D-vitamiiniton monivitamiini-mineraali valmiste?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua muuten kiinnostais ihan sama... Tulee kuitenkin joutua muutama litra maitoa päivässä, ja nekun on lisänneet siihen D-vitamiinia niin päivässä tulee jo aikamoinen satsi sitä kun vielä monivitamiini valmistettakin otan.

Justiin tais olla tämän viikon maanantaina YLEn aamuTV:n lekuri, joka totesi, että käytännössä 100% suomalaisista on D-vitskupuutos talven aikana, koska auringonvaloa tulee niin vähän (kun asiaa mietin, niin ite oon saanut yhtään auringonvaloa varmaan joskus 1-2kk sitten :( :itku: ). Sanoi, että yliannostuksesta on täysin turha huolehtia ja jotta saisi edes sopivan verran deetä, pitäisi kitata 4l/vrk maitoa JA lisäksi vetää puol pakettia margariinia. Ko lekurin kommenttien pohjalta (ja palstalla Mannisen Anssi muistaakseni jutteli samansuuntaisia joskus, sööziä vaan!) siis täysin turha huolehtia D-vitskun yliannostusvaarasta.

Ainoa vitsku, josta mun tietääkseni edes teoriassa kannattaa hieman huolehtia yliannostuksen suhteen, on A.

Asia harvinaisen selvä :)

iivili sanoi:
Ainoa vitsku, josta mun tietääkseni edes teoriassa kannattaa hieman huolehtia yliannostuksen suhteen, on A.

No mistä löytää vitsku- mineraalivalmistetta,jossa ei ole A- vitamiinia?
Tai pelkkää mineraali- ja kivennäisainevalmistetta?
Ei viitsisi kaikkia erikseen ostaa...:eek:

Seuraavat annokset ovat aikuisille tarkoitettuja, eikä raskaanakaan saa olla,

A-vitamiinia voi turvallisesti nauttia 25 000 IU/vrk = 7500 μg = 7,5 mg

D-vitamiinia taasen 4 000 IU/vrk = 100μg = 0,1 mg

Tarkoittaa sitä, että yliannostuksen saadakseen täytyy oikein tosissaan panostaa näiden vitamiinien nauttimiseen.

Ja esim. A-vitamiinillakin on vielä kunto toleranssi tuonkin päällä, ennen kuin yliannostuksen merkkejä alkaa ilmetä.
A-vitamiini imeytyäkseen tarvitsee rasvanlisäksi myös sinkkiä. Lisäksi esim E-vitamiini toimii A-vitamiinin kanssa synergisesti…ja E-vitamiini taasen tarvitsee toimiakseen hyvin C-vitamiinia…Ja jos sinkkiä nauttii isoja annoksia tarvitaan lisäksi mm. kuparia…jne.

Jos lipittää rasvatonta maitoa, eikä sen kanssa nauti mitään rasvapitoista ei koko vitamiini edes imeydy.

Niin ja näistä kahdesta vitamiinista D-vitamiinillä saa herkemmin itselleen yliannostuksen aikaiseksi, eikä silläkään kovin helpolla.

Lähteenä annosmääriin: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/tutk.html#51

Ja muuntokertoimet IU ==> μg sieppasin Islannin kalanmaksaöljy sivulta ;http://www.oriola.fi/Binary.aspx?SectionId=1565&DocumentId=998

Pii sanoi:
Jos lipittää rasvatonta maitoa, eikä sen kanssa nauti mitään rasvapitoista ei koko vitamiini edes imeydy.

"Rasvaton maito" on ehkä väärä käsite. On siinä maidossa pikkaisen rasvaa ja rasvaliukoiset vitamiinit kyllä imeytyvät jo minimaalisillakin määrillä.

Suositut

Back
Ylös Bottom