Dieettikartta (aloittelijoille)

Timo Kettunen

Health Skeletor
AMMATTILAINEN
Julkaisin just omassa blogissa ja laitetaan tännekin kun täällä niin paljon aloittelijoita pyörii.

Tein tällaisen dieettikartan auttamaan normikansaa tässä dieettiviidakossa. Tämän avulla saat apua oikeanlaisen ruokavalion löytämisessä.

Dieettikartta on suuntaa-antava ja sen tarkoitus ei ole olla ehdoton, vaan auttaa kuluttajaa oikeanlaisen ruokavalion valinnassa. Tätä dieettikarttaa ei tule käyttää sairauksien diagnosointiin, eikä erilaisista sairauksista/lääkityksistä kärsivien tule tehdä ruokavalioon radikaaleja muutoksia ilman asiantuntijan apua.

Ruoalla ei saa korvata lääkitystä, ja tätä dieettikarttaa tulee käyttää omalla vastuulla! Konsultoi asiantuntijaa jos et ole varma ruokavalion soveltuvuudesta itsellesi.

Dieettikarttaa saa käyttää vapaasti ei kaupalliseen tarkoitukseen, kunhan tekijänoikeudet säilyvät.

Kuva on niin iso, että foorumi ei ota sitä vastaan, joten tässä linkki karttaan.

Lisäilen tuohon linkissä olevaan karttaan varmasti vielä jutskia, joten jos linkkaatte, niin pitäkää toi alkuperäinen osoite. Otan kehitysehdotuksia vastaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hienoa jos tästä on apua jollekin :)

Lisäsin karttaan juuri raskauden ja imetyksen (erikoistilat), nälän säätelyn, makroravinteet (energia yms), kehotyypit ja korjasin pari kohtaa sairauksista ja hormonaalisista häiriötiloista. Sama linkki, joten sivun päivitys tai välimuistin tyhjennys jos ei näy uutuuksia.

Muutama kysymys:

- Mihis nuo hormonihäiriötilasysteemit perustuu? Ja jos sanot että Pelikaani-sedän hihasta ravistettuihin "faktoihin" niin en enää ikinä virtuaalijuttele sun kans :)
- Entä nuo happo-emästasapainojutut?
- Minkä takia suolistosairauksissa kehoitetaan lisäämään 'hyviä rasvoja' ja siellä on sitten omega-3:sten lisäksi vain kookos- ja palmuöljyä? Mitä iloa niistä on ja eikö esim. oliiviöljy tai wanha kunnon maam puollustus rypsäri kelpaa?
- Minkä takia hedelmiä kehoitetaan käyttämään 'rajoitetusti'? Fruktoosi-mörkö?

Ei mulla muuta mutta halusin varmistaa että pysyt Voiman oikealla puolella ;)

30241115.jpg

Odottelinkin koska alkaa tulla ensimmäistä kritiikkiä, ja vähän salaa toivoin että se olisi Paletaani. Kuten jo mainitsin, tuo kartta on suuntaa-antava ja se on tarkoitettu kuluttajille. Se on tarkoitettu selkeyttämään valintaa keltaisen lehdistön ja random-foorumeiden työntäessä mitä ihmeellisimpiä dieettineuvoja. Pointti on siinä, että kun kaikenlaisia ruokavalioita kuitenkin käytetään, niin vaikka ne olisivat sellaisia jotka eivät perustu eksaktiin tieteeseen, niin tämän avulla jokainen voi edes yrittää hakea jonkintasoista kohdistettua hyvinvointia. Karttaa pitää toki osata hieman soveltaa, ja lukea siten, että nuo valinnat eivät ole ehdottomia. En myöskään ota kantaa määriin, tai ylipäätään ruokavalioiden todistettuun toimivuuteen.

En koskaan suosittele kenellekään mitään tiettyä dieettiä tai edes ateriaväliä, ellen ole ollut jonkinlaisessa yhteydessä ihmisen kanssa. Ei ole olemassa täydellisen oikeata ja absoluuttista ruokavaliota, on vain olemassa ruoka-aineiden soveltamista erilaisissa yhteyksissä.

Kartta ei ole täysin tieteellinen, enkä ole niin väittänytkään. Haluan vielä tässä yhteydessä korostaa, että ruoka ei ole lääke, ja vähänkin poikkeavissa tiloissa on asiantuntijan apu yleensä tarpeen.

Mitä tulee muhun ja Voimaan, niin noudatan tieteessä samaa 80/20 -sääntöä kuin mitä esim. John Berardi ja Patrick Borg kehottavat noudattamaan terveellisessä syömisessä. Jos 80 prossaa on kunnossa, niin 20 prossaa voi olla vähän sinne päin. Olen 80-prosenttisesti tiedemies, ja 20 % menee sitten X-filesiin jossa ovat muun muassa ne ilmiöt joita en osaa suoralta kädeltä selittää. Sinne menevät käytännössä kokemusperäiset jutut joissa on olemassa jonkinlainen logiikka. Sinne eivät koskaan päädy esim. energiahoidot ja valodieetit. Ja omasta voimasta vielä sen verran, että lopetin oman verkkokauppani ja lisäravinteiden myynninkin, kun ei moraali kestä suositella kaikenmaailman rasvanpolttajia (=kauppa ei kannata) :D Käytännössä yhtään lisäravinnetta en koskaan suosittele katsomatta tarpeellisuutta ja interaktioita täältä: Natural Medicines Comprehensive Database: Unbiased, Scientific Clinical Information on Complementary, Alternative, and Integrative Therapies

Anyway, sulla oli kysymyksiä.

Hormonihäiriötilasysteemit perustuvat suurimmaksi osaksi pubmedistä ja muista artikkeleista kerättyyn dataa, eli jos on esim. tutkittu insuliiniherkkyyttä ja mitattu samalla ihonalaisen rasvan määrää vaikkapa pohkeesta, niin sillä saattaa olla jonkinlainen yhteys. En väitä, että yhden hormonin toimintaa muuttamalla tapahtuisi välttämättä mitään, mutta se voi olla ensimmäinen suunta josta ongelmanratkaisua lähdetään hakemaan. Itse asiassa, en edes usko että noita hormonijuttua voi määritellä noin tarkkaan, vaan kyse on aina sekä kokonaisuudesta, että yksilön eroista. Ja mitä enemmän rasvaa ihmisellä kaiken kaikkiaan on, niin sitä epätodennäköisemmäksi ja -tarkemmaksi tuollainen mahdollinen hormonimääritys käy. Osa noista hormonijutuista on napattu Berardilta, ja täytyy myöntää, että (pieni) osa Pelikaanilta. Vaikka moni amerikan serkku kuulemma toivoisi, että Pelikaani menisi juttuineen turbiinin läpi, ja onhan osa sen jutuista sen verran vauhdikkaita, että ei niitä yskimättä niele (esim. se, että c-vitamiinia pureskelemalla samanaikainen kyykkytulos paranee), niin tarpeeksi suodattamalla siellä on jotain ihan käyttökelpoistakin tavaraa. Osa taas sotii aika vahvasti mun logiikkaa vastaan. Insuliini- ja kilpirauhashormonijutuissa nämä hormonimatskut ovat aika usein melko toimivia, mutta tämähän on taas henkilöstä kiinni. Pelikaanin hihavakiotkin ovat vain yksi sovellus hormonaalisista häiriöistä, olen törmännyt muihinkin hyvin samankaltaisiin.

Happo-emäs-tasapaino menee myös X-kansioon, mutta olen usein todennut, että esim. reumaatikoilla tällä logiikalla noudatettu ruokavalio auttaa. Tosin usein olen myös todennut, että se ei auta. Se, johtuuko toimivuus happamuudesta, on oikeastaan toisarvoista. Pääasia on, että ihminen voi paremmin. Se palveleeko happo-emäs-tasapainosta puhuminen tiedettä onkin sitten eri asia.

Suolistosairauksien osalta tuota on tarkoitus lukea siten, että hyviä rasvoja, kuten esim. oliiviöljyä + sitten kookos- ja palmuöljyä. Kahta edellistä niiden sisältämien mikroravinteiden takia, rajoitetusti korkean rasvapitoisuuden takia. Täytyy ehkä vielä noiden rasvojen osalta selkiyttää tuota mallia. Anyway, varsinkin kookosöljyn kohdalla olen huomannut, että monet Crohn- ja CU-potilaat hyötyvät siitä.

Hedelmien rajoitus on lähinnä energiatasapainon takia, ettei kukaan ala vetämään banaania tertuissa. Fruktoosia hedelmissä on sen verran vähän, että sen haitallisuuteen en usko.

Ei siis hätää, vaikka Darth Vaderia onkin kiva leikkiä välillä (varsinkinkin speedoissa), niin kyllä mä vielä jedinä valomiekkoineni pysyn. En edelleenkään usko juuri mitään ilman perusteluja tai psionikkoja. Ja vaikka itse näkisinkin omin silmin, että smurffien haistalu parantaa syövän, niin ei se silti pois sulje placebon mahdollisuutta ;)

Vieläks oot mun virtuaalikaveri?

Vieläks oot mun virtuaalikaveri?

Juu, oon. Sen verran tärkeitä täydennyksiä tuossa tuli :kippis1:

Tosin, nyt mun mielestä erityisesti aloittelijoiden tulee olla entistäkin tarkempana. Olet aivan oikeassa siinä että dieettiviidakossa suunnistaminen voi monelle olla melkoisen epätoivoinen rasti mutta toisaalta siinä voidaan mennä vielä syvemmälle metsään jos kompassina käytetään pohkeen ihonpaksuutta. VARSINKIN kun kaikenlainen evidenssi sen käyttökelpoisuudesta on parhaimmillaankin helvetin heikkoa.

Toinen probleema, minkä tuossa näen, ovat nuo termit. Lähinnä siis täysin aloittelijan näkökulmasta. Juu, paleo on varmasti monelle jo tuttu mutta mitäs kaikkea se nyt sitten pitääkin sisällään? Miten se eroaa 'hyväkarppauksesta' ja onko näillä todella käytännön merkitystä somatotyypistä riippuen?

Mutta joo, selvensitkin tuossa aika hyvin että suuntaa-antaviahan nuo ovat eikä kaikkien toimivuudesta ole betoniin valettuja takeita. Ehkäpä tuossa kartassa pitäisi olla joku "yläkerta", johon kuuluu sellaiset perusjutut, kuin roskaruoan ja einesten poistaminen sekä kasvisten, hedelmien ja kalan lisääminen. Ja jos tarkoituksena on painon pudotus /-hallinta, riittävän kalorivajeen muodostaminen. SITTEN vasta mietittäisiin että millä nimellä sitä muodostunutta ruokavaliota pitää kutsua ja kuuluuko siihen kaura vaiko tattari. Noh, tämä ehkä tällaisena rakentavana kritiikkinä/turhana nillittämisenä :)

Hormonihäiriötilasysteemit perustuvat suurimmaksi osaksi pubmedistä ja muista artikkeleista kerättyyn dataa, eli jos on esim. tutkittu insuliiniherkkyyttä ja mitattu samalla ihonalaisen rasvan määrää vaikkapa pohkeesta, niin sillä saattaa olla jonkinlainen yhteys.

Jos joskus jaksat niin pistäisitkö noita juttuja jonnekin näytille (ellei jo ole, esim. blogissa. Sori jos silmäni on puuta)? Siihen asti rinnastan nämä jutut energia- ja valohoitoihin ;)

Se palveleeko happo-emäs-tasapainosta puhuminen tiedettä onkin sitten eri asia.

Tässä sama homma. Itse kun olen vielä vahvasti siinä käsityksessä, että kusen pH:ta saa kyllä muutettua vaikka millä. Jos taas yritetään säätää veren (tai Herra Paratkoon, jonkun elimen) pH:ta, pienikin värähdys suuntaan tai toiseen aiheuttaa metabolisen alkaloosin/-asidoosin ja sitten on hengen lähtö lähellä. Tästä syystä kropan pH-puskurijärjestelmä onkin poikkeuksellisen tehokas enkä ole yhdessäkään tutkimuksessa nähnyt että sen uhmaamisesta olisi mitään hyötyä. Sikäli kun se on edes mahdollista ilman jotain tyyliin munuaisten tai keuhkojen poistoa.

Suolistosairauksien osalta tuota on tarkoitus lukea siten, että hyviä rasvoja, kuten esim. oliiviöljyä + sitten kookos- ja palmuöljyä. Kahta edellistä niiden sisältämien mikroravinteiden takia, rajoitetusti korkean rasvapitoisuuden takia. Täytyy ehkä vielä noiden rasvojen osalta selkiyttää tuota mallia. Anyway, varsinkin kookosöljyn kohdalla olen huomannut, että monet Crohn- ja CU-potilaat hyötyvät siitä.

Meikä on (yllättäen) melko skeptinen noiden "eksoottisempien" rasvojen suhteen, sillä mielestäni niiden hyödyistä on hyvin vähän mitään kunnon näyttöä. Urbaanilegendoja sitten senkin edestä. Verisuonitutkimuksessa olen usein kauhistellut myös sitä että kun possuille (noille lähes-anatomisesti-ja-fysiologisesti-ihmisille) pitää saada aikaan todella vittumainen sepelvaltimotauti nopeasti, niille syötetään -yllätys, yllätys- helvetisti kookosöljyä.

Pakko myös mainita että sisäinen hippini (joka on kyllä melko pieni) itkee verta aina kun ajattelen tuon palmuöljyn tuotannon ekologisia näkökulmia. Etenkin jos tarkoitus on olla niin pro-luomu ja pro-lähiruoka. Palmuöljy taitaa myös olla kolesteroliarvoille Se Kaikkein Paskin Rasva Ikinä[SUP]TM[/SUP]

Hedelmien rajoitus on lähinnä energiatasapainon takia, ettei kukaan ala vetämään banaania tertuissa. Fruktoosia hedelmissä on sen verran vähän, että sen haitallisuuteen en usko.

Huh. Erityisen tärkeä täydennys :)

Juu, oon. Sen verran tärkeitä täydennyksiä tuossa tuli :kippis1:

Jee. Sulla on hyviä pointteja ja kun mahdollisesti kehitän tuota karttaa jatkossa, niin pyrin jotenkin ottamaan niitä huomioon. Toi on vaan tollanen apuväline, ei mikään itseisarvo. Mulla on jossain noita linkkejä noihin tutkimuksiin iso kasa, mutta niiden löytäminen on sitten toinen juttu. Mä yritän kaivella sulle niitä jossain välissä. Ei niitä linkkejä ole blogissa, kun tuolla myrskyn sivuilla ei aina välttämättä kaikki ihan piirun päälle tieteellistä ole - siks mun valmennus onkin niin kokonaisvaltaista. Mulla ei ole kuin tyytyväisiä asiakkaita, kun sallin välillä vähän diipimpiä kokeiluja :)

On mulla myös toinen blogi, sairaat liikkujat, jossa on vaan evidence based -matskua. Tuonne on nyt tullut vasta pari bloggausta kun oli kouluissa niin kiire, mutta kohta alkaa tulla tavaraa useammin. Esim. seuraavaks raudan imeytymishäiriöstä ja rautavalmisteista. Jos sulle tulee jotain hyviä idiksiä sairauksiin ja liikuntaan liittyen joista haluat kirjoittaa puhdasta tiedettä, niin saat tulla vierailemaan :)

Nostetaas hyvää ketjua.

Tuosta kartasta en löytänyt niin osaisitko kertoa, että onko normaalia jos miehellä lähtee rasva viimeisenä pakarasta. Tällä hetkellä ainuat kohdat joista saa kiinni on alavatsa sekä pakara, mutta tuosta vatsastakin se rasva sulaa pois nopeasti. Tuntuu, että tuolta pakarasta se ei lähde ennen kuin ollaan alle 8% rasvoissa.. Vai voiko vaan johtua vähäisistä pakaralihaksista?

Nostetaas hyvää ketjua.

Tuosta kartasta en löytänyt niin osaisitko kertoa, että onko normaalia jos miehellä lähtee rasva viimeisenä pakarasta. Tällä hetkellä ainuat kohdat joista saa kiinni on alavatsa sekä pakara, mutta tuosta vatsastakin se rasva sulaa pois nopeasti. Tuntuu, että tuolta pakarasta se ei lähde ennen kuin ollaan alle 8% rasvoissa.. Vai voiko vaan johtua vähäisistä pakaralihaksista?

Ei sanonta "pakarat säikeille" tyhjästä tule, eli kyllähän se ihan normaalia on. Pakarat (ja alaselkä) luovuttavat yleensä rasvavarastonsa viimeisenä. Toki jos gluteuksen lihasmassa on olematon, se vaikuttaa tulokseen, sillä isomman lihaksen päälle ihonalainen rasva jakaantuu suuremmalle alueelle ja luo ainakin iluusiota vähärasvaisemmasta kannikasta. Sitä ajatellen glute bridgeä ja hip thrusteria, suorin jaloin maastavedolla ja vaikkapa askelkyykyillä höystettynä vaan kehiin.

Rasvan kertymisen todenperäisyydestä kehon eri kohtiin on väännetty ja käännetty tieteelliseltä kannalta monesti. Siitä lisää vaikka tästä tuoreesta pläjäyksestä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom