Diabetes

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja noz
  • Aloitettu Aloitettu
Lähinnä tarkoitin sitä, että kaikilla komboilla tahtoo tulla huono olo tai sitten ensinnäkään ruoka ei maistu kun on jo etova olo valmiiksi. Eli siksi täytynee miettiä, kun ei haluaisi huonontaa oloaa. Ja samaa mieltä viimeisestä.

Aivan, en oikein tajunnut. Ihan hyvä kysymys, sillä verensokerin laskustahan tuossa on kyse ja varmaan myös lihasten/maksan glykogeenivarastojen tyhjentymisestä, mikä sitten osaltaan vaikuttaa huonoon oloon. Periaatteessa adrenaliinipurskahdus, jota korkeasykkeinen tunti vaatii, voi vaikuttaa vielä tunnin jälkeenkin ja blokata ruoansulatuksen toiminnan, mikä myös vaikeuttaa ruoan sulamista. Teoriassa joku runsashiilihydraattinen (+proteiininen?) palautusjuoma olisi varmaan ratkaisu, koska suurin osa ravinteista menee kuitenkin suoraan lihaksiin ja maksaan eikä jää verensokeria häiritsemään. Ootko muuten vielä kokeillut ihan voittopuolisesti hiilihydraattia sisältävää palautusvaihtoehtoa? Ja sittenhän on myös se elektolyyttitasapaino, eli joku suolaa sisältävä juoma jo suorituksen aikana auttaa kai monia.

Stash: Mielenkiintoista, en ole lukenut ennen tästä o_O. Olisi hyvin järkevä selitys että kortisolihormonin (tai jonkin muun) eritys olisi jotenkin 'uupunut'. Sairastin syömishäiriötä kuitenkin 3 vuotta, joten varmasti oli koko ajan erittäin stressaava tila kropassa. Nyt vuosi parantumisen jälkeen kehon toiminta on onneksi parantunut paljon. Alussa ruoansulatus toimi erittäin huonosti, hikoilin öisin ja nestettä kertyi paljon. Asiaa ei auttanut se ettei alussa ollut helppo syödä rasvaa ja viljatuotteita. Niiden lisääminen ja kalorien nostaminen kuitenkin paransi tilannetta hurjasti! Huomasin, että paras olo minulle tuli syömisen jälkeen tärkkelys-proteiini-rasva yhdistelmästä.
Tuntuu myös että hiilareita on saatava tasaisesti pitkin päivää. Paras hiilarin lähde on kuitupitoinen tärkkelys (ei kuitenkaan pelkät kasvikset vaan mieluiten viljatuotteet kuten kaurahiutaleet ja ruisleipä).

Heatn sanoi:
Ja Stash voi ehkä vielä valottaa enemmän, kun on asiaan enemmän perehtynyt mutta mun käsityksen mukaan alhaiseen verensokeriin ei sitten autakaan proteiinipitoinen ruoka vaan hommaa pitää korjata nimenomaan hiilihydraateilla. Ei ehkä sokerilla tai runsasfruktoosisilla hedelmillä mutta kuitenkin hiiluilla proteiinin ja rasvan sijaan, jotka nimenomaan pitävät sen verensokerin alhaisena, mikä siis on huono juttu tässä tapauksessa. Tai ehkä kaikkien ravintoaineiden kombolla?
Minulla menee juuri näin! Ongelma on hiilareissa ja ratkaisu tuntuu löytyvän myös sieltä. Minulle ei sovi kovin hyvin pelkkä proteiini-rasva yhdistelmä, sillä se aiheuttaa päänsärkyä ja palelun tunnetta. Kroppa ei käytä mielellään omia rasvavarastojaan (ja tämän tuntee juostessa sillä hitaalla 'rasvanpolttosykkeellä', energiaa ei tunnu saavan helposti). Intensiivisempi treeni tuntuu paremmalta. Hassua kun lenkin lämmittelyvaihe tuntuu raskaammalta kuin itse vauhti-kestävyys. Uskon että kroppani on vieläkin sekaisin sairaudesta ja tavallaan välttelee omien energiavarastojen käyttämistä ja varsinkin alussa se pyrki varastoimaan kaiken mitä sai.

En silti ymmärrä hedelmien aiheuttamaa sokeripiikkiä sillä samaa ei synny jos syön esim. tavallisella sokerilla makeutettuja juttuja. Hedelmät eivät ole hyvä yhdistelmä edes rasvan ja proteiinin kanssa. Voisiko se johtua fruktoosista? Jota ilmeisesti pilkkoo vain maksa (jos oikein muistan x/ ).

Täytyy tutkia aihetta myös enemmän!

Tuntuu myös että hiilareita on saatava tasaisesti pitkin päivää. Paras hiilarin lähde on kuitupitoinen tärkkelys (ei kuitenkaan pelkät kasvikset vaan mieluiten viljatuotteet kuten kaurahiutaleet ja ruisleipä).

Mulla sama, tosin sillä erotuksella, että ne kaikkein kuituisimmat lähteet eivät käy, koska vatsa ei sulata niitä. Kaurapuuro, riisikakut ja peruna on hyviä, mutta ruisleipä sitten taas ei. Pyrkimys on tietysti noihin kuitupitoisimpiin. Sulla ei ilmeisesti ruoansulatus päässyt kuitenkaan kovin huonoon kuntoon sairastamisen aikana?

Intensiivisempi treeni tuntuu paremmalta. Hassua kun lenkin lämmittelyvaihe tuntuu raskaammalta kuin itse vauhti-kestävyys. Uskon että kroppani on vieläkin sekaisin sairaudesta ja tavallaan välttelee omien energiavarastojen käyttämistä ja varsinkin alussa se pyrki varastoimaan kaiken mitä sai.

Joidenkin lähteiden mukaan kannattaa sitten olla varovainen rankan liikunnan kanssa, sillä kun stressihormonituotanto pääsee taas jaloilleen, se helposti "kannustaa" taas käyttämään systeemin loppuun liikkumalla paljon, käyttämällä stimulantteja jne. En tiedä kuulutko sä tähän ryhmään, mutta tietyn tyypin ihmisillä on jotenkin aina taipumus piiskata itsensä äärimmilleen monella elämänalueella, ja tuo itsensä kuluttaminen tuntuu tavallaan jopa hyvältä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että pitkäkestoinen ja rankka liikunta olisi kaikkeinta pahinta mahdollista.

En silti ymmärrä hedelmien aiheuttamaa sokeripiikkiä sillä samaa ei synny jos syön esim. tavallisella sokerilla makeutettuja juttuja. Hedelmät eivät ole hyvä yhdistelmä edes rasvan ja proteiinin kanssa. Voisiko se johtua fruktoosista? Jota ilmeisesti pilkkoo vain maksa (jos oikein muistan x/ ).

Kyllä kyse varmaankin on juuri siitä. Kuten muistelitkin, fruktoosi kierrätetään maksan kautta eikä se ole näin lihasten käytettävissä, ja verensokeriksikin vasta jonkin ajan kuluttua. Tuon verensokerin laskun selityksenä voi olla se, että monilla ihmisillä on fruktoosin imeytymisessä jotain ongelmaa, ja jos maksa on rasittunut, imeytyminen on varmaankin vielä huonompaa. Tällöin verensokeri pääsee laskemaan. Lisäksi fruktoosi ilmeisesti nostaa insuliinia ennen verensokeria, mikä tietysti vielä pahentaa tuota ongelmaa, jolleivät insuliinin vastahormonit osaa tehdä mitään asialle.

Glukoosihan imeytyy varsin hyvin eikä välttämättä esimerkiksi rasvan kanssa syötynä aiheuta mitään ongelmaa. Pelkästään syötynä sen kuitenkin periaatteessa pitäisi vaikuttaa epäsuotuisasti hormonivaivaisen (ja muidenkin) verensokeriin sekä pahentaa tilannetta. Lisäksi sen ongelmana on tietysti sen nopea muuntuminen rasvakudokseksi niillä, joilla lihakset ja maksa ovat täynnä glykogeeniä ja verensokeriakaan ei tarvita. Kaikenlaisissa toipumisvaiheissa tuo ei varmaankaan ole ongelma.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom