Clean bulk - myytti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
34
Kaupunki
Turku
Elikkäs tänne voitaisiin herätellä keskustelua clean bulkkaamisesta, eli siististä bulkkaamisesta, jossa painoa nostetaan maltillisesti.

Itse väitän tämän koko clean bulkkaamisen olevan myytti. Tämä perustuu omakohtaisiin kokemuksiini.

Omien kokemuksieni perusteella bulkatessa kalorien nosto esim. +200kcal näkyy aina vain siten, että paino nousee noston jälkeen noin kilon verran ja junnaa paikallaan sen jälkeen nousten ja laskien miten sattuu. Tämän jälkeen jos päätän nostaa kaloreita lisää tapahtuu sama, eli paino nousee sen kilon päivässä ja alkaa liikkua siinä uuden lukeman lähimaastossa, mutta ei juurikaan nouse tai laske, jos tarkastelee esim. kuukauden ajanjakson lähtö- ja päätöspainoa. Lisäksi välillä paino saattaa laskea viikon ja toisena viikkona yht äkkiä onkin tullut kaksi kiloa lisää...Mitä teen väärin tässä tapauksessa?

Tulisiko makrojen olla joka päivä samat? Miten ylipäätänsä clean bulk tulisi suorittaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
+200 kcal per päivä vai? Kuulostaa aika paljolta. Itse, kun aikoinaan n. paljon nostin, niin paino hyppäs ylöspäin rajusti. Ite huomannut, että jo 50-100 kcal riittää mulle siihen, että paino nousee maltillisesti kuukausitasolla (eli 0,5 - 1 kg). Painon heittely nyt sinänsä on normaalia, itse seuraan missä se liikkuu keskimäärin. Ainoastaan silloin, kun elää tasan tarkkaan samalla tavalla päivästä toiseen (fyysinen aktiivisuus töissä/salilla, kalorit, ruokamäärät) voi mitata suht tarkkaan painon progressiota. Mull on täll hetkell eri kalorimäärät treeni-ja lepopäivinä. Makrot muuten samat, mutta tietenkin hiilareita treenipäivän aikana enemmän.

Tärkein kysymys on, miten se peilikuva muuttui sun bulkin aikana? Koska ei se painon nousu kaikkea kerro.

+200 kcal per päivä vai? Kuulostaa aika paljolta. Itse, kun aikoinaan n. paljon nostin, niin paino hyppäs ylöspäin rajusti. Ite huomannut, että jo 50-100 kcal riittää mulle siihen, että paino nousee maltillisesti kuukausitasolla (eli 0,5 - 1 kg). Painon heittely nyt sinänsä on normaalia, itse seuraan missä se liikkuu keskimäärin. Ainoastaan silloin, kun elää tasan tarkkaan samalla tavalla päivästä toiseen (fyysinen aktiivisuus töissä/salilla, kalorit, ruokamäärät) voi mitata suht tarkkaan painon progressiota. Mull on täll hetkell eri kalorimäärät treeni-ja lepopäivinä. Makrot muuten samat, mutta tietenkin hiilareita treenipäivän aikana enemmän.

Tärkein kysymys on, miten se peilikuva muuttui sun bulkin aikana? Koska ei se painon nousu kaikkea kerro.
Jos nyt otetaan pois ne muutaman kilon nesteiden kertymisestä johtuvat painon nousut, niin miten sä voit kuukaudesta toiseen nostaa painoa syömällä 100kcal yli kulutuksen? Vähän eroa päivän aktiviteeteissa jo tuottaa suuremman heittelyn. Sen olen tosin oppinut itsekin kantapään kautta, että ei se yletön mättäminenkään kannata. Pelikuvasta täysin samaa mieltä.

Keskiarvohan voi olla sen +100kcal mutta ei se välttämättä joka päivä toteudu. Joskus ollaan plussalla useamman sataa ja jonain päivänä miinuksella. Jos vetää "varmuuden vuoksi" jotain +500kcal per päivä niin varmaan kertyy melko paljon massua samalla.

Eikö kaikki bulkkaus kuuluis aina suorittaa clean bulkilla? Bulkkauksen tarkotus kuitenkin on kasvattaa LIHASMASSAA, joka ei vaan varsinkaan ilman roinaa kasva kovinkaan nopeasti. Ja jos tota miettii vastakohtana dirtybulkkaukseen, niin eikös clean bulkin koko idea ole, että syödään laadukasta safkaa vähän yli kulutuksen, annetaan lihasmassan kasvaa vapaasti keräämättä kuitenkaan paljoa läskiä. Toki kaloreita joutuu aina nostelemaan sitä mukaa kun lihasmassaa tulee lisää. Mun mielestä ainoo oikee tapa bulkata, jatkuvasti hyvä olo, näyttää hyvältä ja kehitys on pidemmän päälle parempaa, kun ei joudu ottaa koskaan rajuja välidiettejä. Ainut kelle tuo ei ehkä sovi on puhtaasti raskaan sarjan voimailijat, jotka hyötyy läskistäkin jonkun verran.

Omien kokemuksieni perusteella bulkatessa kalorien nosto esim. +200kcal näkyy aina vain siten, että paino nousee noston jälkeen noin kilon verran ja junnaa paikallaan sen jälkeen nousten ja laskien miten sattuu. Tämän jälkeen jos päätän nostaa kaloreita lisää tapahtuu sama, eli paino nousee sen kilon päivässä ja alkaa liikkua siinä uuden lukeman lähimaastossa, mutta ei juurikaan nouse tai laske, jos tarkastelee esim. kuukauden ajanjakson lähtö- ja päätöspainoa. Lisäksi välillä paino saattaa laskea viikon ja toisena viikkona yht äkkiä onkin tullut kaksi kiloa lisää...Mitä teen väärin tässä tapauksessa?

Ongelmasi: Syöt liian vähän etkä vie asiaa eteenpäin tarpeeksi pitkänjänteisesti.

Painoseuranta menee juuri noin, että nousee vain sen ruokamassan / sen sitoman nesteen ja glykogeenin verran niin kauan kunnes aineenvaihdunnasta on otettu ns. tyhjät pois eikä se pysty enää sopeutumaan jatkuvasti kasvavaan ruokamäärään, vaan ihan oikeasti syöt riittävästi ja paino alkaa nousta... toki se nousu viikkotasolla vaihtelee, mutta muutaman viikon aikavälillä suunta on hissukseen ylöspäin.

Clean bulk / lean bulk ei ole myytti... käytännössä tarkoittaa vain painonsa maltillista tahtia nostamista. Ja kalorit ei ole mitään muuta kuin väline kontrolloida sitä kuinka paljon ruokamäärää lisätään... älä edes ajattele sitä paljonko tai vähänkö olet plussan puolella vaan keskity siihen mitä painolle tapahtuu.

Tulisiko makrojen olla joka päivä samat? Miten ylipäätänsä clean bulk tulisi suorittaa?

Mun mielipide on, että makrojen tulisi olla samat joka päivä, paitsi lepopäivinä vähemmän hiilaria, koska kulutusta ei ole samalla tavalla. Esimerkiksi treeninaikaiset juomat (laturi, intra, palkkari..) jätetään pois.

Tämähän tulisi toteuttaa siten, että syödään jokapäivä saman verran. Seurataan painon viikkokeskiarvoa ja sen perusteella tehdään kalorien nostot. Eli ei yhden päivän painon perusteella vaan pidemmän ajan keskiarvo painon mukaan, koska heittelyitä voi olla. Keskiarvo aktiivisuudessakin tasoittuu yleensä viikkojen kesken tasan.

Totta on, että ei varmaankaan lihaskasvu aivan yhtä nopeaa välttämättä ole, kuin jos söisi reilusti enemmän, mutta toisaalta ei myöskään läskiä kerry samalla tavalla. Näin voi pidemmän massakauden pitää putkeen eikä dietistäkään tule yhtä tuskaista.

Keskiarvohan voi olla sen +100kcal mutta ei se välttämättä joka päivä toteudu. Joskus ollaan plussalla useamman sataa ja jonain päivänä miinuksella. Jos vetää "varmuuden vuoksi" jotain +500kcal per päivä niin varmaan kertyy melko paljon massua samalla.
Ehket ymmärtänyt mitä tarkoitin. Jos keskiarvo on sen +100kcal yli kulutuksen, niin miten sillä voi kerätä kuukaudesta toiseen 0,5kg viikossa? Asia joka vaatii noin 500kcal yli kulutuksen syömistä. Voidaan vääntää yksilöllisistä eroista jne, mutta oma veikkaus on, että tuossa painon nousussa on mukana se muutama kilo nesteitä sekä se oma arvio peruskulutuksesta heittää syystä tai toisesta.

Eikö kaikki bulkkaus kuuluis aina suorittaa clean bulkilla? Bulkkauksen tarkotus kuitenkin on kasvattaa LIHASMASSAA, joka ei vaan varsinkaan ilman roinaa kasva kovinkaan nopeasti. Ja jos tota miettii vastakohtana dirtybulkkaukseen, niin eikös clean bulkin koko idea ole, että syödään laadukasta safkaa vähän yli kulutuksen, annetaan lihasmassan kasvaa vapaasti keräämättä kuitenkaan paljoa läskiä. Toki kaloreita joutuu aina nostelemaan sitä mukaa kun lihasmassaa tulee lisää. Mun mielestä ainoo oikee tapa bulkata, jatkuvasti hyvä olo, näyttää hyvältä ja kehitys on pidemmän päälle parempaa, kun ei joudu ottaa koskaan rajuja välidiettejä. Ainut kelle tuo ei ehkä sovi on puhtaasti raskaan sarjan voimailijat, jotka hyötyy läskistäkin jonkun verran.

Noinhan se paras keino varmasti onkin. Itse en jaksaisi kuskata matkalaukullista muovikippoja mukana ja taulukoida syömisiäni päivästä toiseen. Tai stressata helvetisti, jos tulee joku reissu, että kuinkas nyt syödään grammalleen oikein. Eikä siinäkään mitään väärää ole, jos joku niin tekee. Omalla kohdalla se tappaisi kiinnostuksen treenaamiseen täysin. Itse sovellan huoletta syömisiäni dieetilläkin ja vedän näppituntumalla monessakin tilanteessa. Kotona leikitään sitten vaa'alla aina tarpeen mukaan. Kuitenkin kyseessä on vain harrastus, jonka on tarkoitus tuoda hyvää oloa, eikä aiheuttaa äärimmäistä stressiä.

Jos nyt otetaan pois ne muutaman kilon nesteiden kertymisestä johtuvat painon nousut, niin miten sä voit kuukaudesta toiseen nostaa painoa syömällä 100kcal yli kulutuksen? Vähän eroa päivän aktiviteeteissa jo tuottaa suuremman heittelyn. Sen olen tosin oppinut itsekin kantapään kautta, että ei se yletön mättäminenkään kannata. Pelikuvasta täysin samaa mieltä.
Siis mä ymmärsin ap:sta, että pistetään +200 kcal vanhoihin bulkkikaloreihin. Se voi olla hetkellisesti liikaa. Siks mä lisään esim vaan 100kcal kerralla ja analysoin viikon parin verran ja lisään taas kaloreita, jos on tarpeen.

Juurikin näin. Mulla tulee töissä paljon erilaisia päiviä kulutuksen suhteen. Samoin treeneissä, onhan se vähä eri asia treenata vaikka olkapäitä/käsiä "perustreenillä" kuin jalkoja hullun kiilto silmissä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom