Elektroniikkapuuhailun aloitus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Menneeköhän tämä parhaiten tekniikkaosastolle.. No, kokeillaan.

Mulla pitäisi alkaa reenailemaan vähän sähköhommeleita, kolvailua ja muuta. Eka urakka olisi yhden kitaran potikoiden vaihto, ja jatkossa varmaan tulee ainakin ledejä asenneltua vähän vaikka mihin hupimielessä. Samoin enteilen tulevaisuutta, kesätyöpaikankin pajalla välillä joku joutuu kolvaushommiin kun pitää saada jokin systeemi improvisoitua. Mutta millaiset rojut aloittelija tarvii ja onko jotain aloittelijaystävällisiä hauskoja puuhailuproggiksia mitä tulisi mieleen?

Ajattelin eka hommata analogisen säädettävän kolvausaseman (hintaa n. 25e) ja jonkinlaisen yleismittarin. Tuttava joka on vähän kolvaillut sanoi että sellainen missä o äänimerkillä jatkuvuuden ilmaisin, muutapas en näistä tiiäkkään sitte.

Muita elektroniikkapuuhastelijoita tai työkseen tekeviä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No Welleri oli ainakin omassa "nuoruudessani" kolvien parhautta:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2072_1170_1203

Ne kahden sekunnin pikakolvit kannattaa jättää kauppaan.

25e kuulostaa siltä että sillä saa kasan paskaa, varsinkin jos ihan oikeasti elektroniikkaa kolvailee. Kyllähän noilla kaiutinpiuhat jatkaa ja kutistesukat lämmittää ympärille mutta eipä noilla oikein muuta tee.

Tuossa muutama yleismittari:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=1178_1900

Katso että otat semmosen mihin saa piuhan päähän vaikkapa hauenleuka-adapterin niin on helpompi yksin mittailla.

Kaikkihan ovat aloitelleet harrastuksen Kemon rakennussarjoilla?
http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php

Tuolta vaikka valourut ja sen virittelet stereoihin ja jo on disco pystyssä!

Wellerit on tosi hyviä kolveja jos ammatikseen tekee, mutta harrastepuuhailussa vähän niin ja näin. Sitten yleismittareista kannattaa hankkia automaattivalinnalla, että ei tarvitse alkaa säätää sen kanssa hirveästi jos ei noista mittausteknisistä asioista tiedä.. Sitten jos hankit ylimääräisiä johtoja, johon ostat hauenleuan niin turvabansku johdot on sun valinta. Eli banaaniliittimet molemmissa päissä.

Proggikset riippuu siitä mikä kiinnostaa. Joku vahvari, eq, jne sopii jos on musadiggari. Ite en jaksaisi mitään kötöstellä ellei ole spesifiä tarvetta. Ja kun kaikkea saa nykyään valmiina niin hiljaista on.

Tätä nyt ei voi suositella, mutta itse oon pärjännyt toistaiseksi bilteman halvimmalla kolvilla. Siinä on tarkka lämpötilan säätö, töpseli laitetaan seinään, odotetaan koska alkaa tina sulaa ja jossain vaiheessa pitää muistaa ottaa töpseli seinästä ettei koko laite pala. :D

Zone-sarja -42%
Tuolta vaikka valourut ja sen virittelet stereoihin ja jo on disco pystyssä!
Semi-OT, mutta mulla oli noi teininä. Oli vitun kovat vehkeet. Oli rakennettu oikein kaksi kaappia, jossa oli molemmissa kolme eriväristä lamppua ja hyvin välkkyi musiikin tahtiin. Oli vaan vittumainen, kun täytyi aina säätää, kun muutti volumea, joten päädyin siihen, että virittelin ylimääräiset vanhat stereot noille vahvistimeksi, jolloin signaali pysyi koko ajan samana. Musiikki tuli toisten stereoiden kautta. Tällä vältyttiin siltäkin, kun kerran vääsin volat liian kovalle ja luulin polttaneeni tuolta noi tyristorit, kun ei enää valot pelittäneet. Menikin sentään pelkkä vastus, joka oli pienempi homma hankkia ja vaihtaa. Valoista luovuin vasta pari vuotta sitten.

Kaveri koitti kerran tehdä jonkun vahvistinsarjan sai aikaan ison kasan sakeaa savua. En ole varma, mutta luulen, että se ei ollut vahvistimen funktio.

Meidän "valourut" oli mallia kaiutinpiuhaan teipatut ledit.. Mitä kovempaa huudatti ni sitä kirkkaammat efektit! Mutta muistan että jo nuorempana Wellerit oli kovan vehkeen maineessa. Voisi jonkin tuollaisen ala-asteelaisille suunnatun puuhasetin ottaa työn alle, harjoituksen vuoksi. Hmm.. Mulla o pari palaa finnfoamia nurkissa, jos veistelisi suoveneen siitä ja laittaisi poliisivilkut kaupan päälle ;)

Yksi tuttava luki signaalinkäsittelyä ja sivuaineena sähkötekniikkaa TKK:lla, ja kasasi opiskeluaikoinaan itselleen analogisyntetisaattorin. Siinä o jo tekemisen meininki :D

Ja hommaa sitten myös jonkinlainen teline mihin saat piirilevyt yms. kiinni. Toisessa kädessä kolvi ja toisessa tina niin koita siinä sitten kolvata jotain tarkkaa hommaa kun piirilevy liukuu alta pois koko ajan.

Valourut vois ostaa/tilata. Thomannilta varmaan saa valmiita? Vinkkejä halvasta ja hyvästä?
En todellakaan ala itte kolvailemaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom