Coca-cola light

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Weggu
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä ihme tuo limppareiden happamuuden hampaita kuluttava vaikutus oikein on? Limpparia olen juonu aina kun oon tykänny ja reikiä zero :p

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noin neljännellä ihmisillä on hampaissa sellainen "pinta", ettei reikiä yksinkertaisesti meinaa tulla. Kun taas lopuille niitä sit saattaa tullakin, joillekin pirun helpostikin. :( Taidan olla yksi näistä. :mad2:
Jossain lehdessä tuo juttu luki, ja siis syntyessään kaikilla ihmisillä on suussa kaikki "OK", eikä reikiä tulisi. :D Mutta lapsena tuon taas saa, että reikiä tulee (joku "tartunta"), siis jotkut saa, mutta ei kaikki. Esim. mulle tulee reikiä, kuten vanhemmalle systerille, mutta toiselle systerille ei tule ikinä, eikä ole koskaan tullutkaan. Noi limsat on kyllä pahinta mun hampaille, mitä voi olla. :eek:

Originally posted by Away
Noin neljännellä ihmisillä on hampaissa sellainen "pinta", ettei reikiä yksinkertaisesti meinaa tulla. Kun taas lopuille niitä sit saattaa tullakin, joillekin pirun helpostikin. :( Taidan olla yksi näistä. :mad2:
Jossain lehdessä tuo juttu luki, ja siis syntyessään kaikilla ihmisillä on suussa kaikki "OK", eikä reikiä tulisi. :D Mutta lapsena tuon taas saa, että reikiä tulee (joku "tartunta"), siis jotkut saa, mutta ei kaikki. Esim. mulle tulee reikiä, kuten vanhemmalle systerille, mutta toiselle systerille ei tule ikinä, eikä ole koskaan tullutkaan. Noi limsat on kyllä pahinta mun hampaille, mitä voi olla. :eek:

Uskaltaisko tänne kirjottaa.. No ehkäpä.. Siispä. Tartunnasta hyvinkin on kyse, bakteeri nimeltä Streptococcus Mutans (oikeus kirjoitusvirheisiin pidätetään). Kyseinen pöpö ei tule suuhun ennenkuin siellä on hampaita, ja yleisin "tartuttaja" on lapsen äiti.

Joillakin noita ei ole suussa oikeastaan yhtään, eikä reikiäkään tule oikeastaan millään. Joillakin niitä on hyvin hyvin paljon (mm. minulla), reikiä riittää. :mad:

Limukoiden vaikutus tulee sitten sokerin (joka siis toimii ravintona S. mutanssille) (ja jos mutanssia ei ole, niin periaatteessa sokeri ei ole vaarallista hampaille) ja ainakin kolajuomissa olevan fosforihapon kiillettä pehmentävän ja liuottavan efektin kautta. (tästä tosin jotkut ovat toista mieltä)

Tai tämmöistä ainakin kariologian proffa jutteli viime syksynä..

Timo

Originally posted by Fat22
Juu todellakin kysyisin että mistä kummasta Light Pommaccia muka on saanu jo vuosia? Eka pullo sitä oli kyllä hyvää mut siin oli joku juttu mikä alko tökkimään tokan pullon aikana.

Onhan se ny ollu jo kauan kaupoissa!:p

Fat22: Ehkä se johtuu tosta sun fat-nickistä miks kaikki vähän kalorinen rupee tökkimään sulla(esim. myös ne low carb patukat) :D

Pommac lightia oli kaupoissa 90-luvun alussa, sitten sen valmistus lopetettiin moneksi vuodeksi ja aloitettiin uudestaan jokin aika (?) sitten. Ennen se oli puolen litran pulloissa, nyt kai vain isoissa (?).

Mutta Pepsi max on ( mielestäni) paljon parempaa kuin Cokis light, kokiksessa se makeutusaine jotenkin maistuu kitkerälle.

Vaiha nimeks Muscle22 niin lupaan, että oot samantien vähintään Ronnie Colemanin kokonen ja paljon lihaksikkaampi :D

Light limut vs Normaalit

Niin täällä on aika paljon tätä, että juodaan esim. Pepsi maxia tavallisen sijaan. Luin jostain lehdestä, että olisi parempi jouda esim. Pepsiä kuin Pepsi maxia. Sitä oli perusteltu mm. sillä että sokeri ei lihota niin paljon, kuin maxissa esiintyvät makeutusaineet joilla sokeri on korvattu. Siinä sanottiin jotain, että maxissa olisi makeutusaineita enemmän, kuin normissa Pepsissä sokeria ja olisi sitten parempi juoda tavallista. ..mutta mene ja tiedä..

Re: Light limut vs Normaalit

Originally posted by Jone$i
Luin jostain lehdestä, että olisi parempi jouda esim. Pepsiä kuin Pepsi maxia.

Joo joo, ja krea muuten kasvattaa tytöille peeniksen ja kutistaa sen pojilta pois. Ja yks mopopoika ajoi koulun pihaan talvella pipotta ja kaatui kuolleena maahan kun aivot oli jäätynyt.

Hitto mitä tuubaa.

edit: tervetuloa palstalle, ja tämä tunteenpurkaus suuntautui sitten ko. lehteä kohtaan, ei Jone$ia :D

Re: Light limut vs Normaalit

Originally posted by Jone$i
Niin täällä on aika paljon tätä, että juodaan esim. Pepsi maxia tavallisen sijaan. Luin jostain lehdestä, että olisi parempi jouda esim. Pepsiä kuin Pepsi maxia. Sitä oli perusteltu mm. sillä että sokeri ei lihota niin paljon, kuin maxissa esiintyvät makeutusaineet joilla sokeri on korvattu. Siinä sanottiin jotain, että maxissa olisi makeutusaineita enemmän, kuin normissa Pepsissä sokeria ja olisi sitten parempi juoda tavallista. ..mutta mene ja tiedä..

Kerrotko millä mekanismilla ne lihottavat, kun niistä makeutusaineista ei keho saa irti energiaa nimeksikään? Tyhjästäkö ne läskit tehdään?

Pepsi Max-pullon etiketistä:
Ravintosisältö/100ml:
energiaa 2,5kJ(0,6 kcal), proteiinia 0g, hiilihydraattia 0,1g, josta sokeria 0g, rasvaa 0g...

Eli vaikuttaisi aika naurettavalta väitteeltä. Äläkä nyt loukkaannu, tämä ei ollut hyökkäys sinua vastaan, vaan yritys oikaista virheellinen käsityksesi light-virvoitusjuomista.

Originally posted by Trinity
...jutut aspartaamin vaarallisuudesta on vaan ihan sokeriteollisuuden liikkeellepistamaa huhua etta ihmiset ei siirtyis kayttaan aspartaamia. Mites kavis sokeriteollisuudelle talloin??:D

Jos mä juon vahingossa vähänkin jotain light-juomaa,
suun limakalvot tulee täyteen haavaumia.
Lääkäreiden mukaan en ole allerginen tai mitään,
mutta mun ei vaan pitäisi juoda niitä
:confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom