D-vitamiini

Meta title: 💥 D-vitamiini – pieni molekyyli mutta jättimäinen vaikutus jaksamiseen, vastustuskykyyn ja hyvinvointiin

Meta description: Keskustelua D-vitamiinin tasoista, annostuksista, vaikutuksista ja tutkimuksista – paljonko tarvitaan ja miksi se on niin tärkeä erityisesti...

En muista missä ketjussa juteltiin @Force noista kalaöljyistä, ni kysyn tässä. Ostin sillon sitä sports researchin omega-3 fish oil triple strenghtiä, kun sitä suosittelit laadukkaana öljynä. Olen sitä sen yhden kapselin ottanut myös aamupalan yhteydessä.

Kysymys on että onko se sun mielestä tarpeeksi se yksi kapseli päivässä, vai olisiko sitä syytä ottaa enemmän?

Kalaa siis ei tule syötyä kuin jouluna. Muita rasvanlähteitä mitä käytän on oliiviöljy, kananmunat, mantelit, cashewpähkinät. Ja tietty 4kananmunasta ja 100grammasta kaurahiutaleista tulee myös rasvoja. Ja sitten kerran päivässä 150g kymppi prossasta nautaa. Kokonaisrasnamäärä päivässä noin 65-70g.

Sanotaan näin että yhdestä saat suurimmat hyödyt. Mutta ottamalla 2 kapselia niin hyödyt lisääntyy vielä. Todennäköisesti ottamalla 3 niin lisääntyy edelleen mutta selvästi vähemmän.

Itse otan yleensä 2 ja joinain päivinä 3.

Sanotaan näin että yhdestä saat suurimmat hyödyt. Mutta ottamalla 2 kapselia niin hyödyt lisääntyy vielä. Todennäköisesti ottamalla 3 niin lisääntyy edelleen mutta selvästi vähemmän.

Itse otan yleensä 2 ja joinain päivinä 3.
Ok. Eli otan sit toisen kapselin lisää siihen. Kiitos👍🏻

Söin aikoinaan ainakin 10 v kalaoöjykapseleita, mutta luin jostain tutkimuksista, että pelkän öljyn syömisestä ei olisikaan juuri hyötyä toisin kuin (rasvaisen) kalan syönnistä. Onko aiheesta tullut uutta tietoa, veren hyytymisominaisuuksiin kai ainakin isot öljymäärät vaikuttavat?

Söin aikoinaan ainakin 10 v kalaoöjykapseleita, mutta luin jostain tutkimuksista, että pelkän öljyn syömisestä ei olisikaan juuri hyötyä toisin kuin (rasvaisen) kalan syönnistä. Onko aiheesta tullut uutta tietoa, veren hyytymisominaisuuksiin kai ainakin isot öljymäärät vaikuttavat?
No kun tämäpä just. 2020-2025 tullu kokonais näyttö on vähän hataraa kalaöljyn hyödyistä.

Itse syön purkista monivitamiinia näin dieetillä, kun ravinteita tulee ruoasta vähemmän. D-vitamiinia on tullut syötyä aika vaihtelevasti, mutta näin punapäänä arvot ovat aina olleet kunnossa.

Ehkäpä d-vitamiinia lukuunottamatta moni ravintolisä on turha purkista otettuna, jos ruokavalio on monipuolinen, saa siitä pitkälti ne vitamiinit ja hivenaineet mitä pitääkin saada.
Muutamia mineraaleja on hyvä ottaa, mutta iso osa vitamiineista on kyllä melko katettuna jos syö yhtään ruokaa. C-vitamiinia ei yleensä saa juurikaan jos ei syö lähteitä ja dieetillä saattaa olla aika rajattu ruokavalio.

Back
Ylös Bottom