Dieetin vaihtuminen plussakauteen apua

Kun dieetti kääntyy takaisin plussakaudeksi ja pyrinkin taas kasvattamaan lihasta, niin mitä sitten jos kalorit on dieetin lopussa olleet vaikka sen 1800? Jotta voin kasvattaa lihasta niin pitää mennä plussakaloreilla, mutta en voi kuitenkaan pamauttaa kaloreita yhtäkkiä johonkin 2500:aan niin, että mentäisiin vähän yli mun päivittäisen kulutuksen. Siis että jääkö siihen väliin muka muutaman viikon pätkä kun en voi enää laihtua mutten myöskään kasvattaa lihasta?? Rupean nostamaan kaloreita, eli en enää kiristy, mutta en myöskään ole plussakaloreilla niin että voisin kasvattaa lihasta? Valaiskaa viisaammat

Kun dieetti kääntyy takaisin plussakaudeksi ja pyrinkin taas kasvattamaan lihasta, niin mitä sitten jos kalorit on dieetin lopussa olleet vaikka sen 1800? Jotta voin kasvattaa lihasta niin pitää mennä plussakaloreilla, mutta en voi kuitenkaan pamauttaa kaloreita yhtäkkiä johonkin 2500:aan niin, että mentäisiin vähän yli mun päivittäisen kulutuksen. Siis että jääkö siihen väliin muka muutaman viikon pätkä kun en voi enää laihtua mutten myöskään kasvattaa lihasta?? Rupean nostamaan kaloreita, eli en enää kiristy, mutta en myöskään ole plussakaloreilla niin että voisin kasvattaa lihasta? Valaiskaa viisaammat

Jos on pidempi dieetti ollut kyseessä niin todennäköisesti aineenvaihdunta on hidastunut jonkin verran ja jos heität heti päivittäiseen energiamäärään 700 kcal lisää niin ei siinä kroppa pysy mukana ja todennäköisesti vyötärölle menee suuri osa lisäyksestä. Fiksut ja kärsivällisethän tuossa herättelisivät kroppaa maltillisella reversellä eli lisäilisivät vaikka hiilareista energiaa sen 50-100 kcal viikossa päivän saldoon. Toki tuo ottaa aikansa ennen kuin saadaan nostettua energiamäärät mukavammalle tasolle. Itsellähän edellisen dieetin jälkeen riitti kärsivällisyys reverse dieettaamiseen noin reilun kuukauden verran minkä jälkeen nostin ruokamääriä aivan liikaa ja sen läskistelyn seurauksia korjaillaan taas dieetillä. Toki jos lyhyt dieetti ollut kyseessä niin aineenvaihdunnan hidastuminen ei välttämättä niin radikaalia ole.

Kyllähän ne kalorit kannattaa heti nostaa plussalle kun dieetti loppuu. Jos olet nyt vaikka laskennallisesti 500 kcal miinuksilla (paino pudonnut viimeisinä dieettiviikkoina about 0,5kg/viikko), ei se aineenvaihdunta siitä ainakaan nopeudu, jos lisäilet vain 50-100 kcal nykyiseen 1800 kilokaloriin. Siinä tilanteessahan olet edelleen dieetillä. Jos taas painon putoaminen on pysähtynyt noinkin alhaisilla kaloreilla, niin siinä tapauksessa ei oikeen ole muuta vaihtoehtoa, kuin nostella sen 50-100 nykyisestä ylöspäin.
Reversen kannallahan minäkin tietysti olen kummassakin tapauksessa, mutta ei se reverse / aineenvaihdunnan palautuminen ala ennen kuin kalorit on plussalla.
Hakusanalla: reverse dieetti löydät kyllä kaiken tarvittavan esim. Markku Tikan ja Utti Hietalan kirjoittamana.

Reversen kannallahan minäkin tietysti olen kummassakin tapauksessa, mutta ei se reverse / aineenvaihdunnan palautuminen ala ennen kuin kalorit on plussalla.
Hakusanalla: reverse dieetti löydät kyllä kaiken tarvittavan esim. Markku Tikan ja Utti Hietalan kirjoittamana.

Aah joo, my bad. Muistin väärin tuon. Tuossa artikkelissaan Utti tosiaan esimerkkiskenaariossa lisää alkuun tuon 300 kcal ja sitten lähtee viikoittain nostamaan alkuun 50 kcal ja vähentämään aerobisia.

https://www.fast.fi/2014/reversedieettaus-osa-1-siirtyma-plussalle-rankan-dieetin-jalkeen/

Miten siis on, kun sanotaan että syömällä yli kulutuksen lihoo(/kasvaa) ja alle kulutuksen syömällä laihtuu. Mutta jos dieetti on päättynyt vaikkapa nyt niihin 1800 kaloreihin, ja siihen aletaan lisäillä viikko viikolta pikkuhiljaa kaloreita niin mitä silloin käy? En enää voi laihtua koska ruokamäärät lähtee kasvuun, mutta en myöskään liho koska syön vieläkin alle kulutuksen (siis jos mun päivittäinen kulutus pyörii siellä 2300 paikkeilla)? Eikö kaikkien toitottama "pitää syödä yli/alle kulutuksen jos haluaa massaa/laihtua" pidäkkään joka tilanteessa paikkaansa?

Aineenvaihdunta ja kulutus muuttuu kokoajan. Ne ei ole vakiona pysyviä asioita. Pikkuhiljaa kun lisäilet kaloreita kroppa ehtii mukaan ja alkaa kuluttaa ja hyödyntämään sitä. Miinukselta jos aletaan suoraan lappamaan hirmu määriä ruokaa kroppa hoksaa että "ei perkele nyt tässä näännytyksen keskellä saadaan ravintoa, pitääpä äkkiä varastoida pahanpäivän varalle". Dietillä hidastunut aineenvaihdunta ei välttämättä ehdi käyttämään hyödyksi nopeaa kasvanutta kalorimäärää jolloin ylimääräinen energia varastoidaan rasvaksi ja lyhyessä ajassa voidaam menettää iso osa dietatusta kunnosta. Pikkuhiljaa kun lisäilet, siirtyy kaloritasapainosi jossain vaiheessa hiljalleen plussalle ilman että keräät hirveää määrää rasvaa. Kyllä se lihaskin lähtee kasvuun

Ja tuo aiemmin mainittu kuukauden päästä kyllästyy reserveilyyn niin kahden-kolmen päästä huomaakin että onpas taas fläsää.
Niitä ylimääräisiä kiloja kun monen on helppo kerätä ja vaikka viisaat väittää että plussilla oloon riittää 1 plus kalori niin hiton vaikea tietää koska se on plussilla.

Aineenvaihdunta ja kulutus muuttuu kokoajan. Ne ei ole vakiona pysyviä asioita. Pikkuhiljaa kun lisäilet kaloreita kroppa ehtii mukaan ja alkaa kuluttaa ja hyödyntämään sitä. Miinukselta jos aletaan suoraan lappamaan hirmu määriä ruokaa kroppa hoksaa että "ei perkele nyt tässä näännytyksen keskellä saadaan ravintoa, pitääpä äkkiä varastoida pahanpäivän varalle". Dietillä hidastunut aineenvaihdunta ei välttämättä ehdi käyttämään hyödyksi nopeaa kasvanutta kalorimäärää jolloin ylimääräinen energia varastoidaan rasvaksi ja lyhyessä ajassa voidaam menettää iso osa dietatusta kunnosta. Pikkuhiljaa kun lisäilet, siirtyy kaloritasapainosi jossain vaiheessa hiljalleen plussalle ilman että keräät hirveää määrää rasvaa. Kyllä se lihaskin lähtee kasvuun

Eli dieetin jälkeen on vaan pakko (tai no ei mikään pakko mutta jos ei halua että läskiä rupee kertymään takas hirmuvauhdilla) lisäillä kaloreita hissuksiin ja siinä joidenkin viikkojen päästä sitten kyllä huomaa kun ruvetaan olemaan plussan puolella (lihas alkaa taas kasvamaan)? Mutta mitä siinä välissä käy, ei laihdu enää muttei voi silti lihoa/kasvaa (koska vaikka kalorit lähtiskin nousuun päin hiljalleen niin vieläkin ollaan alle kulutuksen? Jos siis mun kulutus on päivässä perusaineenvaihdunta + salitreeni + kaikki arjessa tapahtuva kävely jne. Vai onko juttu nimenomaan siinä ettei se sama ja samalla teholla tehty salitreeni tai se sama bussipysäkille kävely kuluta aina samalla ihmisellä saman vertaa? (vielä kerran tähän loppuun sama ihan vaan jossei niitä tullut vielä tarpeeksi)

Vääntäkää nyt vähän rautalangasta, kaikkien ylempien viestien sisällön olen periaatteessa tajunnut ja tiennyt valmiiksi ja hulkin kirjoituksen lukenut useampaan otteeseen, mutten silti tajua mikä on vastaus tähän mun kysymykseen.

Eli dieetin jälkeen on vaan pakko (tai no ei mikään pakko mutta jos ei halua että läskiä rupee kertymään takas hirmuvauhdilla) lisäillä kaloreita hissuksiin ja siinä joidenkin viikkojen päästä sitten kyllä huomaa kun ruvetaan olemaan plussan puolella (lihas alkaa taas kasvamaan)? Mutta mitä siinä välissä käy, ei laihdu enää muttei voi silti lihoa/kasvaa (koska vaikka kalorit lähtiskin nousuun päin hiljalleen niin vieläkin ollaan alle kulutuksen? Jos siis mun kulutus on päivässä perusaineenvaihdunta + salitreeni + kaikki arjessa tapahtuva kävely jne. Vai onko juttu nimenomaan siinä ettei se sama ja samalla teholla tehty salitreeni tai se sama bussipysäkille kävely kuluta aina samalla ihmisellä saman vertaa? (vielä kerran tähän loppuun sama ihan vaan jossei niitä tullut vielä tarpeeksi)

Vääntäkää nyt vähän rautalangasta, kaikkien ylempien viestien sisällön olen periaatteessa tajunnut ja tiennyt valmiiksi ja hulkin kirjoituksen lukenut useampaan otteeseen, mutten silti tajua mikä on vastaus tähän mun kysymykseen.

Jos oot vielä miinuksella, niin totta kai laihtuminen jatkuu siihen asti nostat kalorit kulutuksen tasolle/yli. Kun tuossa ylempänä päättelit, että päivittäinen kulutus on 2300 luokkaa, niin nosta ihmeessä kerralla yli siitä. Vaikka alkuun 2400 kilokaloriin. Parissa viikossa kyllä huomaat lähteekö paino nykyisestä liikkumaan mihinkään suuntaan. Hyvin todennäköisesti paino nousee samantien joitain satoja grammoja, koska mahassa ja suolistossa on enempi tavaraa ja lihasten glykogeenivarastot ovat täydemmät, mutta et sää tuolla määrällä kerää hirvittäviä määriä läskiä. Tuskin yhtään.
Lukaiseppa tästä vielä erityisesti tuo NEAT+EAT- osio: https://www.haataja.eu/reverse-diet-ei-maaginen-mutta-tarpeellinen-menettely/

Back
Ylös Bottom