Citroen XSara 98 ja sähköt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyrä
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
28.10.2003
Viestejä
276
Osaisiko joku tietävä neuvoa seuraavassa ongelmassa.

XSarasa on tuuletin sanonut sopimuksensa irti, tai itse tuulentin toimii jos sille antaa virtaa. Ongelmat alkoi siten, että alkuun tuuletin toimi silloin tällöin ja pienelle teholla. Kun tehoa laittoi lisää, niin tuulettimen toiminta loppui, samassa meni myös automaatisesti toimivat valot. Valot toimivat kun ne erikseen laittaa päälle. Tälläinen toimii/ei toimi aika kesti kesän, kunnes ei toimi vei voiton.

Moottori joka säätää sisäilman ja ulkoilman välillä toimii. Mittarivalot ei toimi, kun laittaa virran päälle, mutta kun kääntää valot päälle ne toimivat.

Osaisiko joku neuvoa, mikä tuossa voisi olla vikana tai miten ongelmaa voisi lähteä ratkomaan. Seuraavaksi vedän tupakansytyttimestä virrat tuulettimeen, mikäli parempaa en keksi.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Aikoinaan ostin kun halvalla sain, mutta toista Ranskalaista en osta.

Takalasin sekä peilien lämmitin on ollut myös toimimatta kohta 3 vuotta. Alkuun toimi ok. Sähköt tuossa on aina ollut aika paskana, mutta tielle ei ole koskaan jäänyt.
 
Sori rafael jos kerkesit lukea quottaamani postin ennen kuin tajusit mistä tredistä se oli ja poltit päreesi. Olihan sulla muuten varmasti kaikki pisteet ja pilkut isot kirjaimet ja yhdys sanat oikein kun jotenkin vaikutti vähän erilaiselle toi sun postisi. Yleensä myös nimet kuten rafael kirjoitetaan isolla. Kato mun posteja nii huomaat että mä jatkan tätä vaikka koko loppu vuoden jos on tarvis.

Muista myös kysyä että onko kaikki polttimot ehjiä ja varmista että tredin aloittaja laittoi myös valot ja tuuletuksen päälle.
 
Zone-sarja -42%
Ei olis eka auto johon vaihdan puhaltimen vaiheet tai koko puhaltimen moottorin. Jos kerran pienellä virralla on vielä jonkun aikaa toiminut niin sanoisin että laita uudet vaiheet puhaltimeen, ihan kotiseppä operaatio kun vain ensin haet varaosan kaupasta. Ei ole kallis homma, noin 20e, ja väitän että sillä jo selviää tuo puhallinongelma. Sitten jos sen jälkeen ei valotkaan toimi (ja sulakkeet on ehjät) niin katsotaan uudestaan^^ (en meinaan ranskalaisessa ihmettele vaikka valot olisi jotenkin sovellettu puhaltimen sähköistä) ;)
 
Aikoinaan ostin kun halvalla sain, mutta toista Ranskalaista en osta.

Takalasin sekä peilien lämmitin on ollut myös toimimatta kohta 3 vuotta. Alkuun toimi ok. Sähköt tuossa on aina ollut aika paskana, mutta tielle ei ole koskaan jäänyt.

No noihin voi jokaseen tosiaan olla omatkin syyt joten aika paha sanoa, esimerkiksi tulletuksen tollanen hiipuminen kuulostaa kun olisi hiilet loppu.. Noista on aika paha sanoa, mutta jos joku citikka tietäjä osais vaikka yhdistaa noita vikoja johonkin samaan releeseen..
 
Osaisiko joku tietävä neuvoa seuraavassa ongelmassa.

XSarasa on tuuletin sanonut sopimuksensa irti, tai itse tuulentin toimii jos sille antaa virtaa. Ongelmat alkoi siten, että alkuun tuuletin toimi silloin tällöin ja pienelle teholla. Kun tehoa laittoi lisää, niin tuulettimen toiminta loppui, samassa meni myös automaatisesti toimivat valot. Valot toimivat kun ne erikseen laittaa päälle. Tälläinen toimii/ei toimi aika kesti kesän, kunnes ei toimi vei voiton.

Moottori joka säätää sisäilman ja ulkoilman välillä toimii. Mittarivalot ei toimi, kun laittaa virran päälle, mutta kun kääntää valot päälle ne toimivat.

Osaisiko joku neuvoa, mikä tuossa voisi olla vikana tai miten ongelmaa voisi lähteä ratkomaan. Seuraavaksi vedän tupakansytyttimestä virrat tuulettimeen, mikäli parempaa en keksi.

koitappa kysellä missä nopeuden säätimen vastus paketti sijaitseepi, ne eri nopeuksien vastukset on varmaankin palanut.
jos ei ole oldshool vastuspakettia niin voipi olla PWM säädin
eli vekotin joka kytkee ja katkaisee sähköä nopeasti eri taajuuksilla ja aikaan saapi eri pyörimis nopeuksia.

jompainen kumpainen systeemi sieltä on palanut jos suoralla sähöllä soirottelee moottori menemään.

mittarivalot varmaankin kuuluu aivan eri osastoon...ellei niille sitten syötetä samalta releeltä sähköä kuin tuolle pwm säätimelle...jolloin se rele ja tai sulake voi olla palanut.
sulakekotelon kannessa on ylleensä symboleja mikä sulake tekee mitäkin.

helpompaa on lamppukynä kytkeä maihin ja jokainen sulake molemmista päistään
mitata--> valo ei pala--> sulake palanut.
 
Google osasi neuvoa ja ohjasi Citroen-foorumille.

Tämän hetken veikkaukset ovat:
1) Etuvastus
2) Virtalukon lukkopohja (Pitäisin todennäköisimpänä).

Vetäsin tupakansytyttimestä virrat tuulettimeen ja hyvin pyörii. Yleismittarilla kun katsoin, niin virtaa ei tule johdoista. Näyttäisi, että virtaa ei tule sulakerasiaan, joten lähden tästä tutkimaan lukkopohjaa.
 
Ilmeisesti virtalukko tai sen pohja on entinen.

Lukosta lähtee neljä piuhaa 3 punaista ja yksi valkoinen. Kahteen punaiseen piuhaan jotka ovat yhteenniputettu tulee virta kun avaimesta kääntää virran päälle. Kolmanteen punaiseen, joka on niputettu valkoisen piuhan kanssa, ei tule virtaa ollenkaan.

Eli nyt taitaa olla kaksi vaihtoehtoa.
1) Ostaa jostain käytetty lukko ja vaihtaa vain lukkopohja (n. 80€)
2) Pistää johto poikki ja vetää siihen virta toisesta johdosta.

Ilmeisestikkin vaihtoehto 1 on järkevin, mutta jos valitsen vaihtoehdon 2, niin mitä tulee otaa huomioon?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ilmeisesti virtalukko tai sen pohja on entinen.

Lukosta lähtee neljä piuhaa 3 punaista ja yksi valkoinen. Kahteen punaiseen piuhaan jotka ovat yhteenniputettu tulee virta kun avaimesta kääntää virran päälle. Kolmanteen punaiseen, joka on niputettu valkoisen piuhan kanssa, ei tule virtaa ollenkaan.

Eli nyt taitaa olla kaksi vaihtoehtoa.
1) Ostaa jostain käytetty lukko ja vaihtaa vain lukkopohja (n. 80€)
2) Pistää johto poikki ja vetää siihen virta toisesta johdosta.

Ilmeisestikkin vaihtoehto 1 on järkevin, mutta jos valitsen vaihtoehdon 2, niin mitä tulee otaa huomioon?


2) No jos vaan summa mutikassa otat virtaa jostain johdosta, niin on todennäköistä että jostain palaa sulake taas. Pahimmillaan kärähtää koko auto, mutta pääseehän tietysti ongelmasta eroon.
 
Aikoinaan ostin kun halvalla sain, mutta toista Ranskalaista en osta.

Takalasin sekä peilien lämmitin on ollut myös toimimatta kohta 3 vuotta. Alkuun toimi ok. Sähköt tuossa on aina ollut aika paskana, mutta tielle ei ole koskaan jäänyt.

:offtopic: Kuulin joskus yheltä vannoutuneelta toyota mieheltä. "Englantilaisilta pitäisi kieltää autonvalmistus kokonaan ja ranskalaisille antaa vakava varoitus"

Toimiikos kaikki nopeudet kun olet kytkenyt siitä sytyttimen johdosta sähkön?.
 
Sytyttimestä tulee vain täysiteho, mutta mieluummin noin kuin lasit huurussa. Eli sytyttimestä vedän piuhat suoraan tuulettimen + ja - liittimiin. Tarkoitus ei ole käyttää tuota noin, koska veikkaan ettei sytyttimen sulakkeet kestä. Testasin vain, että tuuletin toimii ja jonkunlainen hätävara löytyy.

Tuulettimessa on kaikenkaikkiaan tuhat ja sata johtoa, jotka kirtää ties mistä. Jos löytäisinkin puhaltimeen tulevan virran, niin vetäsin varmaan akusta uudet piuhat. Virran antaminen viraattomaan punaiseen sai aikaan vain (releen?) naksuntaa, ei valoja eikä tuuletina.

Kaipa se on viisainta käydä näyttämässä tuota romua jollain joka tuosta jotain ymmärtää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom