tietääkseni lihasta on vain kahta eri tyyppiä, punaisia ja valkoisia lihassoluja (muistaakseni valkoiset ovat nopeita ja punaiset hitaita). Valkoisten ja punaisten lihassolujen suhde riippuu geeneistä, lihaksesta ja tietenkin treenistä.
Eli toisin sanoen tekemällä pitkää sarjaa saat kasvatettua hitaiden lihassolujen määrää suhteessa nopeisiin, ja samalla lailla tekemällä lyhyttä sarjaa saat kasvatettua nopeiden lihassolujen määrää hitaisiin nähden. En siis ymmärrä miten tekemällä lyhyempien sarjojen ohella myös 20 toiston sarjoja saataisiin tehtyä jotain peruuttamatonta tuhoa maksimivoiman kehitykselle. Piikkauksella kun tota suhdetta saa kuitenkin muutettua. Väitä myös että piikkauksessa saadaan parempia tuloksia kun peruskuntokauden ja hermotuskauden toistoskaaloissa ja treenissä yleensä on tarpeeksi eroa.
Kyllä se minun kokemuksen perusteella on oikeastaan aina juuri tuosta lihaksen palautumisesta ja palautumattomuudesta kiinni jos ohjelma alkaa tuntumaan liian raskaalta ja ylikunto pukkaa päälle. Ajattele että alkaisit itse kyykkäämään vaik 4krt/vko. Olettaisitko itse että parin viikon jälkeen hermostosi on se tekijä joka estää volyymitreenin jatkamisen? Uskoisin että hermosto ei tossa vaiheessa olisi vielä pahastikaan jumissa mutta alaselkä ja takareidet sen sijaan kyllä! (tämä tietenkin olettaen että treeni olisi huonosti suunniteltu, syklitetty ja toteutettu, koska kyykkääminen 4krt/vko ei ole mitenkään mahdotonta)