SUPERCARB 1kg -40%

Ehkäisy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kyki
  • Aloitettu Aloitettu
Hei, mitä ehkäisymuotoja te käytätte. Itsellä yhdistelmäpillerit, tahtoo niistä eroon. Aiheuttavat alavatsaturvotusta. Mietin, että mitä tilalle. Gynelle olen menossa. Mieluusti kuuntelisin mitä muut käyttävät..? Kiitti.:worship:

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Reilu kuukausi sitten luovuin pillereistä eka kertaa noin viiteen vuoteen ja spärdärimeiningillä mennään. Ei haittaa yhtään, nimittäin mieli on seesteinen, olen virkeä ja iloinen oma itseni pitkästä aikaa, synkistelyt ovat loppuneet ja vatsan alueelta pahimmat nestepöhöt hävinneet.

Pillereitä popsin vielä, tosin haluttaisi kokeilla ilman. Kuitenkin kumin kanssa tuntuu niin...siis ei juuri tunnu.:eek: Muilla kokemuksia tästä?
Pillerit on suhkot simppelit, jos ne vain sopii. Mutta jos.

Mulla on minipillerit. Riippuu vähän pilleristä minkälaiset on sivuvaikutukset, monilla on niin että kun vaihtaa minipillerit niin menkat joko loppuu lähes kokonaan tai sitten ne ei lopu koskaan. Itsellä kävi toisessa pillerimerkissä juuri noin, että menkat kesti tyyliin 1-2 kuukautta putkeen (en muista tarkkaan) ja loppui vasta kun vaihdoin pillerit. Itse vaihdoin e-pillereistä minipillereihin migreenin takia.

Muuten ovat ihan ok, mutta menkkoja ei voi siirtää, ja vaikka suht koht ajallaan tuleekin, niin tarkkaa päivää ei ikinä voi tietää, ja lähes aina tulee välivuotoa kierron puolessa välissä, mikä on kyllä selkeä miinuspuoli. Muuten ovat hyvät olleet.

Jos sulle herää enemmän kysymyksiä, niin kerron mielelläni omista kokemuksistani.

Ja roinaavien poikakaverien mimmeille varoituksen sana. Dropit eivät käy ehkäisystä ja niiden väitettyyn hedelmättömyyteen EI kannata luottaa. Ennemmin tuntuu että palaa pohjaan juuri silloin kun on kovimmat setit päällä.

Eli jos puolisonne selittelee ettei tartte mitään kun on setit päällä, niin varautukaa perheenlisäykseen.

Mikeltä asiaa... Tiedän liian monta tyyppiä jotka ajattelee noin - ja monta jotka ovat ajatelleet niin kauan kunnes onkin jo pulla uunissa. Juuri näitä tyyppejä jotka ovat roinanneet iät ajat ja virheellisesti luulleet/uskoneet ettei tarvitse edes perheenlisäyksestä haaveilla koskaan, onkin kohdannut se pieni ylläripylläri...

Mulla on minipillerit. Riippuu vähän pilleristä minkälaiset on sivuvaikutukset, monilla on niin että kun vaihtaa minipillerit niin menkat joko loppuu lähes kokonaan tai sitten ne ei lopu koskaan. Itsellä kävi toisessa pillerimerkissä juuri noin, että menkat kesti tyyliin 1-2 kuukautta putkeen (en muista tarkkaan) ja loppui vasta kun vaihdoin pillerit. Itse vaihdoin e-pillereistä minipillereihin migreenin takia.

Muuten ovat ihan ok, mutta menkkoja ei voi siirtää, ja vaikka suht koht ajallaan tuleekin, niin tarkkaa päivää ei ikinä voi tietää, ja lähes aina tulee välivuotoa kierron puolessa välissä, mikä on kyllä selkeä miinuspuoli. Muuten ovat hyvät olleet.

Jos sulle herää enemmän kysymyksiä, niin kerron mielelläni omista kokemuksistani.
// Huomasitko mitään eroa kehossasi, kun estrogeenit jäi e-pillereiden kautta pois. Minipillerit kiinnostaa siksi, että niiden ehkäisyteho perustuu vain sille keltarauhashormonille. Minipillereiden ei pitäisi siis kerryttää nestettä, aiheuttaa alavatsaan turvotusta eikä myöskään olla este kehittymiselle tätä lajia ajatellen. :)

// Huomasitko mitään eroa kehossasi, kun estrogeenit jäi e-pillereiden kautta pois. Minipillerit kiinnostaa siksi, että niiden ehkäisyteho perustuu vain sille keltarauhashormonille. Minipillereiden ei pitäisi siis kerryttää nestettä, aiheuttaa alavatsaan turvotusta eikä myöskään olla este kehittymiselle tätä lajia ajatellen. :)

Mä en kyllä huomannut mitään eroa, mutta kannattaahan tuota kokeilla kun sille on kerta tollainen selitys. Siitä on kylläkin jo vuosi kun vaihdoin, enkä oo osannut kiinnittää tollaseen asiaan huomiota.

Minulla minipillerit aiheutti sen, ettei vuoto loppunut ollenkaan. Puolen vuoden aikana, jonka minipillereitä käytin, oli ehkä viisi vuodotonta päivää, muuten tuli vähintään tiputtelua. Kunnon vuotoa sitten joka toinen viikko. Ei auttanut minipillerimerkin vaihto, oli pakko vaihtaa takaisin yhdistelmäpillereihin.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Minä kokeilin myös e-pillereistä siirtymistä minipillereihin (siskolla esim ollut veritulppaa ja sain pari kertaa migreenin). Minulle eivät olleet tarpeeksi stydejä hormoneja eli menkat tuli eivätkä lähteneetkään sitten pois, 3-4 viikkoa sinnittelin sitten oli mentävä hakemaan ne e-pillerit takas. Lääkäri sanoi että joillain on vaan voimakkaampi hormonitoiminta ja silloin ei minipillerit sovi. Nyt olen jatkanut samoilla pillereillä noin 12 vuotta, pillerit auttoi kivuliaisiin, todella aikaisin alkaneisiin kuukautisiin heti. vuoto on vähäistä, kestää 2-3 päivää ja ei ole pahemmin vaikuttanut mielialoihin/haluihin, tai ainakaan sitä en ole huomannut.

Mulla on käytössä Nuvaring, siis se ehkäisyrengas. Oikein mainio mun tolkuttomia kuukautisia ajatellen - kierto oli 20-30 päivää, ikinä ei tiennyt kuinka paljon, menkat alkoi parin päivän tihkuttelulla, n. 5-6 päivän reilulla vuodolla ja loppui parin päivän tihkutteluun. Lisäksi menkkakivut ja ovulaatiokivut, ei kiva.

En nyt kumminkaan tiedä onko tämäkään niin hyvä. Voi tietysti olla muutenkin elämäntilanteesta, raskas työ ja kolme alle kouluikäistä lasta, mutta osuisi samoihin ehkäisyn aloituksen kanssa mun "ei vois vähempää kiinnostaa" -fiilis. Eli hyvin ehkäisee, kun ei tee mieli koskaan. :wall:

Mut katellaan nyt vielä, vaikka mies mun mielialoja seuraillessaan vihjailee "pahamaineisesta hormoniehkäisystä" yms. Pillerithän mulle ei ole koskaan sopineet, musta tulee itkuinen, aloitekyvytön (niin seksin kuin muun elämän suhteen), raivotautinen sekopää, merkki kuin merkki. Haluaisin vaan niin kovin, että tää Nuvaring toimis, säännölliset, suht lyhyet, niukahkot kuukautiset on kyllä elämänlaadulle parempaa kuin entinen sekavuus.

Mulla on käytössä Nuvaring, siis se ehkäisyrengas. Oikein mainio mun tolkuttomia kuukautisia ajatellen - kierto oli 20-30 päivää, ikinä ei tiennyt kuinka paljon, menkat alkoi parin päivän tihkuttelulla, n. 5-6 päivän reilulla vuodolla ja loppui parin päivän tihkutteluun. Lisäksi menkkakivut ja ovulaatiokivut, ei kiva.

En nyt kumminkaan tiedä onko tämäkään niin hyvä. Voi tietysti olla muutenkin elämäntilanteesta, raskas työ ja kolme alle kouluikäistä lasta, mutta osuisi samoihin ehkäisyn aloituksen kanssa mun "ei vois vähempää kiinnostaa" -fiilis. Eli hyvin ehkäisee, kun ei tee mieli koskaan. :wall:

Mut katellaan nyt vielä, vaikka mies mun mielialoja seuraillessaan vihjailee "pahamaineisesta hormoniehkäisystä" yms. Pillerithän mulle ei ole koskaan sopineet, musta tulee itkuinen, aloitekyvytön (niin seksin kuin muun elämän suhteen), raivotautinen sekopää, merkki kuin merkki. Haluaisin vaan niin kovin, että tää Nuvaring toimis, säännölliset, suht lyhyet, niukahkot kuukautiset on kyllä elämänlaadulle parempaa kuin entinen sekavuus.

Kaikki mitä sanot kuulostaa ihan multa. :eek: Tosin en ole synnyttänyt vielä kertaakaan, äiti ainakin sanoo että hänellä nämä tasaantuivat siitä. (Siis menkka- ja ovulaatiokivut ym.)

Kyllä nyt taitaa olla niin että tuo Nuvakaan ei sovi sulle. Kuulostaa vaan, että tuo mielialaongelma on liian convenient ollakseen sattumaa. Ite käytin Nuvaa puoli vuotta ja se oli siinä. Ei sitä masentunutta itkuraivari-elämää jaksanut kukaan, vähiten minä. Joillekin se hormonaalinen ehkäisy ei ikävä kyllä vain sovi.

Tällä hetkellä köytössä oleva ehkäisykeino? Noh, tuota... Sitä ei ole. Niin mitä sanoinkaan siitä että en ole vielä synnyttänyt? Ollaan kyllä miehen kanssa varovaisia, mutta toki luonto on semmoinen että yllätyksiä voi tulla. En pitäisi sitä suuren katastrofina kun kerran elämänkumppani ja vakkarityö minulla on.

Joka tapauksessa, ehdotan että kokeilet pari kuukautta ilman Nuvaa. Itse ainakin huomaan tuossa ajassa mahdollisen muutoksen.

Mulla on käytössä Nuvaring, siis se ehkäisyrengas.

Kuten myös. Jos unohdetaan nestepöhö ja hillitön alavatsaturvotus, toimii täydellisesti. Haluttomuutta ei ainakaan ole ilmennyt. ;)

Henk.koht inhoan kumien kanssa säheltämistä niin paljon, että siedän kyllä mahdolliset pienet sivuvaikutuksetkin hormoneista.

Mä kans käytän Nuvaringiä. Neljäs rengas menossa ja hyvin on tähän mennessä toiminu. Masentuneisuus on kadonnu samoin seksihaluttomuus ja kuivuus. Finnejä ei tullu (vaikka vaihdoin tähän Diane Novasta ja odotin, että alkais naama kukkiin oikein kunnolla) eikä oikeestaan mitään muuta negatiivista sanottavaa tästä oo kun hinta.
Kuukautiset muuttu noin viidestä päivästä noin kolmeen päivään ja vuoto on ihan olematonta. Käytän kaks rengasta putkeen ja sitten pidän tauon.

Kuten myös. Jos unohdetaan nestepöhö ja hillitön alavatsaturvotus, toimii täydellisesti.

Niinpä. Meneeköhän tämä alavatsaturvotus ja pöhöttyneisyys ohi jossain vaiheessa? Tai no vastaan itse: ei mene. Onhan tuota rengasta tullut jo pitkään käytettyä, mutta ennen luulin aina että mulla on muuten vaan iso maha ja olen plösö, kunnes sitten pidemmän tauon jälkeen selvisi, että valaan alla on tyttö :lol2: Oikeastaan tuo turvotus hävisi aika nopeasti, ihan muutamassa viikossa lopettamisen jälkeen.

Jos jollain on mennyt ohi ihan itsestään, niin kuulisin mielelläni.

Niin ja jossain jo mainostin, että rengas ei vaikuttais mielialaan. Eh, lupasin vähän liian aikaisin. Nyt kun miettii, niin mulla se aiheuttaa ailahtelua ja sellasta turhaa itkeskelyä, kun kaikki on muka niin huonosti. Normaalisti kun oon kuitenkin aika peruspositiivinen ihminen.

Yksilöllistä tämä kaikki tietenkin on.

Niinpä. Meneeköhän tämä alavatsaturvotus ja pöhöttyneisyys ohi jossain vaiheessa?

Ei ole mennyt ainakaan reilussa puolessatoista vuodessa. Ja itse en esim. mielelläni käytä kahta rengasta putkeen, koska sitten näytän aina siltä, että olen syönyt rantapallon...

Minäkin kyllä kieltämättä itkeskelen, mutta toisaalta minulla on synnynäinen taipumus kaikenlaisiin angsteihin. Ja hemmetti, välillä on ihan kivaa itkeskellä muuten vaan. :itku:

Ja kun kuitenkin vertaa positiivisiin puoliin: viimeisimmät menkat 2,5 pv, ei mitään menkkoja edeltävää turvotusta (se ei erotu tämän muun turvotuksen keskeltä ;) ) , ei tarvi muistaa mitään ja kyseessä on kuitenkin melkoisen varma ehkäisymenetelmä.

Itse olen joskus miettinyt, että miten usein hormonit todella vaikuttavat mielialaan, ja milloin niitä vain syytetään siitä. Miettikää nyt, jos on itkuinen ja kiukkuinen, ja mielessään ajatellut, että tämä johtuu varmaan hormoneista. sitten kun lopettaa hormonit, alkaa "lumelääke" vaikuttaa; kun uskoo olevansa paremmalla tuulella ilman hormoneja, on.

Olen myös miettinyt sitä, että jos aina PMS- oireiden aikaan tekee mieli purra pää irti työkavereilta ja tuikata miestä leipäveitsellä, ehkä silloin olisi syytä vaihtaa sekä työpaikkaa että miestä? Koska emmehän me naiset mitään raivohulluja ole, luulisi, että tuollaisen taustalla on muutakin kuin "naisten vaivat" ja "hormonien heilahdukset", joille miesten on niin helppo hymähdellä alentuvasti.

Tarkoitus ei ole vähätellä ketään, jolla on kamalia oireita esim. pillereistä tai ennen kuukautisia, mutta tuli vain mieleeni. Uskoisin, että ainakin osalla oireet syntyvät kuitenkin aivoissa, eivät munasarjoissa.

ja miten niin meni rankasti offtopic...

Tuli noista pillereistä ja muista hormoneista mieleen, että onko mahdollista (tai tutkittu mitenkään) että sivuvaikutukset alkaa vasta muutaman vuoden käytön jälkeen? Joskus lukee juttuja, kun nainen on esim. haluton ja syyttää siitä pillereitä ja on kuitenkin ilman oireita syönyt niitä aiemmin vaikkapa 3 vuotta. Mistä sillon tietää, että vika on (muka) pillereissä?

Olen samaa mieltä kuin reinhardt, että useimmilla tuntuis monet oireet ja raivarit yms olevan ihan muusta peräisin. Mutta en voi sitä tietää tietenkään. Onneks itellä ei ole koskaan ollut mitään PMS-oireita (tarkoitan lähinnä itku-ja raivarikohtauksia).

Edit. Ja korostan ylempänä sanaa useimmilla. Varmasti joillain hormonit pistää ihan oikeasti kropan ihan sekaisin. Osa taas haluaa laittaa kaikki mahdolliset ongelmat hormonien syyksi.

Ja vielä edittiä. En viittaa postillani kehenkään tässä ketjussa kirjoittaneeseen vaan ihan yleisesti.

Itse olen joskus miettinyt, että miten usein hormonit todella vaikuttavat mielialaan, ja milloin niitä vain syytetään siitä. Miettikää nyt, jos on itkuinen ja kiukkuinen, ja mielessään ajatellut, että tämä johtuu varmaan hormoneista. sitten kun lopettaa hormonit, alkaa "lumelääke" vaikuttaa; kun uskoo olevansa paremmalla tuulella ilman hormoneja, on.

Eihän siihen mitään hormoniehkäisyä edes tarvitse, että nainen voi laittaa kaiken kiukuttelun hormoonien piikkiin ;) "Ne päivät kuukaudesta" -selitys on keksitty jo kauan ennen pillereitä.

Mä en ole huomannut hormoonien edes vaikuttavan mielialaani ennen kuin vasta nyt. Puoli vuotta sitten lopetin renkaan käytön ja vaikka elämässä tapahtui aika rankkojakin asioita, niin mieli on ollut kirkas ja olo hyvä kuitenkin koko ajan, koska semmonen mä vaan oon. Nyt vasta tajuan, että hormoonit sotkee mun ajatuksia, kun heti aloitettuani taas uudestaan, alkoi ihmeelliset itketykset ja masentunut olotila, jolle ei ole selitystä.

Toisaalta ilman näin selkeää ja ajallisesti oikeaan osuvaa muutosta, mä en kyllä uskaltais hormooneja edes syyttää. Aiemminkin kun käytin rengasta ja pillereitä olin kyllä usein itkuinen ja mielialat saattoi heilahdella. Sillon en tajunnut, että olis ehkäisystä johtunut. Puoli vuotta sitten kun ehkäisyn lopettaminen ja isot elämänmuutokset sattui samoihin aikoihin, luulin koko kesän, että nuo muutokset ja kolhut on vaan tehny musta vahvemman, seesteisemmän ja onnellisemman ihmisen, kun voin henkisesti niin hyvin. Eh, se taiski olla se renkaattomuus mikä musta sellasen teki :lol2:

Jep, mielialan vaihtelut mä vielä kestän ja pystyn taltuttamaan, mutta turvotusta varmaankaan en. Ärsyttävää tehdä töitä kroppansa eteen, kun peilikuva on aina vaan pöhöttynyt. Ei hirveästi motivoi. Ja mulle renkaasta saadut hyödyt on ainoastaan se, että en tule raskaaksi (sillon harvoin kun sellainen mahdollisuus on :D ). Mulla kun ei menkat lyhene mitenkään radikaalisti, eikä oikeastaan edes kivut lievity. Pitäis sitä seksiä saada vähintään viidesti viikossa, että hyöty ohittais haitat ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom