Cooper-testi ohi, kunnon ylläpito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Nyt on pääsykokeet ohi ja cooper meni ihan vituiksi, tulos hieman yli 2700 m, kun pari viikkoa sitten meni vielä 2900-3000 m. Olin siis ollut kipeänä n. 1,5 viikkoa ja pulssi nousi jo muutaman minuutin lämmittelyssä pahimmillaan yli 170:n. Itse cooperissa huiput oli 197, ja syke koko ajan vähintään 190, kun pari viikkoa sitten tuon paremman tuloksen juostessa syke nousi pahimmillaan vain hieman yli 180:n.

Missään vaiheessa ei tullut periaatteessa minkäänlaista normaalia "cooperkipua", vaan olo oli enemmännkin erittäin voimaton ja löysä.

Nyt, kun vielä toivon eilen saamastani vatsataudista niin osaan kyllä nostaa kunnon takaisin tuohon n. 3000:n metrin vauhtiin, mutta osaako joku sanoa minkälaista viikoittaista treenimäärää vaatisi sen ylläpito, koska 3000 m riittää minulle ihan hyvin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lej sanoi:
Nyt on pääsykokeet ohi ja cooper meni ihan vituiksi, tulos hieman yli 2700 m, kun pari viikkoa sitten meni vielä 2900-3000 m. Olin siis ollut kipeänä n. 1,5 viikkoa ja pulssi nousi jo muutaman minuutin lämmittelyssä pahimmillaan yli 170:n. Itse cooperissa huiput oli 197, ja syke koko ajan vähintään 190, kun pari viikkoa sitten tuon paremman tuloksen juostessa syke nousi pahimmillaan vain hieman yli 180:n.

Missään vaiheessa ei tullut periaatteessa minkäänlaista normaalia "cooperkipua", vaan olo oli enemmännkin erittäin voimaton ja löysä.

Nyt, kun vielä toivon eilen saamastani vatsataudista niin osaan kyllä nostaa kunnon takaisin tuohon n. 3000:n metrin vauhtiin, mutta osaako joku sanoa minkälaista viikoittaista treenimäärää vaatisi sen ylläpito, koska 3000 m riittää minulle ihan hyvin.

Missäs pääsykokeissa kävit? Itselläni on huomenna pääsykokeissa cooper-testi enkä oikeastaan sen kummemmin mitään lisätreeniä ole tehnyt. Toivotaan, että päästään samoihin kuin tammikuun lopulla eli noin 2800 :)

Maanpuolustuskorkeakoun pääsykokeissa.

On pääsykokeet mitkä hyvänsä, niin eikös kannattaisi olla vähän paremmassa kunnossa, jos se cooper niissä juostaan?

Patrick Bateman sanoi:
On pääsykokeet mitkä hyvänsä, niin eikös kannattaisi olla vähän paremmassa kunnossa, jos se cooper niissä juostaan?

Mitä vittua? Jos on kipeenä niin ei sille kunnolleen paljon mahda.

Patrick Bateman sanoi:
:thumbs: Loisto kommentti!

Luitko nyt ihan tarkaan? Kerroin olleeni kipeänä 1,5 viikkoa, näkee noista ilmoittamistani sykeluvuistanikin. Myös Polarin kuntotestin kuntoindeksi laski 61:stä 51:een tuossa ajassa. Ja tuo 197 oli syke enimmän ajan koko testissä. Mulle se on epänormaalia.

Tammikuusta asti myöskin treenasin pahasta penikkataudista huolimatta ja laihdutin 102 kilosta 88 kiloon.

Patrick Bateman sanoi:
:D
Lähinnä tarkoitin kommenttini LohiLinjalle. Mielestäni 2800 tavoite on aika säälittävä.

Joskus olen juossut sen 3k, mutta siitä on noin n. vuotta ja elopainoa oli rutkasti vähemmän. Joten realistinen tavoite minulle on nyt se 2800, jos menee enemmän niin hieno homma.

Niin ja samat pääsykokeet kyseessä btw.

LohiLinja sanoi:
Joskus olen juossut sen 3k, mutta siitä on noin n. vuotta ja elopainoa oli rutkasti vähemmän. Joten realistinen tavoite minulle on nyt se 2800, jos menee enemmän niin hieno homma.

Niin ja samat pääsykokeet kyseessä btw.

Onnea kokeisiin. :kippis1:

Patrick Bateman sanoi:
:D
Lähinnä tarkoitin kommenttini LohiLinjalle. Mielestäni 2800 tavoite on aika säälittävä.
Okei. Sitten ei mitään. :nolo:

Tuo tavoitehan riippuu aika paljon siitä lähtötasosta. Itselläkin oli polvileikkauksen jälkeen jäänyt juoksu kahdeksi vuodeksi aika vähäiseksi ja yllättävän paskaan kuntoon pääsee, vaikka ennen olisi ollut kuinka hyvä. Ja painon lisääntyminen merkkaa kanssa. Tietysti on aika typerää, jos aloittaa treenaamisen esim. vasta kuukautta ennen testiä.

Helppo sitä on ylläpitää. Kaikki on tietysti yksilöllistä, mutta jos tavoitteena tosiaan on Cooper-kunnon ylläpitäminen minimiponnistuksella esim. jotain seuraavaa:

Kuukaudessa 10 harjoitusta, 2 x lyhyitä vetoja 50 - 200 m Cooper-vauhtia nopeammalla vauhdilla ja 2 x pitkiä vetoja 500 m - 2000 m Cooper-vauhdilla. Muut eri mittaisia rauhallisia pk-lenkkejä (5 - 15 km). Kuukaudessa kilometrejä n. 50. Ei haittaa, vaikka silloin tällöin pitäisi taukoviikkoja ja talvella voi pitää pari kuukauttakin taukoa, jos harrastaa jotain muuta liikuntaa. Vuosikilometrit olisivat siis esim. 500 km. Aikaa kuluu keskimäärin naurettavat 1 t / vko.

mjoo, 2700 meni. Kovempaa olisi kyllä voinut mennä, mutta kelpaa se tuokin. :) Ja se jonka mielestä tulos on säälittävä (siis se 2800) niin katsopa ikäluokkien cooper-keskiarvoja...

kadettien pitäisikin omalla esimerkillään saada tulos nousuun :)
no ei kai, mutta kyllä itse toivoisin ainakin että MPKK:hon hiukan kovempi cooper-raja olisi... onko sinne muuten helppo päästä, tiedätkö millä prosentilla sisään pääsee?
itsellä sellainen kuva että korkeakouluista varmaan helpoiten tuonne pääsee, mutta ehkä se on väärä.

joo, vois olla raja korkeampikin, mutta ehkä upseereilta vaaditaan muitakin ominaisuuksia kuin kovaa juoksukuntoa. 2500 m on mun mielestä kyllä tosi vähän, mutta löytyi niitä tänäkin vuonna jotka ei tuota rajaa ylittänyt. 2800 m on mun mielestä aika minimi coopperissa ammattisotilaalle, eli eiku lenkille vaan :whip: . naisten naurettavasta 2300 metrin rajasta on aivan turha edes keskustelua virittää...

en mä tiedä onko sinne mpkk:lle helpompi päästä sisään kuin muualle, vaikka 40-50 % hakijoista yleensä sisään pääseekin. ehkä se hakija-aines on valmiiksi vähän valikoituneempaa kyseiseen ammattiin.

2004 oli hakijoita 731, joista 239 valittiin koulutusohjelmaan. Tarkempi taulukko löytyy täältä. Eli noin 33 % pääsi sisään. Pitää kuitenkin huomioida, että siellä on kolme eri linjaa eli perusopinnot, kandi- ja maisterilinja.

Helppouskin on sitten aina suhteellista. Perusopintoihin varmaan onkin helpompaa kuin moniin muihin korkeakouluihin, mutta eipä se mikää korkeakoulututkintokaan ole.

Väittäisin, että maisteriopnitoihin on ihan yhtä vaikea päästä, kuin useimpiin muihinkin kouluihin. Näin voin sanoa ainakin kauppakorkeassa opiskelevana.

Pääsykokeet ovat lähes kokonaan psykologisia testejä. Ainoastaan cooper ei ole. Samalla tavalla otetaan huomioon lukion paperit, kuin muissakin ja ainoana erona on se, että myös varusmiespalveluksen suoritus arvioidaan.

Maisterilinjalle saattaa sisäänpääsyprosentti olla paljonkin pienempi kuin moniin muihin yliopistoihin. Perusopintoihin on päässyt ainakin 2002 45 %:lla maksimipisteistä, kun maisteriopintoihin vaaditaan ymmärtääkseni vähintään 60-70 % maksimipisteistä ja paikkoja on aika vähänkin. Esim. merivoimiin tänä vuonna 8 paikkaa.

lej sanoi:
...osaan kyllä nostaa kunnon takaisin tuohon n. 3000:n metrin vauhtiin, mutta osaako joku sanoa minkälaista viikoittaista treenimäärää vaatisi sen ylläpito, koska 3000 m riittää minulle ihan hyvin.

Kunnon paraneminenhan perustuu siihen että elimistö pyrkii sopeutumaan vallitseviin olosuhteisiin hormonaalisilla ja rakenteellisilla muutoksilla. Esim. juoksulenkillä happi loppuu -> rakentuu lisää hiussuonistoa, punasolujen tuotantoa tehostetaan ym., punttitreenissä voima ei riitä -> hermotus paranee ja lihassyyt paksunevat jne. Tämä toimii tietenkin toisinkin päin: kun harjoitusärsykkeitä tulee vähemmän kuin aikaisemmin, tapahtuu taantumista. Hormonaaliset muutokset tapahtuvat nopeammin (jo 1-2 viikossa) kuin rakenteelliset (4-6 viikossa).

Periaatteessa ylläpito siis vaatii samanlaista treenimäärää kuin kunnon siihen 3000 metriin nostaminenkin. Kunnon nostaminen vaatii nousujohteista treeniä, ja toisaalta mikään harjoitusvaikutus ei ole pysyvä, ainakaan kasvuiän jälkeen tapahtuneista. Esimerkiksi kilpapyöräilijöillä sydämen iskutilavuus voi olla harjoittelun seurauksena tuplakokoinen normi-ihmiseen verrattuna mutta jos urheilija alkaa aktiiviuransa jälkeen sohvaperunaksi niin iskutilavuus palautuu tavalliseksi.

Joku viisaampi saa oikoa jos selitin päin persettä, mutta näin olen muistaakseni lukenut kirjasta Sykettä Ladulle (Kantola, Rusko, 1985). Kirjaa voi suositella muillekin kuin hiihtäjille, sisältää paljon asiaa aerobisesta harjoittelusta.

Viimeksi muokattu:
3000 m ei ole juoksijoiden asteikolla mikään kummoinen tulos. Jos lukiossa on juossut 3200 m tai enemmän, 3000 m kunnon ylläpitäminen onnistuu tuolla aiemmin kertomallani ohjelmalla. Jollakín voi jopa tulokset parantua kevyellä ohjelmalla.

Cooper tulos korreloi hyvin pitkälle sen kanssa, kuinka hyvä hapenottokyky. Ja hapenottokyky on pääasiassa peritty ominaisuus. Kevyt ohjelmakin varmistaa sen, että tuntuma juoksuun säilyy. Edellytys tulostason säilymiselle tietysti on, että paino ei nouse.

Jos taas 3000 m tulos on usemman vuoden määrätietoisen harjoittelun jälkeen tehty optimaalinen suoritus, kunnon ylläpitäminenkin vaatii paljon työtä.

Havoc sanoi:
joo, vois olla raja korkeampikin, mutta ehkä upseereilta vaaditaan muitakin ominaisuuksia kuin kovaa juoksukuntoa.

Jos vaadittaisiin kovaa juoksukuntoa, niin raja olisi 3500 metriä. 3000 metriä on helvetin helposti saavutettavissa keltä vaan, jos pikkusen jaksaa kuntoilla.

niin no kyllähän ne ehkä siellä mpkk:lla ajattelee, että helpompi niiden on siellä tehdä fiksusta ja muutenkin alalle sopivasta henkilöstä ns. "ajokoira", kuin "ajokoirasta" kouluttaa fiksu ja alalle sopiva. Tiedäppä sitten, mutta tässä saattaa olla syy tuohon matalaan cooper-vaatimukseen

Voitto Kotiin sanoi:
3000 m ei ole juoksijoiden asteikolla mikään kummoinen tulos. Jos lukiossa on juossut 3200 m tai enemmän, 3000 m kunnon ylläpitäminen onnistuu tuolla aiemmin kertomallani ohjelmalla. Jollakín voi jopa tulokset parantua kevyellä ohjelmalla.

Cooper tulos korreloi hyvin pitkälle sen kanssa, kuinka hyvä hapenottokyky. Ja hapenottokyky on pääasiassa peritty ominaisuus. Kevyt ohjelmakin varmistaa sen, että tuntuma juoksuun säilyy. Edellytys tulostason säilymiselle tietysti on, että paino ei nouse.

Jos taas 3000 m tulos on usemman vuoden määrätietoisen harjoittelun jälkeen tehty optimaalinen suoritus, kunnon ylläpitäminenkin vaatii paljon työtä.

3000 metrin tuloksen "kovuus" on paljon perintötekijöistä kiinni. Toiset, ehkä sanomasi juoksijatyypit, saavuttavat tuon tuloksen todella helposti, ehkäpä muutamalla lenkillä.
Ite pääsin aikanaan hikisesti 3000, ja olin kyllä kovassa kunnossa. Lätkää/fudista 4 kertaa viikossa, ja vielä lenkkeilyä päälle.

Taitaa olla paljon lihassoluista ja ruumiinrakenteesta kiinni, samoin kuin tuosta mainitsemastasi hapenottokyvystä. On niitä sprintterityyppejä ja maratoonareita... ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom