Digikameraa ostamaan...

Eli kysäsen nyt pakkiksen jengiltä apua+vinkkejä vähän tähän valintaan, ku ite en oo mikään tekniikan ihmelapsi ja kuitenki suhteellisen iso ostos kyseessä mun lompakolle. :rolleyes:

Digikameraa olisin siis vailla, ihan harrastekäyttöön. Semmonen sais olla, että kuvia mahtuis reippaanlaisesti ja videokuvausmahdollisuus olis oltava. Mitä hyvä peruskamera pitää siis sisällään? Millaisia/minkä merkkisiä digikameroita teillä on? Ootteko olleet tyytyvisiä? Paljonko (noin) maksoi jne..?
Ettei ne ihan tyystin huijaa pikkunaista siellä kaupassa... ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mulla canon, helppo käyttää ja ok laatunen, sopivan hintanen ixus 30
reilu 250e,tosin ei enään myynnissä/en ole nähnyt....:(
ixus 40 ja 50/55 ??? nykypäivää...
canoneissa ON SUOMENKIELINEN VALIKKO...
katoppas uusin TM, siinä oli n.400e hintaluokan vertailu...

Empä ole mikään tekniikan ihmeguru itsekkään, mutta tässäpä pari asiaa, joita itse digikameralta kaipaan. Mikäli kuvaa lapsia, eläimiä tms. "eläväistä", olisi kamerassa hyvä olla ominaisuus, jolla saapi esim. kaksi kuvaa ns. sarjatulella, eli aivan peräkkäin. Optista zoomia löytyy perusmalleista sen 3X, ja se tuntuu ainakin tämmöselle perusharrastelijalle riittävän. Digitaalisella zoomilla en ainakaan itse tee mitään... Videokuvaustoiminto tuntuu nykyään löytyvän jo liki kaikista malleista.

Jos nyt jotain merkkiä suosittelisin, niin se olisi ehdottomasti Canon. Mallina perin kätevältä vaikuttaa kaikki Ixus -mallit. Semmosen halvimman saapi about 300 eurolla. Itselläni on Fujifilmin kamera, mutta jotenkin oon pitänyt enemmän Canoneista, joita olen työssäni käyttänyt. Kuvia mahtuu kameraan kuin kameraan ihan riittävästi, kunhan vain hommaat samalla rittävän ison muistikortin, esim. 256Mb -kortilla pärjää jo pitkälle.

Ei muuta kuin kaikessa rauhassa kiertelemään kauppoja ja vertailemaan.

Mulla on Panasonicin Lumix dmc-fx7. Uudempi malli samasta kamerasta fx9 taisi voittaa äsken mainitun TM-vertailun. Jos pääset lukemaan, tutustumisen arvoinen artikkeli.
Itse olen ollut kameraan todella tyytyväinen. Iso ruutu ja kuvanvakain ovat hyviä ominaisuuksia. Itselläni on myös 256mb kortti ja siihen mahtuu parhailla asetuksilla vajaa sata kuvaa. Muista selvittää tallettaako kamera videokuvaan myös ääntä. Vanha kamerani Nikon Coolpix 4300 ei tallettanut joten ei tullut paljoa videoitua.
Tutustu hintoihin esim mbnet.fi stä löytyvästä hintavertailusta. Kameroihin saa usein myös vähän tinkimällä jotain kaupan päälle, esim. laukku tai muistikortti.

Ilmeisesti myös Olympus Digital 600/800 on aika pätevä kamera.
Oli mukana samassa TM:n vertailussa kun tuo Panasonic.
Erona Panasonicin kameraan ainakin se, että valotusta, aukkoa jne. pystyy itse säätämään. Muistaakseni testin ainoa kamera, jossa nuo itsesäätömahdollisuudet olivat?

Pixmanian hinnat, Digital 600 ~270€ ja Digital 800 ~350€.

Canon Powershot A 510 tai A 520 irtoaa molemmat tällä hetkellä 200 euron pintaan yleensä paketeissa, joissa on laukku ja 128/256 muistikortti.

Ihan ok kamera normaalikuvaajalle. Säätövaraa löytyy myös ihan riittävästi, jos itse haluaa/osaa käyttää.

Tuolla tietotekniikkaosiossa on usemmassa threadissa neuvoja, että mitä kannattaa katsoa kameraa ostaessa. Megapikselimäärä ei niinkään merkkaa, vaan enemmänkin taisi vaikuttaa polttovälit ja valotusasiat ym.

Sony DSC 4 megapikselin vehje ei maksa nykyään kun reilun satasen. Hyvä peli, ehkä turhan kookas tosin, mutta suht edullinen ja tinkaat siihen akut ja laturit ja laukut kaupanpäälle... Videokuvaus toimii äänien kera. Emmä mtn valitettavaa kestä. Joku tollanen kuvanvakaustoiminto ois kyl aika namu, tuppaa monet kuvat menemään hieman pieleen.

Sanosin kanssa että Canonin Ixus. Hyvä, laadukas ja kestävä. Tota Ixus 50 saa jo alle 300e. Siihen sitten suoraan giganen nopea kortti videokuvausta silmälläpitäen, verkkokauppa.com jotain 80e. Pikkanen laukku (se nahkanen Canonin oma on hyvä) siihen vielä niin menee sulla kivasti taskuun tai käsilaukkuun ja kamera on hyvässä suojassa.

123jippo sanoi:
Sanosin kanssa että Canonin Ixus. Hyvä, laadukas ja kestävä. Tota Ixus 50 saa jo alle 300e. Siihen sitten suoraan giganen nopea kortti videokuvausta silmälläpitäen, verkkokauppa.com jotain 80e. Pikkanen laukku (se nahkanen Canonin oma on hyvä) siihen vielä niin menee sulla kivasti taskuun tai käsilaukkuun ja kamera on hyvässä suojassa.

Ixus on kyllä hyvä näppäilykamera. Kuvat ja videokuva ovat laadukasta ja kameran koko pieni. Manuaalisäädöt ei tosin ole järin loistavat, mutta se nyt ei ixuksen tyyppisessä kamerassa ole tarkoituskaan.

Aikaisemmin tänä vuonna Mikrobitissä oli myös noin 200-300 eurojen kameroiden vertailu. Löytyy myös nettijatkoista.

Canon Ixus 40 (4Mpix) lähtee hintaan 250e. Jos ois tarvetta itellä digipokkarille, niin tollasen ostaisin. Jos muita merkkejä mietit, niin HPt kierrä ainakin todella kaukaa. Hyvää ei vaan voi saada halvalla...

Mitäs ootte muuten mieltä kun Mustan Pörssin (muistaakseni) mainoksessa mainostettiin 6 megapixelin kameraa hintaan 150e. Voiko tuo olla mistään kotoisin? Oon tässä kans lähiaikoina miettiny jonkun peruskameran hankkimista.

Pikseleillä ei ole normaalikäytössä vitunkaan väliä, kunhan niitä on joku 3 MP tai enemmän. Kameran muut ominaisuudet ja laatu merkkaa enemmän.

Jos kamera maksaa muuten 150 euroa niin tässä tapauksessa 6 MP on vähän sama, kuin rusetti pökäleellä. Eli muut ominaisuudet ovat aika varmasti niin paskoja, että tuosta pikselimäärästä ei ole mitään käytännön hyötyä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom