- Liittynyt
- 30.8.2003
- Viestejä
- 750
"Combat – Venäjän miehekkäin automalli?
(linkki kuvagalleriaan: http://www.armoringgroup.com/modules.php?name=coppermine)
Venäläisvalmisteisesta Combat –panssariajoneuvosta on nopeasti tullut monien venäläisten uusrikkaiden suosikkileikkikalu. Tukevasti panssaroitu ja luxus-sisustettu Combat astuu samalle kilpailuareenalle amerikkalaisen Hummerin kanssa.
Hummeriin verrattuna Combat on tosin nopeampi, isompi, raskaampi ja tietysti janoisempi. Perusvarusteltu Combat maksaa tällä hetkellä 157 000 dollaria. Auton suunnitelleen pietarilaisen Dmitri Parfenovin mukaan, jo perusmallin panssarointi riittää pysäyttämään suoran rynnäkkökivääritulen. Jykevämmin panssaroitu malli puolestaan pitää ulkopuolella jopa raskaan konekivääritulen sekä panssarivaunuvastaiset ammukset. Raskaimmin varustellun mallin hinta tosin kipuaa melkoisen suolaiseksi: 345 000 dollaria.
Combat on suunniteltu toimimaan ääriolosuhteissa. Sitä on tarkoitus käyttää VIP –henkilöiden kuljetuksiin kriisipesäkkeissä , valtionpäämiesten liikennöintiin tai muuten tärkeiden henkilöiden kuljettamiseen. Auton varustelu on huippuluokkaa. Siitä löytyy nahkasisustus, DVD-soitin, useita tv-ruutuja, minibaari ja navigointilaitteisto. Autosta löytyy tavallisen ilmastoinnin lisäksi myös tehokas suodatusjärjestelmä, joka suojelee matkustajia esimerkiksi ulkopuolisilta taistelukaasuilta.
Autossa on runsaasti mielenkiintoisia yksityiskohtia. Polttoainesäiliön täyttöaukkoja löytyy kaksi: yksi molemmin puolin autoa. Täyttöaukot on suojattu moottoroiduilla panssarilevyillä jotka saa auki vain sisältä. Ovien ikkunat ovat hyvin raskaat ja ne saa nostettua ja laskettua sähköisesti. Sähkötoiminen ikkunan nostaminen on tosin hyvin hidasta. Mikäli ikkunan nostamisessa tulee kova kiire, voi nappia painamalla laukaista ikkunannostomekanismissa olevan panoksen, jonka ansiosta ikkuna ponnahtaa ylä-asentoon silmänräpäyksessä.
Kaaran leveys on 210 ja pituus 510 senttiä. Hieman varustetasosta riippuen, auton Military -mallissa voi olla noin 3000-3500 kiloa teräspanssaria. Ikkunat puolestaan on tehty 55-millisestä panssarilasista. 2003 vuosimallin CombatT98-perusmalli on varustettu Vortekin kuusilitraisella V8 –koneella, joka tuottaa masiinan käyttöön reilut 300 hevosvoimaa.
Autoja saa joko 5,7 tai 12 –paikkaisina. Keskikulutus on noin 25-30 litraa satasella, joten polttoainetankkikin on reiluhko: 200 litrainen. Kärryn moottorin voi säätää kulkemaan joko 76- tai 92-oktaanisella bensiinillä. Masiinaa saa myös Perkinsin 6,6 litraisella diselkoneella. Perusmallin paino on hieman päälle kolme tonnia ja huippunopeutta Combat kerää 180 kilometriä tunnissa.
Combatin sarjavalmistus on aloitettu Pietarissa Kirovin tehtailla. Samaisella tehtaalla koottiin II:n maailmansodan aikana myös legendaarisia T-34 –panssarivaunuja.
Tässäpä siis oiva tuliaisvinkki Pietarista perinteisten matrjoshkojen, hapankaalin ja vodkan rinnalle
http://www.mediumi.net/moskova/uutiset/teknologia/28_02_05.p hp
(linkki kuvagalleriaan: http://www.armoringgroup.com/modules.php?name=coppermine)
Venäläisvalmisteisesta Combat –panssariajoneuvosta on nopeasti tullut monien venäläisten uusrikkaiden suosikkileikkikalu. Tukevasti panssaroitu ja luxus-sisustettu Combat astuu samalle kilpailuareenalle amerikkalaisen Hummerin kanssa.
Hummeriin verrattuna Combat on tosin nopeampi, isompi, raskaampi ja tietysti janoisempi. Perusvarusteltu Combat maksaa tällä hetkellä 157 000 dollaria. Auton suunnitelleen pietarilaisen Dmitri Parfenovin mukaan, jo perusmallin panssarointi riittää pysäyttämään suoran rynnäkkökivääritulen. Jykevämmin panssaroitu malli puolestaan pitää ulkopuolella jopa raskaan konekivääritulen sekä panssarivaunuvastaiset ammukset. Raskaimmin varustellun mallin hinta tosin kipuaa melkoisen suolaiseksi: 345 000 dollaria.
Combat on suunniteltu toimimaan ääriolosuhteissa. Sitä on tarkoitus käyttää VIP –henkilöiden kuljetuksiin kriisipesäkkeissä , valtionpäämiesten liikennöintiin tai muuten tärkeiden henkilöiden kuljettamiseen. Auton varustelu on huippuluokkaa. Siitä löytyy nahkasisustus, DVD-soitin, useita tv-ruutuja, minibaari ja navigointilaitteisto. Autosta löytyy tavallisen ilmastoinnin lisäksi myös tehokas suodatusjärjestelmä, joka suojelee matkustajia esimerkiksi ulkopuolisilta taistelukaasuilta.
Autossa on runsaasti mielenkiintoisia yksityiskohtia. Polttoainesäiliön täyttöaukkoja löytyy kaksi: yksi molemmin puolin autoa. Täyttöaukot on suojattu moottoroiduilla panssarilevyillä jotka saa auki vain sisältä. Ovien ikkunat ovat hyvin raskaat ja ne saa nostettua ja laskettua sähköisesti. Sähkötoiminen ikkunan nostaminen on tosin hyvin hidasta. Mikäli ikkunan nostamisessa tulee kova kiire, voi nappia painamalla laukaista ikkunannostomekanismissa olevan panoksen, jonka ansiosta ikkuna ponnahtaa ylä-asentoon silmänräpäyksessä.
Kaaran leveys on 210 ja pituus 510 senttiä. Hieman varustetasosta riippuen, auton Military -mallissa voi olla noin 3000-3500 kiloa teräspanssaria. Ikkunat puolestaan on tehty 55-millisestä panssarilasista. 2003 vuosimallin CombatT98-perusmalli on varustettu Vortekin kuusilitraisella V8 –koneella, joka tuottaa masiinan käyttöön reilut 300 hevosvoimaa.
Autoja saa joko 5,7 tai 12 –paikkaisina. Keskikulutus on noin 25-30 litraa satasella, joten polttoainetankkikin on reiluhko: 200 litrainen. Kärryn moottorin voi säätää kulkemaan joko 76- tai 92-oktaanisella bensiinillä. Masiinaa saa myös Perkinsin 6,6 litraisella diselkoneella. Perusmallin paino on hieman päälle kolme tonnia ja huippunopeutta Combat kerää 180 kilometriä tunnissa.
Combatin sarjavalmistus on aloitettu Pietarissa Kirovin tehtailla. Samaisella tehtaalla koottiin II:n maailmansodan aikana myös legendaarisia T-34 –panssarivaunuja.
Tässäpä siis oiva tuliaisvinkki Pietarista perinteisten matrjoshkojen, hapankaalin ja vodkan rinnalle
http://www.mediumi.net/moskova/uutiset/teknologia/28_02_05.p hp