Vastaa viestiketjuun

Kuten kirjoitin jo kamppailuosiolla, suhtaudun aika kriittisesti crossfitin sopivuuteen kamppailijan oheistreeninä. Koska kamppailulajitreeneissä tulee jo itsessään niin paljon sykkeenvaihtelua ja kuormitusta koko kropalle, olen sitä mieltä, että kamppailijan voimaharjoittelun kannattaa olla jotain muuta kuin WOD:eja. Voihan niitäkin toki joskus tehdä, mutta muuten näkisin, että kamppailijan oheisharjoittelun tulisi olla jotain muuta kuin crossfittiä. Sen mitä olen aiheesta keskustellut, en ole yksin mielipiteeni kanssa, vaikka FightSport-lehti lähtikin osittain mukaan crossfit-buumiin.

Niin kauan kuin crossfitin suosio jatkaa kasvua, on mielestäni todennäköisempää, ettei kaikille saleille riitä päteviä ohjaajia. Juttelin tästä viime kesänä erään lajia harrastavan kanssa, ja hän ilmaisi myös pelkonsa sitä kohtaan, että pian Level 1 -koulutetut ohjaajat opettavat saleilla (vai pitääkö sanoa boxeilla, kun pitää olla niin erilaista) liikkeitä, joita eivät vielä itsekään hallitse. Ihmettelen myös sitä, että Crossfit-kisoihin tungetaan jo ihan kaikkea. Näköjään CrossFit Gameissa on ollut uintiakin. Hienoa sinänsä, että monipuolisuutta arvostetaan ja vaaditaan, mutta koska käy niin, että ensimmäinen kilpailija hukkuu uidessa, kun sitä ennen kroppa on uuvutettu totaalisesti? Otetaanko lajiin mukaan kohta nyrkkeily ja painiminenkin?

Minä olen hyvin kriittinen crossfitia kohtaan, vaikka tunnustakin ihan avoimesti, että monet sitä harrastavat ovat monella eri mittarilla paremmassa kunnossa kuin minä, kilpailijoista puhumattakaan. Mutta nämä Glassmanin propagandat (crossfittajaa pärjää muille urheilijoille, mutta muut eivät crossfittaajille) saavat niskakarvani pystyyn. Myös lajin harrastajien piirissä esiintyvä fundamentalistiselta vaikuttava usko lajiin, kritiikin sietämättömyys, paleodieetin tyrkyttäminen jne. ovat tehneet minusta aika kovan crossfit-kriitikon. Lisäksi amerikkalaisittain yliampuvat tittelit, kuten "Fittest Man On The Earth" pistävät ihmetettymään. Huippukuntoisia yksilöitä toki, mutta tänä kesänä käydään olympialaisina tunnetut kisat, joissa on varmasti yhtä kovakuntoista porukkaa.

Kannattaa lukea tämä, toki tuohonkin kriittisesti suhtautuen: http://joshsgarage.typepad.com/Crossfit_White_Papers_--_Timeline.html

Mihin maitojunaa käytetään?
Back
Ylös Bottom