Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olet ihan tosissaan siinä käsityksessä että nuo perhetilat on jotain spesiaalitiloja?
Atria Perhetiloilta
www.atria.fi
Hienosti onnistunut Atrian markkinointi.
Se lähituotettu ei nyt välttämättä ole synonyymi edellä kuvailemallasi tavalle tuottaa lihaa. Noita hämmentäviä termejä sotketaa vähän jokaiseen tuotteeseen, jotta terveystietoinen kuluttaja tulisi paremmalle mielelle.
Voi olla että pistin parit mutkat suoriksi...
Olet ilmeisesti trolli.
No mennään nyt sitten lankaan ja vastataan tähänkin..
Eli tavaran (ruoan ja sen tuottamiseksi tarvittava tavara) kuljettaminen, säilyttäminen, kylmänä pitäminen, rahtaaminen yms. Kuluttaa hirmuiset määrät energiaa ja tuottaa saateita ja muita ei toivottuja sivutuotteita.
Itu-hipit yleensä unohtavat tämän, kun ostavat sen soija-tuotteen marketista:
Metsä kaadetaan ja sinne kylvetään soija. Sitä myrkytetään ja ravinteita heitetään joukkoon. Se on kasvatettu kiiniassa. Kuljetettu prosessointi laitokseen. Rahdattu tankkerilla hollantiin. Siellä rekkaan lastattu. Ajettu saksaan. Laivalla lahdattu helsinkiin. Siellä inexin kylmävarastoon pistetty ja rekoilla ajettu markettiin kylmähyllyyn pariksi kuukaudeksi.
Nyt vertaa se tähän
Ruoho kasvaa pellolla. Sille ei tehdä juuri mitään muuta kun kastellaan. Se leikataan ja niistä tehdään paalit. Paalit viedään latoon kuivumaan ja sieltä lehmien ruoaksi. [tämä lehmän kasvamis aika on mitä kritisoit]. Lehmä tapetaan pistetään palasiksi. Palat kuljetetaan loppukäytäjälle.
Voi olla että pistin parit mutkat suoriksi, mutta eiköhän siitä käynyt ilmi mikä on lähiruoan etu. Tankkerilaivat ja varsinkin lentorahti kuluttaa järkyttävän määrän!
Kritiikin esittämisen standardit on syystä tai toisesta aivan erillaiset kuin kasvisvoittosen valion kritisointi. Mikä tahansa anekdootti riittää siihen. Mikä tahansa kiropraktikon esittämä väite, mikä tahansa vääristelty tutkimustulos. Millään näillä ei ole merkitystä. Ne nielastaan kyllä.Persut on kyl uskomattomia siitä, et ne saa aiheeseen kuin aiheeseen maahanmuuton tai unionivastaisuutensa. Mikä tää vassareita vituttaa -juttu ylipäätään on? Siellä on nuoria ja akateemisia ihmisiä toki, mut valtaosa kuitenkin niitä sote-mammoja, jotka ei muuta syökään kuin lihaa.
Toinen juttu, mikä mietityttää, on tuo CAC score. Miksi se kelpaa yksittäisenä sairastumista ennustavana tekijänä, mutta ldl-kolesteroli ei, vaikka molemmat esiintyvät samoissa lähteissä, jotka tunnustavat molempien tekijöiden käyttökelpoisuuden? Kuulostaa keppihevoselta.
Understatement of the year. Se rahti on keskimäärin se 8 % koko tuotteen hiilijalanjäljestä, eli suurin osa tulee itse tuotteesta. 85 % maailmassa tuotetusta soijasta menee eläinrehuun ja sitä sademetsää kaadetaan sen takia, että saadaan tuotettua tarpeeksi rehua eläintuotantoa varten.
Lisäksi, naudanlihan CO2 25-30 kg/naudanliha kg vs brasilialaisista luomusoijapavuista tehdyn tofun CO2 0,5-2 kg / tofu kg. Voit yrittää järkeillä näitä asioita sun suppealla maalaisjärjellä, mutta maailma toimii hieman erilailla kuin miltä sun polvijärveläisessä kuplassa uskoisi.
Palaa asiaa sitten kun sulla on oikeasti jotain järkevää sanottavaa.
Mietin itsekin juuri tätä. Ruualla toki muitakin ravitsemustekijöitä, mutta kaloripohjainen voisi olla kuvaavin. Onkohan tuo hiilijalanjälkivertailuissa mainittu riisikilo kuivattu vai juuri pellolta korjattu? Lienee iso ero kaloripitoisuuksissa/kg.En ole perehtynyt täysin tuohon hiilijalanjäljen laskennallisiin perusteisiin, mutta se siinä nyt ainakin ontuu, että se pitäisi olla kaloreihin pohjautuva ruuan kohdalla. Kilo viljapossua on fatsecretin mukaan 1110kcal. Kilo riisiä sen sijaan 3500kcal. Oli se possun hiilijalanjälki sitten 3,3 tai 5 niin se ei kestä vertailua millään, jos se tehdään niinkuin kuuluisi eli kaloreihin perustuen koska ihnisen ravitsemuksessa se on aina se isoin määräävä tekijä.
Vanha vitsi onkin, että 15 suurinta merialusta sastuttaa yhtäpaljon kuin kaikki maailman autot yhteensä.
Ja vitsi se tosiaan taitaa ollakkin "15 suurimman laivan päästöt ovat samat kuin maailman kaikissa henkilöautoissa – Ei muuten pidä paikkaansa!"
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Tuo on maksettava artikkeli, mutta heti alusta jo näkee se täkeimmän.
"Yksi tällainen alus tuottaa rikkikaasuja yhtä paljon kuin 50 miljoonaa autoa."
Ja tämä johtuu siitä, että näiden alusten käyttämä polttoaine on 2000 x törkyisämpää kuin perus diesel ja nämä alukset kuluttavat törkeästi tätä löpöä.
Guardianin jutussa oli myös viittaus tutkimukseen, jossa rahtilaivojen päästöt oli suhteutettu 60 000 ihmisen kuolemaan vuosittain.
Kuulostaa vähän raflaavalta kyllä tuo jälkimmäinen, mutta eiköhän me samaa mieltä olla siitä että kaman ja varsinkin ruoan rahtaaminen maapallon toiseltapuolelta EI OLE YMPÄRISTÖTEKO ja on kaksinaismoralistista haukkua lihansyöjiä samaisesta systä.
Kunnioitan vegejä ja muita, jotka syövät suomalaista tai edes melko lähellä tuotettu tavaraa, mutta kaikkki goiji marja, soja, maca, konjac root, hampun siemen proteiini, vihreä tee, yms terveydet joita rahdataan tonnikaupalla punttikauppaan parantamaan lihattoman ruokavalion puutteita en voi sulattaa.
Nautojen tuottaman metaanin takia naudat ovat aina listan kärkipäässä ihan sama vaikka olisi oman seinän takana kasvatettu ja ruoholla ruokittu. Lisäksi Harvardin mukaan tehotuotannosta siirtyminen "grass-fed" nautaan vaatisi 30 % lisää karjaa, jolloin metaanipäästöt nousisisvat 43 %:lla. Siitä sitä ympäristötekoa.
Naudan tapauksessa tämä peli on hävitty.