Ehdotus parhaan penkkaajan löytämiseksi

Juu kyllähän noissa ehdotelmissa kusee jo yksistään se, että kun paidoilla nostetaan suuremmat raudat, niin niiden vaikutus lopputulokseen on prosentuaalisesti suurempi. Tuossa alkuperäisessä ehdotuksessa on mukana vielä kaksi paitanostoa, joten niiden prosentuaalinen vaikutus lopputulokseen on yli 70%, kuten seuraava esimerkki osoittaa:
1. nosto (raw) 180kg
2. nosto (paita1) 230kg
3. nosto (paita2) 245kg
Esimerkissä raw tuloksen vaikutus lopputulokseen ~27% ja paitojen ~35% + ~37%. Ei kovin reilua. Sitäpaitsi ei kuninkuusraveissakaan kaikkien matkojen tuloksia suoraan yhteen lasketa. Tosin sielläkin paras ohjastaja voittaa - riippumatta siitä hevosesta. :)

Mielestäni idea ei ole hyvä. Perusteluksi olen valinnut sen tosiseikan, että järjestämällä tällaisia kilpailuita otetaan kantaa penkkipaitojen asemaan lajissa. Suoraan sanottuna, hyväksytään se tosiasia, että penkkipaidat kuuluvat lajiin ja ovat tulleet jäädäkseen. Tätä ei mielestäni ole järkevää tehdä.

stranger sanoi:
Näköjään ainakin täällä voimapuolella sääntöjä rikkoo esittämällä moderaattorin kanssa eriävän mielipiteen.

Kuten missä?
Aihe ei koskenut mitään pelkkää raw-nostamista. Mihin sitä enää modeja tarvitsee, kun ei saa mitään poistaa... Koska kaikki ne postaukset ovat eriäviä mielipiteitä, oli sitten tunkki kommentteja tai mitä tahansa.

Jopa tuolla kummosen ehdottamalla 2 raw nostoa 2 paitanostoa menisi jo vaikeaksi. Ainakin nostojen välit tarvitsisi olla aika pitkät.. Tuntuisi hurjalta ottaa neljä maksiminostoa kisoissa, kun jo nyt tuntuu kolmenkin kovan noston tekeminen aika hurjalta

Tässähän ollaan urheilijoita kaikki. Jos voimanostossa tulee muutenkin 9 nostoa, niin kyllä penkissä 4 maksimia aina jaksaa. Johan paitakisassa tulee otettua melkein rawmaksimi ja siihen päälle 3 paitanostoa. Nyt olis vaan tuomarit katsomassa vikat lämmittelyt :D

En käytännössä lämmittele raw nostoilla kovin ylös, mutta kai sen noinkin voisi tehdä. Olkapään takia laitan paidan jo satasen jälkeen, mutta jos tuollaiset kisat saadaan, lupaan purra hammasta ja ottaa sen minkä pystyn rawna.

Eikös tuommoinen RAW/IPF/WPO systeemi suosi paitapenkkaajia? Ajattelin vaan, että kyllähän kaikki paitamiehet osaavat nostaa t-paidalla, mutta raw-miehet eivät osaa nostaa paidalla ilman harjoittelua?

Mutta eivätkös raw miehet ole niin paljon vahvempia ilman paitaa. Näin heidän ei tarvitse ottaa paidasta täyttä hyötyä ja eikös paidasta saa sen muutama kymmenen kiloa hyötyä kuka tahansa. Se suosii sitä kuka saa isoimman yhteistuloksen. Mun ehdotuksen mukaan, jos saa rawna takkiin 30 kiloa, niin pitää paidalla ottaa 30 kiloa enemmän.

Winnie sanoi:
Mielestäni idea ei ole hyvä. Perusteluksi olen valinnut sen tosiseikan, että järjestämällä tällaisia kilpailuita otetaan kantaa penkkipaitojen asemaan lajissa. Suoraan sanottuna, hyväksytään se tosiasia, että penkkipaidat kuuluvat lajiin ja ovat tulleet jäädäkseen.

Minä näin tämän asian juuri toistepäin. Eli, että varustenostajatkin tulisivat vähän vastaan ja suostuisivat nostamaan ilman paitaa, jotta saataisiin se oikeasti vahvin selville. :)
Eipä niitä penkkipaitoja enää poiskaan taideta saada. Päinvastoin, paidat vaan paranee ja erot RAW-, IPF-, WPO- ja WTF- nostojen välillä senkun kasvaa ja koko ajan voidaan spekuloida kuka on oikeasti vahvin.
Minusta ideana tämä on siis aivan kehityskelpoinen. Kummosen ehdottama kaksi nostoa RAWna ja kaksi paidalla kuulosti ihan hyvältä. Tällainen kilpailu toteutuessaan vähentäisi varmaan paskanjauhamista ja vinkumista.

Pecman sanoi:
Eipä niitä penkkipaitoja enää poiskaan taideta saada....[clip] Tällainen kilpailu toteutuessaan vähentäisi varmaan paskanjauhamista ja vinkumista.

Mielestäni kisan suunnittelemisessa olisi lähdettävä siitä lähtökohdasta, että se ainoa pysyvä seikka penkkipunnerruskisoissa on tämä paskanjauhanta ja vinkuminen. Sitä voi enää vähentää, koska varmaa on, että se on tullut jäädäkseen. Mikäli paidat hyväksytään, ei vähennetä ja pahimmillaan saadaan vain lisää paskanjauhantaa ja vinkumista. Tietysti tämän Goheavy.com:in ehdotuksen voisi ottaa myös ns. maltillisena lähestymisenä tavoitteena puhdas RAW-penkkipunnerrus, kuten sinä Pecman ymmärtääkseni yritit sanoakin.

Winnie sanoi:
Mikäli paidat hyväksytään, ei vähennetä ja pahimmillaan saadaan vain lisää paskanjauhantaa ja vinkumista. Tietysti tämän Goheavy.com:in ehdotuksen voisi ottaa myös ns. maltillisena lähestymisenä tavoitteena puhdas RAW-penkkipunnerrus, kuten sinä Pecman ymmärtääkseni yritit sanoakin.
Paidathan on hyväksytty jo, jos säännöistä puhutaan. Asenteeltaan monet ovat niitä vastaan, mutta suurin osa itse nostajista IPF:n ja varsinkin ammattilaisliittojen puolella pitää niitä hyvänä. Sieltä ei löydy halua tavoitella puhdasta RAW-penkkipunnerrusta, mutta jonkunlainen kompromissi olisi hyvä asia. Minä näkisin mielelläni eri liittojen kovimmat nostajat edes joskus samassa kilpailussa. En tiedä sitten löytyykö Salinilta, Illikaiselta ja kumppaneilta sitten halua edes kokeilumielessä vetää paitaa päälle.

Tottakai oikeat RAW-kilpailut tulee säilyä ja uskon, että niiden suosio kasvaa jatkossa entisestään. En millään kuitenkaan jaksa uskoa, että nykyiset varustenostajat heittäisivät paidat ja trikoot nurkkaan vaikka me sivustakatsojat kuinka paheksuisimme voimanoston nykytilannetta. Eli mun mielestä tää varustenostajien puolelta tullut ehdotus on parempi kuin ei mitään... :joulu6:

N.O.Kummonen sanoi:
Neutraali myös mukaan. Kova raw nostaja ottaa kuitenkin rawpenkistä 20-30 kiloa enemmän, kuin varustespede ja tällöin tarvii enää 20-30 kiloa paidasta hyötyä. Läpihuutojuttu!
MINÄ, älä hulluja puhu, niinkauan kun raw on alle 200kilon niin ei olla kovia nostajia :)(ja se että jos salilla joskus ottaa sen 200 ei todellakaan meinaa että kisassa se menisi:)) Viimeksi olevan kovan penkki treenin perusteella täällä tunnutaan pysyvän aika kauan vielä, voimat hukassa ja tekniikka myös :( :wall:. Toki kiinnostuneena odotan että toteutuuko tuo vaiko ei.

N.O.Kummonen sanoi:
Tässähän ollaan urheilijoita kaikki. Jos voimanostossa tulee muutenkin 9 nostoa, niin kyllä penkissä 4 maksimia aina jaksaa. Johan paitakisassa tulee otettua melkein rawmaksimi ja siihen päälle 3 paitanostoa. Nyt olis vaan tuomarit katsomassa vikat lämmittelyt :D

En käytännössä lämmittele raw nostoilla kovin ylös, mutta kai sen noinkin voisi tehdä. Olkapään takia laitan paidan jo satasen jälkeen, mutta jos tuollaiset kisat saadaan, lupaan purra hammasta ja ottaa sen minkä pystyn rawna.

Lämmitelynostot ratkasee tiukan kisan, ois sekin :D
Ja mitä urheilijoita tässä ollaan ? Minä en myönnä mitään, liha on heikko.

Pecman sanoi:
Paidathan on hyväksytty jo, jos säännöistä puhutaan.

Pyydän huomaamaan, että tämän mielipiteen arvoa laskee se tosiasia, että RAW-kilpailun säännöissä ei ole hyväksytty penkkipaitoja. Kyseessä oli siis joku muu kuin sääntöihin perustuva näkökulma.

Sieltä ei löydy halua tavoitella puhdasta RAW-penkkipunnerrusta, mutta jonkunlainen kompromissi olisi hyvä asia.

On myös tärkeää muistaa, että halu ja päämäärä määräytyy järjestäjien mielissä, ei muualla.

Eli mun mielestä tää varustenostajien puolelta tullut ehdotus on parempi kuin ei mitään... :joulu6:

Niin, tokihan muutos aiheuttaa aina muutosta, mutta kuitenkin pitäisin tärkeämpänä selkeän päämäärän (esim. kaikki nostot ilman varusteita) säilyttämistä periaatteellisen muutoksen sijaan.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Winnie sanoi:
Pyydän huomaamaan, että tämän mielipiteen arvoa laskee se tosiasia, että RAW-kilpailun säännöissä ei ole hyväksytty penkkipaitoja. Kyseessä oli siis joku muu kuin sääntöihin perustuva näkökulma.
Sä oot tainnut käsittää koko idean väärin. Eihän tässä puhuta siitä, että muutetaan RAW-kisoja ja aletaan sielläkin nostaan osa nostoista paidalla. Kuten jo aiemmin sanoin, RAW-kisat pysyy ja hyvä niin. Suurin osa kilpailijoista ja kovista penkkaajista kuitenkin kisailee liitoisssa ja kisoissa missä penkkipaidat on sallittuja, joten sun huoli penkkipaitojen hyväksymisestä on vähän liian myöhäinen. Ne on jo säännöissä (paitsi RAW:piis: ) hyväksytty ja ovat vahvasti osa lajia.

Winnie sanoi:
Niin, tokihan muutos aiheuttaa aina muutosta, mutta kuitenkin pitäisin tärkeämpänä selkeän päämäärän (esim. kaikki nostot ilman varusteita) säilyttämistä periaatteellisen muutoksen sijaan.
Joo mäkin haluaisin maailmaan rauhan ja poistaa nälänhädän. Realistina epäilen, että noita tavoitteita ei mun elinaikana saavuteta. Siksi olen valmis hyväksymään pienenkin muutoksen, kunhan se on muutos oikeaan suuntaan.

Tollaiset kisat olisi siis ilman muuta hyvä järjestää.Vaikka säännöt suosisivatkin paitanostajia, niin silti olisi hienoa nähdä kovimmat penkkaajat samoissa kisoissa ja WPO-miestenkin ottavan edes sen yhden maksiminoston ilman paitaa. Se olisi jo suuri parannus nykyiseen menoon, missä eri liittojen tulokset eivät ole yhtään vertailukelpoisia.

Mun mielestä tuon mielipiteesi arvoa laskee, se että IPF:n mukana, jota hyvin voitaneen pitää voimanoston mainstream liittona, laji on kehittynyt/muokkautunut sellaiseksi, että varusteet sallitaan. Vaikka voimanosto on tottakai alkanut varusteettomasta kilpailusta, ei raw kilpaileminen ole ollut vähään aikaan mukana. Raw on se uusi juttu. Se on vähän kuin rata-autoilussa Historic Race. ;)

On myös tärkeää muistaa, että halu ja päämäärä määräytyy järjestäjien mielissä, ei muualla.

Siinähän järjestät kisat joihin kukaan ei tule nostamaan. Ymmärrän, että tuo oli karkeasti sanottu, mutta jos kilpailijoita ei kiinnosta, ei tule kilpailuakaan. Raw-kilpailuilla on hyvä idea, mutta jostain syystä ei olla vielä nähty varsinaista ryntäystä varusteettomiin kisoihin.

Pecman sanoi:
Suurin osa kilpailijoista ja kovista penkkaajista kuitenkin kisailee liitoisssa ja kisoissa missä penkkipaidat on sallittuja, joten sun huoli penkkipaitojen hyväksymisestä on vähän liian myöhäinen. Ne on jo säännöissä (paitsi RAW:piis: ) hyväksytty ja ovat vahvasti osa lajia.

Valitettavasti minun täytyy olla tässä eri mieltä. Tarkastelin kuitenkin asiaa siten, että ensin oli laji, jossa penkkipaitoja ei sallittu. "Paidat ovat osa lajia"-faktan myöntäminen ja kilpailutilanteessa niiden käytön hyväksyminen ovat moraalinen kannanotto sen puolesta, että mennään ja/tai pysytään edelleen kauempana siitä alkuperäisestä lajista.

Siksi olen valmis hyväksymään pienenkin muutoksen, kunhan se on muutos oikeaan suuntaan.

Tätä hieman arvelinkin sinun tarkoittaneen. Konstit on monet, sopisi kai sanoa.
Täytyisi kuitenkin ensin varmistua kai jotenkin, että ko. uudistuksen kautta saadaan muutos oikeaan suuntaan. Yleensä kompromissiä tehtäessä näet se hyvä asia menettää ja huono asia taas voittaa.

N.O.Kummonen sanoi:
Vaikka voimanosto on tottakai alkanut varusteettomasta kilpailusta, ei raw kilpaileminen ole ollut vähään aikaan mukana. Raw on se uusi juttu. Se on vähän kuin rata-autoilussa Historic Race.

Valitettavasti en ymmärrä, mitä yrität sanoa. Alkuperäinen on uusi?

Raw-kilpailuilla on hyvä idea, mutta jostain syystä ei olla vielä nähty varsinaista ryntäystä varusteettomiin kisoihin.

Mielestäni kyse on kuuliaisuudesta, joka on läpi koko maailmanhistorian tehnyt hirvittävää jälkeä.

stranger sanoi:
Juu kyllähän noissa ehdotelmissa kusee jo yksistään se, että kun paidoilla nostetaan suuremmat raudat, niin niiden vaikutus lopputulokseen on prosentuaalisesti suurempi. Tuossa alkuperäisessä ehdotuksessa on mukana vielä kaksi paitanostoa, joten niiden prosentuaalinen vaikutus lopputulokseen on yli 70%, kuten seuraava esimerkki osoittaa:
1. nosto (raw) 180kg
2. nosto (paita1) 230kg
3. nosto (paita2) 245kg
Esimerkissä raw tuloksen vaikutus lopputulokseen ~27% ja paitojen ~35% + ~37%. Ei kovin reilua.

Kyse on siitä, että jos joku pelkästään raw nostaja nostaa 180, niin hän ei varmastikkaan nosta paidalla yhtään enempää, jos hän ei ole paitanostoon ikinä treenannut. Eihän semmoinen kaveri voi olla maailman kovin penkkaaja , jos ei ole voi vertailla tuloksia myös paita nostoissa.

Valitettavasti en ymmärrä

Sitten en voi auttaa! DNR :(

Olen osaltani myös sitä mieltä, että pitkällä tähtäimellä tälläisiä kisoja ei tarvita. Se kenellä on eniten todistettavaa, voi toki hyppiä liitosta toiseen ja käydä pokkaamassa kaikki tittelit. Sitten on vahvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom