Ebola

Mikäli tuo leviää länsimaihin, on tiedotuksella hyvin helppoa saada minkäänlainen kättely ja muihin ihmisiin koskeminen loppumaan kokonaan ja ihmiset kulkemaan vaikka kumihanskat kädessä, jotka uusitaan joka kerta kun on käyty kotoa ulkona. Leviäminen loppuu niillä keinoin lyhyeen, koska ihan helposti tuo ei tosiaan tartu. Yksittäistapauksia tulee lisää länsimaissakin ja pienessä mittakaavassa tauti voi ehkä levitäkin, mutta ei pitkälle.
Njoo, en olisi minäkään uskonut miten nopeasti sikainfluenssan aikaan oli aivan jokaikisessä paikassa ne käsidesipullot. Yksityisistä julkisiin paikkoihin, ja ne käsidesit ei ole myöskään hävinneet mihinkään vaikka pandemiasta onkin jo viis-kuus vuotta. Ihmiset myös käyttää niitä aivan eri tavalla.

Eli suht nopeasti sitä massat lähtee mukaan hygienia-asioihin kun se tehdään helpoksi ja niitä puteleita on kaikkialla. Aivan varmasti tuo on vähentänyt kaikkien infektioiden leviämistä Suomessa viimeisten vuosien aikana. En ainakaan muista että mikään tartuntatauti olisi enää vetänyt ihmisiä entiseen malliin sairauslomille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko olemassa mitään listaa maista, joissa tuo ebola jyllää ? :D Alkaa huolestuttamaan, kun pitäis joulukuussa lähteä lämpöä hakemaan, että mihin sitä uskaltaa lähteä.

Itteä vituttaa kun tää tauti leviää tuolta Afikasta muihin maihin juuri näiden hyväntekijä hoitajien kautta. Hienoa, että on halua auttaa, mutta pitäisi olla myös vastuuta ja eikä tulla sieltä sitten pois levittämään muihin maihin. No, kohta tuo on jossain isossa Afrikan cityssä ja siitä se leviää salamana kaikkialle.

Mä olen ollut vuosikausia kiinnostunut mm. Ebolasta ja Marbugista ja lukenut niistä paljon, katsellut dokumenttejä jne. Mä "rakastan" kaikkia tälläisiä Tuntematon Uhka -leffan tyyppisiä maailmanloppujutskia ihan viruksista mahdolliseen ydinlaskeumaan jne. Yleensäkin myös selviytymisjutut ja post-apocalyptiset jutut kiinnostaa niin tätä aihetta on tullut seurattua etenkin nyt hyvin tiiviisti.

Mä oon viimeiset 15 vuotta odottanut milloin oikeesti tulee SE juttu että ollaan kirjaimellisesti fucked up. Maailmassa on ollut useitakin erilaisia erittäin pahoja kulkutauteja ja sairauksia mitkä on tappaneet isonkin osan väestöstä, ja kaikenmaailman mustat rutot, spitaalit ym jyllänneet. Aidsista ei tullut kovinkaan kuolettavaa vaikka se kuolettava sinänsä onkin, mutta sen kanssa voi elää vuosikymmeniä, joten monen elämään se ei vaikuta vaikka olisikin HIV-positiivinen. Ebola sen sijaan on kunnon zombivirus jos näin voisi sanoa, ja kuolleisuusprosentti korkea. Myöskin sairaus itsessään on todella kamala oireiltaan ja loppu aika hirvittävä jos näin voisi sanoa.

Se mikä mua huolestuttaa on ehkä se että päästä varpaisiin varustautuneet alansa huippu-osaajatkin ovat viruksen saaneet. Miten? Aika pienestä loppujen lopuksi kiinni vaikka sanotaankin ettei se tartu helposti. Se että tauti tarttuu muutenkin kuin veriteitse, esim. ihan hiestä on aika iso juttu mun mielestä, ja enää puuttuu se että virus mutatoituu sen verran että siitä tulee ilmateitse leviävä jolloin oikeesti ollaan kusessa.

Mutta joo, kunhan tässä vaan pohdin sunnuntaini iloksi.

Mä olen ollut vuosikausia kiinnostunut mm. Ebolasta ja Marbugista ja lukenut niistä paljon, katsellut dokumenttejä jne. Mä "rakastan" kaikkia tälläisiä Tuntematon Uhka -leffan tyyppisiä maailmanloppujutskia ihan viruksista mahdolliseen ydinlaskeumaan jne. Yleensäkin myös selviytymisjutut ja post-apocalyptiset jutut kiinnostaa niin tätä aihetta on tullut seurattua etenkin nyt hyvin tiiviisti.

Mä oon viimeiset 15 vuotta odottanut milloin oikeesti tulee SE juttu että ollaan kirjaimellisesti fucked up. Maailmassa on ollut useitakin erilaisia erittäin pahoja kulkutauteja ja sairauksia mitkä on tappaneet isonkin osan väestöstä, ja kaikenmaailman mustat rutot, spitaalit ym jyllänneet. Aidsista ei tullut kovinkaan kuolettavaa vaikka se kuolettava sinänsä onkin, mutta sen kanssa voi elää vuosikymmeniä, joten monen elämään se ei vaikuta vaikka olisikin HIV-positiivinen. Ebola sen sijaan on kunnon zombivirus jos näin voisi sanoa, ja kuolleisuusprosentti korkea. Myöskin sairaus itsessään on todella kamala oireiltaan ja loppu aika hirvittävä jos näin voisi sanoa.

Se mikä mua huolestuttaa on ehkä se että päästä varpaisiin varustautuneet alansa huippu-osaajatkin ovat viruksen saaneet. Miten? Aika pienestä loppujen lopuksi kiinni vaikka sanotaankin ettei se tartu helposti. Se että tauti tarttuu muutenkin kuin veriteitse, esim. ihan hiestä on aika iso juttu mun mielestä, ja enää puuttuu se että virus mutatoituu sen verran että siitä tulee ilmateitse leviävä jolloin oikeesti ollaan kusessa.

Mutta joo, kunhan tässä vaan pohdin sunnuntaini iloksi.

Tämä saatta sitten EVEÄ (ja muitakin) kiinnostaa...Varmaan kyllä oletkin itse jo lukenut, kun siihen suuntaan viittasit...:)

Hoitaja sai ebolan täydestä suoja-asusta huolimatta Dallasissa

Ebolatartunnan Dallasissa saanut terveydenhuollon työntekijä käytti täyttä suoja-asua hoitaessaan liberialaismiestä, mutta sai silti itse tartunnan, Texasin terveysviranomaiset kertovat.
Terveysviranomaisten mukaan on erittäin huolestuttavaa, että annettuja turvallisuusohjeita tarkasti noudattanut työntekijä sai tartunnan. Viranomaiset tutkivat tarkasti toteutettuja hoitotoimia tartuntareitin selvittämiseksi.

- Olemme hyvin huolissamme. Meillä ei ole vielä täyttä analyysia kaikista hoitotoimista. Olemme parhaillaan tekemässä sitä, terveysjohtaja Dan Varga sanoi tiedotustilaisuudessa.

Dallasilaisen sairaalan työntekijälle nousi kuume perjantaina, minkä jälkeen hänet eristettiin ja testattiin. Työntekijän tila on viranomaisten mukaan vakaa.

Työntekijän sairaalassa hoitama liberialaismies kuoli ebolaan keskiviikkona.
Viranomaiset korostivat, että tartuntauutisesta ei ole syytä hätääntyä.

- Me tiesimme, että toinen tautitapaus saattaisi ilmaantua ja olimme varautuneet siihen, Texasin terveyspalvelujen johtaja David Lakey sanoi.
Sairaalan mukaan tartunnan saaneen työntekijän kanssa tekemisissä olleita henkilöitä kartoitetaan ja tarkkaillaan mahdollisen tartunnan varalta.

Kyseessä on vasta toinen tiedossa oleva ebolatartunta Länsi-Afrikan epidemia-alueen ulkopuolella. Ensimmäisessä tapauksessa Espanjassa tartunnan saanut oli niin ikään hoitanut ebolapotilaita sairaalassa.

Myös espanjalaishoitajan kerrottiin käyttäneen suoja-asua hoitotyössään.
Ebolaepidemiaan on tänä vuonna kuollut jo kaikkiaan yli 4 000 ihmistä, joista lähes kaikki Länsi-Afrikassa sijaitsevissa Liberiassa, Sierra Leonessa ja Guineassa.
STT-AFP

^ Joo, toi on just musta se hirvittävä asia. Tyypit on kuin avaruuspuvuissa ja mennään sulkujen kautta ja kaikki tehdään vimpan päälle, ja silti saanut tartunnan. Se jos mikä on hemmetin pelottavaa.

Se Espanjassa sairastunut hoitaja mokasi koskettamalla kasvojaan. Mahdollisesti/todennäköisesti tää toinenkin on mokannut esim. suojavarusteita riisuessa, tai niitä päälle pukiessa. Ei sitä välttämättä itse ole edes huomannut.
Se tarttuvuus vaihtelee myös taudin etenemisen myötä ja pahimman tarttumisriskin aikaan potilas on sairaalahoidossa. Lisäksi eri eritteissä on eri tartuntariski. Oksennus ja veri tartuttaa helpoiten ja näitähän siellä sairaalassa myös tulee.
Viruksen mutatoituminen ei taida kovin tavallista olla, mutta jos ebolasta tulisi yhtäkkiä tehokkaasti leviävä tauti, niin silloin kyllä paska lätisisi tuulettimeen. Mutatoitumisen todennäköisyyskin kasvaa sitä mukaa, kun tartuntojen määrä kasvaa.

Se Espanjassa sairastunut hoitaja mokasi koskettamalla kasvojaan. Mahdollisesti/todennäköisesti tää toinenkin on mokannut esim. suojavarusteita riisuessa, tai niitä päälle pukiessa. Ei sitä välttämättä itse ole edes huomannut.

Hyvinkin mahdollista, mutta kuvittelisin alan ammattilaisten keitä tuollaisia edes päästetään hoitamaan olevan aivan hysteerisen ylivarovaisia, ei perinteisiä huolimattomuusvirheitä niinkään sattuisi koska pitäisi olla paskajäykkänä ja varoa lähes hysteerisesti kaikkea suojavarusteita riisuessa. En tiedä millaiset suojavarusteet on ja käydäänkö suihkussa, mutta jos ei ole niin kohta olisi syytä olla sulut ja muut.

Onko kenelläkään tietoa, miten nopeasti PCR-testillä voidaan todeta, onko elimistössä virusta? Siis kuinka pian tartunnan jälkeen.

Tarttuuko tää jos esim. edellä kävelevä yskii ja pärskii?

Lukenu jonkin verran mut, en ihan varmaa tietoo löytäny.

Voi tarttua jos saat pärskeen suuhun tai silmään. Ilmeisesti aika pienikin pisara riittää.

Kyllä tässä loppu on aika lähellä. Tauti ei oo edes vielä Afrikassa levinnyt metropolia-alueille niin on jo ensimmäiset tartunnat länsimaissakin. Metropoleihin kun leviää niin alka ripottelemaan tartuntoja ympäri maailman. Siitä vähän eksponentiaalista kasvua niin ei mee kun muutama kuukausi niin kusessa ollaan ja ulkona ei paljon liikuta.

Ebolan tarttumisesta ECDC:ltä lainattua:

"Se tarttuu suorassa kosketuksessa veren tai muiden eritteiden (esim. syljen, virtsan ja oksennuksen)
välityksellä tartunnan saaneista kuolleista ja elävistä ihmisistä. Tartunnan voi saada myös suojaamattomasta
sukupuoliyhteydestä Ebola-kuumeen sairastaneen kanssa (aina kolme kuukautta toipumisen jälkeen).

Ebola-virus kuolee helposti saippuan, valkaisuaineen, auringonvalon, korkean lämpötilan tai kuivaamisen
vaikutuksesta. Ruumiinnesteillä saastuneiden vaatteiden konepesu tuhoaa Ebola-viruksen. Virus säilyy
hengissä vain lyhyen aikaa pinnoilla, jotka ovat auringonvalossa tai ovat kuivuneet. Se voi säilyä pidempään
hengissä vaatteissa tai materiaaleissa, joissa on verta tai muita ruumiinnesteitä.

Ebola saattaa tarttua sairaaloissa ja muissa hoitolaitoksissa välineistä tai saastuneesta materiaalista
kosketuksen kautta, jos tartunnanvalvontamenettelyjä ei toteuteta asianmukaisesti. "

Ebolan tarttumisesta ECDC:ltä lainattua:

"Se tarttuu suorassa kosketuksessa veren tai muiden eritteiden (esim. syljen, virtsan ja oksennuksen)
välityksellä tartunnan saaneista kuolleista ja elävistä ihmisistä. Tartunnan voi saada myös suojaamattomasta
sukupuoliyhteydestä Ebola-kuumeen sairastaneen kanssa (aina kolme kuukautta toipumisen jälkeen).
"

Kuten suutelu mutta ei ilman välityksellä?

Tämäkään ei saa mua lopettamaan kynsien pureskelua :itku:

Toisaalta cdc.n sivuilla sanotaan että tarttuu ruumiinnesteiden välityksellä ja aika huono tarttumaan. Toisaalta ebolasuojapuvut näyttää suhteellisen hiostavilta vaatteilta ja silti se tarttuu vaikka turvatoimet on kovat.

Just my 5 cents: ehkä meille suurelle yleisölle ei kerrota ihan kaikkea paniikin välttämiseksi..

E: seurannut tätä epidemiaa alusta asti ja luin prestonin tappajaviruksen joskus ysärillä jo.
Kauhea tauti.. En uskaltaisi mennä epidemia-alueelle.

Hmmm... Uskaltaakohan tässä ostaa enää ulkomaalaisia hedelmiä? :O

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom