DVD-leffojen arvon romahdus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
joten toivon, että herneet eivät mene nenään.
Juu ei mitään herneitä :). Olen monessa asiassa samaa mieltä, esim. tuosta keräilystä keräilyn vuoksi. Kerätään vain sitä määrää hyllyyn anttilan alelaarista haalien. Eri asia kuitenkin, kuin "hillitty" keräily.

Äänipuolesta on pakko olla eri mieltä, sillä esim. 90-luvun loppupuolella DVD:n yleistyessä äänimaailma oli jotain sellaista, mihin VHS-aikana ei koskaan päästy, eikä voitu päästä. On se sitä vieläkin, mutta muistan sen mullistuksen. Kyllä se DVD:n äänimaailma edes kohtalaisella kotiteatterilla vaan on hienoa. Kyllähän sitten on ja tulee vielä parempia ja aina parempia juttuja, mutta jätetään ne hifisteille (toistaiseksi).

Ihmettelin jo DVD-formaatin yleistyessä miksi jotkut rupeavat keräämään DVD-leffoja. En varmaan ole ainoa, joka ei muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jaksa katsoa samaa leffaa uudestaan pitkään aikaan. Ja jos leffan haluaa katsoa uudestaan, niin sen saa halvemmalla vuokraamosta eikä se silloin vie tilaakaan kämpästä. Ja tietenkin saa netistä ilmaiseksi, mutta olen itse niin kehityksestä jäljessä että en edes harkitse sitä vaihtoehtoa.

On tiettyjä DVD-leffoja joita on vaan pakko omistaa ja katsoa uudelleen ja uudelleen. Ajoittan myös jonkun DVD:n ostaminen on tullut edullisemmaksi kuin vuokraaminen joten sitten siitä ja ostoskoriin. Mutta netistä en ime yhtään leffaa, se on varma.

Musiikin kannalta asia on täysin toinen. Levyjä tulee kuunneltua kymmeniä ja jopa satoja kertoja. (Omasta mielestä) huonot levyt voi myyydä eteenpäin. Toki musiikkiakin saa ilmaiseksi netistä, mutta minulle ei ole edes vaihtoehto laittaa musiikki soimaan jostain tietokoneen syövereistä randomilla. Enkä pidä ilmaisuutta laillisena.

Ehdottomasti samaa mieltä. Paitsi että en nykyään edes myisi noita "huonoja" levyjä koska ajoittain tulee sellainen fiilis että pitää muistella jotain menneitä ja kuunnella väsyneitä levyjä. Ja kun pari kolme vuotta kuluu aikaa, niin huomaakin taas että vitun hyvää musaahan nämä ovat. CD-levyt ovat vain erittäin jees, viimeinen poisto on Röyksoppin The Understanding.

Joitakin DVD-bokseja voi kyllä ostaa ihan kannatusmielessä tai niiden silkan hyvyyden takia. Kuten vaikka Madventuresit, jne.

Yllättäen Madventuresit löytyy hyllystä.

Ittellä on nyt joku satakunta leffaa hyllyssä. Joukossa kaksi tai kolme ns. täysihintaista leffaa. Yhtäkään en ole ostanut käytettynä esimerkiksi huuto.netistä, koska en vain luota ihmisiin sen vertaa, etteivät myisi paskaa. Lisäksi kotelot tuppaavat menemään ruttuun postissa. Suurin osa on tullut hankittua alelaarista tai tilattua ulkomailta. Olen vissiin sitten myös markkinamiesten uhri, kun ostan mieluiten tuplalevyinä tai muina erikoisjulkaisuina hyvien ekstrojen toivossa. Esimerkiksi ne LOTR:n neljän dvd:n julkaisut olivat oikein mielekästä katsottavaa, kun näki miten homma on hoidettu ja että kaikki ei ollutkaan vain tietokone-efektiä.

Mielestäni hyvä leffa ei juurikaan eroa hyvästä cd:stä. Sen voi katsoa uudelleen ja uudelleen. Harvemmin sitä musiikkia tule ihan vain musiikin takia kuunneltua. Taitaa taas olla pari kuukautta aikaa siitäkin, kun viimeksi istuin tuntikaupalla putkeen vain kuuntelemassa ja tuijottamassa seinää. Eikä sitä samaa levyä varsinkaan tule kuunneltua keskittyneesti yhtään sen useammin, kuin leffaakaan katsottua.

Netistä ei ole tullut ladattua (piraattina) oikeastaan mitään enää pariin vuoteen. Mieluummin sitten ostan jotain mitä oikeasti haluan. Vuokraamossa tulee vierailtua myös suht usein ja sieltä tarttuukin useammin mukaan ns. heräteostoksia.

Suositut

Back
Ylös Bottom