Odottelinkin koska alkaa tulla ensimmäistä kritiikkiä, ja vähän salaa toivoin että se olisi Paletaani. Kuten jo mainitsin, tuo kartta on suuntaa-antava ja se on tarkoitettu kuluttajille. Se on tarkoitettu selkeyttämään valintaa keltaisen lehdistön ja random-foorumeiden työntäessä mitä ihmeellisimpiä dieettineuvoja. Pointti on siinä, että kun kaikenlaisia ruokavalioita kuitenkin käytetään, niin vaikka ne olisivat sellaisia jotka eivät perustu eksaktiin tieteeseen, niin tämän avulla jokainen voi edes yrittää hakea jonkintasoista kohdistettua hyvinvointia. Karttaa pitää toki osata hieman soveltaa, ja lukea siten, että nuo valinnat eivät ole ehdottomia. En myöskään ota kantaa määriin, tai ylipäätään ruokavalioiden todistettuun toimivuuteen.
En koskaan suosittele kenellekään mitään tiettyä dieettiä tai edes ateriaväliä, ellen ole ollut jonkinlaisessa yhteydessä ihmisen kanssa.
Ei ole olemassa täydellisen oikeata ja absoluuttista ruokavaliota, on vain olemassa ruoka-aineiden soveltamista erilaisissa yhteyksissä.
Kartta ei ole täysin tieteellinen, enkä ole niin väittänytkään.
Haluan vielä tässä yhteydessä korostaa, että ruoka ei ole lääke, ja vähänkin poikkeavissa tiloissa on asiantuntijan apu yleensä tarpeen.
Mitä tulee muhun ja Voimaan, niin noudatan tieteessä samaa 80/20 -sääntöä kuin mitä esim. John Berardi ja Patrick Borg kehottavat noudattamaan terveellisessä syömisessä. Jos 80 prossaa on kunnossa, niin 20 prossaa voi olla vähän sinne päin. Olen 80-prosenttisesti tiedemies, ja 20 % menee sitten X-filesiin jossa ovat muun muassa ne ilmiöt joita en osaa suoralta kädeltä selittää. Sinne menevät käytännössä kokemusperäiset jutut joissa on olemassa jonkinlainen logiikka. Sinne eivät koskaan päädy esim. energiahoidot ja valodieetit. Ja omasta voimasta vielä sen verran, että lopetin oman verkkokauppani ja lisäravinteiden myynninkin, kun ei moraali kestä suositella kaikenmaailman rasvanpolttajia (=kauppa ei kannata) :D Käytännössä yhtään lisäravinnetta en koskaan suosittele katsomatta tarpeellisuutta ja interaktioita täältä:
Natural Medicines Comprehensive Database: Unbiased, Scientific Clinical Information on Complementary, Alternative, and Integrative Therapies
Anyway, sulla oli kysymyksiä.
Hormonihäiriötilasysteemit perustuvat suurimmaksi osaksi pubmedistä ja muista artikkeleista kerättyyn dataa, eli jos on esim. tutkittu insuliiniherkkyyttä ja mitattu samalla ihonalaisen rasvan määrää vaikkapa pohkeesta, niin sillä saattaa olla jonkinlainen yhteys. En väitä, että yhden hormonin toimintaa muuttamalla tapahtuisi välttämättä mitään, mutta se voi olla ensimmäinen suunta josta ongelmanratkaisua lähdetään hakemaan. Itse asiassa, en edes usko että noita hormonijuttua voi määritellä noin tarkkaan, vaan kyse on aina sekä kokonaisuudesta, että yksilön eroista. Ja mitä enemmän rasvaa ihmisellä kaiken kaikkiaan on, niin sitä epätodennäköisemmäksi ja -tarkemmaksi tuollainen mahdollinen hormonimääritys käy. Osa noista hormonijutuista on napattu Berardilta, ja täytyy myöntää, että (pieni) osa Pelikaanilta. Vaikka moni amerikan serkku kuulemma toivoisi, että Pelikaani menisi juttuineen turbiinin läpi, ja onhan osa sen jutuista sen verran vauhdikkaita, että ei niitä yskimättä niele (esim. se, että c-vitamiinia pureskelemalla samanaikainen kyykkytulos paranee), niin tarpeeksi suodattamalla siellä on jotain ihan käyttökelpoistakin tavaraa. Osa taas sotii aika vahvasti mun logiikkaa vastaan. Insuliini- ja kilpirauhashormonijutuissa nämä hormonimatskut ovat aika usein melko toimivia, mutta tämähän on taas henkilöstä kiinni. Pelikaanin hihavakiotkin ovat vain yksi sovellus hormonaalisista häiriöistä, olen törmännyt muihinkin hyvin samankaltaisiin.
Happo-emäs-tasapaino menee myös X-kansioon, mutta olen usein todennut, että esim. reumaatikoilla tällä logiikalla noudatettu ruokavalio auttaa. Tosin usein olen myös todennut, että se ei auta. Se, johtuuko toimivuus happamuudesta, on oikeastaan toisarvoista. Pääasia on, että ihminen voi paremmin. Se palveleeko happo-emäs-tasapainosta puhuminen tiedettä onkin sitten eri asia.
Suolistosairauksien osalta tuota on tarkoitus lukea siten, että hyviä rasvoja, kuten esim. oliiviöljyä + sitten kookos- ja palmuöljyä. Kahta edellistä niiden sisältämien mikroravinteiden takia, rajoitetusti korkean rasvapitoisuuden takia. Täytyy ehkä vielä noiden rasvojen osalta selkiyttää tuota mallia. Anyway, varsinkin kookosöljyn kohdalla olen huomannut, että monet Crohn- ja CU-potilaat hyötyvät siitä.
Hedelmien rajoitus on lähinnä energiatasapainon takia, ettei kukaan ala vetämään banaania tertuissa. Fruktoosia hedelmissä on sen verran vähän, että sen haitallisuuteen en usko.
Ei siis hätää, vaikka Darth Vaderia onkin kiva leikkiä välillä (varsinkinkin speedoissa), niin kyllä mä vielä jedinä valomiekkoineni pysyn. En edelleenkään usko juuri mitään ilman perusteluja tai psionikkoja. Ja vaikka itse näkisinkin omin silmin, että smurffien haistalu parantaa syövän, niin ei se silti pois sulje placebon mahdollisuutta ;)
Vieläks oot mun virtuaalikaveri?