Carnivore Diet

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis mitä ihmettä minä luen. Kai te ihmiset ymmärrätte, että suurin osa maailman kasvintuottannosta menee eläinten rehuksi, jotta saataisiin syödä pihviä. Kasvistuotantoa voisi vähentää ihan helvetisti, jos lihantuotanto vähenisi. Tekö oikeasti väitätte, että kasvisruoka on eettisesti paskempaa ilmaston että eläinten hyvinvoinnin kannalta? Joku kasvistuotannon aiheuttama eläinten kuolema ja kärsimys ei ole mitään verrattuna lihantuotannon aiheuttamaan eikä se ole edes tarkoituksellista kuten lihantuotannossa. Minulle alkaa kyllä tämä paskapuhe riittämään. Nyt osa porukasta on NIIN syvällä omassa carnivorekuplassaan, että tässä keskustelussa ei ole mitään järkeä.

Oma kupla se sullakin tuntuu olevan. Jokaiseen näkökulmaan löytyy tutkimuksia ja näkökulmia ja loppupeleissä pitää kaivaa aika paljon itse että löytää oman totuuden.
Vai "oman totuuden"? On olemassa totuus ja sen joko löytää tai ei. Jos lukee vain oman "heimonsa" (keto, carnivore, vegaani, yms.) sisältä tulevia kannanottoja ja tulkintoja, niin hyvin todennäköisesti jää totuus löytymättä.

Ja totuus on on se, että kotimainen liha on eettistä, ympäristöystävällistä ja terveellistä.
Tästä ollaan samaa mieltä. (y) Monen maan kuuluis ottaa mallia miten täällä hoidetaan tuokin. EI täydellinen, mutta hyvä.

Siis mitä ihmettä minä luen. Kai te ihmiset ymmärrätte, että suurin osa maailman kasvintuottannosta menee eläinten rehuksi, jotta saataisiin syödä pihviä. Kasvistuotantoa voisi vähentää ihan helvetisti, jos lihantuotanto vähenisi. Tekö oikeasti väitätte, että kasvisruoka on eettisesti paskempaa ilmaston että eläinten hyvinvoinnin kannalta? Joku kasvistuotannon aiheuttama eläinten kuolema ja kärsimys ei ole mitään verrattuna lihantuotannon aiheuttamaan eikä se ole edes tarkoituksellista kuten lihantuotannossa. Minulle alkaa kyllä tämä paskapuhe riittämään. Nyt osa porukasta on NIIN syvällä omassa carnivorekuplassaan, että tässä keskustelussa ei ole mitään järkeä.

Kuinka paljon suomalaisille lehmille syötetään brasilian/kiinan soijaa, kotimaisen viljan ja heinän sijaan?
Uskon vakaasti että, suomalainen vanha maito nauta ei ole vastuussa hakkuista.

Nuo pari isointa tankkerilaivaa, jotka soijaa ja muitakin hyödykkeitä pitkältä kuskaavat suomeen saastuttavat enemmän, kuin kaikki maailman autot yhteensä.

Eli jos nyt aletaan jeesustelemaan niillä eettisyyksillä, niin tuontikama on aina huonompi vaihtoehto, kuin kotimainen.
Se mitä tulee kuolemaan tai huonoihin oloihin on sitten eri asia. Sen ymmärrän ja sen aspektin voi jokainen käsitellä itse, ilman että joku tulee heristelemään sormea.

Kannattaa muistaa kuitenkin, että niitä eläimiä ei olisi ollenkaan olemassa, jos ihminen ei niistä hyötyisi tavalla tai toisella. Lisäksi saavat ruuan, mistä ilmeisesti nauttivat ja täyden ylläpidon koko elämänsä ajaksi ihmisen järjästämänä. Tuskimpa osaisivat enempää vaatiakaan.
Disclaimer: Tämä on pilke silmäkulmassa kirjoitettu, mutta jokainen voi pohtia olisiko esim. parempi suomalaisen karjan elää näin vain olla elämättä lainkaan?

Nostan hattua niille, ketkä jaksaa oikoa käsityksiä näin ideologisoituneista näkemyksistä, joka nyt näemmä huipentui siihen että eläimet ovat olemassa vain ihmisen hyödyntavoittelun vuoksi. Itse en jaksa kuin suositella hakeutumaan tieteenfilosofian, ympäristöfilosofian ja etiikan johdantokursseille.

Ei kukaan nautoja tai sikoja pitäis jos ei olis liha tai maitotuotantoa.

Tämä lihansyönnille sormenheristely on tulos kun maailmankuva on puhuvien Disney-eläinhahmojen romantisoimaa ja elämä rajoittuu tuonne Punavuoren kaduille jopolla kurvaillen ja lattea nauttien. Navetassa ei olla varmaan koskaan käytykkään.

Virkistävää nähdä, että osa sentään hahmottaa elämän kiertokulkua realistisesti.

Vai "oman totuuden"? On olemassa totuus ja sen joko löytää tai ei. Jos lukee vain oman "heimonsa" (keto, carnivore, vegaani, yms.) sisältä tulevia kannanottoja ja tulkintoja, niin hyvin todennäköisesti jää totuus löytymättä.

Näihinhän kuuluu myös se, että omasta uskonnosta ei juuri huonoja puolia löydy. Kaikki onnistuu, oli se laihdutus, lihaksenkasvatus, voimanosto tai ultrajuoksu. Pitää myös vedota "evoluutioon" osoittaakseen, että näin kun tehtiin, oltiin parempia. Vaikkei ehkä tehtykään, eikä ehkä oltukaan.

Oma kupla se sullakin tuntuu olevan. Jokaiseen näkökulmaan löytyy tutkimuksia ja näkökulmia ja loppupeleissä pitää kaivaa aika paljon itse että löytää oman totuuden.

Tässä vaan toiset tuntuu väittävän, että kasvikset ovat turhia ja kasvispainotteisella ruokavaliolla ihmisistä tulee universaalisti sairaita.

Näihinhän kuuluu myös se, että omasta uskonnosta ei juuri huonoja puolia löydy. Kaikki onnistuu, oli se laihdutus, lihaksenkasvatus, voimanosto tai ultrajuoksu. Pitää myös vedota "evoluutioon" osoittaakseen, että näin kun tehtiin, oltiin parempia. Vaikkei ehkä tehtykään, eikä ehkä oltukaan.

Tässä vaan toiset tuntuu väittävän, että kasvikset ovat turhia ja kasvispainotteisella ruokavaliolla ihmisistä tulee universaalisti sairaita.

Tässä viestissä vääristeltiin aika reippaasti sanomisia.

😀
FB_IMG_1593015413514.jpg

Nostan hattua niille, ketkä jaksaa oikoa käsityksiä näin ideologisoituneista näkemyksistä, joka nyt näemmä huipentui siihen että eläimet ovat olemassa vain ihmisen hyödyntavoittelun vuoksi. Itse en jaksa kuin suositella hakeutumaan tieteenfilosofian, ympäristöfilosofian ja etiikan johdantokursseille.

No katsos on sellaisia kuin petoeläimet.
Sudet yms raatelisivat ja söisivät lehmät ja siat, jollei ihminen niitä suojelisi.

Kuinka paljon suomalaisille lehmille syötetään brasilian/kiinan soijaa, kotimaisen viljan ja heinän sijaan?
Uskon vakaasti että, suomalainen vanha maito nauta ei ole vastuussa hakkuista.

Nuo pari isointa tankkerilaivaa, jotka soijaa ja muitakin hyödykkeitä pitkältä kuskaavat suomeen saastuttavat enemmän, kuin kaikki maailman autot yhteensä.

Eli jos nyt aletaan jeesustelemaan niillä eettisyyksillä, niin tuontikama on aina huonompi vaihtoehto, kuin kotimainen.
Se mitä tulee kuolemaan tai huonoihin oloihin on sitten eri asia. Sen ymmärrän ja sen aspektin voi jokainen käsitellä itse, ilman että joku tulee heristelemään sormea.
Suomalainen nauta elää pääasiassa kotimaista nurmirehua märehtien talvet ja se onkin ainoa keksintö josta on Suomeen tullut tieteenalan Nobel palkinto.
Toki valkoposkihanhet tällä hetkellä tuhoavat viljelmiä niin paljon että osa rehusta pitää varmaan tuoda ulkomailta.

Kotimainen lähi tuotettu liha on ainakin eettisempi ja ympäristöystävällisempi valinta kuin esim. avokado tai riisi.

Jutussa verrataan laiduntavaa karjaa ja viljelykasveja. Carnivoret syövät vain tuolla tavalla kasvatettua lihaa? Äsken sanottiin että syödään suomalaista nautaa, kun se elää hyvin. En tiennytkään että Suomessa voi laiduntaa ympäri vuoden.

Tuskin pelkästään, mutta kokoluokan tuo kertoo. Kesällä tietysti laidunnetaan ja Suomessa nautojen talviruoasta noin puolet tulee nurmirehusta, jonka viljely on merkittävästi vähemmän tuhoisaa eläimille ja maaperälle kuin esim. viljat. Loppurehut tulevat sitten kasvissyönnin sivutuotteista, joita ei voi syöttää ihmisille.

Tietysti siitä menee iso osa eläinten rehuksi, koska ihmiset eivät kaikkia kasvinosia pysty itse hyödyntämään. Lehmät ovat esimerkiksi erittäin tehokkaita tehtaita muuttamaan ihmiselle kelpaamatonta kasvia ihmiselle kelpaavaksi ruoaksi. Kaikkia nurmia ei edes pysty muuttamaan pottupelloksi, vaikka kuinka kovasti haluttaisiin.

Lihantuotanto on mahdollista saada hiilinegatiiviseksi (näin on jo tehtykin paikoittain). Teollinen viljely ei ole mitään hippien hommaa vaan oikeasti maaperälle erittäin tuhoisaa. Kasvien tuotanto vähenisi kyllä merkittävästi, jos lihatuotannosta ei saataisi lantaa lannoitteeksi. Missä vaiheessa lihantuotantoa on tarkoituksellista eläinten kärsimystä?

Kyllä se eläimen luonnollinen kuolema petoeläimen tappamana on paljon rajumpi ja kivuliaampi, kuin ihmisen tuottama, jolloin eläin ei edes ehdi tuntea mitään (jos tehdään osaavasti ja vastuullisesti). Elämä se tällä pallolla perustuu elämään ja kuolemaan. Ilman jonkun kuolemaa ei olis jollain elämää. Ei se leijona vegaaniks muutu vaikka kuinka jeesustelee. Moni eläin on valmis kuolemaan jo ihan vaan että pääsisi lisääntymään.

Jokainenhan voi omilla valinnoilla vaikuttaa mistä ruokansa ostaa ja millaista toimintaa tukee. Itse ostan lihat pientuottajilta joissa laatu on kohdallaan. Kasvikset pääasiassa kotimaisia ja hedelmien sijaan kotimaisia marjoja. Mä tiedän miten Suomessa tuotetaan ruoka ja haluan tukea tätä meidän hienoa systeemiä. Mulle se ei kuulu miten vaikka jenkeissä ruokansa tuottavat. Se riittää että mun kotimaassa homma pelaa.

Mun mielestä ihmisen kuuluu elää vähintään 50 vuotta ilman mitään lääkenappeja, ikävä kyllä nykyisellä hiilari- ja kasviöljypommituksella ei moni viiskymppiseks pääse ilman nappeja. Näissä carnivorepiireissä ilmeisen moni on päässyt pysyvistä lääkityksistä eroon, niin tuskin se voi hirveän huonoakaan tehdä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom