Eka digijärkkäri (tarkoitus ostaa NY:stä) auttakaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu
Vuoden olen nyt himoinnut järkkäriä ja nyt olisi hankinnan aika:D. Tuttuni on menossa New Yorkkiin ja sain ylipuhuttua hänet tuomaan kameran sieltä.

Tietääkö joku jotain hyvää kauppaa mistä näitä kannattaisi mennä ostamaan ja mitä järkkäriä porukka suosittelee? Dollarin kurssi on tällä hetkellä aika suosiollinen kameran ostamiseen.

Itse oli aika vahvasti ostamassa Nikonin D 80 laitetta, mutta nyt tuo D90 sotki suunnitelmat. Voisi kuvata Full HD-kuvaa mutta tiedä sitten sen tarpeellisuudesta. Mitä optiikkaa tuohon suosittelette?
Kokonaisbudjetti kameralle olisi noin 500-600e. Kameralla tarkoitus ottaa kuvia lähinnä ihmisistä ja esineistä, ennemmin kuin maisemista tms...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
D80 on erittäin pätevä laitos. Tuota Vanhasen hopeakuulan isoveljeä en lähde sen suuremmin kommentoimaan, koska itse en tuollaisella ole kuvaillut kuin muutaman kuukauden. Pieni ja onneton räppänä se oli.

Mitä tuossa nopeasti katselin, ei 90 tuo mitään maatamullistavaa kuvaushommiin. Optiikan puolelta suosittelen hommaamaan Nikkorin 50-millisen 1,8 AF-tuubin. Nättiä jälkeä pihalle puskeva lasi. Hinta-laatu-suhteeltaan et tuota parempaa luultavasti löydä.

Toinen vaihtoehto olisi 60-millinen Micro-Nikkor, jolla saisit periaatteessa samat setit kuvailtua ja macroa lisäksi.

Sun kokonaisbudjetti on kylläkin alakanttiin. D70 voisi myös olla asiallinen valinta tohon hintahaarukkaan. Itse muutaman kuukauden 80:llä kuvanneena en ole siitäkään löytänyt mitään ratkaisevaa hienoutta 70:n verrattuna.

Canonin joku halpa perusrunko, ehkä poistomyynnissä olevan 40D ja siihen L-sarjan joku lasi päälle 17-40 F4L on aika pätevä yleislasi.

40x1.6=64mm
Valovoimaa tosin saisi olla enemmän ja hintakin pompsahtaa liian suureksi.

Kyllä mä noi kertoimet tiedän. Se on silti melko laaja. Tuohon hintahaitariin on vaikea tosiaan heittää mitään ehdotuksia, sillä D80 -runko itsessään jo imaisee helposti tuon rahan ja enemmänkin jo käytettynä.

Mä käytän eniten 12-36mm kertoimilla höystettynä. Mutta esmes potretteja kuvatessa toi ei ole hirveän palkitseva polttoväli. Kun mennään ihmisiä ja esineitä kuvaamaan, tuppaavat polttovälit nousemaan viidenkympin korkeammalle puolelle. Esimerkiksi hää- ja ylioppilaskuvauksissa, jotka itelleni ovat tällä hetkellä yleisimpiä keikkoja, puoltavat 70-200 -milliset polttovälit itseään mukavasti, mikäli haluaa tarkemmin ottaa tietyn taustan kuvaan. Laajemmilla kuvaaminen on usein hankalaa, kun tausta puskee "liian laajana" mukaan kuvaan. Noin dokumentaation kannalta laajemmat polttovälit usein myös "vääristävät" mittasuhteita.

Kun täällä suositellaan vaan Canonia ja Nikonia, niin miten sitten Sony? About tuohon Tyggiksen hintahaitariin menisi DSLR-A200 tai A300 jonkinlainen kitti. Aika hyviä arvosteluja saavat webissä, mutta tiedä niistä sitten... Mieluummin kuulisin kokemuksia joltain oikealta käyttäjältä. Onko esim noiden kittilinssien optiikassa paljonkin eroa Canon/Nikon/Sony?

Onko täältä kokemusta? Miksi juuri tämä kauppa?

Suurin, monipuolisin ja halvin.
Sanoisin, että kaikki kannattaa ostaa tuolta, koska varmasti löytyy ja on luotettava. Myös takuu asiat ovat hoituneet.
eli täältä päin ainakin löytyy positiivisia kokemuksia, kuten luultavasti monelta muultakin.

Ruongoissa siellä (Jenkeissä) ei niin paljoa säästä, mutta objektiiveissa sitäkin enemmän.

Muista kun canonista en voi neuvoa, mutta 30D tai 40D sinuna ostaisin. Toisaalta 450D voisi hyvin kattaa tarpeesi...

Linssiksi Canon 24-105/4 IS (vaikken tiedä ollenkaan tämän hetkisiä hintoja) tai
sitten halvemmalla Canon 17-85/4-5.6 IS.
Toki pari kiinteääkin saattaisi käydä esim. 85/1.8 ja 50/1.8

Sonyssa tulee ongelmana ainakin linssien valkoiman vähyys, muuten en kyseisestä merkistä tiedä mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom