Dietti ja sokeri palautuksessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VZ58
  • Aloitettu Aloitettu
Miten haitallista mahtaa olla jos dietillä treenin jälkeen syö esim. vaniljariisiä 200g tai pienen määrän sokeria (jäätelö tai pulla) esim. 25-50 g malton sijaan heran kyytipoikana. Ajattelin että pidemmän dietin aikana olisi helpompi ainakin itsellä pitää kurissa herkuttelu ja voisi lopettaa mässypäivät kokonaan jotka korvaisi treenin jälkeisenä herkutteluna. Katselin glykeemisiä indeksejä ja malto, riisikakut ja peruna on ainaskin korkean indeksin omaavia kuten sokerikin. Mitä ihmiset on mieltä, meneekö dietit pahasti metsiin tällä tyylillä? Kyse ei ole mistään kisadietistä ja pudotettavaa on vielä muutama kilo...

Hauska että joku muukin huomaa tän.

Jos unohdetaan pienet erot imeytymisajassa, niin en kyllä näe mitään erikoista syytä vetää askeettisesti mautonta maltoa jos jollain glukoosipitoisella muulla tavaralla saa samat hiilarit ja tyydyttää makeannälkänsä. Jenkeissä ainakin saa jotain "pop-tarts"-karkkeja jotka ovat käytännössä dekstroosia. Joissain vaahtokarkeissa on glukoosisiirappi ensimmäisenä aineksena eli tavallisesta pöytäsokerista tehdyistä karkeista poiketen niissä ei ole fruktoosia puolet sisällöstä. Ja rasvaakin ihan olematon määrä. Jotkut tuollaiset on IMO ihan päteviä korvikkeita maltolle. Se tosin pitää huomata että 25 grammaan hiilaria ei kauheasti mitään herkkua mahdu, ja toisaalta kannattaa ehkä katsoa että hiilarit ovat pääasiassa glukoosia ja minimoida rasvan määrä. Jotkut riisimurotkin saattaisi toimia ihan hyvin, ei se pieni pöytäsokerihuurrutus haittaa kun pieni määrä fruktoosia palautukseen on vaan hyvästä.

Ai niin, jonkun koulukunnan mukaanhan bodauksen ja dieetin varsinkin pitää olla askeesia :)

Itse olen välillä kylmästi käynyt makuunista hakemassa ~100g irtokarkkeja ja huitassut prodejuoman kanssa treenin jälkeen. Optimaalista? Ei varmaankaan. Hyvää? Ehtottomasti.

edit.
Ai niin, jonkun koulukunnan mukaanhan bodauksen ja dieetin varsinkin pitää olla askeesia

tää on niin tosi. Mä en voi käsittää, miten jengi jaksaa vetää paskanmakuista prodee päivästä toiseen, kun hyvää ja varmasti yhtä toimivaa on olemassa? Kaippa se paha maku sitten tuo lisää sitä toimivuutta :rolleyes:

Jakob sanoi:
Mä en voi käsittää, miten jengi jaksaa vetää paskanmakuista prodee päivästä toiseen, kun hyvää ja varmasti yhtä toimivaa on olemassa?
Onko karkin makuinen isolaatti varmasti yhtä toimivaa kuin ei-niin-herkku hydrolysaatti?

Jortsu sanoi:
Onko karkin makuinen isolaatti varmasti yhtä toimivaa kuin ei-niin-herkku hydrolysaatti?

Ero on varmasti huuuiiima!

Jortsu sanoi:

No näin antihiftelijänä sanoisin käytännössä yhtä toimivaa. Mä oon tietyllä tavalla väärä ihminen näitä arvostelemaan, koska ite vetelen sellasta kultasta keskitietä. Jokaiseen paskaan vaan täytyy tunkea kädet :D

Kyllä itse aina välillä olen Nalleriisiä syönyt dieetillä. Mitään haittavaikutuksia en ole havainnut pidemmällä aikavälillä vaan paino on pudonnut ihan hyvin. Mässypäivän olen pitänyt kerran viikossa, tosin nyt on pari viikkoa mennyt niin, että se on yleensä venähtänyt kahteen päivään, ja muutenkin olen syönyt huonosti, niin ei ole paino laskenut optimaalisesti.

Se, että joskus syö dieetillä vaikka sitä Nalleriisiä, tai vaikka karkkia keskellä viikkoa ei varmaan kaikkien mielestä todellakaan ole suotavaa. Saavuttaako silloin optimaalisen tuloksen? Ei varmaankaan, mutta eipä se mua kiinnostakaan. Ei mulla ole kiire.

kertokaas nyt viisaammat eroja normaali kidesokerista ja maltosta ja muista sokereistakin, kiitos.

esim. malto "nopeaa" hiilaria, eikös toi kidesokerikin sitä oo???

ja ruisleivän hitaat hiilarit?? tä?

niin ja jos on bulkilla ja vetää nopeita hiilareita vaikka 1000 kcal. mitä eroa on vetää 1000kcal hitaita hiilareita?????

Nopeat nostavat verensokerin nopeasti ylös, ja myös laskevat sen hetkessä alas. Eli verensokeritasot heittelevät= huono, lihottova asia.

Hitaat hiilarit pitävät verensokerin pitkään tasaisena= hyvä asia.

Back
Ylös Bottom