Drag racing

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiewi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
23.8.2002
Viestejä
713
Alastarolla kohta ajavat ja itsekin lähden katsomaan jos kerkeen. En ole ennen lajia nähnyt livenä.

Kaveri väitti että ns top fuel luokan autot eli nitrot kiihtyvät nollasta sataan niin nopeasti että kun takapyörät ovat lähtöviivalla niin vauhtia on tuo sata (auton pituus 8 metriä). Koen tuon kovin vaikeasti uskottavaksi. Tehojen puolesta (yli 6000hp) toi voisi olla mahdollistakin mutta en vaan voi uskoa että pitoa löytyy ja luulisi kuskinkin kuolevan g-voimiin (9 geetä ).

Kommenttia alaan perehtyneeltä?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jenkkiboardilta:

First, some useful info:
* One NHRA Top Fuel dragster 500 cubic inch Hemi engine makes more horsepower than all the cars in the first 4 rows at the Daytona 500.

* Under full throttle, a Top Fuel dragster engine consumes 1½ gallons of nitro methane per second; a fullyloaded 747 consumes jet fuel at the same rate with 25% less energy being produced.

* A stock Dodge 426 Hemi V8 engine cannot produce enough power to drive the dragster's supercharger.

* With 3000 CFM of air being rammed in by the supercharger on overdrive, the fuel mixture is compressed into a near-solid form before ignition. Cylinders run on the verge of hydraulic lock at full throttle.

* At the stoichiometric 1.7:1 air/fuel mixture for nitro methane the flame front temperature measures 7050 degrees F.

* Nitro methane burns yellow. The spectacular white flame seen above the stacks at night is raw burning hydrogen, dissociated from atmospheric water vapor by the searing exhaust gases.

* Dual magnetos supply 44 amps to each spark plug. This is the output of an arc welder in each cylinder.

* Spark plug electrodes are totally consumed during a pass. After 1/2 way, the engine is dieseling from compression plus the glow of exhaust valves at 1400 degrees F. The engine can only be shut down by cutting the fuel flow.

* If spark momentarily fails early in the run, unburned nitro builds up in the affected cylinders and then explodes with sufficient force to blow cylinder heads off the block in pieces or split the block in half.

* In order to exceed 300 mph in 4.5 seconds dragsters must accelerate at an average of over 4G's. In order to reach 200 mph well before half-track, the launch acceleration approaches 8G's.

* Dragsters reach over 300 miles per hour before you have completed reading this sentence.
* Top Fuel Engines turn approximately 540 revolutions from light to light!
* Including the burnout the engine must only survive 900 revolutions under load.
* The redline is actually quite high at 9500 rpm.
* The Bottom Line; assuming all the equipment is paid off, the crew worked for free, and for once NOTHING BLOWS UP, each run costs an estimated $1,000.00 per second. The current Top Fuel dragster elapsed time record is 4.441 seconds for the quarter mile (10/05/03, Tony Schumacher). The top speed record is 333.00 mph (533 km/h) as measured over the last
66' of the run (09/28/03 Doug Kalitta).

Putting all of this into perspective for you bikers: You are riding the average $250,000 Honda MotoGP bike. Over a mile up the road, a Top Fuel dragster is staged and ready to launch down a quarter mile strip as you pass. You have the advantage of a flying start. You run the RC211V hard up through the gears and blast across the starting line and past the dragster at an honest 200 mph (293 ft/sec). The 'tree'goes green for both of you at that moment. The dragster launches and starts after you. You keep your wrist cranked hard, but you hear an incredibly brutal whine that sears your eardrums and within 3 seconds the dragster catches and passes you. He beats you to the finish line, a quarter mile away from where you just passed him.

Think about it, from a standing start, the dragster had spotted you 200 mph and not only caught, but nearly blasted you off the road when he passed you within a mere 1320 foot long race course.

That, folks, is acceleration
 
Joo ei tossa jenkkiboradissa ollut vastausta kysymykseen. Itsekin vähän laskeskelin niin kyllä siinä 20-30 metriä menee ennekuin on 100kmh mittarissa (niillä netistä revityillä tiedoilla laskettuna että ekat 60 jalkaa ottaa 0,85 sekuntia, 0 - 160 kmh ottaa sekunnin ja oletuksella että kiihtyvyys on lineaarinen tolla alkupätkällä).

Mielenkiintoista faktaa on muuten se että nitro kuluttaa neljä litraa menovettä sekunnissa kun on poljin pohjassa. Varmaan on bensapumpuissakin enemmän tehoa kuin mun foordissa. Jos noissa värkeissä nyt mitään bensapumppuja on.

EDIT: Joo-o kaks teelusikallista nitroa tungetaan sylinteriin joka iskulla.
 
kiewi sanoi:
Joo ei tossa jenkkiboradissa ollut vastausta kysymykseen. Itsekin vähän laskeskelin niin kyllä siinä 20-30 metriä menee ennekuin on 100kmh mittarissa (niillä netistä revityillä tiedoilla laskettuna että ekat 60 jalkaa ottaa 0,85 sekuntia, 0 - 160 kmh ottaa sekunnin ja oletuksella että kiihtyvyys on lineaarinen tolla alkupätkällä).

Mielenkiintoista faktaa on muuten se että nitro kuluttaa neljä litraa menovettä sekunnissa kun on poljin pohjassa. Varmaan on bensapumpuissakin enemmän tehoa kuin mun foordissa. Jos noissa värkeissä nyt mitään bensapumppuja on.

EDIT: Joo-o kaks teelusikallista nitroa tungetaan sylinteriin joka iskulla.
Suosittelen lämpimästi menemään ja katsomaan paikan päälle noita autoja, pauketta ja meteliä ei voi sanoin kuvata. Ilmeisesti ne käynnistää auton metanolilla ja alkaa syöttämään lämmityksen jälkeen nitroa pytty kerrallaan ja sillon alkaa tapahtua :hyper: Muistan joskus kuulleeni siitä, että noilla nitro vehkeillä lähdettäessä on g-voimat sitä luokkaa, että hetkellistä tajuttomuutta tai sumentumista tapahtuu. Yks top alcohol kuski sanoikin, että kyllähän noilla jokainen lähtee, mutta kellä riittää pokka vetää urku auki loppuun asti.
Ps, jos menet katsomaan niin suosittelen menemään lähtöviivalle jossa äänenpaine tekee ihmeitä :D
 
Eikä siellä katsomossa aivan turhaan porukalla kuulosuojaimia ole mukana.... Etenkään siinä lähtöviivan tuntumassa.
 
Jos lähtökiihtyvyys on ~8G, niin kiihtyvyys on silloin

8*9,81m/s^2=78,48m/s^2

100km/h=27,78m/s

Joten satkuun kestää (27,78m/s)/(78,48m/s^2)=0,35s
Keskinopeus nollasta sataan on (27,78m/s)/2= 13,89m/s (lähtönopeus=0, oletetaan, että kiihtyvyys on koko ajan vakio)

joten matkaa kertyy nollasta sataan 13,39m/s * 0,35s = 4,86m.

Kiihtyvyys kuitenkaan tuskin on tasainen 8G koko lähdön ajan, joten tarkkaa matkaa on paha määrittää, jos ei ole tarkkoja kiihtyvyysarvoja joista laskea.
 
Nakkeli sanoi:
Jos lähtökiihtyvyys on ~8G, niin kiihtyvyys on silloin

8*9,81m/s^2=78,48m/s^2

100km/h=27,78m/s

Joten satkuun kestää (27,78m/s)/(78,48m/s^2)=0,35s

Keskinopeus nollasta sataan on (27,78m/s)/2= 13,89m/s (lähtönopeus=0, oletetaan, että kiihtyvyys on koko ajan vakio)

joten matkaa kertyy nollasta sataan 13,39m/s * 0,35s = 4,86m.

Kiitos tuosta. Olisiko tuo 8G ainostaan hetkellisesti ihan alussa ja keskimääräinen kiihtyvyys kuitenkin lähempänä sitä 4G(EDIT: joo itse siitä näköjään tuossa mainitsetkin), jolla saadaan matkaksi 9,5 metriä.

Joo-o täytyy se kai uskoa että vauhtia on 100 kilsaa tunnissa kun takapyörät on lähtöviivalla.
 
Kovaa touhua

Kovaa touhua tuo top-fuel-kiihdyttely.Jenkkilässä se on vielä kovempaa.Suomessa on nähty radalla nimittäin hyvin harvoin kalustoa,jolla pystytään/pystytty alittamaan 5 sekunnin aika varttimaililla.Jenkkilässä ei pääse kisoissa nk.kaavioon edes 4.8 ajalla.Siellä vitosen ajan taisi ajaa ekana Eddie Hill vuonna -91.Nykyään Ameriikan-kalusto on runsaat 1000 hv:tä edellä/tehokkaampaa,kuin Euroopassa.Top-fuel on siellä niin paljon suurempaa,että rahaa riittää enemmän,kuin Euroopassa.Mailmanennätys taitaa olla nykyään jotain 4.5-4.6 sekunnin välillä.Tuo vajaa puoli sekunttia ei tunnu äkkiseltään juuri miltään,mutta kun ajattelee dragstereita,joilla loppunopeutta maalissa on yli 500 km/h:ta,niin saa käsityksen miten paljon edellä Jenkki on Eurooppalaista kun tullaan maaliin.Vaikka kalustoa myydään rapakon takaa myös vanhalle mantereelle,niin aina ne on kuitenkin jo "vanhaa" tekniikkaa.
Ensikertalaiselle nitrojen lähtö on melkoinen kokemus.Ei pelkästään ääni,vaan jo se,että miten jokin auto voi kiihtyä niin sairaan kovin.Kuulosuojaimet on ihan asialliset.
Toivotaan,että tänä kesänä Alastarolla(euroopan paras rata muuten!) on hyvä sää,että noita "nelosen aikoja" nähtäisiin,ja että tuota Jenkkien etumatkaa saataisiin kurottua edes vähän pienemmäksi.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
pakko kyllä joskus lähteä kattomaan kisoja... telkkarista ei varmaankaan saa lähellekkään "oikeaa" kuvaa. Aivan mielettömiä noi tiedot mikkä enklanniksi oli :D
 
njietro sanoi:
... Siis ilman kuulosuojaimia ei pärjää, vai? Jos tulpat laittas...

Pärjää kyllä, jos ei erityisen herkkäkorvainen ole. Alastarossa Sonax Springnationals:seissa istuskelin lähtöviivan kohdalla olevassa katsomossa, (josta kuulee jopa kuulutukset) ja eipä tuo mitään surinaa jättänyt korviin. Itse olen kyllä lähinnä sitä mieltä, että liian tehokas vaimennus katkaisee koko katseluelämyksestä parhaan terän pois, eli antaa koneiden karjua vaan! Top Fuelereita en ole (vielä) livenä nähnyt (sen yhdenkin nitropyörän esitys loppui turhan lyhyeen), mutta jo J.Kuutniemenkin metanoli-Funny Car:in pari rykäisyä oli sellaista showta, että kouraisi palleista asti! :rock: :hyper:


Lapsille suojaimet on välttämättömät.
 
Osa viehätystä

Osa nitrojen katselun viehätystä on tuo hirvee ääni.Parilähdössä mukavasti tuntuu mahassa asti ne desibelit.Itekään en käytä(en omista)kulosuojaimia :D vaikka tiedän niiden tarpeellisuuden.Kaikki vaan Alastarolle!Sielä tanner tömisee........ :rock:
 
Sunnuntaina ois tarkotus mennä. Vähän kuvia ottamaan ja fiilistelemään.
 
Pakko tulla pilaamaan teidän päivä vänkäämällä oma mielipide.
Vaikka kuinka yrittää olla äijä (R), niin ei voisi vähempää kiinnostaa joku drag racing.

Poistun. Anteex.
 
Zone-sarja -42%
D.Yates sanoi:
Pakko tulla pilaamaan teidän päivä vänkäämällä oma mielipide.
Vaikka kuinka yrittää olla äijä (R), niin ei voisi vähempää kiinnostaa joku drag racing.

Poistun. Anteex.

No joo, en ala turhaan kiukuttelemaan ja vänkäämään, eihän se kaikkia voi kiinnostaa sekään.
Mutta sanompa vaan, että jos haluaa katsella helposti seurattavaa ja tunnelmaltaan sähköistä urheilua, niin kannattaa tutustua! Telkkarissa drag racing ei oikein toimi, menettää juuri ne parhaat palansa ruudulta seurattuna. Toivottavasti pitkä-jänteinen suunnitelmani toteutuu ja löydän vielä itsenikin line-up:ista jonkin omatekemän laitteen ratista. :nolo:
Pelkästään monekirjavan yleisönsä takia se on :rock:
 
Jees! Tulihan taas käytyä pe-su alastarossa ja mukavaa oli! Toimii paljon paremmin paikanpäällä.
Televisiosta katsottuna ei kroppa tärise äänenpaineen takia eikä nitron tuoksusta pääse nauttimaan...Joo itselläni tosin alkaa silmät kirvelemään ja vuotamaan. Eikä telkkarista muistaakseni edes näytetä pro ryhmien menoa eli tosi paljon jää puuttumaan kisoista.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom