CPAP

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja haenko
  • Aloitettu Aloitettu
Onko paljon käyttäjiä,ensi viikolla saan omani.Mielelläni kuulisin kokemuksia ja vinkkejä,jos nyt alkaisi parempi happiset unet.

En itse omista, mutta tiedän sen että tottuminen voi viedä aikaa. Maskejakin on erilaisia, hyvin yksilöllistä millainen sopii parhaiten. Tarvike jakelun kautta saat varmasti pyydettyä erilaisia maskejakin.

Hoitava nenäsuihke tulee usein mukana, saattaa aiheuttaa nenän kuivumusta ja ärsyttää limakalvoja. Myös laitteen kostutin voi helpottaa/vähentää kuivuusoireiden kanssa.

Minulla meni 3kk aikaa löytää hyvä maski. Kokeilussa oli kolme eri maskimallia ja sitten neljäs on ollut jo 2 vuotta käytössä eli Resmed Airfit F40. Suosittelen kokeilemaan tuota maksia jos nyt jo valittu tuottaa ongelmia. Tämä maksi tuntuu hyvälle, ei ole ärsyttänyt ihoa, ei vuoda ja antaa hapen kuitenkin niin neälle kuin suullekkin. Eli on ns. kokonaama maski mutta todella paljon "kevyempi" versio niin on mukavempi kaikinpuolin. Osta kosteuspyyhkeitä ja pyyhi jokaisen käytön jälkeen huolellisesti maski niin ei pääse bakteerit levieämään ja sitten ärsyttämään naamaa jne. Kerta viiikoon pese tiskiaineen kanssa kaikki irrotettavat osat maski, letkut jne. huolellisesti ja kuivaa. Näin nuo pysyy kunnossa ja hyvänä. Minulla on jo 2 vuotta ollut sama maksi vaikka sen käyttöiäksi sanotaan 3-6kk mutta kun pitää huolta niin on edelleen kuin uusi. Laitteena minulla on Resmed Airsense 11 ja olen kuullut 10 mallinkin olevan hyvä mutta se on vaan vähän isompi ja rumempi. Laite pysyy kunnossa kunhan koti on siisti ja tosiaan pesee kerta viikkooon nuo kaikki osat. kosteuspyyhkeellä on kerta viiikkoon myös hyvä pyyhkiä laite huolellisesti joka paikasta. Laitteen ilmansuodatin kannattaa vaihtaa kuukauden välein tai vähintään 3kk välein jos erityisen siisti koti kuten meillä.

Korjaan sen verta että kyllä se suodatin kuukauden välein kannatta vaihtaa siistissäkin kodisa. Puoli-ilmaisia nuo suodattimet ja vaihto kestää 30s. Kuitenkin se suodattaa kaiken paskan ettei menisi koneen sisuksiin.

Back
Ylös Bottom