Carnivore Diet

Ei tässä ollutkaan kyse ihmisistä, vaan siitä itse carnivoresta. Mutta nyt kun toit asian esille, niin mä en tykkää mustavalkoisista ihmisistä, eli en tykkää mainitsemasi kaltaisista carnivorekannattajista, mutta en tykkää myöskään sen ehdottomasta vastustamisesta. Olen vähän tällainen välimallin jätkä.
Carnivoren kritisointi ei tee kenestäkään mustavalkoista.

Mutta ravintoasioissa yleisesti ihmiset ovat tosiaan liian usein mustavalkoisia joko-tai-ihmisiä.
Pitää syödä pelkkiä kasveja tai pelkkiä eläimiä (kasvisruokavalio on toki ymmärrettävä, jos perustelut ovat eettisiä).
Tai pitää syödä päivässä 1-2 isoa ateriaa tai monta pientä ateriaa jne.

Sen sijaan että ajatellaan omilla aivoilla, hypätään johonkin heimoon, ja sitten vaan puolustetaan omaa heimoa laput silmillä. Poimitaan kirsikat tutkimustiedosta ja keksitään tekosyyt, joilla muut tutkimukset voidaan sivuuttaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama pätee myös toisin päin. Siirrytkö heti carnivorelle huolimatta hyvistä kokemuksistasi kasviruokavalion kanssa? Vai sattuiko tämä tutkimus nyt vain puoltamaan sun omia mielipiteitä ja kokemuksia?

Tänne muistaakseni joskus linkattiin (olinko jopa minä?) video missä yksi koko elämänsä suolisto oireista kärsinyt kasvissyöjä oli suunnilleen viimeisenä oljenkortenaan kokeillut carnivorea ja selättänyt vaivat sillä. Sitäkin varmaan kovasti kiinnostaa mitä joku tutkimus sanoo tai mitkä on sun kokemukset. Tarkoittaa sitä, että suolistovaivojen syynä voi olla niin moni asia, että yhtä ja oikeaa ratkaisua nyt vain ei ole olemassa.

Joissain harvoissa tapauksissahan suoliston oireilun takana voi olla virus- tai bakteeri infektio, josta on todella hankala päästä eroon edes antibiooteilla, tällöin ei myöskään pelkkä ruokavalio jälleen poista oireilun SYYTÄ, oli se sitten kasvis tai carnivore.

En väitä tietäväni, että näin tuon mainitsemasi henkilön kohdalla olisi, kun en tapausta tiedä, mutta tuollaisessa tapauksessa taas kuidun poistaminen voi auttaa oireiluun.

Vaikka itse olen 100% kasviruokavaliolla, en silti pyyhi persettä kaikella tieteellä, joka ei ruokavaliotani tue.

Kaukaisesti tulee esim. tutkimus mieleen, jossa myös kalaa syövillä oli täysin vegaaniruokavaliota hieman parempi terveys ainakin siltä osin mitä tutkimuksessa mitattiin.

Siinä tapauksessa en ole vielä törmännyt yhteenkään "vastustajaan". Ei muuta.
Heti tämänkin ketjun ensimmäisellä sivulla on viestejä jossa carnivore tyrmätään suoralta kädeltä järjettömänä. Se ei ole kritiikkiä, vaan mielipide. Ja molemmin puolin, oli sitten carnivoren puolustaja tai kritisoija, niin se mielipide paistaa taustalta. Ei kukaan jaksaisi asiasta sotia ellei taustalla ole oma jyrkkä kannanotto.

Heti tämänkin ketjun ensimmäisellä sivulla on viestejä jossa carnivore tyrmätään suoralta kädeltä järjettömänä. Se ei ole kritiikkiä, vaan mielipide. Ja molemmin puolin, oli sitten carnivoren puolustaja tai kritisoija, niin se mielipide paistaa taustalta. Ei kukaan jaksaisi asiasta sotia ellei taustalla ole oma jyrkkä kannanotto.
Onko jyrkät kannanototkin nyt mustalla listalla?

Jokainen saa syödä niin kuin haluaa, mutta kyllä näin äärimmäistä eliminaatiodieettiä voi hyvällä syyllä kutsua järjettömäksi. Missä kohtaa sulla sitten menee raja? Joku sanoo, että syökää pelkkää perunaa. Ei voi sanoa järjettömäksi, pitää olla edelleen välimallin jätkä?

Tuore tutkimus. Lisää näyttöä sille, että täysjyvätuotteiden syöminen on terveellistä.

Intake of whole grain foods and risk of type 2 diabetes: results from three prospective cohort studies
BMJ 2020; 370 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.m2206 (Published 08 July 2020) Cite this as: BMJ 2020;370:m2206

Conclusion Higher consumption of total whole grains and several commonly eaten whole grain foods, including whole grain breakfast cereal, oatmeal, dark bread, brown rice, added bran, and wheat germ, was significantly associated with a lower risk of type 2 diabetes. These findings provide further support for the current recommendations of increasing whole grain consumption as part of a healthy diet for the prevention of type 2 diabetes.

Vielä ennakoiva kommentti karnivoorien "healthy user bias" -puolustukselle.
The association between higher total whole grain intake and lower risk of type 2 diabetes was stronger in individuals who were lean than in those who were overweight or obese (P=0.003 for interaction), and the associations did not vary significantly across levels of physical activity, family history of diabetes, or smoking status.

Jokainen saa syödä niin kuin haluaa, mutta kyllä näin äärimmäistä eliminaatiodieettiä voi hyvällä syyllä kutsua järjettömäksi. Missä kohtaa sulla sitten menee raja? Joku sanoo, että syökää pelkkää perunaa. Ei voi sanoa järjettömäksi, pitää olla edelleen välimallin jätkä?
Sä tunnuit nyt ottavan itseesi kovasti. Miksi? Voiko siihen olla muuta syytä kuin se, että tunnistatkin itsesi mun viesteistä vaikka niitä ei edes ole kellekään kohdistettu? Kyllähän jyrkkä kannanotto viestii aina siitä, että sen takana on pakonomainen tarve todistaa toisen puolen olevan väärässä. Silloin se tarkoittaa myös sitä, että ei pysty itsekään tarkastelemaan asiaa kovin objektiivisesti ja puoli on jo valittu.

Olen muuten tutustunut sellaiseenkin ruokavalioon missä syödään pelkkää perunaa. Tai no, väliaikainen dieetti se taisi olla, vähän kuin kaalikeittodieetti. Mutta se on siis olemassa. Vaikka en sitä pidemmän päälle järkevänä pidäkään, niin ei mulla ole mitään intressejä lähteä tappelemaan asiasta. Ihan sama tämän carnivoren kanssa. Mä luulen osaavani ajatella omilla aivoilla enkä lähde kumpaankaan ruokavalioon mukaan ja se riittää mulle. Vaikka näistä voi suoralta kädeltä sanoa, että ei kuulosta kovin järkevältä, niin en silti sulje pois sitäkään vaihtoehtoa, että näistä voi joillekin olla hyötyä. Joku taas voi olla niin paljon koko ajatusta vastaan, että keksii mihin tahansa väitteeseen vasta-argumentteja, että tästä ja tästä syystä ruokavalio ei oikeasti auttanut kyseistä henkilöä, vaan syy on joku muu.

Tuore tutkimus. Lisää näyttöä sille, että täysjyvätuotteiden syöminen on terveellistä.

Vielä ennakoiva kommentti karnivoorien "healthy user bias" -puolustukselle.
Mutta täysjyvätuotteet maistuu (minusta) ihan perseeltä joten tulkoon diabeetus.

Ei ole järjetöntä jos välttämättömät asiat löytyy ruokavaliosta ja sillä eliminoinnilla todennäköisesti löytää ongelman. Pelkällä perunallakin varmasti löytyy se vika mutta tuo mukanaan monta muuta koska maalaisjärki. Eli voi sanoa järjettömäksi.

Sä tunnuit nyt ottavan itseesi kovasti. Miksi? Voiko siihen olla muuta syytä kuin se, että tunnistatkin itsesi mun viesteistä vaikka niitä ei edes ole kellekään kohdistettu? Kyllähän jyrkkä kannanotto viestii aina siitä, että sen takana on pakonomainen tarve todistaa toisen puolen olevan väärässä. Silloin se tarkoittaa myös sitä, että ei pysty itsekään tarkastelemaan asiaa kovin objektiivisesti ja puoli on jo valittu.

Olen muuten tutustunut sellaiseenkin ruokavalioon missä syödään pelkkää perunaa. Tai no, väliaikainen dieetti se taisi olla, vähän kuin kaalikeittodieetti. Mutta se on siis olemassa. Vaikka en sitä pidemmän päälle järkevänä pidäkään, niin ei mulla ole mitään intressejä lähteä tappelemaan asiasta. Ihan sama tämän carnivoren kanssa. Mä luulen osaavani ajatella omilla aivoilla enkä lähde kumpaankaan ruokavalioon mukaan ja se riittää mulle. Vaikka näistä voi suoralta kädeltä sanoa, että ei kuulosta kovin järkevältä, niin en silti sulje pois sitäkään vaihtoehtoa, että näistä voi joillekin olla hyötyä. Joku taas voi olla niin paljon koko ajatusta vastaan, että keksii mihin tahansa väitteeseen vasta-argumentteja, että tästä ja tästä syystä ruokavalio ei oikeasti auttanut kyseistä henkilöä, vaan syy on joku muu.
Oletat väärin (tai projisoit), että otan itseeni.

Käytät myös johdattelevia termejä kuten "lähteä tappelemaan asiasta". Kaikenlaisia dieettejä ja dieettiuskovaisten väittämiä on olemassa. Ei se tarkoita, että kaikessa pitäisi pysyä neutraalina, ettei vaan samalla lailla menetä objektiivisuuttaan. Päinvastoin, objektiivisena pystyn kritisoimaan niin karnivooreja, ketoilijoita kuin vegaanejakin.

Ei ole järjetöntä jos välttämättömät asiat löytyy ruokavaliosta ja sillä eliminoinnilla todennäköisesti löytää ongelman. Pelkällä perunallakin varmasti löytyy se vika mutta tuo mukanaan monta muuta koska maalaisjärki. Eli voi sanoa järjettömäksi.
Joo, mutta nyt en puhukaan mistään ongelman löytämisestä, vaan carnivoresta pysyvänä ruokavaliona.

Oletat väärin (tai projisoit), että otan itseeni...

...Päinvastoin, objektiivisena pystyn kritisoimaan niin karnivooreja, ketoilijoita kuin vegaanejakin.
Kuitenkin puhut itsestäsi vaikken puhunut susta.

Muutenkin vaikuttaa nyt vähän siltä, että mä tuun tänne kukkakimppu kourassa höpöttämään, että antaa kaikkien kukkien kukkia ja jollakin saattaa olla ihan oikea syykin syödä vähän hölmön oloisesti ja sit sä tuut, että "Hei, painu vittuun mun hiekkalaatikolta!"

Kyllä mun mielestä pitää voida sanoa se suoraan; carnivore on vtun typerä ruokavalio riippumatta pitääkö kuulija siitä vai ei. Ja se ei ole mielipide. Ei paljoo tieteellistä pohjaa enkä oikeen muutenkaa keksi syytä miks pitäs syyä pelkkää lihaa. Pärjääkö? No ihan hyvin nuo lähi lähiön kolkytvuotta viiinaakin juoneet hengissä tuntuu pysyvän..

Ketoosi nyt vielä menettelee muutaman kuukauden. Vittu, mä tajusin muuten et Vhh- on muuten itse asiassa näihin verrattuna ihan fiksu. Sielt sentää tulee pähkinää, kasviksia ja marjoja.:eek::eek:

Se on hyvä kun on eri mielipiteitä.
Itse en tule varmaan ikinä muuttamaan mielipidettäni siitä, että eläinperäinen ravinto on ihmiselle tärkeimmässä roolissa fyysisen ja psyykkisen menestymisen kannalta. Kyllä sinne ruokavalioon toki muutakin mahtuu, itsekkään en 100% carnivoren kannalla ole, mutta pääpaino omassa ruokavaliossa on lihassa, sisäelimissä, merenelävissä, kananmunissa ja vähän käsitellyissä maitotuotteissa. Hiilareillakin on paikkansa tukemassa energian saantia kovalla treenikaudella, mutta en pidä niitä tärkeinä ravinteiden lähteinä.

Kuitenkin puhut itsestäsi vaikken puhunut susta.

Muutenkin vaikuttaa nyt vähän siltä, että mä tuun tänne kukkakimppu kourassa höpöttämään, että antaa kaikkien kukkien kukkia ja jollakin saattaa olla ihan oikea syykin syödä vähän hölmön oloisesti ja sit sä tuut, että "Hei, painu vittuun mun hiekkalaatikolta!"
Ikävää, jos olet pahoittanut mielesi, mutta ulosantini ei ole ollut lainkaan tuollaista. ¯\_(ツ)_/¯

Itse en tule varmaan ikinä muuttamaan mielipidettäni siitä, että eläinperäinen ravinto on ihmiselle tärkeimmässä roolissa fyysisen ja psyykkisen menestymisen kannalta. Kyllä sinne ruokavalioon toki muutakin mahtuu, itsekkään en 100% carnivoren kannalla ole, mutta pääpaino omassa ruokavaliossa on lihassa, sisäelimissä, merenelävissä, kananmunissa ja vähän käsitellyissä maitotuotteissa. Hiilareillakin on paikkansa tukemassa energian saantia kovalla treenikaudella, mutta en pidä niitä tärkeinä ravinteiden lähteinä.
Tämähän kuulostaa jo paljon paremmalta.

Harmi vaan, että välillä sulta lipsuu niitä viestejä, joissa esim. hehkutat lapsen laittamista carnivorelle tai raa'an lihan syömistä.

Ehkä jatkossa vähän harkitummin?

Itse en tule varmaan ikinä muuttamaan mielipidettäni siitä, että eläinperäinen ravinto on ihmiselle tärkeimmässä roolissa fyysisen ja psyykkisen menestymisen kannalta. Kyllä sinne ruokavalioon toki muutakin mahtuu, mutta pääpaino omassa ruokavaliossa on lihassa, sisäelimissä, merenelävissä, kananmunissa ja vähän käsitellyissä maitotuotteissa. Hiilareillakin on paikkansa tukemassa energian saantia kovalla treenikaudella, mutta
Ei me varmaa kauhee kaukana olla vaikka siltä välillä tuntuukin. Onhan se liha monesti se ydin aterialla. Joulukinkku, pääsiäislamnas, grillimakkara, lohi jne. Lihan ympärile ne lähes aina rakentuu (pää)ateriat. Ja se ei todellakaa väärin ole.

Voitteko kaikki täällä aktiivisesti kirjoittelevat pysyä aktiivisena vielä ainakin 10-20 vuotta, jos sillon oltais saatu asioihin vastauksia. Ehkä Baker itse on kaatunut saappaat jalassa tai porskuttaa edelleen lihaa syöden.

Itseä kiinnostaa kyllä tietää miten tässä käy, vaikken tule koskaan kokeilemaan carnivorea

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom