heltro sanoi:Jos aikaa on kuusi viikkoa ja tavoitteena on nostaa cooper 2400 m -> 2800 metriin, niin ainoa olennainen asia on pitää jalat kunnossa. Eli lämmittely, venyttely, sopivat kengät ja juokseminen ei-niin-kovalla alustalla. Jos pystyt ilman loukkaantumisia harjoittelemaan 2-3 krt/vko, niin voin taata, että 2800 m ei tule olemaan minkäänlainen ongelma.
Jeps tota mä yritin myös ylempänä painottaa. Monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että pitäisi heti ottaa ohjelmaa jotain pitkiä lenkkejä, mutta jos jalat eivät ole tottuneet ja penikkatautia on tapana tulla, niin 60min lenkki on mitä oivallisin tapa pistää jalat sellaiseen kuntoon, ettei juosta enää vähään aikaan.
Mä olen loistava esimerkki tuosta. Kuukauden tauko juoksusta aiheuttaa mulla sen, että joudun lähtemään liikenteeseen taas jostain 20km/vko juoksumäärästä, josta voin sitten noin kuukauden aikana nostaa volyymin jonnekin 40km kieppeille. Sen jälkeen kestää aika kauan, että saan sen ylös 60+ määriin, jossa yritän sitä normaalisti pitää.
Muutenkin tässä tapauksessa hapenottokyky oli riittävä, joten ainoa asia mitä pitäisi tapahtua tuon tuloksen saamiseksi on jalkojen lihasten tottuminen juoksuun. Toi tapahtuu juoksemalla ensin lyhyitä lenkkejä pari kertaa viikossa ja lisäämällä viikottain juoksua ja pitämällä viimeisen viikon kevyenä palautumista varten.
Niin ja jos ei muu auta, niin sitten EPO kuvioihin! :D