Diettaaminen...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha-82
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs olen 27vuotias 172cm ja 92kiloinen kehonrakennuksen harrastaja. Nyt olen aloittanut dietin ja ajattelinki kysyä teiltä neuvoa muutamaan asiaan. Tässä kuitenkin hieman taustatietoa. Lähtökalorit ovat n.3200kcal protskuja saan n.250g, hiilareja 320g ja rasvaa 100g, eli protskuista tulee 30% hiilareista 40% ja rasvoista 30% kokonaiskalorimäärästä. Salilla käyn viidesti viikossa 5-jakoisella ohjelmalla ja tohon päälle teen erikseen yhtenä päivänä pötsin ja venyttelen huolellisesti. Pötsiä teen yhteensä 2-3krt/viikko

Nyt mietinkin, että kannattaako mun tehdä aamuaerobista, kun kuitenkin viisi kertaa viikossa kävelen salille ja takas ja matkaa jotain kaksi kilometriä suuntaan? Syön myös oliiviöljyä kolmesti päivässä 20g, kannattaako myös iltapalalla ottaa ennen nukkumaanmenoa? Jos voisitte näihin vastailla niin olisin enemmän kuin kiitollinen :)

Mun mielestä riippuu vähän millaista kalorivajetta olet dieetillesi ajatellut. Jos sun vaje on tarpeeksi suuri muutenkin, niin sä teet niin paljon salia et ei varmastikaan tarvitse lisäaerobista. 4 km viisi kertaa viikossa on aivan tarpeeksi, ehkä sekin jo hieman liikaa.

Itsekki olen kyllä miettinyt, että tuokin voi olla jo liikaa, mutta kun muuten en salille pääse ellen kävele. Voi tosin olla, että ens kuun alussa vaihdan salia ja silloin matka lyhenisi reippaasti :)

Itsekin samoilla linjoilla kuin KidV...ensin katselee mitä ruhossa / elopainossa tapahtuu ilman aamuaerobisia. Jos näyttää siltä, että paino tippuu ilman ylimääräisiä aerobisia, niin itse jättäisin ne ihanuudet odottamaan niitä vaikeimpia kausina. Dietin edetessä, kun painoa on jo karissut ja pudotus hidastuu, niin silloin ottaisin mukaan mielummin (aamu)aerobiset kuin alkaisin karsimaan kaloreista. Itsellä menossa 19. diettiviikko..paino pudonnut 103,2kg -> 91,4kg. Lähtökalorit makroravinnesuhteineen oli melkolailla samat kuin sinulla. Tammikuun lopulla kalorit tiputin 2800-2900 välimaastoon (painoa oli tuolloin n. 96kg). Samoihin aikoihin aloitin aamuaerobisten vääntämiset 2-3 krt / vko.

Jotenkin kuulostaa hassulta kun mietitään, että onko 20 km kävelyä viikossa (2 km pätkissä) LIIKAA etenkin kun ollaan dietillä. Ei kai tuommoinen kävely missään nimessä voi ihmiselle liikaa olla?! Syö vaikka mieluummin tuon "liian kalorivajeen" edestä, mutta kävely on aina dietillä hyväksi. Lisää aineenvaihduntaa jne. Tuosta kävelystä aiheutuva kulutus lienee 1500 kcal paikkeilla viikossa eli reilu 200 kcal/päivä.

Back
Ylös Bottom