SUPERCARB 1kg -40%

Ehkäisy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kyki
  • Aloitettu Aloitettu
Olin tosi yllättynyt kun tällä viikolla kuulin lääkäriltä, että en saa käyttää mitään yhdistelmäehkäisyä, koska kärsin ajoittain aurallisesta migreenistä (migreeni, jossa esiintyy näkökenttäongelmia ennen päänsärkyä). Kuulemma nostaa aivoinfarktin riskiä. Aurattoman migreenin kans ei oo riskiä.

Eli vaihtoehtoina ois kai nyt kierukka (ei laiteta mielellään synnyttämättömille) tai minipillerit. Minipillereista oon kuullut paljon huonoja kokemuksia. Tiedä sitten mille alkais.

Oli muuten tosi hilpeää kuulla tästä nyt, kun oon kuitenkin nuorempana syönyt e-pillereitä yli 7 vuotta... :jahas:

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Olin tosi yllättynyt kun tällä viikolla kuulin lääkäriltä, että en saa käyttää mitään yhdistelmäehkäisyä, koska kärsin ajoittain aurallisesta migreenistä (migreeni, jossa esiintyy näkökenttäongelmia ennen päänsärkyä).

Vittu. Niin minäkin. Tosin vanhemmiten migreeni on muuttunut aurattomaksi, mutta nuorempana näköhäiriöt olivat melkoisia. Ja tämän kyllä il dottorekin tiesi.

Ainakin yksityisellä kierukka laitetaan kyllä synnyttämättömillekin. Käsittääkseni se vaan on silloin kivuliaampaa, ja joillakin synnyttämättömillä kai kohdunsuu on niin tiukasti kiinni, ettei sitä saa laitettua (täysin mutu-tietoa tämä jälkimmäinen).

Jos olisin sinä, kysyisin varmaan second opinionin tuosta yhdistelmäehkäisy-migreeni- jutusta.

edit: olisi nimittäin kiva tietää, miten paljon tuo aivoinfarktiriski nousee.

Viimeksi muokattu:
Kyllä sen kierukan saa synnyttämätönkin, etenkin kun muut keinot ei sovi. Se kipu on sitten eri asia :eek: ... Jos sen kivun mahdollisuuden voi hyväksyä, niin kannattanee kokeilla.

Gynellä käyty. E-pillerit jätetty pois, Merciloneja söin. Katsotaan miten käy...palaako kivuliaat menkat ja runsas vuoto takaisin...ja häviääkö pöhötys pois..ja palaako terveet limakalvot takas. Mulla jäi Merciloneilla vuoto täysin pois. 6 kk ei vuotoa lainkaan. Joten hieman "pelonsekavin" tuntein katsellaan mitä pillerittömyys tuo tullessaan. Pillereitä olen syönyt 14 vuotta yhteen putkeen. Mutta urheesti koetan olla hetken ilman ja antaa elimistön toimia omilla hormoneilla...jos hankalaa tulee, sain gyneltä mukaan e-pillerit, Cilest -merkkiset...ovat kuulemma tosi minihormoniset sisällöltään. Mutta nyt vain odotellaan..ja katsotaan miten tää meitsin keho alkaa tästä rullaamaan...

Jos olisin sinä, kysyisin varmaan second opinionin tuosta yhdistelmäehkäisy-migreeni- jutusta.

edit: olisi nimittäin kiva tietää, miten paljon tuo aivoinfarktiriski nousee.

Joo, mietin itsekin tuota toiseltakin lääkäriltä kysymistä. Tosin tämä lääkäri, jolla kävin oli Väestöliiton lääkäri. Oisin osallistunut sellasen uuden ehkäisyvalmisteen tutkimukseen, mutten just tuon migreenin takia saanut osallistua. Ja samalla kuulin sitten tästä, ettei muutkaan yhdistelmäehkäisyt käy.

Kierukka vähän mietityttää - oon itsekin sellasen pettämisen tulos. :D Vaikka toivoa sopii, että lääkkeet ois vuosikymmenien aikana pikkasen parantuneet...

Osaisko joku linkata sen toisen keskustelun aiheesta, alussa oli linkki mutta ei taida pakkis vol kakkosella toimia :(

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mä meinaan lopettaa e-pillerit seuraaviin kuukautisiin.
Haluan kokeilla vaikuttaisiko lopettaminen positiivisesti verensokereihin (1 tyypin diabetes), mielialaan, seksuaaliseen halukkuuteen, nesteen kertymiseen, painon hallintaan, treenaamiseen, kuntoon, lihaskasvuun, palautumiseen jne jne jne.
Ukkokin oli ihan messissä, että kokeile ihmeessä! :)

Tuntuu että pillereiden ehkäisyteho perustuu siihen ettei tee mieli. Ja ne on aika kalliitkin. 15€/kk siitä, että itkettää ja ei paneta. Kuulostaa hyvältä!

Onko täällä paljon kokemuksia pillereiden lopettamisesta? Miten se vaikutti mainitsemiini asioihin?

Yhdistelmäpillereitä käytin yli 10 vuotta ja ajattelin, etteivät vaikuttaneet mielialaan. En vissiin muistanut aikaa ennen pillereitä :D Lopetin ja kahden viikon (järjettömien ailahteluiden) jälkeen kaikki tasaantui. En ärsyyntynyt yhtä helposti ja valittanut kaikesta. Sitten ajattelin kokeilla Nuvaringia ja kokeilu kesti alle viikon. Olin tätä ennen ajatellut, että ehkä vain kuvittelin voivani paremmin ilman hormoniehkäisyä, mutta sieltähän se pillerihirmu palas.

Kaveri kylläkin sanoi, että hänellä meni eka viikko pitkin seiniä hyppien, raivoten ja itkien, että kuulemma kantsii olla kärsivällinen. Mulla ei nyt ihan niin pahaksi mennyt, mutta tunnistin taas saman ärsyyntyneisyyden kuin pillereiden aikana. Yhdistelmävalmistehan sekin on niin tuskinpa fiilis sen kummemmin ois parantunut.

Mutta suosittelen rengasta niille, joille pillerit sopii, ja miksi ei muutenkin sillä niissä on vähän vähemmän hormonia. Sitä ei kuitenkaan tarvi päivittäin muistaa, joka oli kiva juttu.

Hormonikierukoissa on by the way olemassa "pikkukierukka" joka on siis pienempi ja vähän lyhytaikaisempi (3 vuotta).

Itse en huomannut ye-pillerien lopettamisen vaikuttaneen mitenkään radikaalisti mielialaan tai mihinkään muuhunkaan.. Semmoinen jonkinmoinen harmaa harso ehkä väistyi kaiken yltä, vähän vaikea selittää. Muutoksen olisi voinut havaita selvemmin, jos en olisi lopettanut minipillerikokeilun kautta, joka taas sai hiuset harvenemaan semmoisen 1/3, naaman puskemaan talia (toki näihin vaikutti myös estrogeenin saannin loppuminen) ja mielialan laskemaan kuin lehmänhännän.

Kaiken kaikkiaan pillereiden lopettaminen oli lopulta helpotus, vaikka ratkaisu tuntui silloin ahdistavalta. En palaisi hormoniehkäisyyn enää siitä päästyäni. Kondomin käyttö vitutti kyllä kuin pientä eläintä ja apteekissakin piti pari kertaa piipahtaa moisen räjähdettyä syystä tai toisesta käsiin (tai no, tiiätte) ja siirryinkin pian kuparikierukkaan. Ei ole harmittanut. Pitäisikin varailla vähän aikaa vaihtoa ajatellen.

Niin joo ja yksi asia, mihin ye:n käytön lopettaminen ei vaikuttanut, on aurallinen migreeni. Siihen tutustuin hormoniehkäisyn aloitettuani ja ilmeisesti se on sitten tullut jäädäkseen.

Mulle määrättiin diane nova-yhdistelmäpillerit n. 24-vuotiaana yhtäkkiä alkaneeseen akneen. Siihen se kyllä toimikin loistavasti, mutta kaikki nuo tyypilliset sivuoireet tuli pillereiden myötä myös mulle. Kerran yritin lopettaa niitä, mutta akne palasi heti joten äkkiä pillerit takasin. Lopulta sitten 29v. sain tarpeekseni ja lopetin. Yllätyksekseni akne ei palannut, ja olo parani kaikkien sivuvaikutusten jäädessä pois.

Nyt sitten vuosia + 1 lapsi myöhemmin olen taas taistellut ehkäisyasioiden kanssa. Minipillereitä minulle kovasti on suositeltu (myös mulla alkoi migreenit samoihin aikoihin kun aloitin yhdistelmäpillerit 25-vuotiaana, joten yhdistelmiä ei suositella enää), mutta niistä tuli mulle ihan samantyylisiä sivuoireita kuin yhdistelmistä. Plussana vielä se, että menkat tuntui olevan koko ajan päällä, jossain muodossa. Kyllähän jotkut sanoo, että niitä pitää vetää ainakin se 6kk, jotta tilanne tasoittuu, mutta kyllä mun pää levisi jo 3kk jälkeen ja lopetin nekin.

Kuparikierukkaa olen joskus miettinyt, kun nuo hormoonit ei mulle vain näytä sopivan, mutta toistaiseksi sitäkään en ole hommannut.

Aina aiemmin muistaakseni kuukautisten aikaan mulla oli makeanhimoa ja muutenkin tavallista suurempi ruokahalu, nyt jo toista kertaa tavallista huonompi ja suorastaan kuvottaa usein. Mistäköhän mahtaa johtua? Kuparikierukka on.

Söin e-pillereitä oikeastaan jatkuvasti ikävuosina 15 - 27. Sitten 2,5 vuotta sitten vaihdoin ehkäisykapseliin. Ehkäisykapselin myötä hiukset ovat tuuhentuneet ja aluksi ensimmäisen 4kk aikana kuukautiset tulivat vain kerran.
Siihen se autuus sitten loppuikin. Kuukautiset ovat melkein jatkuvasti päällä, hyvällä tuurilla ehkä viikon ovat poissa. Sitten taas tuhruttaa 10 päivää, kaks päivää poissa, ja sit vuodetaan ku pistetty sika viikon verran. Ei mitään tolkkua eikä järkeä. Iho on aivan kauheassa kunnossa, selkä, olkavarret, leuanpielet ja naama. Eilen soitin arvauskeskukseen ajanvarausta, että nyt se kapseli helvettiin minusta. E-pilsut takaisin. Mulla on "operaatiokammo", tuo kapselin laittokin oli jo aika järkkyä. Poisottaminen varmasti vielä kauheampaa. Kierrukkaa en siksi halua laitatuttaa, kun pyörryn niin helposti noihin. Noh, kuukauden päähän vasta sain ajan. Toivottavasti e-pilsut yhä sopii. Haluttomuuttakin on tullut, tosin en tiiä johtuuko se tuosta kapselista vai vaan pitkäaikaisesta parisuhteesta ja miehenkin haluttomuudesta + lihoamisesta.

Mulla oli yhdistelmäpillerit käytössä 16-vuotiaasta johonkin parinkympin paremmalle puolelle, minkä jälkeen päädyin kokeilemaan ehkäisykapselia kun unohtelin ottaa pillereitä. Lopputulos oli kutakuinkin samanlainen kuin kesänallella: iho riehaantui keltarauhashormonista aivan täysin ja kipeitä paiseita oli leukapielissä, olkapäissä, selässä ja rinnuksissa. Ihan järkyttävää! Kuukautiset loisti poissaolollaan ensimmäiset 9kk ja sen jälkeen vuosin 3kk tauotta. Lähti ne kapselit sitten.. Siinä vaiheessa päädyin kokeilemaan rengasta ja se tuntui sopivan. Jälkeen päin vasta tajusin, ettei se nyt ihan niin ollutkaan..

Hormonit jätin pois joskus 28-vuotiaana. En muista mikä sai aikaan päätöksen lopettaa, mutta se oli ehdottoman oikea päätös. Lopettamisen jälkeen vasta hoksasi ne omat järjettömät mielialanvaihtelut ja huomasin libidonkin heräävän ikiunestaan. Ennen ei vaan jaksanut kiinnostaa, juurikaan ollenkaan ja luulin sen olevan ihan normaalia mulle. Lopettamisen jälkeen tuntui kuin olis herännyt henkiin jostain koomasta. Nyt olen elellyt jo monta vuotta ihan luomuna enkä enää voisi aloittaakaan uudestaan, koska migreeni kiusaa täälläkin. Sen lisäksi pari vuotta sitten todettiin maksan hyvälaatuinen liikakasvu (FNH), joka sisätautilääkärin mukaan erittäin todennäköisesti on hormonien aikaansaama. Mitään muuta ehkäisymenetelmää kondomin lisäksi en ole edes harkinnut, koska aikaisempi lääkäri- ja toimenpidekammo muuttui tuon maksakasvaimen tutkimisen takia pienimuotoiseksi fobiaksi. Tällä mennään, mutta en valita enkä vaihda!

Täytyy varata aika akuuttiin kierukkakontrolliin kun mies sanoi tunteneensa jotain kovaa. Mietin voisiko mitenkään johtua ajankohdasta eli kuukautisista, jolloin kohdunkaula on kai selvästi lyhentynyt, tai sitten se on lähtenyt paikoiltaan. 15 kuukautta kierukka on ollut eikä lankojakaan ole koskaan tuntunut mutta nyt sitten yhtäkkiä jotain niin pakko selvittää mitä :eek:

Keltarauhashormoniehkäisystä on mulla pitkähkö kokemus. Yhdistelmäehkäisyä en ole koskaan käyttänyt ja hyvä niin, sillä vähän aikaa sitten vahvistettiin aurallisen migreenin olemassaolo. Mutta niitä kokemuksia:

Mirena eli hormonikierukka, vaikuttava aine levonorgestreeli:
Käytin yhteensä 8 vuotta, aloitin noin vuosi synnytyksen jälkeen. Alussa oli tiputteluvuotoa, joka loppui lähes täysin parin kuukauden päästä. Siitä lähtien olenkin elänyt vaikka kuukautisia, halleluja! Luomukierrolla kärsin nimittäin niagaramenkoista aina välillä, eli tämä uusi tilanne oli aivan mahtava.

Huomattavimmat muut sivuvaikutukset aloituksen jälkeen olivat ihon rasvoittuminen, joka ei tässä tapauksessa ollut välttämättä vain negatiivinen asia (olen atoopikko), ja rintojen kipuilu ja turvotus aika ajoin. Lisäksi myöhemmin todettiin hemorraginen kysta munasarjoissa ja näitä kystiahan tuo hormonikierukka voi aiheuttaa. Hankaluuksia aiheutti tosiaan sekin, kun välillä maha turposi niin paljon ja rinnat olivat tosi kipeät että oli pakko tehdä raskaustesti, enkä hevillä uskonut negaa, sen verran sama olo oli raskausaikaan verrattuna. Lihoin Mirenan käytön aikana 20 kg, mutta sen osuutta painonnousuun on vaikea arvioida. Lisäksi mielialani laski ja masennuin vakavasti, ja synteettisellä keltarauhashormonilla saattaa olla osuus tähän (lisää lopussa).

Cerazette eli minipillerit, vaikuttava aina desogestreeli:
Vaihdoin hormonikierukan minipillereihin, koska levonorgestreelin androgeeninen vaikutus alkoi epäilyttämään, vaikka tuo kierukka vaikuttaakin gynejen hokeman mukaan pääosin paikallisesti. Desogestreelillä pitäisi olla miedompi androgeeninen vaikutus. Haittavaikutuksia ovat edelleen ihon rasvoittuminen ja turvotus, sekä menkkojen puuttuminen. Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut se, että painoni pyrkii nousemaan koko ajan. Olin taas hetken aivan varma, että olen raskaana, vaikka samanlaista rintojen kipuilua kuin hormonikierukan kanssa ei ollutkaan. Tiedä sitten kasvattaako tämä hormonivalmiste ruokahalua, kerääkö nestettä vai vaikuttaako jollain muulla tavalla aineenvaihduntaan. Joka tapauksessa olen "lihonut" alle puolessa vuodessa yli 5 kg. Paino ei myöskään tunnu reagoivan alaspäin, vaikka tarkkailisi syömisiä ja liikkuisi. Ylöspäin sen sijaan mennään helposti, ja jostain syystä erityisesti salipäivien jälkeinen turvotus tuntuu jämähtävän kroppaa piiiiitkäksi aikaa. Viittaisi nesteeseen? Vatsa on välillä kuin ilmapallo ja kaikki läskikin kertyy siihen - mm. persuksista on jopa lähtenyt senttejä. Olen ylipainoinen jo valmiiksi, joten tilanne ei naurata eikä ole terveydellisestikään mitenkään merkityksetön.

Lopetan minipillereiden syömisen nyt ja katson mitä tapahtuu. Eniten jännittää minkälaiset menkat sieltä tulevat takaisin - jos tulevat. Elämä on vaan ollut niin helppoa ilman, huoh.

Yksi lopettamispäätöstä puoltava asia tuon oudon painonnousun rinnalla on synteettisten keltarauhashormonien vaikutus mielenterveyteen. Johan se masennus mainitaankin yhtenä haittavaikutuksena Mirenan pakkausselosteessa. Suomessa tästä ei edes taideta keskustella muualla kuin netin keskustelupalstoilla. Asiasta ei ole vedenpitäviä todisteita, koska tutkimusta ei pahemmin tehdä - etenkään pitkäaikaistutkimusta. (Ja oma kokemus kyllä puoltaa mm. tämän tutkimuksen löydöksiä täysin: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2100423/ )

Masennuksesta ja minipillereistä lisää luettavaa mm.:
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2183689/Contraceptive-Pill-Alert-progesterone-Pill.html
http://www.independent.ie/life/health-wellbeing/fitness/the-dark-side-of-the-pill-29180084.html

Joka tapauksessa, mulla alkaa nyt vaihtoehdot loppumaan. Kuparikierukkaa voisi kokeilla, mutta jos on historiaa liiallisista kuukautisvuodoista, niin mitenköhän käy... ja kuinkahan paljon lääkärit yrittävät suostutella takaisin hormonaaliseen ehkäisyyn. Tuntuu että ehkäisyneuvonta menee nykyään tyyliin: Hormoniehkäisy paras, niitä on niin paljon erilaisia, että varmasti joku sopii! Hormonikierukka mahtava, koska eihän ne pienet hormonimäärät edes vaikuta mihinkään! Eh...

Ehkäisystä muutama sana... Hormonaalisesta ehkäisyä en ole kuin kokeillut muutaman kuukauden nuorena ja totesin heti että tämä jäi tähän. Aurallinen migreeni paheni heti. Minipillereitäkään en ole halunnut lähteä kokeilemaan ja pitkään ei ollut tarvetta edes miettiä ehkäisyasioita ollessani sinkku. Menkat ovat toki ikävä juttu, etenkin kun on lyhyt kierto ja välillä runsaat vuodot. Vaihdevuosia odotellessa... :D

Tällä hetkellä hormonaalisia ehkäisymenetelmiä ei minulle lääkäritkään uskalla suositella. Kun on paljon muita lääkityksiä ja harvinainen sairaus taustalla vaikuttamassa. Samojen lääkitysten ja sairauden vuoksi ehkäisystä tulee ehdottomasti pitää huolta ja raskaus olisi valtava riski (jota en halua ottaa). Lapsia en siis halua, joten ajattelin sterilisaation olevan se helpoin ratkaisu, etenkin kun se nykyään voidaan hoitaa ilman nukutusta.

Essure-menetelmän piti olla helppo keino hoitaa sterilisaatio. Mutta operaatiota tehdessä kävi ilmi että ei onnistu! Siinä toimenpidettä tehtäessä kuulin että kaikille sitä ei vain saada tehtyä, kun ei vain mene implantit sinne mihin pitäisi mennä! Itse toimenpide ei kyllä edes pahemmin sattunut, ei edes se kun implantteja yritettiin tunkea paikoilleen.

Nyt on sitten käytettävä se viimeinen vaihtoehto hoitaa homma pysyvästi. Eli odotan aikaa leikkaukseen jossa hoidetaan sterilisaatio tähystämällä. Toivottavasti se sentään onnistuu, muuten onkin jäljellä enää aika vähän vaihtoehtoja... Kumit on tietysti aina olemassa, mutta pidemmän päälle olisi kiva jos asia olisi kokonaan hoidettu eikä tarvitsisi säätää ylimääräistä. :D

Suositut

Back
Ylös Bottom