Diabetes

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja noz
  • Aloitettu Aloitettu

noz

Olen seurannut keskusteluja täällä jo pidemmän aikaa, mutta kirjoittamaan ajauduin vasta nyt kun oma terveys on alkanut hieman huolettaa. Harrastan kamppailu-urheilua 3-6 krt/vko ja käyn epäsäännöllisen säännöllisesti salilla 1-3 krt/vko. Pituutta on 168 cm ja painoa n. 62 kg.

Huoleni on seuraavanlainen: viimeisen kuukauden aikana olen ollut aivan selittämättömän väsynyt ja kroppa ei tunnu palautuvan treenistä alkuunkaan. Nukun arkisin 8 h yöunet ja töistä tullessani nukahdan yleensä 1-2 tunniksi enkä yleensä herää ennen kuin puolisko herättää. Viikonloppuisin yöunet puolestaan venyvät helposti 10-11 tuntisiksi ja tähän päälle vielä ne päiväunet. Pyöräilen työmatkani n. 3 km ja olen alkanut hengästyä tuolla matkalla, joka ei aiemmin ole tuntunut miltään. Kroppa on aivan "hapoilla" koko ajan: esimerkiksi painitreenien alkulämmöt hengästyttävät ihan kauheasti ja raajat puutuvat ja väsyvät ennen kuin treeni oikeastaan alkaakaan.

En oikein keksi selitystä tälle vaivalleni ja työterveyshoitaja laittoi "kevätväsymyksen" piikkiin. Näköni ei ole heitellyt. Olen aina juonut paljon, joten en osaa sanoa juonko jotenkin poikkeuksellisen paljon vettä. Paino on laskenut pari kiloa ja ruokahalu on todella vähäinen (!!!). Normaalisti syön vähän liiankin hyvällä halulla :) Voiko kyseessä olla diabetes? Joku ehdotti syyksi ylikuntoa, mutta en todellakaan treenaa niin paljon että ihan ylikuntoa olisi pukannut. Verikokeeseen olen loppuviikosta menossa, mutta en tiedä ottavatko tuota verensokeria siellä. Jos joku viisas ja ystävällinen osaisi kertoa jotain aiheesta, niin olisin kovin kiitollinen!

Toinen "juoppo" vastaa. Mä kokeilisin viikon-pari rautaa ja c-vitamiinia suoraan purkista. Jos ei auta, mee lääkäriin sokerirasitukseen. Kevätväsymystä on ollut liikkeellä ja ainakin itellä raudanpuute yllättää ajoittain, vaikka lihansyöjä olenkin.

Mulla oli samanlaisia oireita astman puhjetessa. Kannattaa selvittää hyvin, epävarmuus on kaikkein pahinta kun omasta terveydestä on kyse. Voimia sinne!:)

Kilpirauhasarvot kannattaa myös mittauttaa. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa kuvaamiasi oireita.

Ei ylikunto ole siitä kiinni, että treenejä on paljon. ylikuntoon voi ajautua aika huomaamattakin, jos treenit ovat verrattain yksipuoleisia tai jos treenejä on liian usein omaan peruskuntoon ja jaksamiseen nähden.

Sanoisin että kantsii vähän vähentää treeniä ihan reilusti kuukaudeksi tai pariksi (tiedän, vaikeaa!!) ja tehdä jotain uusia juttuja. Ja jos veren arvot tai diabetes arveluttaa, käy verikokeissa tsekkaamassa ettei mikään mätä. rauhoittaa kummasti mieltä.

Paljon tsemppiä!

Verensokerin saa mitattua sormenpäästäkin, eikä tarvi välttämättä labraan asti mennä. Yleensä teveyskeskuksissa pääsee terveydenhoitajalle tai sairaanhoitajalle samantien. Mittarit antaa vastauksen 5 sekunnissa :) Kannattaa käydä mittauttamassa, saa ainakin diabeteksen poissuljettua, jos ei muuta. Eikä se todellakaan ole harvinaista, että aikuinen perusterve sairastuu 1 tyypin diabetekseen, minun ystäväpiirissäni on kaksi, jotka molemmat sairastuivat n. 30-vuotiaina...

mä kävin tk:ssa viime viikolla lääkärin lähettämänä sokerirasituksessa.

12 h paasto ja aamusta heti tk:hon, jossa sormenpäästä otettiin sokeriarvot. Sitten 0,3 l glukoosia jonka jälkeen mittaus 1 h ja 2 h päästä juoman nauttimisesta.
Omat arvot oli erinomaiset vaikka luulin muuta. Ja kuulun riskiryhmään sairauteni takia niin siksikin halusin tarkistaa. Paastoarvo 4,7 - 1 h 5,7 ja 2 h 4,7.
Tympeintä on se 2 h notkuminen tk:n käytävällä kun sen aikana ei saa lähteä mihinkään kun ei saa rasittaa itseään yhtään.

12 h paasto ja aamusta heti tk:hon, jossa sormenpäästä otettiin sokeriarvot. Sitten 0,3 l glukoosia jonka jälkeen mittaus 1 h ja 2 h päästä juoman nauttimisesta.
Omat arvot oli erinomaiset vaikka luulin muuta. Ja kuulun riskiryhmään sairauteni takia niin siksikin halusin tarkistaa. Paastoarvo 4,7 - 1 h 5,7 ja 2 h 4,7.
Tympeintä on se 2 h notkuminen tk:n käytävällä kun sen aikana ei saa lähteä mihinkään kun ei saa rasittaa itseään yhtään.

Itse kävin joku vuosi sitten myös epäilyjen vuoksi moisen testauksen tekemässä, ja onneksi jäikin váin epäilyksi.Inhottavaaa ajan tappamista, mutta itse en uskonut ohjeita kirjaimellisesti, vaan kävin väliajat ajelemassa pitkin kaupunkia...:D

Mutta siis todennettaessa diabetesta ei riitä pelkkä terkkarin ottama pikaverikoe, vaan tarvitaan labrassa tehtävä sokerirasituskoe, jossa mitataan myös se paastoverensokeri, ja sitten juoman nauttimisen jälkeen seurataan miten elimistö raegoi suureen sokerimäärään, eli erittyykö sitä insuliinia tarpeeksi. Tuo pikamittaus antaa vain sen hetkellisen veren sokeritason. Terveydenhoitajallé kannattaa varmasri hakeutua ja tämä ohjaa sitten lääkärille, jolta tarvitaan ilmeisesti lähete (?).

Tähän yhteyteen on pakko mainita, että oman terveyden tilan tarkistamiseen ei varmasti voi uhrata liiakseen aikaa. Koko ajan saa lukea terveydenalanlehdistä kuinka esim. diabetes, kohdunkaula- ja rintasyöpä,sydän- ja verisuonisiaraudet ym. lisääntyvät voimakkaasti eli enää ei tarvita suurta sukurasitetta, vaan ko. sairaudet esiintyvät yhä nuoremmilla, ilman että olisi erityinen "riskiryhmäläinen".
Ja mikä huolestuttavampaa on se, että lääkärit eivät osaa tarpeeksi huomata tai hoitaa mahdollisia sairauksia riittävästi, sillä etenkin naisilla sydäntautien oireet ovat usein hyvin epätyypillisiä, ja monet ovat mahdollisesti oireettomia kokonaan!!!
Eli pitäisi melkein siirtyä nuoresta pitäen vuosittaiseen terveyskontrolliin, jossa syynättäisiin verenpaineet, kolesterolit ym. Moni työnantaja, ja opiskelijaterveydenhuolto tarjoaa moisen mahdollisuuden, mutta silti jää suuri joukko niitä, jotka eivät ole säännöllisen terveyskontrollin piirissä tai muuten vain ovat piittaamattomia omasta terveydestään..

Kauheaa avautumista, mutta itseä vaivaa huoli seuraavien sukupolvien tulevaisuudesta: ei sillä väliä miten itse elää, mutta kun omat virheet ja elämäntapasairaudet voivat siirtyä sitten geenien välityksellä seuraaville sukupolville lisärasitteeksi..Olisi mielenkiintoista tietää onko tehty, ( ei varmaankaan..:D) mahdollista seurantaa perintötekijöissä, eli onko lyhyellä aikavälillä eli alkaen n. 1970 l. asti tapahtunut mahdollisia muutoksia geenistöissä. Kun tuosta alkaenhan tämä kansan "rehevöityminen" on saanut voimakkaan alkunsa..:rolleyes:

^totta tuossakin että suurin osa ei vaivaudu tutkimaan jos epäilee tai ei uskalla kun ei halua tietää. Mä itse mietin monesti omaa sairauttani että miksei niinkin vaivatonta kuin munasarjojen ultraamista voitu esim. tehdä silloin kun e-pillerit määrättiin.. Olisi edes sen verran fiksumpi että onko vaiva ollut jo silloin vai tullut tässä viime vuosina.

Terveydenhoitajallé kannattaa varmasri hakeutua ja tämä ohjaa sitten lääkärille, jolta tarvitaan ilmeisesti lähete (?).
Mä itseasiassa tarvitsin jo tuohon labrassa otettuun sormenpäärasituskokeeseen lääkärin lähetteen oyssista. Vaikka monia muita testejä voikin tehdä tk:ssa ilman lääkärissä käyntiä.

Kivaa ettei ollut mitään! Mäkin kävin muutama vuosi sitten ja se glukoosilitku oli kyllä julmetun pahaa... Toisaalta diagnoosi voi joskus olla hyväkin asia, isäni sai kakkostyypin diabeteksen 65-vuotiaana varottuaan ja odotettuaan sitä koko ikänsä (sukurasite).

Mulla puhkesi 1.tyypin diabetes täysin odottamatta kun olin just täyttänyt 13v. Ei se ole kiva sairaus ja tuo mukanaan lisää vastuuta omasta hoidosta, mutta sen kanssa pystyy elämään kun ei anna sen ottaa otetta "niskanpäältä" eli touhuaa kaikenlaista ilman jatkuvaa murhetta olemassa olevasta vaivasta. Tietenkin joutuu aina säätämään liikunnan,insuliinien ja syömisen kanssa ja se kyllä eniten vituttaa kun ei voi koskaan vain extempore esim.lähteä jonnekin ilman lääkkeitä,evästä yms..

No niin, tuosta ensimmäisestä postauksesta onkin jo hetki vierähtänyt. Tässä on tullut käytyä läpi kutakuinkin kaikki allergiatestit, verikokeet ja jopa mahalaukun tähystys. Mitään selkeää ja yksiselitteistä vikaa ei löytynyt ja jossain vaiheessa tuli jo sellainen olo, että olen hullu tai vähintäänkin vainoharhainen. Lopulta päädyin jättämään kaikki mahdolliset maitotuotteet pois ruokavaliostani ja kas: muutamassa viikossa vointi oli kohentunut jo melkoisesti. Laktoosi-intoleranssia tai ihan maitoallergiaakaan ei minulla ole todettu, mutta silti maidottomuus on parantanut oloa huomattavasti: vatsa ja koko ruuansulatuskanava tuntuu pelaavan paremmin ja sitä myötä uskoisin myös ravintoaineiden imeytymisen parantuneen. Tiedä sitten mikä kaiken tuon väsymyksen ja palautumisongelmien takana on ollut, mutta nyt voin onnellisena todeta että ongelmat näyttäisivät olevan väistymässä ja treenikin alkaa taas maistua paremmin! :D

Multa on jäänyt tää thread ilmeisesti huomaamatta, vaikka itselläni on hiukan samantapaisia oireita. Hieno homma, jos maitotuotteiden vähennys auttaa. Kannattaa silti seurailla sitä omaa vointia aina välillä ja tarkata erityisesti niitä suoliston ongelmia, sillä jos kyseessä on maitoallergia/laktoosivaiva, niiden pitää sitten korjautua ihan kunnolla kanssa. Itselläni nimittäin laktoosin jättäminen pois tuntui aluksi tosi hyvältä, mutta pian oireita alkoi tulla kuitenkin uudestaan. Nyt ongelmista on vähän kattavampikin (hormoniperäinen) teoria, ja siinä esimerkiksi laktoosi näyttelee vain sivuosaa ja pahentaa omalta osaltaan tilannetta, kun ei kerran imeydy. Vaivojen lähtösyy se ei kuitenkaan ole, vaan suoliston kunnon huonontuminen on tapahtunut jo aiemmin..

Hieman epärelevantti postaus ehkä, kun ongelma on jo oikeastaan ratkennut, mutta laitanpa silti. Ehkäpä joku muu samantyyppisten juttujen kanssa painiva saa jotain apua, mikäli keskustelua vielä syntyy.

Multa on jäänyt tää thread ilmeisesti huomaamatta, vaikka itselläni on hiukan samantapaisia oireita. Hieno homma, jos maitotuotteiden vähennys auttaa. Kannattaa silti seurailla sitä omaa vointia aina välillä ja tarkata erityisesti niitä suoliston ongelmia, sillä jos kyseessä on maitoallergia/laktoosivaiva, niiden pitää sitten korjautua ihan kunnolla kanssa. Itselläni nimittäin laktoosin jättäminen pois tuntui aluksi tosi hyvältä, mutta pian oireita alkoi tulla kuitenkin uudestaan. Nyt ongelmista on vähän kattavampikin (hormoniperäinen) teoria, ja siinä esimerkiksi laktoosi näyttelee vain sivuosaa ja pahentaa omalta osaltaan tilannetta, kun ei kerran imeydy. Vaivojen lähtösyy se ei kuitenkaan ole, vaan suoliston kunnon huonontuminen on tapahtunut jo aiemmin..

Hieman epärelevantti postaus ehkä, kun ongelma on jo oikeastaan ratkennut, mutta laitanpa silti. Ehkäpä joku muu samantyyppisten juttujen kanssa painiva saa jotain apua, mikäli keskustelua vielä syntyy.

Jos voisit kertoa tarkemmin tuosta sun sairaudesta, niin mua ainakin kiinnostaisi, miten hormonit vaikuttaa tuollaiseen. Itsellä on maha reistaillut milloin mistäkin syystä, ja mulla on PCO sekä kilpirauhasen vajaatoiminta, mitkä liittyy juurikin hormoneihin. Ajattelin, että josko ne olisi mahaongelmienkin taustalla.

Jos voisit kertoa tarkemmin tuosta sun sairaudesta, niin mua ainakin kiinnostaisi, miten hormonit vaikuttaa tuollaiseen. Itsellä on maha reistaillut milloin mistäkin syystä, ja mulla on PCO sekä kilpirauhasen vajaatoiminta, mitkä liittyy juurikin hormoneihin. Ajattelin, että josko ne olisi mahaongelmienkin taustalla.

Sairaudesta puhuminen on ehkä mun kohdalla liioittelua, kun olen päätynyt teoriaani omin päin ja muutenkin vasta alkutaipaleella tässä. Voin siis suorilta käsin myöntää, että mutuilua on, joskin ihan mielenkiintoista sellaista :rolleyes: . On mullakin tosin ihan oikeasti lääkärinkin mukaan alentunut estrogeenintuotanto (tai siis oli ainakin silloin kun taas aloitin hormonirenkaan käytön..), mutta muuta varsinaisesti diagnosoitua ei ole. Luulen kuitenkin, että mulla on enemmänkin häikkää nimenomaan stressihormonipuolella, ts. lisämunuaisen toiminnassa. Tuohan tuottaa adrenaliinia, kortisolia, DHEAA (joka säätelee useamman hormonin toimintaa) ja lisäksi vielä osan noista sukupuolihormoneistakin. Suomessahan tunnetaan lääketieteellisesti vain täydellinen lisämunuaisen uupumus eli Addisonin tauti, mutta esmes USA:ssa on paljon näyttöä siitä, että jo pelkästään heikentynyt toiminta aiheuttaa häikkää elimistössä monellakin tasolla.

Nuo stressihormonit ovat osa ns. HPA-akselia, joka säätelee solujen energiansaantia. Jos henkilön stressihormonintuotanto on kovilla syystä tai toisesta (puutteellinen ravinto, kova treeni, työstressi, infektiot, traumat jne.), tuo stressihormonituotanto saattaa jossain vaiheessa väsyä (vrt. kakkostyypin diabeetikkojen insuliinintuotannon hiipuminen). Kun se väsyy, myös solujen energiansaanti heikentyy. Tämä sitten hiljalleen johtaa erinäisiin seurauksiin, kun elimistö ottaa tarvitsemansa ravinteet itsestään, ja yleensä esim. suolistovaivat, alaselkäkivut, väsymys ja lukuisa joukko tällaisia epämääräisiä oireita, joille lääketiede yrittää antaa spesifejä määrittelyitä, liittyvätkin siis hormonien epätasapainoon/heikentyneeseen tuotantoon. En nyt ala koko hommaa tässä selittämään, mutta stressiin liittyvät oireyhtymät ovat kuulemma valitettavan yleisiä (ja alidiagnosoituja) länsimaissa.

Sikäli relevanttia, että toi adrenaliinihäikkä liittyy usein juuri kilpparin vajaa- tai ylitoimintaan. Tuohan on ihan loogista sikäli, että kun joku hormoni prakaa, yleensä muutkin menevät vinksalleen. Termeillä "adrenal fatigue" ja "adrenal burnout" löytyy netistä jotain infoa, mutta myös paljon kaupallista moskaa. Ainakin James Wilsonin ja Diana Schwarzbeinin juttuja kannattaa käydä lukaisemassa. Karppausfoorumilla on myös melko paljon keskustelua aiheesta, jos asiaan tutustuminen suomen kielellä tuntuu helpommalta.

Enkä nyt tosiaankaan sano että kaikki suolistovaivat tms. liittyisivät tähän, mutta jos taustalla on jotain stressaavia juttuja, syömishäiriötä, ylikunto-ongelmia tai muuta vastaavaa, niin kannattaa ainakin tutustua noihin matskuihin.

Enkä nyt tosiaankaan sano että kaikki suolistovaivat tms. liittyisivät tähän, mutta jos taustalla on jotain stressaavia juttuja, syömishäiriötä, ylikunto-ongelmia tai muuta vastaavaa, niin kannattaa ainakin tutustua noihin matskuihin.
Syömishäiriön jälkeen ainakin minun kroppa on sekoillut pahasti. Elin vuosia hyvin niukalla ravinnolla joka koostui lähinnä hedelmistä, kasviksista ja satunnaisesti maitotuotteista. Eli pelkkää hitaasti imeytyvää kuitupitoista hiilaria ja proteiinia. Nykyään ongelmana ovat mm. liian voimakkaat verensokerin laskut. Vähän samanlaiset mitä ilmenee esim. niillä jotka ovat eläneet pitkään VHH:lla. Että pelkät hedelmätkin voivat alkaa väsyttää.

Tuntuu että insuliinin tuotanto on minulla tosi herkkää ja kroppa tahtoo painaa verensokerin liian alas. Tätä ei kuitenkaan tapahdu jos syön ruisleipää tai tärkkelyspitoista ruokaa. Eikä oikeastaan jos syön perus sokeria. Mutta hedelmät ja varsinkin kuivatut sellaiset aiheuttavat sellaisen seisahtuneen 'sokeritranssin'.

Ennen syömishäiriötä olin tavallinen hiilarimylly joka saattoi syödä mitä tahansa ilman kummallisia oireiluja. Mutta nykyään ei ikinä miten kroppa reagoi :(.

Tuntuu että insuliinin tuotanto on minulla tosi herkkää ja kroppa tahtoo painaa verensokerin liian alas. Tätä ei kuitenkaan tapahdu jos syön ruisleipää tai tärkkelyspitoista ruokaa. Eikä oikeastaan jos syön perus sokeria. Mutta hedelmät ja varsinkin kuivatut sellaiset aiheuttavat sellaisen seisahtuneen 'sokeritranssin'.

Hypoglykemia eli alhainen verensokeri on hyvin tunnusomaista kaiketi adrenaliiniongelmissa. Yksinkertaiset sokerit (pöytäsokerin lisäksi ikävä kyllä myös fruktoosi, ts. hedelmät kuten mainitsitkin) pelkästään syötyinä nostavat kaikilla ensin verensokeria ja sitten insuliini painaa sokerit alas. Terveellä kortisoli nostaa verensokerin taas järkeviin lukemiin, mutta jos kortisolintuotanto sakkaa, se vs saattaa tippua ihan todella alas pahimmassa tapauksessa. Jostain muistan myös lukeneeni, että adrenaliinihäikkä nostaisi tuota insuliiniherkkyyttä jotenkin vielä, eli tuokin selittäisi ongelmaa.

Ei liene sitten sattumaa, että tällaiset hormonihäiriöt altistavat myös insuliiniresistenssille eli suomeksi kakkostyypin diabetekselle, kun se herkästi reagoiva insuliinikin alkaa uupua. Aika nurinkurista, että esim. itseään nälkiinnyttämällä ja jatkuvasti ylitreenaamalla saattaakin päätyä koko kansan elintasosairauden edustajaksi.. Juuri tuon takia myös stressihormonivaivaisille suositellaan joka aterialla tärkkelystä, proteiinia ja rasvaa sekä tiukan säännöllistä ruokailua, ettei se vs pääse heittelehtimään ja kortisoli erittymään liiaksi. Ihan samoilla jäljillä siis Sabi olet kulkenut. Ootko ehkä lukenut aiheesta jotain jo ennestäänkin? :)

Ja Stash voi ehkä vielä valottaa enemmän, kun on asiaan enemmän perehtynyt mutta mun käsityksen mukaan alhaiseen verensokeriin ei sitten autakaan proteiinipitoinen ruoka vaan hommaa pitää korjata nimenomaan hiilihydraateilla. Ei ehkä sokerilla tai runsasfruktoosisilla hedelmillä mutta kuitenkin hiiluilla proteiinin ja rasvan sijaan, jotka nimenomaan pitävät sen verensokerin alhaisena, mikä siis on huono juttu tässä tapauksessa. Tai ehkä kaikkien ravintoaineiden kombolla?

Itselläni mutu-tuntumalta (en ole mitannut) verensokerin lasku on yleistä etenkin rankkojen liikuntasuoritusten jäkeen ja vielä erityisesti jos ja kun ne tapahtuvat iltaisin, päivän päätteeksi. Jos syön palautukseen proteiinia -> pahempi olo. Ehkä joku prode-hiilari(kenties rasva?)kombo voisi auttaa paremmin, en osaa sanoa muuta kuin sen, mitä itse olen havainnut. Mielenkiintoisia juttuja kuitenkin, josta pääsemme taas siihen tosiseikkaan, ettei asiat ole niin yksioikoisia.

Ja Stash voi ehkä vielä valottaa enemmän, kun on asiaan enemmän perehtynyt mutta mun käsityksen mukaan alhaiseen verensokeriin ei sitten autakaan proteiinipitoinen ruoka vaan hommaa pitää korjata nimenomaan hiilihydraateilla. Ei ehkä sokerilla tai runsasfruktoosisilla hedelmillä mutta kuitenkin hiiluilla proteiinin ja rasvan sijaan, jotka nimenomaan pitävät sen verensokerin alhaisena, mikä siis on huono juttu tässä tapauksessa. Tai ehkä kaikkien ravintoaineiden kombolla?

Mä ehkä sanoisin, että kaikkien ravintoaineiden kombolla. Pelkkä proteiini+rasva ei ole hyvä, koska se verensokeri ei nouse (tästä syystä joku ketokarppaus voi olla ylimääräinen rasite tilanteessa), mutta pelkkää hiilaria ei pitäisi syödä, koska se saa taas aikaan verensokerivuoristoradan. Sitten jos kuvioon liittyy imeytymisongelmia, ne on tietysti huomioitava. Silloin mikä tahansa sulava ruoka saattaa parantaa tilannetta lyhyellä tähtäimellä.

Itselläni mutu-tuntumalta (en ole mitannut) verensokerin lasku on yleistä etenkin rankkojen liikuntasuoritusten jäkeen ja vielä erityisesti jos ja kun ne tapahtuvat iltaisin, päivän päätteeksi. Jos syön palautukseen proteiinia -> pahempi olo. Ehkä joku prode-hiilari(kenties rasva?)kombo voisi auttaa paremmin, en osaa sanoa muuta kuin sen, mitä itse olen havainnut. Mielenkiintoisia juttuja kuitenkin, josta pääsemme taas siihen tosiseikkaan, ettei asiat ole niin yksioikoisia.

Jos aineenvaihdunta toimii moitteetta, en usko, että tällaisia juttuja tarvitsee edes kauheasti miettiä. Syö siten kuin tulee hyvä olo ja liikunnan jälkeen vain reilusti sitä hiilaria, jos sitä kokee tarvitsevansa. Enemmän säätöä tarvitaan, kun hormonipuolessa on jotakin häikkää ja tällöin tarvitsee enemmän tarkkailla sitä ruokavalion tasapainoisuutta ja säännöllisyyttä, laadukkuutta unohtamatta. En oikein usko, että tässäkään on yhtä totuutta, vaan ihmiset ovat (sairastaessaankin) yksilöitä.

Jos aineenvaihdunta toimii moitteetta, en usko, että tällaisia juttuja tarvitsee edes kauheasti miettiä. Syö siten kuin tulee hyvä olo ja liikunnan jälkeen vain reilusti sitä hiilaria, jos sitä kokee tarvitsevansa. Enemmän säätöä tarvitaan, kun hormonipuolessa on jotakin häikkää ja tällöin tarvitsee enemmän tarkkailla sitä ruokavalion tasapainoisuutta ja säännöllisyyttä, laadukkuutta unohtamatta. En oikein usko, että tässäkään on yhtä totuutta, vaan ihmiset ovat (sairastaessaankin) yksilöitä.

Lähinnä tarkoitin sitä, että kaikilla komboilla tahtoo tulla huono olo tai sitten ensinnäkään ruoka ei maistu kun on jo etova olo valmiiksi. Eli siksi täytynee miettiä, kun ei haluaisi huonontaa oloaa. Ja samaa mieltä viimeisestä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom