Dietti ja säästöliekki

Primitive82

Banned
Olen ollut nyt dietillä jotain reilu 2kk.
Paino oli aloittaessani n.90kg, nyt se on jopa alle 80kg.

En ole suunnitellut mitään tiettyä tarkkaa kellon aikojen mukaan menevää orjallista diettiä.

Kuitenkin suurinpiirtein pyrin syömään n.3-4 tunnin välein pelkkää proteiinia ja rasvaa, eli lähinnä ketodietillä. Punttiksen jälkeen otan kuitenkin palautusjuoman, joka sisältää heraa n.35g, dextroosea 50g ja kreatiinia 5g, eli ketoosi katkeaa hetkeksi ja saadaan dietilläkin vähän anabolisia hormoneita :david:

Ja sitten varsinaiseen kysymykseen. Eli tämä paljon puhuttu "säästöliekki", joka ilmaantuu kun syö liian vähän päivässä. Kaiketi minun kokoiselleni suositellaan n. reilu 2000kcal.
Kuitenkin olen syönyt päivässä n. 1200-2000kcal.
Eli aamupalalla puuroa + mitä sattuu.
Sitten ruumiilliseen töihin ja siitä 3h päästä proteiinia ja 3h päästä uudelleen. Suurinpiirtein 50-60g kummallakin kerrailla, hitaasti imeytyvää.

Salille sitten keskipäivällä ja siellä n. 45-60min ja sen jälkeen em. palautumisjuoma.

Kotona sitten 1h päästä treenistä rahkaa tms.
Illalla taas jotain hitaasti imeytyvää proteiinia 50-60g.

Eli proteiinia tulee päivässä n.200-250g.

Tämä toistuu 5* viikossa...Toistaiseksi.

Ja näillä on nyt menty 2kk ja minun pitäisi olla säästöliekillä.
En kuitenkaan jaksa uskoa, koska käytäntö jälleen kerran sotii teorioita vastaan.
Tietysti voi olla jokin marginaalinen ero siinä, että syö vähän niin sitten ei elimistö käytäkään kovin paljon...Mutta ei mitään suurta, ainakaan siltä ei vaikuta.

Niin, ja sixpack näkyy jo..Ylhäältä :kippis1:¨

Ei se ole mikään hömppäteoria kerpele sentään. Opettele ihmisen fysiologiaa. Olet luultavasti säästöliekillä, tai olet voinut välttää sen pitämällä tankkauspäiviä. Palaa se rasva säästöliekilläkin jos vaan energiat on tarpeeksi alhaalla, mutta palaa siinä lihaksetkin.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ketoosiin tuossa ei ehdi mennä millään. Eikös ketoosi käynnisty vasta muutaman päivän totaalisen hiilihydraattipaaston jälkeen? Toisaalta tuo on varmaan IMO terveellisempi vaihtoehto pitkällä tähtäimellä, kuin ketoosi (joka on happomyrkytystila).

rollerghost: unohda nuo säästöliekki kommentit, jos homma toimii niin se toimii, elä vaan rupea muuttamaan mitään jos hyvältä tuntuu. Pahinta dietissä on alkaa jahtaamaan haamuja ja sählätä homma liialla säätämisellä.
Fysiologiasta sen verran että aina kun kaloreita tiputetaan alle kulutuksen keho kompensoi sitä, mitä enemmän pudotusta sitä enemmän keho pyrkii vähentämään energian kulutusta.
Tätä tapahtuu monella tavalla, kehon lämpötilaa alentamalla, yleis aktiivisuuden lasku yms. Mielestäni mitää tiettyä säästöliekkiä ei ole vaan koko homma on liukuva, myös ylöspäin nautittaessa plussa kaloreita.

Fatso sanoi:
Mielestäni mitää tiettyä säästöliekkiä ei ole vaan koko homma on liukuva, myös ylöspäin nautittaessa plussa kaloreita.

Juu, näinhän se menee. En ole kyllä ite ajatellut ettei mitään säästöliekkiä ole, pidän sitä tilaa vain sen nimisenä. Tottakai homma on liukuva, voihan liekkikin palaa eri tavoilla. Sen liukuvuuden huomaa siitä, että mulla varsinkin matalilla kaloreilla on kylmä, ja kunnon pluskaloreilla samassa lämpötilassa saatanan kuuma. Jotenkin tuntuu jopa että mulla toi efekti on vielä voimakkaampi kuin useimmilla. Kaikki ylimääräinen energia menee suurinpiirtein lämmöksi ja painoa on tosi vaikeeta saada lisää läskin muodossa.

hmmm... onko homma siis niin että kun palelee dieetillä niin rasva palaa? Eli silloinhan pukkaa olemaan vähän kuumetta. Itseäni ainakin palelee nykyään kokoajan.

Powerhousu sanoi:
Sen liukuvuuden huomaa siitä, että mulla varsinkin matalilla kaloreilla on kylmä, ja kunnon pluskaloreilla samassa lämpötilassa saatanan kuuma. Jotenkin tuntuu jopa että mulla toi efekti on vielä voimakkaampi kuin useimmilla. Kaikki ylimääräinen energia menee suurinpiirtein lämmöksi ja painoa on tosi vaikeeta saada lisää läskin muodossa.

Hmm..Tämä onkin mielenkiintoinen seikka. Itse olen huomannut, että dieetilläkin on väliin todella kuuma. Taitaa tuo lämmöntuotto olla varsin hyvällä mallilla, ja rasva palaa. Ainoa hetki, joloin saattaa olla kylmä, on treenin jälkeen, jos hiki ehtii kuivua ja on vähemmän vaatetta. Mielestäni paleleminen dieetillä kertoo aika pitkälti liian vähäisestä energian saannista. Sama hommahan se on esimerkiksi syömishäiriötä sairastavalla.

Mua ainakin kuumotti, kun rasvaa paloi 1kg viikossa. Tämä on ihan tosi, mutta koko talven aikana en pitänyt pitkähiallista paitaa. Ehkä pari kertaa oikein kylmällä kun menin ulos. Muuten oli aina T-paita päällä ja ulkona tietenkin takki... :hyper:

VelttoV sanoi:
Mua ainakin kuumotti, kun rasvaa paloi 1kg viikossa. Tämä on ihan tosi. .....

No niin taas lisää samankaltaisia kokemuksia! Tuo onkin sitten erittäin hyvä merkki, kun dieetillä ollaan! :hyper: :) Tuo kuvaus "kuumotus" on kyllä juuri oikeanlainen kuvamaan näitä kropan lämmöntuotannosta ilmeneviä merkkejä.

Tweeek sanoi:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ketoosiin tuossa ei ehdi mennä millään. Eikös ketoosi käynnisty vasta muutaman päivän totaalisen hiilihydraattipaaston jälkeen? Toisaalta tuo on varmaan IMO terveellisempi vaihtoehto pitkällä tähtäimellä, kuin ketoosi (joka on happomyrkytystila).

Tietääkseni Ketoasidoosi on happomyrkytystila ei Ketoosi, voin toki olla väärässäki. :eek:

Ehheh teille.
Kun kehon lämpötila nousee, paleltaa. Kyllähän tuo jokaisen pitäisi muistaa kun on kuumeessa ollut. Kun se laskee, kuumottaa.

Amerikan Jeesus sanoi:
hmmm... onko homma siis niin että kun palelee dieetillä niin rasva palaa? Eli silloinhan pukkaa olemaan vähän kuumetta. Itseäni ainakin palelee nykyään kokoajan.

Paleleminen voi olla merkki siitä, että aineenvaihdunta ei enää toimi täysillä. Kyllä mulla on aikamoinen kuumotus koko ajan kun on rasvanpoltto optimaalista ja hikeä pukkaa normaalia enemmän. Liekkiä täytyy ruokkia!

Mun mielestä ruokailujen rytmitys on tosi tärkeää, että syö kellon kanssa 2-3 tunnin välein. Ja olen vakaasti sitä mieltä, että mitä vähemmän hiilareita on pelissä niin sitä isommat kalorit saa olla kyseessä. Siis toki pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa mutta ei kovin paljoa vähempää jos energia tulee pääosin proteiineista ja hyvistä rasvoista. Hiilareita vain sen verran että kuidun saanti tyydyttyy ja on sen verran polttoainetta veressä että jaksaa jotensakin treenata tai ylipäätänsä ajatella. Hiilarit kannattaakin ajoittaa siten aamuun ja ennen / jälkeen treenien.

jos tuo dieetti toimii niin sitten toimii, mutta ketoosista tuossa ei ole puhettakaan. Ainiin ja sanot syöväsi proteiineja ja rasvaa ja ainoastaan palautusjuomassa hiilihydraatteja. Aamiaiseksi kuitenkin mainitset puuron. Mitäköhän siinä puurossa sitten on, ellei juuri hiilihydraatteja? :) :hyper:

MiMuska sanoi:
Tietääkseni Ketoasidoosi on happomyrkytystila ei Ketoosi, voin toki olla väärässäki. :eek:

( tohtori.fi )
ketoasidoosi :
ketoaineiden ja happojen runsaus veressä (esim. hoitamattomassa diabeteksessa)

ketoosi :
ketonimyrkytys, tila jossa veressä on ketoaineita, esim. hoitamattomassa diabeteksessa

Aika sekavat määrittelyt nuokin. Vissiin asidoosi on se pidemmälle mennyt tila tosiaan, mutta myrkytystiloiksi voi kutsua kumpaakin.

Tweeek sanoi:
Aika sekavat määrittelyt nuokin. Vissiin asidoosi on se pidemmälle mennyt tila tosiaan, mutta myrkytystiloiksi voi kutsua kumpaakin.

No jos myrkytystilan määrittelee niin että se tappaa tai muuten teloo, niin ei ketoosi sitä ole terveelle ihmiselle. Alkoholisteilla tai diabeetikoilla ketoosi voi edetä kunnon ketoasidoosiksi jolloin ollaan kusessa. Normaaleilla ihmisillä on säätelymekanismeja joilla tilanne ei karkaa käsistä.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=284652&postcount=8

Tuossa asiaa tuntevilta apinoitua tekstiä.

Back
Ylös Bottom