Crohnin tauti/CU&treenaaminen

En ainakaan löytänyt kyseiselle aiheelle omistettua aktiivista ketjua. Voiko olla , että kyseisiä tauteja sairastavia ei vain Pakkotoistolta niin paljoa löydy ?

Itse Crohnin tautia sairastanut pian pari vuotta ja edelleen opettelua ja totuttelua. Alotin syksymmällä tuon salilla ramppaamisen uudelleen useamman vuoden tauon jälkeen. Mites löytyykö täältä saman kohtalon jakavia jotka kyseisten sairauksien kanssa ja niistä huolimatta treenailevat kovaa ? Olisi mukava jakaa kokemuksia ja kuulla miten treenit sujuu sekä miten syötte yms.

Innolla oottelen vastauksia :)

Vähän veikkaan ettei kovin montaa löydy. Itse olen kiinnostunut aiheesta kun liippaa muksun kanssa aika läheltä. Tai ei Siis enää liippaa vaan jossain välissä oli tovi että tuli luettua kaikista suolistotaudeista kaikki mitä sai käsiinsä. Siehän voisit tähän vähän kertoa omia kokemuksiasi sekä itse taudista vähän infoa kiinnostuneille jos jaksat.

Vähän veikkaan ettei kovin montaa löydy. Itse olen kiinnostunut aiheesta kun liippaa muksun kanssa aika läheltä. Tai ei Siis enää liippaa vaan jossain välissä oli tovi että tuli luettua kaikista suolistotaudeista kaikki mitä sai käsiinsä. Siehän voisit tähän vähän kertoa omia kokemuksiasi sekä itse taudista vähän infoa kiinnostuneille jos jaksat.

Kyllä vastaavan kohtalon omaavia nykyään tulee vastaan vähintään viikoittain. Itse olen sairastanut colitis ulcerosaa 17 vuotta ja silloin kun sain diagnoosin, tuntui että olen takuulla ainoa joka sitä sairastaa. Työskentelen liikunta- ja kuntoutusalalla, niin oman kokemuksen mukaan kyseisiä sairauksia sairastavia on kokoaika enemmän ja veikkaan että myös diagnosoimattomia tapauksia pyörii pakkiksellakin useita.

Itse olen ollut siinä mielessä onnekas, että kevyt lääkitys on pitänyt taudin kokoajan kurissa ja se ei ole juurikaan vaikuttanut muuhun elämään. Ennen diagnoosia oli toki vaikeampaa ja anemiassa oli vaikeaa treenata kun paino ja voimat tippui ja ruoka ei maistunut, saati imeytynyt.

Tunnen ihmisiä joilla tauti on paljon rajumpi kuin itsellä ja hekin pystyvät hyvinä aikoina treenaamaan kovaa ja tavoitteellisesti. Huonona aikana pitääkin sitten osata ottaa kevyemmin. Kehonrakentajillakin tunnutaan tapaavan sairautta urheilijoista yllättävän usein. Muistelisin että ainakin Flex Wheelerillä oli CU ja yhdellä suomalaisella huippu naisella jonka nimeä en muista. Hyvään kondikseen olivat päässeet sairaudesta huolimatta.

Itse uskon säännölliseen ravintoon ja elämäntapoihin. Myös yksilöllisen ravinnon löytäminen on tärkeeä oman kokemuksen mukaan. Uskon että itse olisin paljon heikommassa kunnossa jos söisin virallisten ravintosuositusten mukaan vilja ja maitotuotteita joka aterialla. Myös D-vitamiini on sellainen johon itse uskon ja useat lääkärit ovat suositelleet sitä minulle vuosien saatossa suosituksia huomattavasti suurempia määriä.

En ainakaan löytänyt kyseiselle aiheelle omistettua aktiivista ketjua. Voiko olla , että kyseisiä tauteja sairastavia ei vain Pakkotoistolta niin paljoa löydy ?

Itse Crohnin tautia sairastanut pian pari vuotta ja edelleen opettelua ja totuttelua. Alotin syksymmällä tuon salilla ramppaamisen uudelleen useamman vuoden tauon jälkeen. Mites löytyykö täältä saman kohtalon jakavia jotka kyseisten sairauksien kanssa ja niistä huolimatta treenailevat kovaa ? Olisi mukava jakaa kokemuksia ja kuulla miten treenit sujuu sekä miten syötte yms.

Mulla ei ole kyseistä tautia. Pystytkö käyttämään ravintolisiä esim. heraproteiinia yms?

Moikka!

Täältä löytyy ainaki yks kohtalotoveri. Itselläni sama tilanne, oireilut alko about 2 vuotta sitten, noin vuosi sitten tuli diagnoosi Crohnin tauti. Nyt juoksen 2-3 kuukauden välein lääkärissä ku ei pysyvää lääkettä löydy, mutta onneksi on tämä "väliaikainen" lääke auttanut oireisiin. Salilla käyntiä harrastanut noin puolitoistavuotta. Treeneissä kulkee hyvin ja kovaa!

Mutta asiaan, mulla ainaki on niin, että salitreenit on helpottanut oloa ja muutenki kun on säännölliset elämäntavat. Esim aamulla voi olla paha olo kun lähtee salille, mutta se olo jää sitten sinne. Kaikkea puhdasta ruokaa voin syödä, roskaruoka ei tee hyvää ( mut kelleppä tekee :D ) vitamiinit on kaikki yli suositusten, varsinkin D-vitamiini (joku sitä kehuikin jo) ja itsekin ylistän D-vitamiiniä. Eli siis aurinkoa.

Mukava kuulla ja nähdä , että ei tässä iha yksin pyöri taudin kanssa. Tosiaan oireilu alkoi 2011 ylioppilaskirjoitusten aikaan. Eihän siitä mitään meinannu tulla kun voimat meinas jo lukemisen kanssa loppua kesken ja pyörtyilin ja nukahtelin kesken lukemisen. No 2012 kesällä koitti armeijaan lähtö , kuukauden kestin jonka jälkeen ampuradalla pyörryin ja loppu lipas sarjana ilmaan :D. Kaks viikkoa sairaalassa ja diagnoosina Crohn sekä lääkkeiksi Azamun ja Pentasa ja Prednisolon kombo.
Kortisooni kun ajettiin alas alkoi hirveät virtsaamisvaivat ja käsittämätön kipu nivusissa. Kuukauden katselin tätä ja lopulta päädyin päivystyksen kautta osastolle. Tutkimuksissa löytyi ohutsuolen ja virtsarakon välinen fisteli. Voitte käyttää mielikuvitusta virtsan värin ja tunteen suhteen :rock: . Kuukauden vietin sairaalassa jonka aikana ohutsuolta leikattiin 20cm pois. Life changer !

Leikkauksesta lähtiem elänyt melkeimpä oireetonta elämää. Lääkityksenä edelleen Azamun+Pentasa ja toimii hyvin. Säännölliset elämäntavat ja ns.terveellisempi ruokavalio ollut melkeimpä paras lääke. Nyt tänä keväänä varsa hieman oireillut mutta huomasin oireiden ilmaantuvan alettuani ahdistumaan ja stressaamaan. Kahvin ja roskaruoan olen jättänyt kokonaan pois ja eihän nuo terveenkään henkilön mahalle hyvää tee. Superfoodeista Maca-jauheesta löysin itselleni toimivan helpotuksen jos oireita ilmaantuu. Muuten syön melkeinpä mitä vain kohtuudella toki.

Salilla aloin käymään uudestaan syksyllä. Mullekkin tuo salilla ramppaaminen vienyt tilannetta vain parempaan suuntaan. Kyllähän se ekaa kertaa hävetti mennä salille ja huomata , että entiset tulokset olivat muisto vain. Nöyrästi 40kg penkkiin ja vaivalloisesti pumppaamaan. Vielä ennen tautia penkissäkin sarjapainot pyöri 80-90kg välillä. No salillahan ei ole liian pieniä painoja vain liian suuria egoja ja huonoja itsetuntoja. Tällä hetkellä vanhat ennätykset pian jo rikottu :dance: tosiaan tänään nousi maksimina se 105kg. Mieli korkealla ja eteenpäin mennään. Kyllä tuo urheilutausta (jalkapallo , lentopallo , painonnosto) oli suurena apuna tässä toipumisessa. Lisäravinteista sen verran , että heraa menee kyllä mutta alkaa kyllä tuo Star Nutritionin Whey-80 välillä turvottaan. Myös arginiinia , sitrulliiinimalaattia , glutamiinia sekä BCAAta menee. Ainakin itse huomannut suureksi avuksi kyseiset tuotteet palautumisessa kun tuo Crohn ei sitä hirveästi helpota.

Tulipa pitkä ja sekava teksti näin puhelimella mutta saipahan sanottua jotain vaikka pintaa raapaisten. Mites teillä muilla nuo lisäravinteet ? Mitä menee ja onko esim jotain suositusta proteiinille ? Minkä tyylistä treeniä vedätte ?

Morjens!

Täällä yksi CU ilmoittautuu! :)

Oon monesti harkinnut aiemminkin palstalle liittymistä, mutta ei oo aiemmin tullut liityttyä. Nyt tuli niin sopivasti itseä liippaava ketju, että olipa pakko liittyä :)

Väillä meinaa olla todella vaikea treenata, tai pysyä edes hengissä tän sairauden kanssa, mutta sitten hyvänä aikana menee oikeesti ihan kivasti. Eli treeni kulkee ja ruoka maistuu :)

Ite oon ollut aina välillä tiukalla SCD ruokavaliolla, ja se tuntuu jonkinverran tautia hillitsevän. Ei toki aina, mutta pitää kuitenkin yrittää. Onko tuttu muille?

Lisäravinteita en tällä hetkellä käytä, johtuen tuosta ruokavaliosta. Mutta lihaa, kanaa, kalaa menee sitte se kilo päivään, notta saapi prodea. Tällä hetkellä teen nelijakoista ohjelmaa, ja lisäksi suunnilleen 5-6 kertaa viikossa tulee sitten palauteltua kroppaa junnukiekkotreenejä vetäessä. Jos mulla on tauti remissiossa, pystyn treenaamaan ihan hulluna, ja palaudun hyvin. :rock: Mutta aktiivivaiheessa sitten koitan vaan pysyä hengissä ja nukun töiden jälkeen illat sohvalla.. :wall:

Joo, mut mukava kuulla, ettei oo yksin tän asian kanssa!! Muitaki salilla kävijöitä on joille on sattunut väärät suolet ;)

Moro!

Onhan meitä muitakin! (=

Mulla on kanssa CU, diaknoosi tehty vuosi sitten, ja vuoden verran
paranneltu kroppaa anemiasta. Tällä hetkellä menee hyvin ja treenaan 3 kertaa viikossa ja
painoo yritän pudottaa samalla.

Terveellinen ruokavalio ja suht vakaa elämä on helpottanut ainakin mun elämää. Stressin olen
huomannut vaikuttavan todella paljon pakin toimintaan...

Joo, vähän huonosti muotoilin tuon loppukaneetin... Ei siis oikeasti oo mukava, että kenellekään on tätä sairautta tullut. Mutta tajusitte varmasti pointin :)

Tuo HB lasku/ anemia on paskamainen juttu tässä, kun tahtoo treeni heiketä jos ei oo punasoluja.. :) mullekkin tiputtelivat välillä 1000mg rautaa suoraan suoneen ku ei oikein pysty syömään rautalääkkeitä.

Ja todellakin tuo stressi näkyy heti tuolla pakin toiminnassa!! Se on paskamainen juttu! Itsellä ainakin tahtoo työhommien vuoksi sitä kertyä, ja sitten on aina vatta paskana.

Mukava kuulla ja nähdä , että ei tässä iha yksin pyöri taudin kanssa. Tosiaan oireilu alkoi 2011 ylioppilaskirjoitusten aikaan. Eihän siitä mitään meinannu tulla kun voimat meinas jo lukemisen kanssa loppua kesken ja pyörtyilin ja nukahtelin kesken lukemisen. No 2012 kesällä koitti armeijaan lähtö , kuukauden kestin jonka jälkeen ampuradalla pyörryin ja loppu lipas sarjana ilmaan :D. Kaks viikkoa sairaalassa ja diagnoosina Crohn sekä lääkkeiksi Azamun ja Pentasa ja Prednisolon kombo.
Kortisooni kun ajettiin alas alkoi hirveät virtsaamisvaivat ja käsittämätön kipu nivusissa. Kuukauden katselin tätä ja lopulta päädyin päivystyksen kautta osastolle. Tutkimuksissa löytyi ohutsuolen ja virtsarakon välinen fisteli. Voitte käyttää mielikuvitusta virtsan värin ja tunteen suhteen :rock: . Kuukauden vietin sairaalassa jonka aikana ohutsuolta leikattiin 20cm pois. Life changer !

Leikkauksesta lähtiem elänyt melkeimpä oireetonta elämää. Lääkityksenä edelleen Azamun+Pentasa ja toimii hyvin. Säännölliset elämäntavat ja ns.terveellisempi ruokavalio ollut melkeimpä paras lääke. Nyt tänä keväänä varsa hieman oireillut mutta huomasin oireiden ilmaantuvan alettuani ahdistumaan ja stressaamaan. Kahvin ja roskaruoan olen jättänyt kokonaan pois ja eihän nuo terveenkään henkilön mahalle hyvää tee. Superfoodeista Maca-jauheesta löysin itselleni toimivan helpotuksen jos oireita ilmaantuu. Muuten syön melkeinpä mitä vain kohtuudella toki.

Salilla aloin käymään uudestaan syksyllä. Mullekkin tuo salilla ramppaaminen vienyt tilannetta vain parempaan suuntaan. Kyllähän se ekaa kertaa hävetti mennä salille ja huomata , että entiset tulokset olivat muisto vain. Nöyrästi 40kg penkkiin ja vaivalloisesti pumppaamaan. Vielä ennen tautia penkissäkin sarjapainot pyöri 80-90kg välillä. No salillahan ei ole liian pieniä painoja vain liian suuria egoja ja huonoja itsetuntoja. Tällä hetkellä vanhat ennätykset pian jo rikottu :dance: tosiaan tänään nousi maksimina se 105kg. Mieli korkealla ja eteenpäin mennään. Kyllä tuo urheilutausta (jalkapallo , lentopallo , painonnosto) oli suurena apuna tässä toipumisessa. Lisäravinteista sen verran , että heraa menee kyllä mutta alkaa kyllä tuo Star Nutritionin Whey-80 välillä turvottaan. Myös arginiinia , sitrulliiinimalaattia , glutamiinia sekä BCAAta menee. Ainakin itse huomannut suureksi avuksi kyseiset tuotteet palautumisessa kun tuo Crohn ei sitä hirveästi helpota.

Tulipa pitkä ja sekava teksti näin puhelimella mutta saipahan sanottua jotain vaikka pintaa raapaisten. Mites teillä muilla nuo lisäravinteet ? Mitä menee ja onko esim jotain suositusta proteiinille ? Minkä tyylistä treeniä vedätte ?

Itse en ole huomannut että mikään tietty ravintoaine provosoisi varsinaisesti suolta, mutta yleisolossa huomaa heti jos syö ns. perinteisen suomalaisen lautasmallin mukaan. Lisäravinteissa on ollut sama juttu eli itsellä mikään ei ole aiheuttanut ongelmia, mutta empä kyllä niitä perusprodea lukuunottamatta ole säännöllisesti käyttänyt. Kaikki superfoodit tuntuu sen sijaan sopivan ja varsinkin raakasuklaata menee paljon.

Omat treenit ovat tässä vuosien saatossa vaihdelleet laidasta laitaan alkuaikojen lätkästä bodauksen kautta nykyiseen crossfitin tapaiseen säätämiseen. Tauti vaikeutti treenaamista ainoastaan alussa ennen kuin lääkitys oli kohdillaan, mutta heti kun sain lääkkeeksi asacolin, olen ollut oireeton. Reilut 10 vuotta sitten minulta leikattiin myös fistelin tapainen pullistuma/paise persiistä, se jouduttiin leikkaamaan yhteensä kolme kertaa ja oli osittain auki neljä vuotta. Se luonnollisesti rajoitti jonkin verran treenejä, lähinnä leikkausten jälkeen. Tuo ei kyllä välttämättä liittynyt milläänlaillla coliittiin, koska lääkärit eivät lopulta päässeet yhteisymmärrykseen siitä mikä se alunperin oli. :D

Täältä kans yks CU käsi pystyssä. Sairaudesta kärsinyt nyt kolme vuotta, ja sama lääkitys Commodorin kanssa mutta ilman kortisonia. Mikäs tässä, muutaman kerran ollu aktiivinen jakso jolloin elämä täysin vitusta, tällä hetkelläkin suoli vähän ärtynyt mutten anna sen vaikuttaa millään tavalla treeneihin. Treenit mulla on erittäin kovia ja kuluttavia, mutta ravinto on sairautta ja palautumista hyvin tukeva. Maito ja viljatuotteet olen jättänyt pois. Kasviksia sekä emäksisiä hivenaineita (magnesium, kalium, kalkki, yms...) menee päivässä melkoisesti sillä lihaa kun joutuu paljon syömään niin tuntuu tuo elimistö happamoituvan melko helposti. Tähtään Mens Physique kilpailuihin todennäköisesti vuonna 2016, joten itse en pidä sairautta esteenä millekään. Tosiaan itsellähän tuo lääkitys laitto hormonitoiminnan ihan persiilleen, joten tällä hetkellä kaiken lisäksi olen korvaushoidossa. Kannattaa siihenkin varautua jossain vaiheessa elämää..... pentasat ja azamunit kun tuhoaa mm siittiötuotantoa (aivolisäkkeen kautta vissiinkin) :rock:

CU täälläkin. Noin kolme vuotta sitten todettiin. Vatsa ollut aina vähän herkkä, joten sitkuttelin kauan ennen kuin menin edes lääkäriin. Sitten kun alkoi olla pidättämisvaikeuksia niin pakko oli mennä. Alkuun Asacol-lääkitys ja siihen sitten kortisoonit kylkeen kun ei alkanut helpottamaan. Paskalla piti hypätä aika paljon ja vessa oli syytä olla lähellä. 3kk kortisoonia ja vatsa tuli kuntoon, nyt menty pari vuotta pelkällä Asacolilla, 2x800mg aamuin illoin. Vatsa reagoi joihinkin ruokiin aika lailla, esimerkiksi maitotuotteet vaihdoin laktoosittomiin ja viljatuotteet olen jättänyt melkein kokonaan pois. Aamuisin vatsa vielä herkkänä, iltaa kohti normalisoituu. Kai tuo kahvi pitäisi vielä jättää pois. Kävin joulukuussa vuositarkastuksessa ja veriarvot oli kunnossa, ei merkkejä tulehduksesta. Sovittiin, että jatketaan Asacolia vielä syksyyn, sitten tähystys ja harkitaan lääkityksen lopettamista.

Treenit oon tehny koko ajan normaalisti, mitä nyt pahimpina aikoina muutaman viikon otin iisisti. Urheilu tuntuu auttavan paljon mun vatsaan, joskus voi olla ennen treeniä sekaisin mutta treenin jälkeen loppupäivä ihan normaali. Malton jätin pois palkkarista, pelkkää isolaattia. Muutenkin paskaruuan olen jättänyt pois. Kaljaa ei myöskään oikein kestä. Puhdasta ruokaa ja urheilua niin tuntuu vatsa pysyvän kunnossa.

Täällä yksi crohn potilas! Kaksi vuotta sairastettu ja rajua sellaista..

Minulla on kaksi metriä ohutsuolta tulehtuneena ja paino alimmillaan 56kg joka on tosi alhainen paino 175cm aikuiselle miehelle. Puolivuotta reilut sairaalassa olleena ja leikkaukset nähneenä nyt elän täysin normaalia elämää ja sairaus ei näy käytännössä mitenkään. Lääkkeet ovat vahvoja kylläkin biologisen lääkkeen saan suonen sisäisesti sairaalassa aina 8viikon välein ja se pelasti minun tilanteeni :) Reeni kulkee ja ruoka maistuu.

Minulla todettiin CU vuonna 1999 eli 15 vuotta olen sen kanssa elänyt. Alkuaikoina tauti oli aktiivisena aika usein, mutta Asacolin lisääminen ja ruokavaliomuutokset viime vuosina ovat luultavasti auttaneet. Aktiivista vaihetta ei ole ollut nyt moneen vuoteen. Vatsa on aika herkkä, joten ruuan kanssa saa olla suhteellisen tarkkana. Esimerkiksi alkoholin juomisesta olen luopunut kokonaan, koska vatsa eikä suoli tykkää siitä ollenkaan. En tiedä johtuuko taudista/treenamisesta, mutta viime vuosina olen alkanut kärsimään myös monista muista sairauksista (esim. viime syksynä todettiin krooninen eturauhasentulehdus, joka on edelleen päällä).

Pystyn kyllä treenaamaan normaalisti ja lisäravinteitakin voi syödä, joten ei tauti ole elämää erityisemmin haitannut :).

1997 tai 1998 minulla todettiin chrohnin tauti. Tulehtui ja katkesi ohutsuoli. Vasta kun sisukalut oli pöydällä vika selvisi. Ylioppilaskirjoitusten stressi pahensi tilannetta. Uudestaan paheni 2005 talonrakennusprojektin ja muksun syntymän aikoihin. Leikattiin silloin uudestaan. Käytännössä ei nykyään haittaa ollenkaan elämää. Stressiä kannattaa välttää. Se ainakin saa itsellä vatsan oireilemaan. Tuntuu muutenkin että aikaa myöden oireet vain helpottuneet. Aluksi vatsa ei kestänyt tiettyjä ruokia ja maitoa. Sitten alkoi kestämään laktoosittomia maitotuotteita, vähän ajan päästä normaalejakin maitotuotteita pieniä määriä ja nyt ei oireile oikeastaan mistään enään :)

Lääkityksenä pentasa ja merkaptopurin. Azamun ei sopinut minulle. Maksa-arvot heitteli ja anemian puolelle alkoi menemään. Se kun vaihdettiin merkaptopuriniin, niin sen jälkeen ei mitään sivuoireita ja arvot erittäin hyvät (3kk välein kontrolli).

Edit: Niin lisäravinteista senverran, että D-vitamiinia reilusti. Ei minulla ainakaan tahdo imeytyä normaalisti. 100-200ug/pv sellainen annos, millä pysyy D-vitamiiniarvot optimissa. Aluksi kun söin niitä lekurin määräämiä 20ug tms tabuja, niin aina oli liian alhaiset D-vitamiiniarvot. Nyt olen useamman vuoden jo tuollaista 10x annosta vetänyt ja kokoajan arvot olleet hyvät

Back
Ylös Bottom