Edunvalvonta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trendar
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
43
Isälläni on ms-tauti, ja on joutumassa edunvalvonnan alle, tai pääsemässä?

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa, hänen pankkitili menee lukkoon ja hän saa pakollisten menojensa lisäksi tyyliin 10e tuhlattavaa? Jos hän haluaa uudet stereot hänen on tehtävä kirjallinen hakemus?

Itse olen tähän asti hänen laskut solon kautta maksellut, eikä hänellä ole mitään rahan käyttö ongelmia/ole yli tuhlaava.

Jos joku voisi vähän valottaa ettei tästä tarvi Karpolle jo kohta soittaa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Trendar sanoi:

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa, hänen pankkitili menee lukkoon ja hän saa pakollisten menojensa lisäksi tyyliin 10e tuhlattavaa? Jos hän haluaa uudet stereot hänen on tehtävä kirjallinen hakemus?

Itse olen tähän asti hänen laskut solon kautta maksellut, eikä hänellä ole mitään rahan käyttö ongelmia/ole yli tuhlaava.

Hmm vähän ehkä huonosti ilmaisin, siis haluaisin tietää mitä tuo edunvalvonta tarkoittaa lähemmin, en siis ole varma meneekö tili lukkoon. En vaan tiedä miten muuten hänen etujaan voitaisiin valvoa kuin lyömällä tili lukkoon...

Olen mielestäni jossain lukenut että jollekkin olisi käynyt tyylillä miten asian ilmaisin.

Eli haluaisin faktoja asiasta jos jollain olisi tietoa, niin pääsee jo tässä vaiheessa purnaamaan, ku faija pyys jo tuhat euroo ottamaa tililtää taltee, ennen ku alkaa se edunvalvonta

Eikös edunvalvonta tarkoita sitä että, edunvalvoja makselee ne laskut teidän isän tililtä ja muutenkin hoitelee paperi asioita. Tarvittaessa jos tarvii ostaa jotain suurempaa niin soitto edunvalvojalle ja rahat ovat kohta tilillä.

Ainakin näin se toimii joidenkin edunvalvojien kohdalla, mutta ei kaikkien. Mieleeni muistuu tapaus, kun olin kotihoidossa harjoittelussa. Edunvalvoja laittoi kaikki laskut ja muuut postit suoraan asiakkaalleen ja koht oli kaikki laskut maksamatta. :)

http://oulu.ouka.fi/hallinto/hallintopalvelut/edunvalvonta/

"Holhoustoimesta annetun lain mukaan holhoustoimen tarkoituksena on valvoa niiden henkilöiden etua ja oikeutta, jotka eivät vajaavaltaisuuden, sairauden, poissaolon tai muun syyn vuoksi voi itse pitää huolta taloudellisista asioistaan."

joo se tedunvalvonta on just niistä paperihommista huolehtimista ja raha-asioiden hoitoa.
Ihmetyttää vaan et jos se isäsi on ihan hyvässä kunnossa ni miksi se joutuu edunvalvontaan? Kannattaa kysyä sitä siltä edunvalvojalta itseltään...
Mun mummokin on edunvalvonnassa mutta se on kyllä tosi huonossa kunnossa :thumbs:

Trendar sanoi:

Ota yhteyttä lähimpään maistraattiin, sieltä osaavat neuvoa.
Jos sun isäs on yhtään tolkuissaan ja pystyy itse osoittamaan itselleen edunvalvojan niin se on yleensä paras vaihtoehto. Maistraatti päättää tässäikin tapuksessa onko edunvalvojaksi esitetty henkilö sovelias hommaan.
Jos se ei ole siinä kunnossa ettei kykene osoittamaan itselleen edunvalvovaa, niin hakemus maistraattiin, josta se menee käräjäoikeudenpäätettäväksi. Hakijalla tulee olle luottotiedot kunnossa eikä rikosrekisteriä jne.
Perheen sisältä/lähipiiristä edunvalvoja on IMO paras vaihtoehto.
Tällöin vaan voi tulla joskus eturistiriitoja jos maistraatti katsoo että perheenjäsenet hyötyy jostain, eli ennakkoperintöjä ei sitten jaella tai isoja lahjoja perheelle ostella isin lompakosta.
Kunnan/kaupungin edunvalvojat on aivan perseestä ja niillä ei ole mitään kiinnostusta koko asiaan.
Muut edunvalvojat, joille hommasta maksetaan ei välttämättä jaksa hoitaa talousasioita sillä kiinnostuksella, mitä perheenjäsenet, jotka tuntee asiat valmiiksi jo hyvin.

edit: Jos se on täysin järjissään, niin sehän voi kirjoittaa valtakirjan pankkiasioiden/laskujen hoitamista varten. Ei musta voida määrätä ihmistä edunvalvontaan sillä perusteella että on vaan sairaalassa.

Lisätään vielä se että oma faija kerkesi kuolla ennenkun saatiin musta edunvalvoja sille. Melkein 3 kuukatta meni siihen hakemiseen ja mitään ei saatu aikaan.

Oli perkleen hienoa kun laskut oli rästissä ja faija ei pystynyt osoittamaan itselleen edunvalvojaa tai kirjoittamaan valtakirjaa.
Parin viikon välein piti pyytää nöyrästi lisämaksuaikaa laskuihin kun ei päästy pankkiin maksamaan niitä sen tililtä.
Eli ei sitä edunvalvojaa ainakaan kovin helposti määrätä.

En sitten tiedä kuka on sanonut että faijasi tarttee edunvalvojan? lääkäri?
Mulla ei ole käsitystä millanen tauti toi ms-tauti on, mutta jos se ei vaikuta yläkerran toimintaan, niin valtakirjat on varmaan paras vaihtoehto hoitaa asioita, faijas saa itse päättää mihin rahansa käyttää, joku muu vaan käy paikanpäällä hoitelemassa niitä.
Mutta jos yläkerta menee sekaisin, niin kannattaa valmiiksi hoitaa paperit niin että faijas osoittaa kirjallisesti jonkun edunvalvojan itselleen ennen sitä , kun ei enää kykene päättämään omista asioistaan.

screwdriver sanoi:
Kunnan/kaupungin edunvalvojat on aivan perseestä ja niillä ei ole mitään kiinnostusta koko asiaan.

Eipäs liiotella. On aika paljon hyviäkin edunvalvojia kunnilla / kaupungilla. Tietysti huonojakin aina joukkoon mahtuu, mutta itse en ole ainakaan törmännyt kuin muutamaan huonoon edunvalvojaan.

HaRaXz sanoi:
Eipäs liiotella. On aika paljon hyviäkin edunvalvojia kunnilla / kaupungilla. Tietysti huonojakin aina joukkoon mahtuu, mutta itse en ole ainakaan törmännyt kuin muutamaan huonoon edunvalvojaan.

Okei, suht isossa kunnassa missä mä asun on tasan yksi kunnan palkoilla oleva edunvalvoja. Tälläisessä tapauksessa voi vain kuvitella miten kova kiinnostus sillä on hoidella jonkun asioita, tai miten se kerkeää.
Kuten sanoin, perheenjäsen on ehkä se paras vaihtoehto jos se sellainen edunvalvoja on pakko määrätä.
Mulla meni kolme viikkoa (kesälomaa) kun täysipäiväisesti selvittelen faijat asiat kuntoon. Ehkä tämä mun tapaus oli vähä sekavampi, mutta väitän ettei yksikään kunnallinen edunvalvoja olisi jaksanut/pysytynyt selvittämään faijan asioita yhtä hyvin kun minä. Ja mä en edes vielä päässyt maksmaan yhtäkään laskuja tuossa ajassa.
En sitten tiedä muista kunnista/kaupungeista mutta missään kunnallisessa 'palvelussa' en ole saanut koskaan kehuttavaa palvelua.

screwdriver sanoi:
Lisätään vielä se että oma faija kerkesi kuolla ennenkun saatiin musta edunvalvoja sille. Melkein 3 kuukatta meni siihen hakemiseen ja mitään ei saatu aikaan.

Oli perkleen hienoa kun laskut oli rästissä ja faija ei pystynyt osoittamaan itselleen edunvalvojaa tai kirjoittamaan valtakirjaa.
Parin viikon välein piti pyytää nöyrästi lisämaksuaikaa laskuihin kun ei päästy pankkiin maksamaan niitä sen tililtä.
Eli ei sitä edunvalvojaa ainakaan kovin helposti määrätä.

En sitten tiedä kuka on sanonut että faijasi tarttee edunvalvojan? lääkäri?
Mulla ei ole käsitystä millanen tauti toi ms-tauti on, mutta jos se ei vaikuta yläkerran toimintaan, niin valtakirjat on varmaan paras vaihtoehto hoitaa asioita, faijas saa itse päättää mihin rahansa käyttää, joku muu vaan käy paikanpäällä hoitelemassa niitä.
Mutta jos yläkerta menee sekaisin, niin kannattaa valmiiksi hoitaa paperit niin että faijas osoittaa kirjallisesti jonkun edunvalvojan itselleen ennen sitä , kun ei enää kykene päättämään omista asioistaan.

Ei sais vakavalla asialla vitsailla, mutta en voinu olla laittamatta... :D

repeh sanoi:
Ei sais vakavalla asialla vitsailla, mutta en voinu olla laittamatta... :D

Mistäs tiedät olenko se suomen ainoa Musta-etunimen omistama mies. :rolleyes:

ps. en :D

Kunnan yleisillä edunvalvojilla on usein ongelmana ajanpuute. Edunvalvonnassa olevia asiakkaita on niin paljon, että on vaikea paneutua kunkin asiakkaan asioihin huolella. Kukas onkaan isäsi edunvalvoja? Luotettava sukulainen tai lähiomainen on aina mielestäni paras.

MS-tautia sairastava isäsi on varmasti oikeustoimikelpoinen vielä pitkään ja pystyy edelleen vaikuttamaan edunvalvonnassa ollessaan asioihinsa. Käytännön juoksevia asioita hoitaa vain edunvalvoja ja suuremmista hankinnoista on esim. hyvä keskustella hänen kanssaan. Mikäli rahahuolia ei ole, voi rahaa käyttää vaikka niiden sorsien syöttämiseen. Hyvä asia tässä on se, että isäsi on voinut nyt itse vaikuttaa esim. siihen edunvalvojan henkilöön, kun sairauden edetessä pidemmälle voi olla, ettei hän pysty selkeästi ilmaisemaan mielipidettään asiassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom