Dieetti jumissa, missä vika?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bangout
  • Aloitettu Aloitettu
Ite ihmettelen että mitä vikaa tuossa cheattipäivässä on. Ite olin koko 5kk dieetin -500kcal miinuksilla 6 päivää viikossa ja yhtenä päivänä tankkasin sen 7000-8000kcal kaikkea paskaa, eli meni plussalle sen 4000-5000kcal mikä ois tarkottanu että viikottain oisinki jääny plussille 1000-2000kcal eli mun oliski pitäny kasvaa kiristymisen sijaan jos se laskuoppi menis niin kuin yllä esitetty!

Hyvin yksinkertaista ja yleistä, laskit väärin... jos paino tippuu olet miinuksilla. Tankkaus yms, jutuissa ei ole mitään maagista supervaikutusta joka heittäisi +- yhtälöä rajusti mihinkään. Se että olet voinut syödä "paljon" voi johtua ihan geeneistäsi ja/tai kulutuksesta liikunnan takia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Punisher, kerrotko vielä mitä nuo tankkauspäivät sisältää, tuliko oikeasti vedettyä tuhansittain yli kaloreita, vai sievästi karkkipussi tai kaksi?

Jotenkin vaikea tajuta, kun on aikaisemmin aina uskonut kalorit sisään -> kalorit ulos periaatteeseen.

Tuhansittain yli, kuten muutamaan kertaan suurinpiirtein kaloreita laskeskelin, niin semmoset 6000-9000kcal oli tankkauspäivien kalorit ja olihan se siihen normaaliin 2000-2500kcal päivärytmiin verraten kovasti sapuskaa kun tuli kolminkertainen energiamäärä yhtenä päivänä. Eikä ne ollu mitää puhtaita hiilaritankkauksia, vaan meni hampurilaisia, jäätelöä, karkkia ehkä vähemmän kun en ole niin sen ystävä mutta meni sitäki monesti se 500g helposti, suklaata, monenlaisia leipiä, munkkia, kunnon pihviruokia lohkopottuineen tai mitä nyt mieli teki. En siis rajannut mitään tankkauspäiviltä pois, ainoastaan pizzaa en vetäny niin hirveästi kun sillä on tapana turvottaa meikäläisellä olotilaa liikaa ettei saa sitten muuta tavaraa ängetttyä kaasariin niin paljoa.

Ite oon muutenki huomannu että nuo "uskomukset" ja liika laskeminen on suurin este ite kehitykselle kuten "ei natu voi treenata noin kovaa, kohta oot ylikunnossa ja et palaudu" ja sitten just että lasketaan joka kalori ja vältellään kunnon tankkauksia, vaikka oikeasti ei kukaan tiedä edes tarkkaa päivittäistä kalorikulutustaan jollet elä 100% samalla tavalla joka päivä. Ite veikkaan että noissa tankkauksissa kun ei laita itelleen rajoja niin ainoa huono puoli voi olla se morkkis mikä sieltä tulee jos ajattelee että ei ois pitäny syödä niin paljoa ja että nyt tuli läskiä jne. Se voi olla osasyy siihen että monikaan ei uskalla tankkauspäivänä ylittää kaloreita reilusti ja syödä mitä vaan sattuu mieli tekemään. Itelle ku tuo oli testidieetti kohti 6% rasvoja ilman kisatavotetta, uskalsin riskeerata kaikki rajat mitä mieleen tuli koska ei ollut mitään muuta päämäärää kuin ne mitkä itselleni asetin ja jos niissä en olisi onnistunut niin siihen ei olisi maailma kaatunut kun ei tarttenut nousta lavalle.

Mutta on tähän lisättävä edelleen tää: tää ei välttämättä toimi kaikilla. Ja toisaalta, kaikki mun tutut jotka on koittanu tällä tyylillä niin tää on toiminu, toki kukaan heistä ei oo koskaan vetäny kuntoaan koskaan niin kireään kuntoon kuin minä ja itsekin aloin epäilee alle 10% rasvoissa että voiko tuota jatkaa 6% rasvoille asti, minun kohdalla vastaus oli kyllä. Toimi ku junan vessa.

Ja tankkauksestahan aiheutu väistämättä se että treenit liikku sairaan hyvin pari päivää ja olo oli energinen ku duracell pupulla aina pari kolme päivää ennenku olotila taas romahti perinteiseen dieettiväsymykseen. Treenit oli kovia 1.5-2h settejä 4 kertaa viikossa ja siihen päälle aamuaerobiset 1-6 kertaa viikossa riippuen siitä missä vaiheessa dieettiä oltiin menossa.

Veikkailisin, että noilla kunnon mättöpäivillä on senverran kova vaikutus aineenvaihduntaan, jotta voisiko muutamaksi päiväksi nostaa kulutusta joillakin sadoilla? Kropallakin on luultavasti helvetinmoinen työ selvitä tommosesta 7000kcal hiilaripommista. Tämä voisi ehkä selittää tuolla kalori sisään kalori ulos periatteella laihtumisen, kun peruskulutus pomppaa muutamaksi päiväksi ylimääräset 500kcal?

E. Riippuu tietysti miten reenaa, mutta loppuviikkoa kohden alkaa ainakin vähillä hiilareilla glykogeenivarastot tyhjenemään, jolla saadaa taas joitakin grammoja pois vaa alta

En tiedä miten toimii mutta salettiin aineenvaihdunta kiihty ihan helvetisti tuollasen tankkauksen jälkeen mulla. Se voisi selittyä kyllä että kulutuskin kasvaisi, mene ja tiedä. Mulle sama mistä tieteellisestä seikasta ja kaavasta tai reaktiosta tuo johtuu, kunhan toimii ja rasvat palaa.... ;) Se laskuoppi ku ei polta itessään rasvaa, sano se mitä hyvänsä.

Hyvin yksinkertaista ja yleistä, laskit väärin... jos paino tippuu olet miinuksilla. Tankkaus yms, jutuissa ei ole mitään maagista supervaikutusta joka heittäisi +- yhtälöä rajusti mihinkään. Se että olet voinut syödä "paljon" voi johtua ihan geeneistäsi ja/tai kulutuksesta liikunnan takia.

Vaikka sitten niin, oon kyllä aika hyvä matematiikassa mutta jos meni väärin niin sitten meni, rasvat kuitenki lähti joten kerranki olen iloinen että laskin päin persettä ;)

Tilannehan on se, että normaalisti jos olen 2700-3000kcal kaloreilla ei painossa tapahdu muutosta. Kun nostan kaloreita 300-500kcal, alan kasvamaan, jos lasken 300-500kcal niin alan kiristymään. Tuohon perustin laskuni myös kun suunnittelin dieettiruokavalion. Ainoa kysymysmerkki on sitten se, kuinka paljon oikeasti nuo 1.5h treenit kuluttaa energiaa, 500kcal vai 1000kcal mun kokoisella kaverilla? Ite käytin noitten välistä karkeasti keskiarvoa, todellisuushan voi olla jotakin ihan muuta. Ja tuohon perustaen kun laskee sen että oot 6 päivää -500kcal miinuksella niin siitä tulee -3000kcal, ja tankkauspäivinä meni karkeasti keskiarvona se 8000kcal, eli plussan puolelle n. 5000kcal niin sehän tarkottaa sitä että pitäs mennä koko viikon saldo 2000kcal plussalle, kuitenki kiristyin enkä kasvanut. Ja tuota laskutoimitusta en koskaan edes laskenut ennen kuin nyt koska en uskonut enkä usko edelleenkään että kalorit pitäs laskea viikkotasolla.

Eli en usko että keho pystyy yhtenä päivän hyödyntämään tuollaista yli kolminkertaista kalorimäärää verrattuna mihin se on tottunu muuten aina 6 päivää ennen tankkausta olemaan ja keräämään sitä kaikkea paskaa kroppaan "varastoksi". En nimittäin huomannu eroa tankkasinko 6000 tai 10000kcal, siksi tankkaukset meni aina oman mielen mukaan ja lopputulos oli aina vaakan mukaan sama jollei oteta huomioon tankkauspäivää edeltänyttä painoa johon tuolla kyllä oli vaikutus. Varmaan tuo 4000kcal ero tankkauksessa ois pitäny näkyä jo jossakin.

Mutta ei tässäkään ole oikotietä onneen, mulla tää oli jo 7. vai 8. pitkä dieetti, nyt vaan mentiin kerranki kunnolla alle 10% rasvojen. Joten on tässä opiskeltu oman kehon käyttäytyminen mikä on paljon tärkeämpää kuin laskentaoppi.

Tähän malliin mennään, treenipäivien määrä vaihtelee 4-6 välillä ja loput päivät 1-2 on lepoa. Treenijako mahdollistaa kuitenkin vuorotellen eri lihasryhmien levon treenipäivinäkin.

Treenit:
Ma, Ti, To, Pe, Su
~1h intensiivistä lihastreeniä painoilla + 10 min cardio(crosstrainer/juoksumatto)

Aamupala: Maitorahka 250g/Pari kananmunaa/Täysjyväleipää(kalkkunaa/juustoa päälle) + Omega 3 kapselit(2kpl) ja vitamiinit
Lounas: Kanaa/muuta väh. rasvastalihaa 300g, kasviksia, kurkkua
Välipala: Maitorahka 250g + pähkinöitä
Ennen treeniä: 1 mitallinen MASS WHEY + 5g Krea
Treenin jälkeen: 2 mitallista MASS WHEY + 5g Krea
Illallinen: Kanaa/muuta väh. rasvasta lihaa 300g, kasviksia, kurkkua, vähän pähkinöitä
Iltapala: Maitorahkaa 250g, Raejuustoa ennen nukkumaanmenoa

Tähän malliin mennään, treenipäivien määrä vaihtelee 4-6 välillä ja loput päivät 1-2 on lepoa. Treenijako mahdollistaa kuitenkin vuorotellen eri lihasryhmien levon treenipäivinäkin.

Treenit:
Ma, Ti, To, Pe, Su
~1h intensiivistä lihastreeniä painoilla + 10 min cardio(crosstrainer/juoksumatto)

Aamupala: Maitorahka 250g/Pari kananmunaa/Täysjyväleipää(kalkkunaa/juustoa päälle) + Omega 3 kapselit(2kpl) ja vitamiinit
Lounas: Kanaa/muuta väh. rasvastalihaa 300g, kasviksia, kurkkua
Välipala: Maitorahka 250g + pähkinöitä
Ennen treeniä: 1 mitallinen MASS WHEY + 5g Krea
Treenin jälkeen: 2 mitallista MASS WHEY + 5g Krea
Illallinen: Kanaa/muuta väh. rasvasta lihaa 300g, kasviksia, kurkkua, vähän pähkinöitä
Iltapala: Maitorahkaa 250g, Raejuustoa ennen nukkumaanmenoa

Ite en ymmärrä miten porukka saa tehtyä kunnon treenit yhteen tuntiin ku tällasella vanhuksella alkulämpöjäki saa ottaa sen 20-30min, mutta se nyt on toinen juttu.. :D

Ei tuo ruokavalio nyt pahalta näytä, mutta taitaa se kuule huutaa rasvaa lisää, niitä hyviä rasvoja? Mitä kalorilaskuri näyttää proteiini/hiilari/rasvajakaumaksi prosentteina? Tuntus että jää rasva melko vähälle. Ite ottasin kyllä ennen treeniä vaikka kaurahiutaleita 40-60g lisäenergiaksi (+ saa kuituja) tuon protskun kanssa, nipistäsin ne kalorit jostaki muusta pois. Ja lisäisin hyviä öljyjä tuonne sekaan. Ite en uskalla pähkinöistä kommentoida mitään kun itse en niitä käyttänyt, mulla oli noitten sun pähkinöitten tilalla kalaöljyä ja kylmäpuristettua rypsiöljyä pitkin päivää.

Eli en usko että keho pystyy yhtenä päivän hyödyntämään tuollaista yli kolminkertaista kalorimäärää verrattuna mihin se on tottunu muuten aina 6 päivää ennen tankkausta olemaan ja keräämään sitä kaikkea paskaa kroppaan "varastoksi". En nimittäin huomannu eroa tankkasinko 6000 tai 10000kcal, siksi tankkaukset meni aina oman mielen mukaan ja lopputulos oli aina vaakan mukaan sama jollei oteta huomioon tankkauspäivää edeltänyttä painoa johon tuolla kyllä oli vaikutus. Varmaan tuo 4000kcal ero tankkauksessa ois pitäny näkyä jo jossakin.

Sepä se, mun mielestä se menee pieleen laskutasolla myös sen takia että vaikutus kehoosi ei ole sama kuin jos söisit sen 6000kcal kerralla, jaoteltuna viikolle tasaisesti ja sitäkin miten ao. safka käyttäytyy kehossasi milläkin kalorijakaumalla. Mikä tuosta siis on hyödynnetty kalorimäärä, vain numeroita ynnäämällä ei saa sitä lopputulosta kun heittoa voi olla niin monessa tekijässä. Toiselle voi olla että tuollainen käyttämäsi dietti vaan lihottaisi.
Olen itsekikin laihtunut ruokavaliolla jossa 3 päivää viikosta oli 2200kcal , yksi päivä 3500kcal ja 3 päivää niin paljon kuin pystyi syömään (5000-6000kcal). Olen myöskin saanut painon tippumaan dietillä jossa on reilu tankkaus kerran viikkoon, mutta on käynyt toisena hetkenä jolloin samanlainen homma ei toiminut alkuunkaan.

Joten on tässä opiskeltu oman kehon käyttäytyminen mikä on paljon tärkeämpää kuin laskentaoppi.

Nimenomaan!! Juuri tuon takia särähtää korvaa täällä monesti ilmaantuvissa kysymykset "Miksi en laihdu kun kalorit on miinuksella 543.3kcal päivässä?" Vastaaminen on pitkälti vain arvauksien heittelyä, "no voiko olla kalorit väärin laskettu", "jospa syötkin enemmän oikeasti", "jospa liikut vähemmän kuin luulet", "ei kannata tankata", "kannattaa tankata", "kuun asento väärä", "yö aeroobinen auttaa" jne. :)

Aluksi haluaisin vilpittömästi osoittaa kiitokseni eritoten Punisherin käyttämälle ajalle ja vaivalle, paljon hyvää tekstiä tullut! Myös muiden vinkit ja ohjeet ovat olleet hyvää luettavaa! :)

Laskeskelin tuossa kalorilaskurin laskimella antamani ruokavalion arvoja:

Proteiinit: 310g
Hiilarit: 81g
Rasvat: 83g, tulevat pääosin Cashewpähkinöistä ja kananmunista
Kalorimäärä: 2290kcal

Noissa on myös mukana ennen ja jälkeen treeniä otettavat juomat.

Miten rasvoja saisi lisättyä hyvin ruokavalioon lisää, nimenomaan hyviä. Onko tuo 2290kcal liikaa päivää kohden? Kun se kulutus kalorilaskurin mukaan on siellä 2700-2900 välillä.

Mielestäni voisit huolettaa riipasta protskumäärää alemmas. Tarkoitus olisi saada se vähintään se 2g prodea / rasvaton painokilo. Jos oletetaan, että olisit täysin RASVATTOMANA esim. 80kg painossa(tuokin varmaan hieman yläkanttiin), niin tuo vaikkapa 2,5g rasvatonta painokiloa kohden tekee 200g prodea päivässä. Liika prode hidastuttaa aineenvaihduntaa ja tietysti myös niitä kaloreita sieltä tulee. Otat vaikkapa 80g prodesta pois, silti jää 230g päivää kohden, niin kaloreista lähtee heti 320kcal pois. Mikäli kaloreita et halua laskea alaspäin, niin lisäämällä 80g hiilaria pysyt samoissa kaloreissa ja uskon, että aineenvaihdunta tykkää. Voi lähteä paino jo sillä humisemaan alaspäin. Tosin mikäli on paino jo hyvän aikaa pysynyt samassa, niin ehkä tuo kaloreiden tiputus olisi ihan paikallaan. :) Tankkauspäivän ei tosiaan pitäis hommaa viedä taaksepäin, päinvastoin. Tässä on kuitenkin oleellista pitää vasta sitten seuraa tankkauspäivä kun paino on oikeasti alempana kuin ennen edellistä tankkausta - muutenhan se ei toimi. :)

Jep, nyt saatiin Fatsonkin kanssa ajatukset synkronoitua ja yhteisymmärrykseen :D Eli onhan Fatso siinä ihan oikeassa ettei näitä asioita valitettavasti pysty kukaan laskee, siinä mielessä olen minäkin laskenut "väärin" kun oikein ei voi edes laskea. Kun se vaan kerrassaan on mahdotonta tietää kuinka paljon keho pystyy hyödyntää noita kaloreita tankkauspäivänä. Ei varmasti läheskään kaikkea kenelläkään. Ja itsehän en koskaan laskuissa ottanutkaan huomioon tuota tankkauspäivän vaikutusta viikkotasolla kokonaiskalorimäärään, koska sitä ei voi laskea.

Ite oon samaa mieltä kuin Orez, protskuista kärsii tuossa jonku verran tinkiä ja korvata sitä kalorivajausta hieman hiilareilla ja hyvillä rasvoilla. Mutta kaloreita en lähtis noin vähästä enää laskemaan, vaan tekisin ennemminkin niin, että kasvattasin treenipäivän ja välipäivän kalorien eroa. Eli treenipäiville lisää kaloreita ja vähennetään vastaavasti niiltä välipäiviltä niitä kaloreita. Muuten tuo keskiarvo vajaa 2300kcal kuulostaa jo riittävän alhaiselta 90kg painavalle kaverille.

Ja tankkauspäivä tosiaan tulisi hoitaa niin, että tankataan vasta kun noin 500g paino tippunu edellistä alinta painoa alemmaksi. Mulla se toteutu pääsääntöisesti juuri niin, että tuo noin 500g tuli alin paino alas aina sopivasti 6 päivän miinusjakson jälkeen. Oli joitakin viikkoja ettei tullut kuin esim. 100-200g, tankkasin silti ja yleensä seuraavassa syklissä se tippukin sitten vastaavasti yli 500g, eli silti kahen viikon ikkunassa alin paino yleensä putosi yhteensä vähintään 800-1200g. Eli mulla tuo sopiva tankkausväli oli just makeimmilleen se viikko. Joillakin se voi olla 5 tai 10 päivää, se pitää opetella ite. Se unohtu tosiaan sanoa että ei sitä tankkausta voi pitää jos ei jossaki aikaikkunassa näe selvästi painon tulevan alaspäin sitä noin 500g viikkotahtia. Sopivan syklin löytämiseen voi mennä muutama hetki. Heh, ja mulla tosiaan paino tuli rajummin alaspäin tankkaamalla isosti kaikkea mahollista eikä pienesti puhasta hiilaria kuten voisi kuvitella että se olisi paras tapa tehdä.

Hienosti Punisher vedät ja tulokset on vain tärkeintä, mutta yksi ratkaiseva virhe sun laskuissa on ja se samalla selittää
koko kummallisuuden.

Lainaan sun tekstistä pari lausetta:

Treenit oli kovia 1.5-2h settejä 4 kertaa viikossa ja siihen päälle aamuaerobiset 1-6 kertaa viikossa riippuen siitä missä vaiheessa dieettiä oltiin menossa.
Ainoa kysymysmerkki on sitten se, kuinka paljon oikeasti nuo 1.5h treenit kuluttaa energiaa, 500kcal vai 1000kcal mun kokoisella kaverilla?

Jos olet lihaksikas tai huonokuntoinen kaveri, niin pelkät treenien jälkeiset "lisäpoltot" pystyy olemaan jo 1000 Kcal/vuorokausi tuommoisella rääkillä. Tohon kun lisätään treenien aikana tuleva kalorien poltto, niin lähennellään nollaa.
Eli melkein kaiken minkä syöt, niin kulutat pois ja normaali aineenvaihdunta kulutus on kokonaan miinusta.
Aika samalla systeemillä itse puotin 30 kiloo vekeen ja oli mittarit melkein aina kropassa kiinni.
Mittarit on suuntaa antavia, mutta ei ne hirveesti heitä (+/-25%).
Mättöpäivät on ihan ok, mutta kyllä niiden energia määrät pitää huomioida.

Hienosti Punisher vedät ja tulokset on vain tärkeintä, mutta yksi ratkaiseva virhe sun laskuissa on ja se samalla selittää
koko kummallisuuden.

Lainaan sun tekstistä pari lausetta:

Treenit oli kovia 1.5-2h settejä 4 kertaa viikossa ja siihen päälle aamuaerobiset 1-6 kertaa viikossa riippuen siitä missä vaiheessa dieettiä oltiin menossa.
Ainoa kysymysmerkki on sitten se, kuinka paljon oikeasti nuo 1.5h treenit kuluttaa energiaa, 500kcal vai 1000kcal mun kokoisella kaverilla?

Jos olet lihaksikas tai huonokuntoinen kaveri, niin pelkät treenien jälkeiset "lisäpoltot" pystyy olemaan jo 1000 Kcal/vuorokausi tuommoisella rääkillä. Tohon kun lisätään treenien aikana tuleva kalorien poltto, niin lähennellään nollaa.
Eli melkein kaiken minkä syöt, niin kulutat pois ja normaali aineenvaihdunta kulutus on kokonaan miinusta.
Aika samalla systeemillä itse puotin 30 kiloo vekeen ja oli mittarit melkein aina kropassa kiinni.

Kertoisitko hieman enemmän tuosta treenin jälkeisestä "lisäpoltosta"? Miten se toimii ja tuleeko sitä tehostaa esim. pitämällä tietyn ajan mittainen paastohetki treenin jälkeen?

Kertoisitko hieman enemmän tuosta treenin jälkeisestä "lisäpoltosta"? Miten se toimii ja tuleeko sitä tehostaa esim. pitämällä tietyn ajan mittainen paastohetki treenin jälkeen?

Joku osais varmasti paremmin selventää, mutta mulla näin. Joka raskaan treenin (yleensä hiitillä tehty juoksu) jälkeen menee monta tuntia siihen, että syke taso olisi taas normaali. Jos tekee todella rankan puntti treenin, niin sehän on yhtä hiittaamista pari tuntia!!! Leukojen vedossa 15 toiston kohdalla sykkeet yli 180 ja kaikki liikkeet salilla on rankempia, kun heput vetää viimeistä toistoa. Tossa nopean googlen tulos ja linkki perään. En ole tosta tekstistä niin varma (voi olla joku huuhaasivu), mutta luin jonkun vastaavan samoilla argumenteilla ihan päteviltä sivuilta.

http://www.charlespoliquin.com/Artic...j.aspx?lang=FI

Syy on heidän tekemässään intensiivisessä harjoittelussa. Mitä korkeampi intensiteetti (toisin sanoen intensiteetti tarkoittaa prosenttimäärää maksimisykkeestä, ei itse yrittämisen määrää) sitä enemmän kaloreita palaa harjoittelussa minuuttia kohden. Lisäksi (tärkeämpi tekijä), korkeaintensiivisessä harjoittelussa kalorien kulutus on koholla 24-48 tuntia harjoittelun jälkeen
Itse en missään tapauksessa paastoaisi treenin jälkeen, vaan heti palkkari sisään.

Mää oon sitte tuo huonokuntoinen kaveri jos noista kahesta pitää valita :hyvä:

Mielenkiintosen väitteen kyllä heitit enkä oo tuollaisesta koskaan kuullutkaan. Mutta en allekirjoita tuota väitettäsi kyllä täysin, koska olen nyt nostanut kaloreita dieettiin verrattuna välipäiville +800kcal (2000kcal -> 2800kcal) ja treenipäiville +1000-1200kcal (2300kcal -> 3300-3500kcal) ja treenit on vielä paljon kovempia kuin dieetillä ja alle 2 tunnin en tahdo enää ehtiä pois salilta yhestäkään treenistä. Tuon sun laskuoppis mukaan en edelleenkään pääsisi plussan puolelle koska perusaineenvaihdunta vai miksi sitä nyt kutsutaan pitäs mun kokosella olla jossain 1800-2000kcal luokkaa vuorokaudessa vaikken tekisi mitään ja tuolla laskuopilla lähentelisin nykysillä kaloreilla +/- 0 tilannetta ja sen täytyy olla paljon enempi plussilla kun kunto turpoaa melkosta vauhtia tällä hetkellä. Ainakin se 500g per viikko tulee painoa koko ajan lisää. Milläs tuo sitten selittyy, ei ainakaan sillä että jälkipoltot on 1000kcal luokkaa ;) Toisekseen voimat ei niin paljo tippunu dieetillä että se kertos siitä että oltaisiin aivan helvetin paljon todellisuudessa miinuksella.

Mielenkiintoinen pointti kyllä, mutta ei mee kyllä ihan tollasena meikäläisen jakeluun.. ;)

Mää oon sitte tuo huonokuntoinen kaveri jos noista kahesta pitää valita :hyvä:

Mielenkiintosen väitteen kyllä heitit enkä oo tuollaisesta koskaan kuullutkaan. Mutta en allekirjoita tuota väitettäsi kyllä täysin, koska olen nyt nostanut kaloreita dieettiin verrattuna välipäiville +800kcal (2000kcal -> 2800kcal) ja treenipäiville +1000-1200kcal (2300kcal -> 3300-3500kcal) ja treenit on vielä paljon kovempia kuin dieetillä ja alle 2 tunnin en tahdo enää ehtiä pois salilta yhestäkään treenistä. Tuon sun laskuoppis mukaan en edelleenkään pääsisi plussan puolelle koska perusaineenvaihdunta vai miksi sitä nyt kutsutaan pitäs mun kokosella olla jossain 1800-2000kcal luokkaa vuorokaudessa vaikken tekisi mitään ja tuolla laskuopilla lähentelisin nykysillä kaloreilla +/- 0 tilannetta ja sen täytyy olla paljon enempi plussilla kun kunto turpoaa melkosta vauhtia tällä hetkellä. Ainakin se 500g per viikko tulee painoa koko ajan lisää. Milläs tuo sitten selittyy, ei ainakaan sillä että jälkipoltot on 1000kcal luokkaa ;) Toisekseen voimat ei niin paljo tippunu dieetillä että se kertos siitä että oltaisiin aivan helvetin paljon todellisuudessa miinuksella.

Mielenkiintoinen pointti kyllä, mutta ei mee kyllä ihan tollasena meikäläisen jakeluun.. ;)

No noi oli vaan numeroita :D. Mut jos valitset "lisäpoltoksi" väliltä 300-1000 ja
treeni kulutukseksi perusaineenvaihdunta +/- 30%, niin alkaa täsmäämään, eikä asian ydin siitä miksikään muutu.

Nykyiseen painon nousuun noi samat kaavamuutokset :D ja lisäksi kulutuksesi on pienempi, koska kuntosi on noussut.

Yksi golf-kierros kuluttaa 1800 Kcal normi jantterilta, ei totakaan niele helposti :)

No noi oli vaan numeroita :D. Mut jos valitset "lisäpoltoksi" väliltä 300-1000 ja
treeni kulutukseksi perusaineenvaihdunta +/- 30%, niin alkaa täsmäämään, eikä asian ydin siitä miksikään muutu.

Nykyiseen painon nousuun noi samat kaavamuutokset :D ja lisäksi kulutuksesi on pienempi, koska kuntosi on noussut.

Yksi golf-kierros kuluttaa 1800 Kcal normi jantterilta, ei totakaan niele helposti :)

Juu, on tuossa varmasti jotakin perää. Ite en vaan jaksas ajatella noin monimutkaisesti että treenin lisäämä kaloritarve on 500kcal ja jälkipolttoja ruokitaan vielä ylimääräsellä 500kcal, se on tällaselle maalta kotosin olevalta sitten vaan se treenin muodostama lisätarve 1000kcal yhteensä ja thats it :D Toki hyvähän nuo mekanismit olisi ymmärtää jos meinaisi kunnolla hifistellä ruokailujen ja treenien suhteen..

Niin tai näin ja tää laskeminen on oikeesti typerää, mutta nyt kun on välipäivä niin miksipäs tähän ei oo voinu muutaman hetken uhrata ku ei voi olla treenaamassakaan ;) Itellähän tuo touhu on menny niin että menin vuosia laskematta mitään vain etsimällä sopivan ruokamäärän perstuntumalla missä nuo rajat oli itellä, eli millä kiristyn, missä kalorimäärässä ei tapahdu mitään ja millä kalorimäärällä kasvan. Sitten joskus ne tuli syötettyä kalorilaskuriin ja sieltä tuli nuo kalorimäärät joilla mennään. En ajatellu siihen aikaan mitä jälkipoltot tekee tai mitä treeni tekee, vaan kokemuksen kautta oikea ruokamäärä sai vain jotku suuntaa antavat kalorimäärät avuksi kun suunnittelee aina uutta ruokavaliota. Siksipä se on kyllä vaarallista kenelläkään neuvoa toiselle mitkä on ne oikeat kalorit ja mikä riittävä miinuskalorimäärä kun se on niin yksilöllistä, jokaisen se on löydettävä omalle kohdalleen kokemuksen ja erehdyksen kautta.

PS. Tuo golfaajan kulutus kaiketi pitää sisällään golfaamiseen menneen ylimääräisen kulutuksen + perusaineenvaihdunnan kuitenki ;) Ja mahtaa olla melkoset jälkipoltot tuon reiältä reiälle juoksemisen jälkeen :D

Aika vaikea noita "jälkipolttoja" on millään laskea ja arvioida, mutta se on kuitenkin väärin ajateltu, että kovan punttireenin kulutusta lisäävä vaikutus rajottuisi pelkästään treenin aikana tapahtuvaan kulutukseen. Se on melkoinen shokkiravistelu-herätys kropalle ja aineenvaihdunnalle kun heitetään raskas punttitreeni ja tuota vaikutusta on aika vaikea millään laskimella laskea. Muutenkin noista kulutuksen laskimisista ja matemaattisista toimituksista joilla monet diettejään rakentelee voi olla montaa mieltä, siis lähinnä niiden hyödystä. Harmaita hiuksia ainakin saa kun joudutaan tilanteeseen, jossa painon pitäis laskuopin mukaan tippua, mutta edelleen junnataan paikalla. Eli esim. tässäkin tapauksessa voisi unohtaa sen kulutuslaskurin kanssa räpläämisen ja katsoa ennemmin mitä puntari sanoo joka aamu, jos ei muutosta tapahdu niin sitten reagoidaan. Lisäksi heittäytyisin tässä tilanteessa joko kokonaan ketoosille tai sitten puottaisin prodeja jonkin verran alemmas, samoin rasvoja ihan vähän ja lisäisin hiilareita, joita muuttelemalla sitten diettiä kontrolloisin muiden makrojen pysyessä ennallaan. Nyt ollaan vähän siellä molempien välimaastossa. Itse tekisin jälkimmäisen - tuo ketoosi ehdotus lähinnä sen takia, etten täysin julkista lynkkausta koe... ;)

Jep, samaa mieltä. Jos olet jo aikuinen, niin ketoosille vaan. Takuulla tulee palat näkyviin.
Tohon "jälkipolttoon" vielä pari sanaa. Mittarit päällä testattu koko vuorokausi ja verrokki vuorokausi samoine rutiineineen.
Kyllä se pystyy olemaan hyvä kuntoisella helposti satoja kaloreita lisää, jos treenin on tehnyt hiitti-tyylillä.
Ja pelkkä treeni kulutus vaihtelee rajusti. Helppo treeni 400 Kcal/h ja sika kova treeni helposti yli 1000 Kcal/h.
Yleensähän diettaaja arvioi kulutuksen yläkanttiin :D.

Golf on testattu mittarilla (mitähänenolisi) ja kaikkine lisukkeineen meni 2060 Kcal/5h (sade tulos).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom