.

Mun elinaikakerroin sijaitsee Helsingissä, siinä on 65m2. Vuokralainen kun on sen maksanut, minä jään eläkkeelle. Siihen on noin 15 vuotta, olettaen että olen siihen mennessä maksanut myös taloni ja olen muutenkin velaton.

Yhdellä sijoituskämpällä tuskin vielä tarvitsee eläkkeelle jäädä vaikka olisi kuinka velaton. :)

Toki tuon kokoinen kämppä Helsingissä voi hyvin tuoda vuokraa bruttona 4-numeroisen summan, mutta ei sillä vielä kuuhun mennä?

Yrittäjänä on onneksi mahdollista päästä tosta sairaasta ideasta eroon. Palkansaaja on peruskusessa, joka palkasta lähtee eläkkeet halusit tai et. En tajua miten ihminen ei ite saa päättää mihin rahansa laittaa eikä liene vaikea arvata miksi ne rahat otetaan eläkkeeseen automaattisesti, eiköhän silläkin massilla joku pelaa lisää rahaa. Tästä voidaan jo päätellä vähän, että eiköhän tuo ole vain yksi tapa nyhtää lisää rahaa kansalaisilta.

Työntekijän eläkemaksu pidätetään myös eläkkeen rinnalla ansaitusta palkasta.

Eli eläkkeelläkin vielä lähtee mahdollisesta palkasta siivut.

Ne jotka kelaa paljonko sitä lähteekään, niin laskekaapa about 5% veroprosenttianne, silloin olette tilanteessa, jossa olisitte ilman eläkettä. Sitten kun alatte sijoittamaan tuota "ylijäämää" itse, niin veikkaan, että paremmassa tilanteessa ollaan eläkkeen iskiessä.

Ja osa hulluista maksaa vielä tämän pakollisen eläkkeen päälle oma-aloitteisesti lisää vanhoille päiville ja hakkaavat sitten ne rahat peliautomaattiin ja bingoon kun ei tiedä mitä niillä vanhana kääpänä tekisi enää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom