Dynaamisessa venyttelyssähän on tarkoitus avata luonnolliset liikeradat(?). Näin minä sen ymmärrän. Ballistisessa venyttelyssä taas yritetään väkivalloin venytettää yli luonnollisen rajan (eli "nytkyttää"). Tuntuu kuitenkin, että ero dynaamisen ja ballistisen välillä on kuin veteen piirretty viiva. Miten ne erottaa toisistaan tilanteessa, jossa on tarkoitus lisätä toiminnallista venyvyyttä?
Esim. jalka suorana eteen ylös -liike. Onko suuri vaara, että tämä muuttuu dynaamisesta ballistiseksi ja siten haitalliseksi? Huomaako sen jotenkin? Itse teen tätä liikettä niin korkealle, kuin se tuntuu venyttävän mukavasti ja yritän lisätä venytystä hieman seuraavalla toistolla. Luonnollisesti kipua ei saa tuntua.
Toinen kysymys(-sarja) koskee dynaamisen venyttelyn määrää. Mikä on optimaalinen toistomäärä (ja raja, jonka ylittäminen ei hyödytä, päinvastoin)? Pitääkö eri lihasryhmille (jalat, keskivartalo, kädet) olla eri määrä toistoja?
Olen vasta alkanut tekemään erillisiä venyttelyharjoituksia, jossa ensin on dynaamista, sitten staattisia ja isometrisia. Tähän tyyliin:
2 kertaa viikossa:
Yleislämmittelyä
Jaloille 5-7 liikettä 10toistoa x 3
Keskikropalle 6 liikettä 30-40 toistoa x 1
Käsille 6 liikettä 10 toistoa x 4
Staattisia koko kropalle
Isometrisia spagaatia varten
En ole tehnyt lopuksi mitään, pientä ravistelua vain.
Onko tuo hyvä "ohjelma"? Mitenkä reenin lopetus, tuleeko olla jonkinlainen loppuverryttely? Tuntuu tyhmältä lopettaa reeni kuin seinään.
Otin mallia tuolta: http://www.trickstutorials.com/index.php?page=content/flx3
Harrastan siis kamppailulajeja.
Esim. jalka suorana eteen ylös -liike. Onko suuri vaara, että tämä muuttuu dynaamisesta ballistiseksi ja siten haitalliseksi? Huomaako sen jotenkin? Itse teen tätä liikettä niin korkealle, kuin se tuntuu venyttävän mukavasti ja yritän lisätä venytystä hieman seuraavalla toistolla. Luonnollisesti kipua ei saa tuntua.
Toinen kysymys(-sarja) koskee dynaamisen venyttelyn määrää. Mikä on optimaalinen toistomäärä (ja raja, jonka ylittäminen ei hyödytä, päinvastoin)? Pitääkö eri lihasryhmille (jalat, keskivartalo, kädet) olla eri määrä toistoja?
Olen vasta alkanut tekemään erillisiä venyttelyharjoituksia, jossa ensin on dynaamista, sitten staattisia ja isometrisia. Tähän tyyliin:
2 kertaa viikossa:
Yleislämmittelyä
Jaloille 5-7 liikettä 10toistoa x 3
Keskikropalle 6 liikettä 30-40 toistoa x 1
Käsille 6 liikettä 10 toistoa x 4
Staattisia koko kropalle
Isometrisia spagaatia varten
En ole tehnyt lopuksi mitään, pientä ravistelua vain.
Onko tuo hyvä "ohjelma"? Mitenkä reenin lopetus, tuleeko olla jonkinlainen loppuverryttely? Tuntuu tyhmältä lopettaa reeni kuin seinään.
Otin mallia tuolta: http://www.trickstutorials.com/index.php?page=content/flx3
Harrastan siis kamppailulajeja.