Eläkeläisiltä kortit pois?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä niillä 40+ on liikennesäännöt ihan tarpeeksi hyvin muistissa ja jo selkärangassakin. Ei säännöissä tai autoissa ole mitään niin mullistavaa tapahtunut vuosikymmeniin että ihan koulunpenkille pitäisi. Jos on takavetoladalla selvinnyt hengissä niin on se ihme jos ei nykykoslalla. :D

Tosin monet ikään katsomatta ovat niin kyrpiä että ajavat niinkuin itteä huvittaa.

Kotopaikkakunnalla oli pappa joka kävi säännöllisesti kerran viikossa vanhalla mazdallaan osuuskaupassa. Sen kyllä aina huomasi, sillä ajotyyli oli se että ensin lyödään kaasu pohjaan ja sitten kytkimellä annostellaan vauhdin määrä. Pieni huudatus aina parkkipaikalla :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meillä sai 100€ rahaa ja leffalipun. Kivaa kun oli tasan 1 virhe :down:

mä en saanut mitään :/

annoin sen lapunkin autokoululle

(oli tosin a-teoriakoe)
 
Mksi heti autokoulun jälkeen pitää käydä se uudelleen? Noista onnetomuuksista suuri osa varmaankin johtuu vain kokemattomuudesta eli autoa ei osata vielä täysin käsitellä. Autokoulusta perusjutut kyllä hanskassa, mutta yllättävissä tilanteissa ei osata vielä reagoida oikein. Noilla +40 on varmaan enemmän unohduksissa ne liikennesäännöt ku niillä joille on kaikki juuri toitotettu kaikki säännöt ja hullunlailla päntätty sääntöjä (meillä opettaja vie isolle pizzalle jos vetää teoria kokeet 0 virheellä :D)
Autokoulun opettajan mukaan suurin osa onnettomuuksista tapahtuu 2km säteellä kotoa, koska sillon mennään ns. vanhalla muistilla ja ote alkaa herpaantumaan jo kun kohta on kotona.

Saanko minä kaksi pitsaa sitten c-kortillisena? :D

Yllättävissä tilanteissa tasan jokainen reagoi samalla tavalla, siinä ei paljon ehdi ajatella fiksuinta tapaa hoitaa tilanne. Suurin syy on asenteissa: "voin hyvin ajaa 10km/h ylinopeuttaa koko ajan, ei minua siitä sakoteta".
 
[nelo];1726647 sanoi:
Yllättävissä tilanteissa tasan jokainen reagoi samalla tavalla, siinä ei paljon ehdi ajatella fiksuinta tapaa hoitaa tilanne.

öhhh.. eli kaikki ihmiset on samasta muotista... jjust

miksköhän sit kuka tahansa ei pääse esim. hävittäjälentäjäksi? tai astronautiksi? kosmonautiksi?

kyllä ihmiset on yksilöitä ja reaktiot sekä reaktioaika vaihtelee. varsinkin vanhoilla ihmisillä reaktioajat on auttamatta paljon pitempiä kuin nuorilla.

mun mielestä voitais ottaa kortit pois kaikilta liikenteessä panikoivilta. jos ei pysty niin sit se on liian hapokasta ja voi voi.
 
öhhh.. eli kaikki ihmiset on samasta muotista... jjust

miksköhän sit kuka tahansa ei pääse esim. hävittäjälentäjäksi? tai astronautiksi? kosmonautiksi?

kyllä ihmiset on yksilöitä ja reaktiot sekä reaktioaika vaihtelee. varsinkin vanhoilla ihmisillä reaktioajat on auttamatta paljon pitempiä kuin nuorilla.

mun mielestä voitais ottaa kortit pois kaikilta liikenteessä panikoivilta. jos ei pysty niin sit se on liian hapokasta ja voi voi.

Ideana oli se, että jos eteesi tippuu taivaalta lentokone, olit sitten NASA:n astronautti tai naapurin Pertsa, et ehdi vittuakaan miettimään siinä tilanteessa - se on reflekseistä kiinni siinä vaiheessa. Eri asia on jos tajuaa katsoa taivaalle hieman ennen ja ennakoida tilanteen. Tässä "hieman" kärjistetty esimerkki, jos nyt menisi viesti perille. Tarpeeksi yllättävä tilanne, niin siinä ei auta paljon mitkään muut kuin helvetin hyvät refleksit ja onni.

Edit. Ja kaikki ei ole niitä rallikuskeja, astronautteja, kokoa rubiikin kuutiota kymmenessä sekunnissa, formuloiden maailmanmestareita tai amiksia. Toki jos on mahdollisuus harjoitella, niin voi saada selkärankaan taottua tietyn toimintamallin, joka tulisi suoraan vaaratilanteissa. Harmi vain ettei vaaratilanteet ole aina suoraan autokoulun oppikirjasta..

Edit. Ihan kiva jos sinä kerkeät kylmän rauhallisesti keksimään parhaan mahdollisen tavan hoitaa yllättävät vaaratilanteet niissä sekunnin osissa, kaikki ei pysty. :)
 
[nelo];1726683 sanoi:
Ideana oli se, että jos eteesi tippuu taivaalta lentokone, olit sitten NASA:n astronautti tai naapurin Pertsa, et ehdi vittuakaan miettimään siinä tilanteessa - se on reflekseistä kiinni siinä vaiheessa. Eri asia on jos tajuaa katsoa taivaalle hieman ennen ja ennakoida tilanteen. Tässä "hieman" kärjistetty esimerkki, jos nyt menisi viesti perille. Tarpeeksi yllättävä tilanne, niin siinä ei auta paljon mitkään muut kuin helvetin hyvät refleksit ja onni.

Edit. Ja kaikki ei ole niitä rallikuskeja, astronautteja, kokoa rubiikin kuutiota kymmenessä sekunnissa, formuloiden maailmanmestareita tai amiksia. Toki jos on mahdollisuus harjoitella, niin voi saada selkärankaan taottua tietyn toimintamallin, joka tulisi suoraan vaaratilanteissa. Harmi vain ettei vaaratilanteet ole aina suoraan autokoulun oppikirjasta..

Edit. Ihan kiva jos sinä kerkeät kylmän rauhallisesti keksimään parhaan mahdollisen tavan hoitaa yllättävät vaaratilanteet niissä sekunnin osissa, kaikki ei pysty. :)

totta, reflekseistä kiinni. mutta myöskin juuri ennakoinnista, opituista tavoista, järjenkäytöstä jne... eli jos jarruttaa pyörät lukossa niin voi tulla mieleen että eipä taida olla paras mahdollinen ratkaisu ja tekee jotain muuta. ja ihmiset reagoi ihan eri lailla erilaisiin tilanteisiin. fiksuimmat reaktiot tulee aina tilanteista joita on kokenut ennenkin.

en ole väittänyt että keksisin parhaan mahdollisen tavan hoitaa vaaratilanteita, toistaiseksi olen pystynyt miettimään aina vaaratilanteissa mitä tehdä ja kerennyt ns "alta pois". hain takaa tuolla kortti pois- kommentilla tilannetta jossa kärjistetysti päästetään kädet irti ratista ja laitetaan ne silmille kun pelottaa(ja samalla vaistomaisesti pidetään kaasupoljin pohjassa).
 
totta, reflekseistä kiinni. mutta myöskin juuri ennakoinnista, opituista tavoista, järjenkäytöstä jne... eli jos jarruttaa pyörät lukossa niin voi tulla mieleen että eipä taida olla paras mahdollinen ratkaisu ja tekee jotain muuta. ja ihmiset reagoi ihan eri lailla erilaisiin tilanteisiin. fiksuimmat reaktiot tulee aina tilanteista joita on kokenut ennenkin.

en ole väittänyt että keksisin parhaan mahdollisen tavan hoitaa vaaratilanteita, toistaiseksi olen pystynyt miettimään aina vaaratilanteissa mitä tehdä ja kerennyt ns "alta pois". hain takaa tuolla kortti pois- kommentilla tilannetta jossa kärjistetysti päästetään kädet irti ratista ja laitetaan ne silmille kun pelottaa(ja samalla vaistomaisesti pidetään kaasupoljin pohjassa).

Ymmärrän pointtisi, pahoittelut aavistuksen provosoivasta vastauksesta, mutta piti vähän selventää alkuperäistä ajatusta vastauksena väitteeseen, että "yllättävissä tilanteissa ei osata reagoida".

Jotkut tilanteet tulavat yksinkertaisesti niin puun takaa, että ei auta maailmanluokan refleksit eikä siinä ehdi tekemään "mitään järkevää". Osa näistä tilanteista on valitettavasti myös itseaiheutettuja (reilu ylinopeus yms.)..
 
Muistan kun setäni oli jotain 55-60 ikävuoden paikkeilla. Noh häntä nuolaisi lehmä silmästä navettahommissa ja joutui sidettä/silmälappua pitämään parisen viikkoa. Sujuvaa autoilua yhdellä silmällä se kyllä harrasti koko tuon ajan. Eikai tuo muualla olisi onnistunut kuin maalla.

Faija on ajanut yhdellä silmällä reilu 30 vuotta aivan loistavasti.
 
Jonkin sopivan ikärajan jälkeen pitäisi kortin säilyttämiseksi käydä säännöllisesti lääkärintarkastuksessa. Täysin käsittämätöntä minkälaisia riskitekijöitä nuo vanhat kääkät on liikenteessä. Mielipide ei ole objektiivinen, koska vajaa viisi vuotta sitten yksi vanha kääkkä ajoi autolla kylkeen, kun ylitin pyörällä vihreällä suojatietä. Vieläkään ei toimi siinä rytäkässä mennyt ranne kunnolla. :curs: Ukko sai hommasta sakot ja varmaan jatkaa ajamista samaan malliin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta ikäräjää tulisi laskea ja terveyden vaikutusta ajokuntoon tulisi tarkastuttaa nykyistä useammin, ja ajokielto asettaa nopeammin jos siihen on aihetta. Toisaalta asennevammaiset keski-ikäiset ja nuoret kiireiset "rallikuskit" taitaa olla silti suurempi riski liikenteessä.

Sitten jää enää ratkaistavaksi, että miten ne lukuisat vanhukset landella pääsee tässä harvaan asutussa ja pitkien etäisyyksien maassa kauppaan, lääkäriin, pankkiin ym. asioille. Ei oo helppoo.
 
Zone-sarja -42%
Tänään näin ensimmäistä kertaa, kun vanha papparainen vanhalla saabillaan kenki sitä autoa liikennevaloista niin maan perkeleesti! :rock: Tästä voisivat nuoremmat ottaa mallia, eikä jäädä juoruilemaan niihin vihreisiin valoihin. Näin sen saabin takalasin läpi, että papparaisella oli vielä järkyttävät pullonpohjalasitkin päässä ja itsekseni kiroilin kohtaloani (onneksi osoittautui täysin vääräksi). :D

Jumalauta, eihän siinä nuori mies pysynyt vanhuksen perässä ollenkaan kun valoista lähdettiin! Muutenkin ajoi todella mallikkaasti ja ikää oli vähintään se 60-65v. Kerrankin näin päin.
 
Sen verran paljon on vaarallisia tapauksia ikäihmisissä kuljettajana,että jotain asialle pitäis tehdä.
Mun mielestä vaan lääkärikäynti ei kerro kaikkea ja varsinkaan jos on kylän tuttu lääkäri...
Mun mielestä joku "tarkastus" inssiajo esim. 75 vuotiaana ja uudestaan 80 ja niin edespäin vois olla hyvä tapa saada karsittua pois ne kellä on kilometrit täynnä.
 
Ei siis missään nimessä saa otta eläkeläisiltä kortteja pois. Ei erityisesti papaltani (89v) joka on siis maailman paras kuski havainnointeineen ja reagointinopeuksineen.
Kun hän kävi 85 v tarkastuksessa lekurilla niin sai 5 vuotta ajoaikaa lisää... hetkeä myöhemmin, hän ei havannoinut MILLÄÄN TAVALLA kun tuuppasi kyynärpäällään sellasen 3 kilosen kukan lattialle; ei siis kuullut, tuntenut eikä nähnyt tilannetta.

Odotan mielenkiinnolla 90-vuotis tarkastusta, tekis mieli mennä sanoa lekurille et myönnä vaan jos lupaat istua sen kyydissä vaikka tunnin verran kaupunkiliikenteessä. Itse en halua ajaa edes samalla tiellä samaan aikaan.
 
mun isaukko on yli 60vuotta. autokasittely ja huomiokyky silla on parempaa kun mulla. silloin kun se siis on selvinpain.
Nama hommat riippuu aika paljon tyypista.
 
Tuli vielä mieleen pari juttua tästä aiheesta, ensin ne lääkärintarkastukset korttia uusiessa.

Ilmeisesti eivät ole mitenkään kauhean tarkkoja kun muistan isäni kertoneen joskus 80 ikävuoden korvilla käyneensä tarkastuksessa ja kun olisi ollut kuulotestin vuoro lääkäri oli kysynyt mikäs on isän kuulon laita. "Loistava" oli isä vastannut vaikka asiasta olisi voinut olla toistakin mieltä. Kuuloa ei sitten tarkastettu ja ajolupa heltisi.

Vajaat 10 vuotta sitten vierailin Kuopiossa ja oli jossain paikallisella huoltoasemalla tarkastamassa rengaspaineita kun siinä oli samalla asialla ehkä 70-vuotias mies. Savossa kun ollaan välittömiä ja tämäkin tyyppi alkoi äkkiä selittää miten hyvät talvirenkaat hänellä on vaikka ne oolivat jo 15 vuotta vanhat. Nopealla vilkaisulla renkaiden pinta oli aika kuluneen kiiltävä ja nastojakin puuttui melko lailla. Setä vielä totesi ettei enää tehdä yhtä hyviä renkaita...
 
Vuosien varrella tapahtunutta eläkeläisten kanssa:
Eräs pappa tuli kuopioon ja kysyi että ollaanko Kokkolan keskustassa jo? No kerroin että ei olla niin pappa kysyi että voisinko tilata taksin että hän ajaisi sen perässä keskustaan. Hieman siinä ihmettelin että taksin? ja tiedätkö että kuinka pitkä matka tästä on kokkolaan niin pappa oli sitä mieltä että ei voi olla pitkä kun on Haapavedeltä lähtenyt. Eli pappa oli aivan väärässä suunnassa.
Eräs pappa myymälässä rupesi puhumaan pahviselle mainokselle kun luuli sen olevan myyjä.
Yksi sukulais papparainen ajoi 5 postilaatikkoa nurin ja ei edes huomannut sitä.
Toinen papparainen peruutti rekan telin alle parkkipaikalta. Rekka oli pysäytettynä ja matkaa lähes 30m kun pappa peruutti autoaan ruudusta.
Yksi eläkeläismummo tuli kerran auton kylki rutussa asiakkaaksi ja väitti minulle että kylki oli sen takia rutussa kun erään parkkihallin ajoväyliä on kavennettu ja siksi ei enää sovi ajamaan sinne.
Yksi pappa tuli huoltoon, huolto tehtiin ja sen jälkeen maksoi sen. Meni autoonsa, tuli autosta taas huollon varaukseen ja ilmoittautui uudestaan huoltoon.
Eräs mummo ajoi kilpajuoksijan päälle suljetulla kadulla joka oli nauhoin/liikennemerkein eristetty muusta liikenteestä. Ja juuri sillä katuouudella ei ollut kuin yksi juoksija jonka päälle ajoi.
Keskustassa on parikin yksisuuntaista katua ja kaverilla on firma yhden sellaisen varrella ja hän kertoillee että lähes joka arkipvä joku ajaa sitä katua väärään suuntaan. Useimiten viellä joku vanhempi henkilö.
Samoin Kuopiossa on varmasti kerran vuodessa juttua siitä kuinka taas joku eläkeläinen on ajanut moottoritietä väärään suuntaan.
Tässä oli vaan osa mitä olen nähnyt tai kuullut joten tarvinneeko minun enää kertoa mielipidettäni että tähän threadiin?
 
Täälläpäin oli yks mummeli lähteny hämeenlinnan anttilan rampista motarille väärää kaistaa. Poliiseilla oli muunmuassa riksussa tiesulku ja matami veti siitä läpi. Hyvinkäällä ko. rouva saatiin vasta pysäytettyä ja oli vaan ihmetelly ku oli niin paljon vastaantulijoita:D onneks ei pahempaa sattunu.
Noiden ikäihmisten ajokunto on aika paljon yksilökohtaista. Esimerkiksi tyttöystävän pappa on 75-vuotias ja ei kyllä uskois. Fyysisestä kunnosta ehkä kertoo jotain se, että kehu tossa lauantaina, että puuttu enää 50km, että on 4000km fillarilla tänä vuonna takana. Käy Virossa pyöräilyreissuilla ja käy pelaamassa lentopalloo yms. Fyysinen puoli on kunnossa ainakin tollai ja mun mielestä havainnointi on kans hyvä, mitä nyt oon sen auton kyydissä ollut. Sanoi tosin, että kun menee kortti seuraavan ekrran umpeen, niin saa autolla ajelu sit jäädä.
 
Lääkärin näkökulmaa noista. Ehkä yks vaikeimpia asioita arvioida on ihmisen ajokelpoisuus noilla vanhemmilla ihmisillä, kun ainoat selkeät ohjeet on näön suhteen. Ja se näkö on myös melkeinpä ainoa asia mitä voi arvioida suht varmasti.

Lääkäri ei millään pysty tietämään kuinka hyviä kuskeja nuo on, niihin niillä on omat todistukset (en kyllä muista mistä iästä lähtien se on) joihin ne tarttee pari todistajaa, että osaavat ajaa.

Lisäksi vaikka ne vanhukset on "siviilissä" kuinka uunoja, niin ne pystyy skarppaamaan sen lyhyen vastaanoton ajan sen verran hyvin, että jos lääkäri ei potilasta sen pidemmältä ajalta tunne, niin ei ole mitään mahdollisuutta tietää kuinka uuno vanhus on todella kyseessä.
 
Inssi uusiksi vanhuksille tietyn iän jälkeen. Esim. 60v,65v ja 70 vuoden jälkeen kerran vuodessa. Näin saataisiin paljon paremmin tarkastettua ajokyky kuin lääkärin tarkastuksessa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom