Domainin varaus ja webbihotellin valinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Tarvitsisin neuvoa koskien websivujen pystyynlaittamista. Oletan, että osaan itse tehdä ne sivut. Mutta miten on domainin rekisteröinti ja webhotellin valinnan laita. Niistä minulla ei ole mitään käsitystä. Sivuille ei tulisi videoita ja korkeintaan vähän kuvia, jos ollenkaan. Joten tilantarve olisi pienehkö. Sen sijaan sivuja pitäisi pystyä päivittämään useasti, ehkä jopa useita kertoja päivässä.

Haluaisin .fi päätteisen domainin ja tilan sivuille. Haluaisin tietää mitkä ovat pahimmat virheet mitkä pitää huomioida ja ylipäätän neuvoja kaipaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mene ensimmäisenä vaikka osoitteeseen https://domain.ficora.fi/fidomain/aca.aspx

Siellä voit katsoa onko haluamasi domain vapaana, ja voiko sen varata. Domainille tarvitaan aina myös palvelin, eikä liikennemäärällä ole siihen mitään merkitystä. Domainien hinnat oli muistaakseni noin 33 € /vuosi ja 55 € / viisi vuotta.

Palvelintilaa vuokraa vaikka kuka, hinnat taitavat lähteä satasesta per vuosi. Ota aluksi vaikka vuodeksi palvelin, ja vuoden aikana teet tarkempia tutkimuksia mitä maksaa missäkin jne. Sähän saat tehdä omille sivuillesi mitä vaan, päivitellä niitä vaikka koko ajan, sillä ei tietääkseni pitäis olla merkitystä.

Jeesasko?

Itse hankin aikanaan int2000:sen kautta domainin ja hotellin... hintaa pienimmällä paketillakaan ei ole paljoa (näytti olevan simple -paketilla 21€/vuosi). Tuo hinta siis sisältää domainin + hotellin (ei .fi loppuista). Jos .fi loppuisen haluaa, niin samainen pulju hoitaa rekisteröimisen viestintävirastoon. Fi osoitteen rekisteröintihinta noiden kautta on 26,2€/vuosi

Purtsin hinnat on kyl imo aika yläkantissa. Jos tilantarve on pieni, eikä esim tietokantoja yms tarvita, niin palvelintila irtoo jollain 4,90€/kk. Ja sen domainin varaushintakin oli joku 12-13€/vuosi. Monella palveluntarjoajalla on myös palvelu, jossa ne hoitaa varauksen sun puolesta. Ite varasin paikasta, jossa sai kaupan päälle sen varauksen, eli varauksen vaatimasta työstä ei tarvinnut maksaa mitään, ainoastaan se itse varausmaksu. Ja noissa webhotellipalveluissa on sitten palvelualttiudessa ja palvelun toimivuudessa eroja, kannattaa etsiä suosituksia. Muistaakseni myös pakkiksella on tästä olemassa ketju. Itse käytän paraikaa kolmen eri palveluntarjoajan järjestelmiä ja niistä vain kahta voisin suositella muillekin. Näissä kahdessa palvellaan todella nopeasti sekä sähköpostitse, että puhelimitse ilman ylimääräisiä kustannuksia. Kolmannessa onkin riistohintaiset puhelinpalvelut ja vastausta saa odottaa, myös palvelin on aika ajoin alhaalla, eikä sitä edes pahoitella.

Tietenkin pitää ottaa huomioon käytettävä teknologia, mikäli käytetään jotain tiettyä tekniikkaa/frameworkia kuten PHP, ASP.NET, Ruby jne. ja tietokannoista MySql, SqlServer, Oracle, Postgre jne. Joihinkin paketteihin nämä kuuluvat, toisilla saa lisäkuukausimaksusta.

Mikäli luotettavuutta/nopeutta haluaa kannattaa ottaa jokin kotimainen tarjoaja ja palvelun taso on melko vahvasti sidoksissa hintaan.

Itse olen Nebulalla pyöritellyt eri sivuja vuosien varrella ja kaikki toimii kuin rasvattu, mutta hinta alkaa 15 € / kuukausi + tietokannat, joten näkyy palvelu myös hinnassa. Kannattaa myös ottaa kapasiteetin lisäksi myös huomioon pyörittävän koneen resurssit, kaistan leveys ja sallittu liikennöinti. Liikennöinnin ylittäessä sallitun voi rapsahtaa ikävästi lisää laskua.

Jaahas, jaahas, pitääkin soittaa mun palvelintarjoajalle.. Louhilla näytti olevan hinnat kohdallaan, ja jos vielä palvelu pelaa, niin... Joka päivä oppii näköjään jotain uutta. Kiitos Anix ja kumppanit.

Itse olen käyttänyt n. 9 vuotta Sigmaticin palveluita: http://www.sigmatic.fi/

Suosittelen. Asiakaspalvelu pelaa, ja tärkeämpänä itse webhotelli.

Jos et tarvitse sisällönhallintajärjestelmää kuten Joomla/Wordpress/Drupal (eli toisin sanoen MySQL tietokantaa) niin pärjää halvimmalla joka on 51€/v vuoden laskutuksella. Sen lisäksi jos tarvitset hieman jotain lisää pakettiin niitä voi ostaa erikseen. Osoiteena .fi tunnus maksaa 30€/v. Tilauksen yhteydessä hoituu kaikki kerralla, ja voi myös maksaa heti tilausken yhteydessä eka lasku verkkopankilla.

Sigmaticissä erityisen maininnan ansaitsee käyttöliittymä joka on oman kokemuksen perusteella parempi kuin mikään muu tähän mennessä. Kokemusta siis mm. Int2000, Louhi, Nebula, ja monia monia muita.

Debuggerilla hyvä pointti, ei se aivan halvin välttämättä ole se fiksuin. Monen eri syyn takia, ja esim. Int2000 halvimmassa eikä edes toiseksi halvimmassa paketissa ole PHP sivujen tukea, ja kuitenkin hyvin yksinkertaisella ohjeilla netistä saadaan PHP:n avulla kaikenlaista kivaa sivuille. Jos mietitään esim. valmiita yhteydenottolomakkeita ym.

Debuggerilla hyvä pointti, ei se aivan halvin välttämättä ole se fiksuin. Monen eri syyn takia, ja esim. Int2000 halvimmassa eikä edes toiseksi halvimmassa paketissa ole PHP sivujen tukea, ja kuitenkin hyvin yksinkertaisella ohjeilla netistä saadaan PHP:n avulla kaikenlaista kivaa sivuille. Jos mietitään esim. valmiita yhteydenottolomakkeita ym.

Mutta jos katsoo esim. Int2000 kolmanneksi halvinta eli Ultimate Light:iä, niin siinä on ja muutakin kampetta riittäviin ja silti maksaa 45€/vuosi...

Mutta jos katsoo esim. Int2000 kolmanneksi halvinta eli Ultimate Light:iä, niin siinä on ja muutakin kampetta riittäviin ja silti maksaa 45€/vuosi...
Ihan bueno hinta jo, enkä nyt suoraan huonoksi haukkumassa mitään muita. Pitkälle siitä kiinni minkä sattui ottamaan aikoinaan.

On vain ollut huonoja kokemuksia monestakin eri lafkasta, voi olla sattumaa ja hyvin yksittäistä mene ja tiedä.

Sen tiedän, että tähän mennessä Sigmaticin käyttöliittymä jossa voi hallita kaikkea on ollut todella hyvä, joillain lafkoilla hyvinkin sekavia. En nyt muista missä talossa oli mitenkin, useimmiten ollut tekemisissä muiden webhotellien kanssa vain yhden tai parin asiakkaan kohdalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom