• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

David Dearth - R.I.P.

descent

VIP
Joo ja tuo psykoosi on varmaan yhtä harvinainen kuin "juoppohulluus".
Kannabiksen käyttäjiäkin on aika paljon maailmalla ja ei ne niin paljon onnettomuuksia aiheuta kuin alkoholi
Deliriumtila ei vaadi läheskään samanlaista alttiutta kuin kannabiksen laukaisema psykoosi. Delirium vaatii käytännössä vain tietyt olosuhteet (olosuhteiden vaatimuksissa vain on isoja eroja), mutta tähän tilaan ajautuminen on riittävän karrikoiduissa olosuhteissa biologisesti lähes väistämätöntä (ei aivan). Kannabispsykoosi sen sijaan vaatii paljon harvinaisemman alttiuden psykoottisuudelle ja ei ole mitenkään ihmeellistä polttaa lähes koko elämänsä ajan päivittäin ja olla silti kokematta koskaan kannabispsykoosia.

Psykooseista en tiedä, mutta toisinaan kannabis saa kokemukset vahvistettua sellaiseksi, että sekä hyvässä tai pahassa kokemus on jotain out of this world. Kohtuu paukuissa katsoin joe rogan podcastista B-Real episodia. Siinä sitten youtubetin, että mikä tää cypress hill oikeen on(shame on me, etten tiennyt). Eka hitti oli tämä video:

View: https://www.youtube.com/watch?v=CbcXR91jNGE

Video laittoi kuumottaan niin kovasti, että ei voi näin selvinpäin ymmärtää. Eihän tuossa oikeasti ole mitään kummallista. Videota katsoessa eläytyi niin vahvasti musiikkiin, että tuntui kun tämä valkoinen kynis olisi tiputettu tuonne ghettoon ja heput uhkailee, että I could just kill a man. Voi verrata melkeen lapsuusajan pahimpaan painajaisuneen sillä erotuksella, että vaikka päässä tuntui pahalta ja heput oli naamassa kiinni uhkailemassa niin loogisesti tiesi olevansa turvassa kotona. Vähän kuin vr versus 2d pelit, mieli meni videon sisälle.

Jos olis jotain vammaa päässä niin kai tuollaisesta vois murtua. Mulle tuo oli lähinnä tosi jännä kokemus ja kiitollinen olen siitä. Jumin siinä kuunteleen aika ison määrän cyppress hill::in tuotantoa kerralla. Myöhemmin selvittelin missä tuossa on kyse ja nyt diggailen suuresti heidän tuotannosta. Ja kuin siistiä, että noi biisin riimit toimii myös englanniksi :) Niin helppo tajuta väärin, mitä tuossa säädetään.

Viimeksi muokattu:
Ikä
36
Kaveri laittoi kerran toisen kaverin paukuissaan ostamaan sätkävehkeet perus k-markettiin. Vartin päästä palasi kalpeana lm:n pikkuaskin kanssa, kun oli meinannut skitsahtaa siellä ja unohtanut mitä piti ostaa. Ja tämä oli just näitä viattomia alkuaikoja. Mitenhän sama jossain prismassa?
Mutta joo, onhan se pössyttely itsessään vielä aika harmitonta huvia, JOS se on silloin tällöin ja pysyy siinä.
Joskus polttelin n. viisi vuotta aikalailla päivittäin, niin sen jälkeen huomasi ne haittavaikutukset. Kaikki ajatukset oli siinä kiinni. Mikään ei toiminut eikä kiinnostanut, kun ei ollut savuja, henkinen koukku. Kyllä niitä kavereita jäi vähän matkoille (ja niin kyllä itsekin, ainakin kadotti osan itsestään) ja osastokin kutsui monia, mutta enemmänkin alkoholin, savujen ja muiden aineiden yhteisvaikutuksen takia.
Siitä pössyttelystä tuli silloin niin arkipäivää, että ei osannut edes pitää päihteenä eikä laskenut niitä päiviä edes minkään sortin sekoiluksi, kun "vain" pössytteli, se oli selvä päivä.

Viimeksi muokattu:

descent

VIP
Psykooseista en tiedä, mutta toisinaan kannabis saa kokemukset vahvistettua sellaiseksi, että sekä hyvässä tai pahassa kokemus on jotain out of this world. Kohtuu paukuissa katsoin joe rogan podcastista B-Real episodia. Siinä sitten youtubetin, että mikä tää cypress hill oikeen on(shame on me, etten tiennyt). Eka hitti oli tämä video:

View: https://www.youtube.com/watch?v=CbcXR91jNGE

Video laittoi kuumottaan niin kovasti, että ei voi näin selvinpäin ymmärtää. Eihän tuossa oikeasti ole mitään kummallista. Videota katsoessa eläytyi niin vahvasti musiikkiin, että tuntui kun tämä valkoinen kynis olisi tiputettu tuonne ghettoon ja heput uhkailee, että I could just kill a man. Voi verrata melkeen lapsuusajan pahimpaan painajaisuneen sillä erotuksella, että vaikka päässä tuntui pahalta ja heput oli naamassa kiinni uhkailemassa niin loogisesti tiesi olevansa turvassa kotona. Vähän kuin vr versus 2d pelit, mieli meni videon sisälle.

Jos olis jotain vammaa päässä niin kai tuollaisesta vois murtua. Mulle tuo oli lähinnä tosi jännä kokemus ja kiitollinen olen siitä. Jumin siinä kuunteleen aika ison määrän cyppress hill::in tuotantoa kerralla. Myöhemmin selvittelin missä tuossa on kyse ja nyt diggailen suuresti heidän tuotannosta. Ja kuin siistiä, että noi biisin riimit toimii myös englanniksi :) Niin helppo tajuta väärin, mitä tuossa säädetään.
Joo, no harvassa on tosiaan kannabista useampaan kertaan kokeillut henkilö, joka ei todella voimakkaita aistielämyksiä, merkityselämyksiä ja/tai paranoidisia/psykoottiseksi sinänsä tulkittavia kokemuksia olisi ikinä kokenut. Kannabispsykoosi on kuitenkin oma juttunsa ja jopa Suomessa termi nähdään usein hieman harhaanjohtavana. Ja tavallaan jos nuo sun ja miljoonien muiden kokemat aisti-ja tunnemaailman elämykset kykenee "handlaamaan", niin sehän koko pajauttelun tarkoitus ja idea monen mielestä on.

En silti kyseistä ainetta kenellekään toki missään tapauksessa suosittele. Sen kanssa on liian helppo elää liian normaalia elämää, mutta pikkuhiljaa pienet nyanssit alkavat muuttamaan merkitystään, helposti enemmän tai vähemmän flegmatisoituu ja siitä pajari-fiiliksestä tulee enemmänkin uusi arjen normi, jossa ei ole enää varsinaisesti mitään hohdokkaampaa kuin siinä, mitä se arki oli ennen kannabista. Ja siitä irti pääseminen ja siihen vanhaan arkeen palaaminen ja tottuminen voi olla huomattavan vaikea paikka psyykkisesti.

Luetaan nyt pois vielä nuoret tuosta ylemmästä tekstistä. Ei ole sinänsä väittelyn tai keskustelun arvoinen asia, kumpi päihde on psykologisesti/fysiologisesti ja sosiologisesti haitallisempaa, alkoholi vai kannabis. Sen sijaan siitä olen tyytyväinen, että siinä 14-19v iässä itse tuli kavereiden kanssa läträttyä nimenomaan alkoholilla ja vaikka riskejä oli varmasti helvetisti monelta eri kantilta katsottuna, niin kyllä mä silti olen iloinen siitä, että junnuna tuli pelattua ennemmin bissen kuin kannabiksen kanssa ja ensimmäisen kerran kannabista kokeilin vasta joskus 26-vuotiaana. Kumpaakaan näistä päihteistä en ole käyttänyt vuosiin kuin hyvin satunnaisesti, mutta ei ole mun tai erittäin huumevastaisen vaimoni mielestä mikään mielipidekysymys, että kumpi itselleni paremmin sopii. Enkä siis edes muutu alkon kanssa riitaisaksi, ikäväksi tai muutenkaan negatiiviseksi.

Ja noi tilastot on tosiaan sinänsä aika selkeitä, kun viime vuonna tilastoin yhden Suomen suurimman riippuvuuspalveluiden tarjoajan yhden suurimman toimipisteen kävijäkuntaa, niin mikäli kyseessä oli päihderiippuvuus, niin alle 26-vuotiailla oli kyseessä 80% huumausaineet ja/tai lääkkeet, kun taas vastaavasti yli 26-vuotiailla 80% oli kyse alkoholista, eli melko selkeitä suuntaviivoja on helppo nähdä. Ja toki käyttäjät nuorissa ovat vahvasti polarisoituneet, joka omasta mielestäni on kyllä merkki jostain hyvästä; päihteillä ei ole pakko olla mitään roolia elämässä.

Minusta uutta katukuvassa alkaa olemaan nuoret jotka ovat jo suhteellisen huonossa kunnossa. Ainakin sellaisten määrä tuntuu lisääntyvän voimakkaasti.
Jotain 16-25v porukoita jotka näyttää jo kodittomilta puliukoilta ja ämmiltä. Aineista sekasin ja turpavärkki rupellilla.
Hampeilla saattaa olla hiton nuoria oppipoikia mukana.

Tuo kannabiksen pitkäaikaiskäytön laiskistava vaikutus on kyllä ihan täysin totta. Mun vinkkelistä se on kuitenkin enemmän oire kuin syy. Joku syyhän siihen on, että henkilö haluaa paeta todellisuutta? Pitäisi pystyä pureutumaan siihen, miksi näin on. Jos kannabis olisi suomessa(kin) laillista niin uskon, että ongelmat vähenisivät. Ei tulisi turhaan merkintöjä rikosrekisteriin, jotka aiheuttavat ongelmia työnsaannissa. Käyttöä ei tarvisi piilotella vaan käyttäminen voisi olla sosiaalisemmassa ympäristössä esim. kannabisystävällisessä ravintolassa kavereiden ja hyvän ruuan kera. Jos on oikea ongelma apua olisi helpompi saada, kun voisi sanoa ääneen, että olis ongelma, voisko joku auttaa tai edes kuunnella. Ja ne verorahat voisi ainakin osittain käyttää valistamiseen faktapohjalta eikä pelottelutaktiikalla. Ne jotka on peloteltu kuoliaaksi kannabiksella testaamisen jälkeen toteavatkin että eihän tämä ollutkaan ollenkaan hazardi aine. Seuraavaksi otetaan jotain oikeasti vaarallista ja koukuttavaa ainetta, kun kuvitellaan että niidenkin osalta valistustieto on väärässä(ei ole).

Mun kannabiksen käyttö on suurimmaksi osaksi erikoistilanteiden kohottamista. Joskus harvakseltaan kotona jonkin hyvän podcastin, leffan, musiikin, ruuan tms. kohottaminen seuraavalle levelille. Vaikutushan hyvin nopeasti vähenee, jos käyttää useasti niin fiksu käyttää harvemmin ja maksimoi käytöstä tulevan mielihyvän/kokemuksen. Tuon varmaan huomaa kaikki jotka asiasta innostuvat ja tovi siinä alussa menee ahkerammin käyttäessä.

Jos olis taikasauva niin kukaan alle 25v ei käyttäisi kannabista. Antaa aivojen kehittyä rauhassa. Realismia lienee kuitenkin se, että 21v:n pitäisi antaa jo päättää omasta elämästänsä. Laadukas faktapohjainen valistus ja kannabiksen vaikutusten tutkiminen olisi tosi tärkeää tässä asiassa.

Yks parhaista käyttökerroista oli kaverin kanssa kaliforniassa rannalla kalastaessa. Vedettiin muutamat henkoset. Sitten kahluuhousut jalkaan ja aaltojen sekaan. Tuntui kuin olisi osa merta/planeettaa ja kalastaminen oli ihan himmeän siistiä. Harmi ettei tuota voi tehdä useammin, kun mulla on nollatoleranssi autoiluun minkään päihteen kanssa. Harvemmin saa ketään kuskiksi ja ei viitsi jotain hotellia maksaa yöksi, että vois tuprutella kalastusreissulla. Tupruttelu ei ole niin tärkeää, kalastus on :)

Mä en suosittele mitään päihdettä kenellekkään. Kaikista jutuista voi jollekin tulla ongelma ja kannattaa aika tarkkaan punnita mitä haluaa elämällään tehdä ja mitä riskejä haluaa ottaa. Mutta jos multa joku kysyis, että on päättänyt käyttää joko alkoholia tai kannabista niin sanoisin, että ota mieluummin se kannabis. Todennäköisesti sen kanssa menee elämä paremmin kuin alkoholin kanssa.

Viimeksi muokattu: