Dietti haittaa ajattelua.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
Heh ehkä hieman provosoiva otsikko, mutta niin se mulla on...

Elikkä kysyisin teiltä että missä vika, kun olen ollut ns" dietillä" jo kohta 4vk
ja olen todella huomannut, että vähäinen ravinto vaikuttaa ajatteluun.
Muisti on heikentenyt (mikään ei pysy päässä) ja ennen niin nopea matemaattinen älyni on kadonnut ylä-asteelaisen tasolle.

Tämä alkaa tosissaan haitata koulunkäyntiä joten tarvitsen todella neuvoja :kakka:

Tässä lista ruokailustani.

Aamupala klo 8-9 koululla: 2-3 ruisleipää lisukkeilla, 4-6 kananmunan valkuaista, 1kuppi kahvia, lasi tuoremehua ja lautasellinen puuroa.

Ruokailu klo 11-12 koululla: 2 ruispalaa lautasellinen salaattia + lautasellinen ruokaa (esim tänään kinkkukiusausta) ja litra vettä.

välipala klo15-17 nuorisotalolla tai kotona: 1-3 kuppia kahvia.

Treenit klo 17-19.00 kesto 1.5 tuntia
ei palautusjuomaa vielä, mutta tulossa on :nolo:

Ruokailu reippaan kotiinkävelyn jälkeen n500m heti eli 18.30-19:
Kotiruokaa + raejuusto&mehukeitto kombo.

iltapala raejuustoa 500g+ reipas loraus mehukeittoa.

tuossa tuo oli.... olisiko joistain vitamiineistä hyötyä? :eek:

En kauheasti uskalla sanoa, mutta jos tuo välipala on VAIN 3 kuppia kahvia, niin ehdottomasti siihen jotain sapuskaa ja äkkiä. Jos tuntuu että saat sillä tavalla liikaa kaloreita, niin sitten vähennät jostain. Näyttää nimittäin tulevan Suht. pitkä tauko tonne just ennen reeniä.

PS: Korjatkaa jos olen väärässä

tossa on hirvee väli 11-12 aikaan koululla , ja (palautusjuoma) + ruokailu 18-19

8 tuntia enimmillään, ennen reeniä dietillä varsinkin suosittelisin syömään , vaikka tossa sun tilanteessa klo 14-16 tienoilla, ei hirveen raskasta, mutta joku lounaan veronen ateria, siitä sitten tunti-pari niin salille, ja sen jälkeen vasta palautusjuoma+päivällinen/iltapala

Taitaa tuon rasvan osuus jäädä kovin pieneksi. Tietääkseni esim aivotkin kuitenkin tarvitsevat tuota tyydyttynyttä rasvaa toimiakseen. Kokeile lisätä noita hyviä rasvoja kuten rypsiöljyä tuohon ruokaasi.

Vitamiinien kulutus on treenaavalla huomattavasti suurempi kuin sohvaperunalla, eikä sitä vitamiinimäärää oikein saa tavallisella ruoalla täyteen.

Kun sulla tuo lounaan ja treenin väli jää noin hirmu pitkäksi, niin kokeile vetäistä esim tuntia ennen treeniä semmoinen välipala jossa on protskua tarpeeksi ja rasvaa jonkun verran mutta hiilaria aika vähän. Silleen kuitenkin että se ehtii hyvin sulaa ennen treeniä. Ite kokeilin tänään vetäistä maito+pure whey kombon tuntia ennen treeniä ja hyvin kulki treenit.

ljm sanoi:
Taitaa tuon rasvan osuus jäädä kovin pieneksi. Tietääkseni esim aivotkin kuitenkin tarvitsevat tuota tyydyttynyttä rasvaa toimiakseen.--
Varsinaisesti toimintaan aivot eivät tarvitse rasvaa, siitä huolehtii vain ja ainoastaan glukoosi, mutta rakennusaineeksi kylläkin. Tai no niin, eihän ne ilman rasvaa silloin toimi.
Moneen muuhunkin paikkaan rasvaa käytetään, mm. solun rakennusaineeksi (esim. solukalvo), steroidihormoneihin ja sappihappoon. Ja tietenkin solujen täyteaine. :jahas:

Saapas sanoi:
Varsinaisesti toimintaan aivot eivät tarvitse rasvaa, siitä huolehtii vain ja ainoastaan glukoosi, mutta rakennusaineeksi kylläkin. Tai no niin, eihän ne ilman rasvaa silloin toimi.

Paitsi ketoosissa, jolloin aivot tarvitsevat välillisesti rasvaa - ja paljon. :D

Raejuustoo 500g on aika hervoton mälli.

Matalilla verensokereilla jotka dieetillä saattaa iskeä välillä, aivot ei välttämättä täysillä toimi. Ei siihen ihan ketoakaan tarvita (eikä alkuperäisellä kysyjällä mikään hirveä lo-carb ole mutta ei tossa listassa toisaalta hiilareilla hirveänä mässätäkään). Ainahan voisi kokeilla jakaa hiilarinsaantia vähän tasaisemmaksi, vaikka jemmata pari leipää iltapäivälle.

JSmith sanoi:
Matalilla verensokereilla jotka dieetillä saattaa iskeä välillä, aivot ei välttämättä täysillä toimi. Ei siihen ihan ketoakaan tarvita (eikä alkuperäisellä kysyjällä mikään hirveä lo-carb ole mutta ei tossa listassa toisaalta hiilareilla hirveänä mässätäkään). Ainahan voisi kokeilla jakaa hiilarinsaantia vähän tasaisemmaksi, vaikka jemmata pari leipää iltapäivälle.

onko ideointia? Nyt saatte pojat opastaa kädestä pitäen...
Josko semmonen puurolautanen+ terävä voinappi ois kova :D vaiko jotain muuta?

Mulle toi palautusjuoma tulee maanantaina tuo RECO POWER, onko toi hyvä?
itse kattelin että on ihan kiitettävät suhteet palautusjuomaks 40/50/10 :kippis1:

Kehitellään nyt tätä ideaa prkl että saadaan Manala kasvuun eikös juu? :jahas:

Minkä verran muuten nukut öisin? Joillakin dieetti lisää unentarvetta ja ainakin itselläni pari huonosti nukuttua yötä tuntuu heti yläkerrassa.

Vuohi sanoi:
Minkä verran muuten nukut öisin? Joillakin dieetti lisää unentarvetta ja ainakin itselläni pari huonosti nukuttua yötä tuntuu heti yläkerrassa.

joku 12-.01 tulee uni simmuun ja herätys normisti siinä 6.30-8.00 eli kyllä se minumissäänkin on sen 5 ja puol tuntia HERRANJUMALA :eek:

jooh no kyllä olettasin siinä 6-7 tuntia ainakin nukkuvani.

Ja toiseen kysymykseen minä olen kiristelemässä kesäkuntoon. :jahas:

ljm sanoi:
Siis ootko sä bulkilla vai kiristelydietillä?

Dietillä ollaan kato vaikka mun mahaa :jahas:

mutta jooh toi slogan on ehkä hieman harhaanjohtava joten muutetaan se

Kehitellään nyt tätä ideaa prkl, että saadaan manala kehittymään :D

gotto sanoi:
Paitsi ketoosissa, jolloin aivot tarvitsevat välillisesti rasvaa - ja paljon. :D
Aivot eivät käytä rasvaa energiakseen, sen homman hoitaa glukoosi aina. Ketoosissa sitten se rasva hajoitetaan glukoosiksi, jos ei ole saatavilla hiilihydraatteja.

Saapas sanoi:
Aivot eivät käytä rasvaa energiakseen, sen homman hoitaa glukoosi aina. Ketoosissa sitten se rasva hajoitetaan glukoosiksi, jos ei ole saatavilla hiilihydraatteja.

Rasva ei hajoa glukoosiksi, sori jos murskaan myyttejä.
Ketoosissa elimistö käyttää glukoosin sijasta ketoneja ravinnoksi - kyllä, myös keskushermosta ja aivot. :)

Paikkaat ton pitkän syömättömän välin tossa päivällä. Otat lisää hyviä rasvoja mukaan ruokavalioon. Sitä raejuustoa voi syödä paljon vähemmän iltapalalla kun sen 500 grammaa, ottaa siitä vaikka polet joskus tossa 14-15 aikoihin välipalana ja heittää sekä siihen että iltapalalle ruokalusikallisen rypsäriä sekaan. Ja ehdottomasti joku monivitamiinisetti vielä lisäksi.

Manala sanoi:
joku 12-.01 tulee uni simmuun ja herätys normisti siinä 6.30-8.00 eli kyllä se minumissäänkin on sen 5 ja puol tuntia HERRANJUMALA :eek:

jooh no kyllä olettasin siinä 6-7 tuntia ainakin nukkuvani.

Kun katsoo ikääsi, niin sanoisin, että nuku enemmän hyvä mies. Pyri joka yö vähintään siihen 8-9h ja jos toi on mahdotonta niin nuku päiväunet. Mulla on dietti päällä ja kuula ihan jumissa kun yhtenä yönä nukkuu vaan 6h.

Vuohi sanoi:
Kun katsoo ikääsi, niin sanoisin, että nuku enemmän hyvä mies. Pyri joka yö vähintään siihen 8-9h ja jos toi on mahdotonta niin nuku päiväunet. Mulla on dietti päällä ja kuula ihan jumissa kun yhtenä yönä nukkuu vaan 6h.

Mikään ei oikeasti ole niin mahtavaa kuin vetästä tiistaina jalat tukossa (ma jalkatreenit) koulusta himaan ja ison raejuusto+mehukeitto kulhon jälkeen vetästä semmoset 2 tunnin tirsat olohuoneen sohvalla... :haart:
Jos siihen sais vielä jonkun typykän viereen kehräämään, niin olo olisi jo niin lähellä taivasta että... :offtopic:

Back
Ylös Bottom