Digikamera haussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Potso
  • Aloitettu Aloitettu
No, jos kameraa aikoo käyttää pidempään, varmistaisin itse, että manuaalisäädöt ainakin valotusajalle löytyvät - automatiikka nimittäin alkaa risomaan ennemmin tai myöhemmin :)

edit:
tämä ei ollutkaan se suuri valokuvaus-thread, sinne siis tuo kuvakisajuttu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse hommasin pariviikkoa sitten digikameran, kun ollaan lähdössä kesälomareissulle toukokuussa. Vanha tavallinen kamera saa jäädä eläkkeelle ;) .
Ostin Casion Exilim EX-Z3. Kamera maksoi 400 e + 40 e muistikortti (64)

3,2 MP. Pentak-Optik -linssi, 3xoptinen/4xdigitaalinen zoom.
Normaali zoom : 40cm ->, macro zoom 6cm - 50cm
Mitat : 87 x 57 x 22,9 mm ( l x k x s), painoakin vain ~126g.
Suurehko näyttö; 2" .

Halusin kameran, joka on näppärän pieni että se tulee otettua mukaan. Ettei tarvitse "raahata" sitä painolastina ja vitutuksen nostattajana mukana.
Vielä en ole saanut kokeiltua kuinka monta kuvaa saa yhdellä latauksella otettua, mutta esitteen mukaan ~450 pitäisi onnistua.
Kamerassa on kätevästi valittavissa kohteen mukaiset "alkuasetukset". Jos vaikka haluaa ottaa ilotulituksesta kuvia, tai vastaavasti tekstiä kirjasta.

Aikasta hienoja kuvia oon jo saanut aikaiseksi (näillä kuvaajantaidoilla), kun oon kikkaillut ja kokeillut kaikkia kameran ominaisuuksia harjoitellessani. Ehkä jonkun otoksen voisi vaikka joskus liittää valokuvaustreadiin, jos onnistun saamaan tarpeeksi hienoja julkaistavaksi...

Mike sanoi:
Zoomihan on kätevä kun kuvataan eläimiä. Siinä ei auta hiipiä metrin päähän, että saa jostain harakan persesulasta kuvan. Zoomilla saa kuvattua sentään metrien päästä ja se auttaa kovasti kun arkoja otuksia kuvaa.

Juu tuo on aivan totta, itsekkin olen sitä mieltä että välttämättä mitään muuta tarvetta harrastelijalla ei isoille zuumeille olekkaan (tai itselläni).

aamulenkillä tuli vastaan joutsenia, harmitti kun oli vain perus 3x-zoomi :(

http://www.mbnet.fi/~mtlman/joutsenet.jpg

Mikä ois sellanen kohtalaisen halpa, 3.1 megapikselin kamera jossa ois kuitenkin enemmän kun 3x optinen zoomi? Oon katellu noita Canoneita ja A75 näyttäis muuten hyvältä mutta zoom on vaan 3x.

Muista ominaisuuksista en paljoa ymmärrä, kamera tulisi koti/aloittelevaan harrastus käyttöön.

Bricktop sanoi:
Mikä ois sellanen kohtalaisen halpa, 3.1 megapikselin kamera jossa ois kuitenkin enemmän kun 3x optinen zoomi? Oon katellu noita Canoneita ja A75 näyttäis muuten hyvältä mutta zoom on vaan 3x.

Muista ominaisuuksista en paljoa ymmärrä, kamera tulisi koti/aloittelevaan harrastus käyttöön.
Menee sitten Ultrazoom -kameraluokkaan. Näissä kaikissa on oikeastaan samat ominaisuudet, 3.2MB ja 10X zoom, parhaimmissa kuvanvakain, Minoltassa sen tekniikka ehkä paras.
Canon Powershot S1 SI , 10X zoom, 3.2MB ja kuvanvakain. Ihan hyvä peruskamera pitkällä zoomilla ja kuvanavakaimella.
Oikeastaan sama malli Minoltalta on Dimage Z1
Olympus C-760 jaC-765
Tuossa taitaa olla ne varteen otettavimmat vaihtoehdot.
Jos haluaa halvalla kameran isolla zoomilla, on se oikeastaan se 10x, koska kolmen ja kymmenen välissä olevat zoom kamerat ovat yleensä sitä kalliimpaa luokkaa. Olympukset näytti ainakin parhaimmilta.. En kyllä lukenut tietoja.
Täältä löydät arvostelut todennäköisesti jokaiseen edelliseen malliin ja buying guiden side-by-side -kohdasta voit listata tekniset tiedot rinnakkain. Kannattaa myös tutustua ekan viestini linkkehin kameravalintaa tehdessä.

setae sanoi:
No, jos kameraa aikoo käyttää pidempään, varmistaisin itse, että manuaalisäädöt ainakin valotusajalle löytyvät - automatiikka nimittäin alkaa risomaan ennemmin tai myöhemmin :)
Joo, mä huomasin ton homman ja heti tarvitsee päivittää "vähän" parempaan kamerakanta. Tosin ei välttämättä käy noin, jos haluaa vain ottaa niitä kuvia, eikä kikkailla turhaksi valotuksen, manuaalizoomin, väritasapainojen ym kanssa. Tosin sehän siitä kuvauksesta tekee niin kivaa :)

No joo, kyllä se on tollain, mutta kalliimmaan luokan (eli yli 600€) kameroissa on eri "värimodeja", joissa on valittavana erilaisia vaihtoehtoja.
Tuo nyt oli vähän tuulesta temmattu homma, ei sitä tarvitse joka kuvan jälkeen muuttaa.

:offtopic:
Muuten mike, miten tohon signatureen kahden puntin väliin sais kätevästi pidemmän raon, kun se ei näytä välilyöntejä?

Mike sanoi:
Heitit aika pahan, eikä äkkiseltään tule mieleen. Tyhjä &nbsp ei toimi tossa.
No voi saakeli. Pitää kehittää siihen sitten jotain pikkumerkkejä väliin. :evil:
Tai vaikka vippi -maili.

Saapas sanoi:
No joo, kyllä se on tollain, mutta kalliimmaan luokan (eli yli 600€) kameroissa on eri "värimodeja", joissa on valittavana erilaisia vaihtoehtoja.

On niitä jo edullisimmissakin kameroissa, mutta ainoa ilo noista on mielestäni efektit, valkotasapainon korjaaminen tosiaan sujuu "vähän" mukavammin ja tarkemmin sitten photoshopin/paintshopin/elementsin/gimpin kanssa. Tietysti, mitä vähemmän duunia joutuu muokkausvaiheessa tekemään, sitä parempihan se, mutta kannattaa sitä silti hetki pohtia, paljonko moiselle toiminnolle antaa arvoa.

Itse kun kuvaan ainoastaan RAW-formaatissa, niin käytännössä joudun säätämään valoisuus-, kirkkaus-, valkotasapaino-, sinipuna-, varjo-, kontrasti- ja terävyystasot ennen kuin kuva edes siirtyy photoshopin ikkunaan raw-pluginista :)

setae sanoi:
Itse kun kuvaan ainoastaan RAW-formaatissa, niin käytännössä joudun säätämään valoisuus-, kirkkaus-, valkotasapaino-, sinipuna-, varjo-, kontrasti- ja terävyystasot ennen kuin kuva edes siirtyy photoshopin ikkunaan raw-pluginista :)
Nonni, tossahan tulikin se lista jota mä yritin epätoivoisesti kehittää tossa ylempänä :D

Mikähän olisi hyvä kamera alle 200e:n hintaluokassa??

Canonin Powershot A310:aan oon nyt kallistumassa, mutta en tiedä vielä....

edit: taitaa vastaus löytyä kun käyttää söörtsiä tai lukee vähän aikaa tätä trediä :david:

aihetta sivuten:

Mistä sitten kameran ostatkin (suosittelen käyttämään mbnetin hintaseurantaa) ÄLÄ tilaa pondwellista!!! Odotettuani (turhaan) 2 viikkoa päätin vaihtaa nettikauppaa. Akibasta tilasin, ja oli postissa jo samana päivänä.

Persetan sanoi:
aihetta sivuten:

Mistä sitten kameran ostatkin (suosittelen käyttämään mbnetin hintaseurantaa) ÄLÄ tilaa pondwellista!!! Odotettuani (turhaan) 2 viikkoa päätin vaihtaa nettikauppaa. Akibasta tilasin, ja oli postissa jo samana päivänä.
Gigantti on ehdottomasti Suomen halvin liike.

Luultavasti siksi koska Gigantissa on hintatakuu, eli jos jostain Suomen kaupasta löytyy halvemmalla kuin mitä heillä on myynnissä, niin he lupautuvat myymään sen halvemmalla, siis kun on kyse vakinaisesta hinnasta. :rock:
Eli tällä lailla Gigantista tulee Suomen halvin :kippis1:

Gigantin hintatakuu ei toimi nettifirmoja vastaan. yli 100e enemmän oli hintaa mun tavoittelemalla mallilla gigantissa kuin halvimmassa nettikaupassa.

Kertokaapa onko noissa muistikorteissa sitten mitään mullistavia eroja? Eli kun kamerassa on SD/MMC muistipaikka niin onko väliä kummanlaisen muistikortin hommaa. Olen itse ajatellut jotain halvemman luokan kameraa (Kodak CX6330 verkkokaupasta ehkäpä, alle parisataa euroa), enkä satunnaisena sunnuntaikuvaajana sinällään mitään ihmeellisiä ominaisuuksia vaadi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom