Punisher, kerrotko vielä mitä nuo tankkauspäivät sisältää, tuliko oikeasti vedettyä tuhansittain yli kaloreita, vai sievästi karkkipussi tai kaksi?
Jotenkin vaikea tajuta, kun on aikaisemmin aina uskonut kalorit sisään -> kalorit ulos periaatteeseen.
Tuhansittain yli, kuten muutamaan kertaan suurinpiirtein kaloreita laskeskelin, niin semmoset 6000-9000kcal oli tankkauspäivien kalorit ja olihan se siihen normaaliin 2000-2500kcal päivärytmiin verraten kovasti sapuskaa kun tuli kolminkertainen energiamäärä yhtenä päivänä. Eikä ne ollu mitää puhtaita hiilaritankkauksia, vaan meni hampurilaisia, jäätelöä, karkkia ehkä vähemmän kun en ole niin sen ystävä mutta meni sitäki monesti se 500g helposti, suklaata, monenlaisia leipiä, munkkia, kunnon pihviruokia lohkopottuineen tai mitä nyt mieli teki. En siis rajannut mitään tankkauspäiviltä pois, ainoastaan pizzaa en vetäny niin hirveästi kun sillä on tapana turvottaa meikäläisellä olotilaa liikaa ettei saa sitten muuta tavaraa ängetttyä kaasariin niin paljoa.
Ite oon muutenki huomannu että nuo "uskomukset" ja liika laskeminen on suurin este ite kehitykselle kuten "ei natu voi treenata noin kovaa, kohta oot ylikunnossa ja et palaudu" ja sitten just että lasketaan joka kalori ja vältellään kunnon tankkauksia, vaikka oikeasti ei kukaan tiedä edes tarkkaa päivittäistä kalorikulutustaan jollet elä 100% samalla tavalla joka päivä. Ite veikkaan että noissa tankkauksissa kun ei laita itelleen rajoja niin ainoa huono puoli voi olla se morkkis mikä sieltä tulee jos ajattelee että ei ois pitäny syödä niin paljoa ja että nyt tuli läskiä jne. Se voi olla
osasyy siihen että monikaan ei uskalla tankkauspäivänä ylittää kaloreita reilusti ja syödä mitä vaan sattuu mieli tekemään. Itelle ku tuo oli testidieetti kohti 6% rasvoja ilman kisatavotetta, uskalsin riskeerata kaikki rajat mitä mieleen tuli koska ei ollut mitään muuta päämäärää kuin ne mitkä itselleni asetin ja jos niissä en olisi onnistunut niin siihen ei olisi maailma kaatunut kun ei tarttenut nousta lavalle.
Mutta on tähän lisättävä edelleen tää: tää ei välttämättä toimi kaikilla. Ja toisaalta, kaikki mun tutut jotka on koittanu tällä tyylillä niin tää on toiminu, toki kukaan heistä ei oo koskaan vetäny kuntoaan koskaan niin kireään kuntoon kuin minä ja itsekin aloin epäilee alle 10% rasvoissa että voiko tuota jatkaa 6% rasvoille asti, minun kohdalla vastaus oli kyllä. Toimi ku junan vessa.
Ja tankkauksestahan aiheutu väistämättä se että treenit liikku sairaan hyvin pari päivää ja olo oli energinen ku duracell pupulla aina pari kolme päivää ennenku olotila taas romahti perinteiseen dieettiväsymykseen. Treenit oli kovia 1.5-2h settejä 4 kertaa viikossa ja siihen päälle aamuaerobiset 1-6 kertaa viikossa riippuen siitä missä vaiheessa dieettiä oltiin menossa.
Veikkailisin, että noilla kunnon mättöpäivillä on senverran kova vaikutus aineenvaihduntaan, jotta voisiko muutamaksi päiväksi nostaa kulutusta joillakin sadoilla? Kropallakin on luultavasti helvetinmoinen työ selvitä tommosesta 7000kcal hiilaripommista. Tämä voisi ehkä selittää tuolla kalori sisään kalori ulos periatteella laihtumisen, kun peruskulutus pomppaa muutamaksi päiväksi ylimääräset 500kcal?
E. Riippuu tietysti miten reenaa, mutta loppuviikkoa kohden alkaa ainakin vähillä hiilareilla glykogeenivarastot tyhjenemään, jolla saadaa taas joitakin grammoja pois vaa alta
En tiedä miten toimii mutta salettiin aineenvaihdunta kiihty ihan helvetisti tuollasen tankkauksen jälkeen mulla. Se voisi selittyä kyllä että kulutuskin kasvaisi, mene ja tiedä. Mulle sama mistä tieteellisestä seikasta ja kaavasta tai reaktiosta tuo johtuu, kunhan toimii ja rasvat palaa.... ;) Se laskuoppi ku ei polta itessään rasvaa, sano se mitä hyvänsä.