Dieetti ja öljyt?

Minä taas en oikein pidä oliiviöljyn mausta. Niidenkin maku vaihtelee, kerrankin heitin yhden pullollisen melkein suoraan roskiin voimakkaan maun takia.Viimeksi ostin suomalaista kylmäpuristettua luomurypsiöljyä, se oli hyvää (lähes mautonta).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä vaihdoin oliiviöljystä rypsiin kun oliiviöljy jähmettyy reilussa viikossa jääkaapissa säilytettynä ja sit se pitää ottaa lämpiämään vähäks aikaa ennen käyttöä että saa ulos pullosta.

Lisäksi rypsiöljyssä on vähemmän tyydyttyneitä rasvahappoja.

Rypsiöljy lienee laadukkaampaa omegakoostumukseltaan ja sopii paremmin kuumennukseen. Kylmäpuristettua rypsiöljyä en vaan suostu sen kamalan maun vuoksi käyttämään. Oliiviöljyä voi kyllä säilyttää lämpimässäkin. Ei maku ainakaan ole kärsinyt. Niin ja kalaöljyistä mainitakseni, seitä ja tonnikalaa on turha nauttia rasvahappojen toivossa. Pitää käyttää rasvaisia merikaloja eli sardiinia, lohta, silliä ym.

Originally posted by tatjana
Pitää käyttää rasvaisia merikaloja eli sardiinia, lohta, silliä ym.

Tai ehkäpä rasvaisia järvikaloja, kuten siikaa, muikkua yms. Kaupasta saatava pippurimakrillikin ainakin tuntuu, näyttää ja maistuu melko rasvaiselta ja on niin peijakkaan hyvvee leivän päällä :hmmm:

No siika ja muikku eivät ole NIIN rasvaisia. Antti Tanskanen, joka näitä tutkii, syöpi sardiineja ja muistaakseni ei kehunut muikkua ja siikaa vaan kirjolohta, silliä ja muistaakseni myös makrillia. Alfalinoleenihappo on omega-3-rasvahappo. Sillä nimellä löytynee myös rypsiöljystä.

Originally posted by Jortsu
Mites tuon kanssa kun eihän siinä rypsiöljyssä ollu ainakaan omega3:sta... :confused:
Tatjana tuossa jo ehtikin vähän vastailla, mutta tarkennetaan. Ota ensin se minun aiempi viestini tästä threadista ja hae em. sivu, jossa voit perehtyä näihin juttuihin (en linkitä suoraan, kun kuitenkin joutaa roskakoppaan). Sen jälkeen totean, että rypsiöljyssä on 10 kertaa enemmän alfalinoleenihappoja kuin oliiviöljyssä. Tämä taatusti vaihtelee varsinkin eri valmistajien välillä, mutta ero on suuri. Tuosta alfalinoleenihaposta ei kaikki siis ole sitä meidän haluamaamme Omega-3:sta, mutta siinä on sen juuret ;)

Mä oon kyllä enemmän ton rypsiöljyn paremmuuden kannalla. Mulla ainakin toimii ihan hyvin, aamulla ja illalla ruokalusikallinen naamariin. Btw...taidan olla oikea onnenlapsi ku kummisedällä on oma rypsiöljyn puristamo. Heh...oikein öljysheikki luulee olevansa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom