Dieettiruokia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMK
  • Aloitettu Aloitettu

TMK

Elikkä pistäkää tänne teidän mielestänne sopivia hyviä dieetti ruokia.
Oma lempparini on aivan selkeesti tämä "Kanariisi ala´ papu". Tähän kuuluu:
Riisiä n. 200g
Maustamatonta broilerin fileesuikaletta 250g
Valkoisia papuja tomaattisosessa 200g
Tomaattisosetta (itse käytän jotain yrttitomaattisosetta) niin paljon ku haluu lisäksi

Keitä riisit, paista kanat (lisää sipulia jos tykkäät), pistä pavut pannulle kanan kanssa, lisää tomaatti sosetta, sekota ja pienennä lämpöä. Kun riisit on kiehunu tarpeeks, ni laita joko pannulle sekaan niin saat risottoa, tai jos haluut syödä riisiä ja kanakastiketta ni pidä ne erillään ennen lautaselle laittoa :) . Näin saat kaksi erilaista ateriaa yhden hinnalla! :hyper:

anteeksi nyt tietämättömyyteni, mutta mikä tästä tekee dieettiruoan? minulle tällainen ruoka on enemmänkin bulkkiruokaa.

Lidlin kebablihaa tai poronkäristystä tai jtn lihasuikaleita haluttu määrä pannulle ja paistumaan. Kohta laitetaan pakastevihannes pussi joukkoon ja paistellaan lisää. Niiden oltua tarpeeksi pannulla, työnnetään nämä syrjään ja siinä paistellaan vielä pari kananmunat päälle.
Hyvää ja sopii dieetille.

exitusletalis sanoi:
anteeksi nyt tietämättömyyteni, mutta mikä tästä tekee dieettiruoan? minulle tällainen ruoka on enemmänkin bulkkiruokaa.

En tiedä muille, mutta minulle tämä ainakin on dieetti ruokaa. Ei ole turhia rasvoja eikä sokereita. Tällaisella ruoalla/ruokavaliolla minulla ainakin tippuu paino, joten se tekee siitä dieettiruoan, ainakin minulle. Kertokaapa parempia vinkkejä vain. Tarvitsen todella niitä, koska tietoo/taitoo ei ole hirveesti vielä kertynyt. Ja vaikka tämä ei aivan dieettiruokaa olisikaan, niin ei tämä minusta kyllä mitää bulkkiruokaakaan ole. Vai mikä tässä tekee tästä bulkkiruoan?

exitusletalis sanoi:

Sehän riippu ihan siitä paljonko tota kiskoo? Rasvaa ainakin vähän tuossa joka on hyvä asia.

TMK sanoi:
En tiedä muille, mutta minulle tämä ainakin on dieetti ruokaa. Ei ole turhia rasvoja eikä sokereita.
...
Vai mikä tässä tekee tästä bulkkiruoan?

Ymmärrän pointtisi. Kyllähän tuo on melko "puhdasta" ruokaa, tosin riisikin ja papujen tärkkelys on *muistini mukaan* GI-arvoltaan melko nopeasti imeytyvää hiilaria. Bulkkiruokaa tästä tulee tuon riisin määrän takia, mutta minäpä olenkin pienikokoinen hippiäinen.

Omat dieettiruoat on pääosin linjaa:
* paistettu broilerinfilee, salaattia, öljyä
* paistijauhelihaa 250g (paistettuna tai pihvinä), tomaattia, kurkkua, öljyä

Ja hiilareita otan kaurapuurosta ja ruisleivästä, pääosin.

exitusletalis sanoi:
...tosin riisikin ja papujen tärkkelys on *muistini mukaan* GI-arvoltaan melko nopeasti imeytyvää hiilaria....

Pyritään pitämään mielessä. Mikä tuohon olisi hyvä lisäksi riisin tilalle? Pavut nyt pystyy korvaamaan melkein millä vaan. Pelkkää kanaa olis vaan vähän tylsä syödä.

Seiti on tosi hyvä kaikinpuolin. Halpaa, eikä oo oikeastaan yhtään rasvaa eikä hiilaria ja hyvänmakuista jos vähän jotain mausteita ripottelee pinnalle. Tummasta riisistä tai puurosta hiilarit kyytipojaks.

Dobermann sanoi:
Bulkki ja dietti ruoka on mun mielestä ihan sama, bulkilla syödään vaan enempi.

Suurinpiirtein näin. Mulla tosin protun määrä pysyy suht samana ja hiilareilla ja rasvoilla pelataan. Mutta muuten kyllä minäkin vedän samoja ruokia.

TMK sanoi:
Mikä tuohon olisi hyvä lisäksi riisin tilalle?

Avainsana on "kokojyvä". Pitkäkuituinen (ja huonosti sulava) riisi ja pasta sopivat myös laihduttajalle, ellei sitten ole jollakin rasvadieetillä.

Kemmeri sanoi:
Avainsana on "kokojyvä". Pitkäkuituinen (ja huonosti sulava) riisi ja pasta sopivat myös laihduttajalle, ellei sitten ole jollakin rasvadieetillä.
Juuri tuota kokojyväriisiä oon vedellykki. Mun mielestä se maistuuki paremmalta, että jo sen puolesta se on parempi valinta, kuin tavallinen riisi. Tosin se on myös melkein kolmanneksen kalliimpaakin.
Olisko kellään mitään hyvää seitivinkkiä, esim. sen maustamiseen? Mitkä mausteet sopii? Ja minkä kanssa?

TMK sanoi:
Pyritään pitämään mielessä. Mikä tuohon olisi hyvä lisäksi riisin tilalle? Pavut nyt pystyy korvaamaan melkein millä vaan. Pelkkää kanaa olis vaan vähän tylsä syödä.

Ite oon käyttäny mm. raejuustoa pastan ja riisin korvikkeena, toimii mulla ainakin. Sieniä kannattaa kokeilla myös, ne kun ei sisällä juuri yhtään mitään niin sopii "täytteeksi" noihin mössöihin.

Seitiä voi maustaa millä tahansa mun mielestä, ihan mistä mausteesta sattuu tykkäämään, kaikki sopii, seiti kun itessään on varsin neutraali.

Mitä muuten yleensä syötte dieetillä iltaisin? En ole keksinyt mitään ruokaa/välipalaa illaksi syötäväksi, joten olen ollut illan syömättä. Protskudrinkkejä tulee tosin otettua vähän enemmänkin illan mittaan. Illalla kannattaa kaippa syödä paljon proteiinia ja hyviä rasvoja, vai? Proteiinit saan juomistani, mutta mistä nappaan sen rasvan?

TMK sanoi:
Mitä muuten yleensä syötte dieetillä iltaisin? En ole keksinyt mitään ruokaa/välipalaa illaksi syötäväksi, joten olen ollut illan syömättä. Protskudrinkkejä tulee tosin otettua vähän enemmänkin illan mittaan. Illalla kannattaa kaippa syödä paljon proteiinia ja hyviä rasvoja, vai? Proteiinit saan juomistani, mutta mistä nappaan sen rasvan?

Rasvainen kala, pähkinät, öljyä pullosta.. Oha noita :)

Syömällä vähemmän hillaria/rasvaa`?

kohtis sanoi:
Syömällä vähemmän hillaria/rasvaa`?

""No mutta miten voi syödä esim. makaroonilaatikkoa tai lasagnea niin että tulisi syötyä vähemmän hiilaria/rasvaa, mutta yhtä paljon proteiiniiiii??? Tai mun lenpparia, maksalaatikkoo :rock: ""
:zzzz:

:D :D :D

Itsekin teen niin, että pyrin syömään bulkilla terveellistä ja ns. järkevää ruokaa paljon, joten voin sitten dietillä syödä suunnilleen samaa settiä, pienin muutoksin. Eli luonnollisesti annoskoot muuttuvat, mutta jätän esim. leivän kokonaan pois ja suurelta osalta korvaan esim. riisin ja perunan raejuustolla.

Yksinkertaisesti sanottuna pääsääntöisesti karsin kalorit hiilaripitoisten ruoka-aineiden kustannuksella. Rasvan ja proteiinin määrä pysyy suunnilleen samana.

Back
Ylös Bottom