SUPERCARB 1kg -40%

Canonista Nikoniin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TLP
  • Aloitettu Aloitettu
TLP koska tulee koirakuvia ja putkien kotitestejä. :) Odotan innolla. :hyvä:

Koirakuvia saatte varmaan ensi sunnuntaina, koska menen lauantaina katsomaan 4.5 kotiutuvaa pentua. Oma koira on nyt toista viikkoa saikkarilla, kun leikkuutin siltä kohdun pois. Ei siis ole ollut juoksutuskunnossa vielä Nikonin aikana ollenkaan (tai siis 70-200:en kotiutumisen jlk.).

Pistän dataa enemmän, kun kerkiän... 14-24:sta ei voi enempää enää kehua, se on jotain mikä ei ylistyssanoista muutu miksikään, se pitää kokea :D

Nyt mä oon tosin tässä kokeillut tuota Nikonin auto-ISO:a, joka on kyllä aika pelittävän oloinen systeemi. Canonissahan oli jotakuinkin jonkinlainen viritys, mutta toi Nikonin systeemi on hieno.
Voit säätää ISO-välin, millä liikutaan, vapaasti ilman rajoituksia (1 aukon välein, harmi ettei oo osa-aukkoja max ISO:ssa). Samoin voit säätää maksimipituisen valotusajan koko skaalalta, eikä sitäkään ole keinotekoisesti softalla rajoitettu. Eli oletetaan että on aurinkoista ja pilvistä ja tiedät, että vaikkapa lintu ei pysähdy alle 1/2000s ajalla. No asetat tuon minimiarvoksi ja ISO:a sitten sen mukaan mitä on pakko säätää. Jos vaikka rajoitat tuon max. ISO800:aan, niin sitten jos ei 1/2000s valotusta saavuteta ISO800:lla, niin se vasta pudottaa tuota aikaa pitäen ISO:n tuolla max herkkyyydessä, mihin olet luvan antanut. Hyvä herkkyyksien käyttökelpoisuus auttaa tässä, eli voit aukon välein säätää tuon vaikkapa ISO6400 max, min ISO100. Se aina pyrkii tuohon asetettuun valotusnopeuteen ja pudottaa/nostaa sitten ISOa sen mukaan mitä tarvii. Mikäli homma on niin, että valoa on tolkuttomasti tarjolla ja ISO100:lla tulee vaikka 1/4000s niin sitten kuvataan 1/4000s aukon valinnalla.

Sitten 1 kritiikki, mikä IMO oli Canonissa paremmin. Valotuksen haarukointi. Nikonissa en ainakaan vielä ole löytänyt sellaista modea, jolla voisin säätää vaikka 3:n kuvan haarukoinnin niin, että valotukset on -2, 0,+2. Näin suuressa tilanteessa Nikonissa on pakko ottaa käyttöön 5 kuvan haarukointi. Sitten kun haetaan -3, 0, +3 niin mennään jo 7 kuvaan. Tuota et voi niin vapaasti säätää kuin Canonissa. Tosin huomasin myös sellaisen asian, että -3, -2 -1, 0, +1 eli viiden kuvan haarukoinnilla tulee todella pirun siistiä jälkeä vs. Canonin -3, -1,5 , +1.

Käytän haarukointia duunikuvissa lähes poikkeuksetta joka kuvassa ja ajattelin että se on rajusti hidastava ongelma kuvankäsittelyssä kun HDR:ää raapastaan Photomatixilla Pro:lla kasaan. Todellisuudessa 3-kuvaa vs. 5-kuvaa kuvankäsittely ei juurikaan hidastu, vaikka luulis että se on sen 2/5:s osaa hitaampi kun dataa käsiteltäväksi on tuon verran enemmän :eek:

Mietin sitä näin, että kai se Photomatix joutuu kuitenkin laskemaan tietyt väliarvot ja se ilmeisesti saa ne helpommin/paremmin tuosta 5:n kuvan sarjasta, kuin 3:n kuvan sarjasta. Eli loppupelissä tämä ei ollutkaan odottamani mukainen ongelma. Tietenkin Canonissakin saat 5:n kuvan haarukoinnin, mutta eipä tullut käytettyä kun 3:llakin pärjäsi. Kuitenkin mä vihaan keinotekoisia ohjelmallisia rajoituksia, koska asiat vois tehdä käyttäjän vapaasti säädettäväksikin. Tässä Nikon on kokonaisuudessan reippaan suoran verran edellä, mikäli kyseessä on vaikkapa 400m juoksu :D

Otetaan sitten ihan käytännön kannalta ja vielä puhtaasti mekaanisesti vs. 70-200 2,8L IS tuo AF-S 70-200/2.8 G IF-ED VR:

1. AF-Off namiska, mikä on optiikan etupäässä on todella hienosti sijoiteltu ja erittäin hämärässä, jossa AF ei yksinkertaisesti saa kontrastia, nopeuttaa sen lopullisen tarkennuksen ottamista MF-toiminnolla. Canonissa ei näin asia ollut.

2. Jalustapannan saa pikakiinnityksellä pois. Se siis irtoaa tuosta rungon rinkulasta nätisti ja ko. reikään voi vaikka laittaa suoraan pikakiinnityslevyn. Jalustapantaahan tässä 70-200:ssa ja 300/4:ssa on esim. Björn Roslet haukkunut tekemättömän huonoiksi ja lisäviritystä kaipaaviksi (pitäis laittaa tuohon tuki rungon ja jalustalirpukkeen väliin.) 70-200 2,8L IS:ssä tämä oli mallia 'vähintään riittävän tukeva'. En tiedä sitten kuinka tosissaan tuo jalustapanta on edes tehty, moniko tällä kuvaa edes jalustalta... varmaan se 0,001% kuvista, mutta silti... sais se olla parempi.

3. Nappulat siinä rungon kyljessä on 100x paremmat kuin Canonin vastaavassa. Canonissahan ne on selkeästi optiikan pinnasta ylhäällä ja moni on niitä teippaillutkin sen takia, että kun kuljettelet optiikkaa hihnassa ja rupeat kuvaamaan, niin siellä on IS pois päältä ja AF offilla yms. Nikonissa nämä on ns. runkotason alapuolelle upotettu ja ei pääse niin helposti vahingossa itsekseen muuttumaan.

attachment.php

Pistin tuohon soveltuvalle kuvausetäisyydelle pikkulinturuokon, joten voin kohta taas kuvata niitä 'röökitaukolintuja'. Olis vaan kelit edes jotakuinkin sallivat vapaiden aikana, niin kuvaa tulee taatusti. Koetetaan siis lintuihin nyt alustavasti 70-200 2.8VR:ää 1.4 telejatkeella maustettuna. Alustavien kokemusten mukaan AF on jatkeen kanssa todella hyvä, kuten kuvalaatukin riittävä. Näemme tulevaisuudessa sitten AF:n, sekä optisen todellisen suorituskyvyn liikkuvan kohteen kanssa. En kuitenkaan 'kylmätestien' mukaan odota näistä muodostuvan minkäänlaista ongelmaa :rolleyes:

Liitteet

• 70200VR.webp
    70200VR.webp
    46,1 KB · Katsottu: 1 929
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Jahas, no pieni testintynkä telejatkeen kanssa kun ei tässä pilvisellä kelillä muutakaan tekemistä nyt ollut.

Eli eli, IMO tuo TC on 100% käyttökelpoinen ko. kakkulan kanssa. Alla olevassa kuvassa on räpsäisty oravaa täydellä aukolla (f4, kun tuo TC syö yhden aukon) ja osasuurennos on 100% pikselien koossa, eli pienentämätön alla olevasta kuvasta. Tahti vain paranee, kun edes aukon verran himmentää.

Kuvalaatu tässä kakkulassa on siis itselleni vähintään riittävä.
Vastavaloon kuvatessa kultahuntuherkkyys on tuolla vv-suojalla aika vähäinen, sekin tuli huomattua tuossa eilen illalla kliinisissä testeissä :D

attachment.php

Liitteet

• TLP_0699_fr_fpix.webp
    TLP_0699_fr_fpix.webp
    113,4 KB · Katsottu: 1 908
Tyydyttävältä tosiaan näyttää. :D Tuosta telejatkeesta tekeekin mieleni kysäistä: tutkitko miten paljon eri vaihtoehtoja ennen kuin päädyit Nikonin TC:hen? Kenkoa on muistaakseni kehuttu ja hinta näkyy olevan luokkaa puolet tuosta Nikonista. Itselläni toimii TC:nä vielä kroppikenno, mutta seuraava runko on varmasti FX ja sitten tulee ikävä pidempiä näkymiä...

Apropos, tutunnäköinen orava. Ollaanko käyty samalla ruokintapaikalla? ;)

Liitteet

• DSC_3012.webp
    DSC_3012.webp
    75,6 KB · Katsottu: 709
3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Tyydyttävältä tosiaan näyttää. :D Tuosta telejatkeesta tekeekin mieleni kysäistä: tutkitko miten paljon eri vaihtoehtoja ennen kuin päädyit Nikonin TC:hen?

En edes miettinyt. Mulla on ollut pari jatketta Canonin puolella ja aina huomasin että varmimmin ja laadukkaimmin toimi tuo C:n oma. Tästä syystä ostin Nikonin 1.4TC:n koska hintaero ja epävarmuustekijä yhdessä tekee sen, etten katsonut säästön arvoiseksi. Kenkoa on kehuttu, jossain oli jopa testattu 2x1.4 kenkoa paremmaksi kuin yhtäkään 2x jatketta :D

Apropos, tutunnäköinen orava. Ollaanko käyty samalla ruokintapaikalla? ;)

Jollet oo mun etupihalla käynyt kuvaamassa, niin tuskin on sama :D

Täällä maaseudulla noi oravatkin on aika arkoja vs. ne kädestä syövät Seurasaaren otukset.

Onkos tolla canonin 1,4X tc I-II versiolla muita käytännön eroja kun toi sääsuojaus ?

OK

se tuli nopeesti..

Raapastaas summa summaarum, kun nyt on kokemusta enemmän Nikonistakin.

- AF:n kanssa oli probleemia, mutta se korjautui optiikat uudelleen säätämällä, tuolla muualla sitä jo hämmästelin ja Heimosta asialla puhelimitsekin härnäsin. Onneksi kuvat meni hienosti käyttöön ja saivat vielä päätoimittajalta lausunnon, että hiton hyviä, vaikka itse pidin niitä keskiknkertaisena ja tiedän, että parempaankin pystyn. Eli ensi viikolla ilmestyvässä Fightsportissa on London 2012 ryhmän nyrkkeilijöiden kuvat D3:lla otettuja. Ensimmäistä kertaa muuten nyrkkeilyä kuvaamassa, olihan tuo hivenen haasteellista ja keikka oli aika pikainen, eli puhelulla… kerkiätkö tänään 5h päästä Tampereelle kuvaamaa ? Ei siinä paljoa etukäteen pystynyt aiheeseen tutustumaan, mentiin ihan improvisoiden.

Silti pidän edelleen 1DmkIII:n AF:ää jopa parempana sen nopeamman reagoinnin vuoksi. En tosin ole paljoa lentokuvia kuvannut linnuista, joten siinä genressä on paha mennä sanomaan. Lisäksi tykkäsin markku3:en AF:n säädettävyydestä, koska tiesin jo mitä pitää tehdä mihinkin tilanteeseen. D3 on vielä hitusen arvoitus, monelle kuvaajalle varmasti helpompi lähtötilanne jos lähtee 0:sta liikkeelle. D3:sta ei tosiaan tarvi paljoa säädellä tolta osin. Kokolailla 49-51 menee C:lle tuo minun mielestä vielä.

Muutoin tuo D3 on mahdollistanut aika paljon sellaisissa paikoissa kuvaamista, mitä 1DmkIII ei mandollistanut, ihan kohinatasojensa puolesta. 1.3x croppi on ongelma, jos joudut oikeasti kuvaamaan laajakulmaa. 14-24 on todellinen unelma meikäläisen käytössä, tosin sen etulinssi pitää puhdistaa lähes joka otokseen, sillä pölyhiukkaset tosiaan tekee photoshopattavaa ja paljon, jos niitä siinä etulinssillä on.

Mun pääasiallinen kuvauskohdehan on noi talot, joita kuvaan eräälle taloyhtiölle mainoksiin. Lisäksi kuvaan aika paljon koiria, sekä henkilöitä studiossa ja miljöössä. Täten täyskenno ja 14-24, allroundrungon ominaisuudet on erinomainen yhdistelmä. Lintukuvaajalle varmaan tuo 1.3x on ihan bueno ominaisuus.

24-70 2.8G on huomattavasti parempi optiikka, mitä Canonin vastaava oli. Tietenkin olisin tyytyväinen jos siitä löytyisi VR, kuten 24-105 IS:stä löytyy, sillä aika paljon ois käyttöä käsivarakuvaamisessa vakaajalle. Enimmäkseen kuvaan tuollakin f4-f8 väliltä, joskus täydellä aukolla, jossa se ero nimenomaan tulee esiin.

70-200 VR:n kanssa oli nuo AF-ongelmat, mutta ne on nyt ratkaistu. Muutoin olen lasiin varsin tyytyväinen, tekee hyvää jälkeä jopa 1.4 jatkeen kanssa. Paljon kehutusta ‘reunapehmeydestä’ ei oikeastaan ole havaintoja, tai ainakaan minun kuvissa sillä ei ole ollut merkitystä.

Salamajärjestelmä ei ole riittävän tuttu vielä, olen loppupelissä aika vähän joutunut käyttämään sitä ja se pitää harjoitella nyt kun kesän kovan valon ajat tulee ja sitä ulkona tarvitaan. Harjoittelukysymys siis ja epäilen, että asia on piffi ihan tässä lähiaikoina.

Mitä siis jään kaipaamaan:
- Canonista. 85/1.2L II:sta, jonka meinaan yrittää ‘korjata’ jossain vaiheessa 85/1,4:lla Nikkorilla.
- Lisäksi tässä Nikonin puolella on meikäläisen käyttöön soveltuva kakkula olemassa, jota Canonilla ei vielä ole, eli 200-400 4VR. Tulee varmaankin hankittua suht’ nopeasti.
- AF:n lähtöherkkyyttä ja osittain kuvausergonomiaa mihin on tottunut valokuvauksen aloittamisen ajoista lähtien. Jotenkin vieläkin sormet ruukkaa hakeutumaan omituisiin paikkoihin

Tuntuu olevan niin, että tuo ‘selkärankaan mennyt’ kameran käytön uudelleen koodaaminen on minulla suht’ hidasta.

Yhteenvetona siis:
Vaihto kannatti minun kohteilla ja kuvaustyylillä ja olen tykännyt kuvata D3:lla. Mutta jos joku luulee saavansa jotain mahdottoman ihmeellistä vaihdolla aikaiseksi, niin väärässä on. Optiikka minua vaihtamiseen eniten ajoi, eli 14-24 2,8G ja kyllä se on ollut juuri sitä mitä halusinkin.

Silti pidän edelleen 1DmkIII:n AF:ää jopa parempana sen nopeamman reagoinnin vuoksi. En tosin ole paljoa lentokuvia kuvannut linnuista, joten siinä genressä on paha mennä sanomaan. Lisäksi tykkäsin markku3:en AF:n säädettävyydestä, koska tiesin jo mitä pitää tehdä mihinkin tilanteeseen. D3 on vielä hitusen arvoitus, monelle kuvaajalle varmasti helpompi lähtötilanne jos lähtee 0:sta liikkeelle. D3:sta ei tosiaan tarvi paljoa säädellä tolta osin. Kokolailla 49-51 menee C:lle tuo minun mielestä vielä.

Niin oletko siis lainkaan säätänyt D3:n AF -asetuksia eri tilanteissa vai mennyt vaan oletussäädöillä?

Salamajärjestelmä ei ole riittävän tuttu vielä, olen loppupelissä aika vähän joutunut käyttämään sitä ja se pitää harjoitella nyt kun kesän kovan valon ajat tulee ja sitä ulkona tarvitaan. Harjoittelukysymys siis ja epäilen, että asia on piffi ihan tässä lähiaikoina.

Tuo kannattaa oikeasti opiskella niin että käyttö on selkäytimessä, on hyvä systeemi.

Niin oletko siis lainkaan säätänyt D3:n AF -asetuksia eri tilanteissa vai mennyt vaan oletussäädöillä?

Juu, on sitä veivattu ja testattu.
Silti pidän edelleen 1DmkIII:n AF:ää parempana. Ehkä D3:en hitaamman reagoinnin takia enemmälti.
Minulla ei siis ollut minkäälaisia ongelmia 1DmkIII:n AF:n kanssa, päinvastoin tultiin juttuun erinomaisen hyvin.

Tuo kannattaa oikeasti opiskella niin että käyttö on selkäytimessä, on hyvä systeemi.

Juu, tota on tosiaan kehuttu ja ylistelty. Tämäkin varmaan lienee niitä 'selkärankajuttuja' jotka vaan pitää iskostaa paksuun kalloon kunnolla. Mä rupean testaileen kyllä tuota, pitää vaan jotain opusta ensin vähän tiirailla niin tietää tarkemmin mistä ja miten lähteä säätämään tuota SB900:sta. Canonillahan nimenomaan salamajärjestelmää on haukuttu ja käytännössä se on minullakin enimmän ajan ollutkin M-asennossa. Nyt vois tosiaan testailla niitä automaagisysteemejä tarkemmin, manuaalipuolella uskon että pärjään jos tarvis tulee ;)

Ps. mukava että oot 'eksynyt' suomen parhaalle keskustelupalstalle, vipinää vaan tänne valokuvausosastoon, niin eiköhän tuota laajenneta sen mukaisesti miten porukka rupattelee. Moderoinnissa ollaan ainakin tarkempia kuin monessa muussa paikassa, se on varma juttu ;)

Juu, on sitä veivattu ja testattu.
Silti pidän edelleen 1DmkIII:n AF:ää parempana. Ehkä D3:en hitaamman reagoinnin takia enemmälti.
Minulla ei siis ollut minkäälaisia ongelmia 1DmkIII:n AF:n kanssa, päinvastoin tultiin juttuun erinomaisen hyvin.

Kerros tästä hieman lisää, miten tuo hitaammin reagoiminen ilmenee? Kaikissa tilanteissako, staattisissa ja liikkuvissa kohteissa vai kuinka? Onko käyttämilläsi optiikoilla eroa tuon suhteen?

No se tarkennuksen liikkeelle lähtö on D3:ssa servo päällä verkkaisempi. Canonhan lähtee kuin rusakko makuulta tuossa hommassa. Tarkennustarkkuudessakaan ei 1DmkIII:n kanssa ollut ongelmia, tuolla 'syvemmällä' taitaa olla pikatestikin siitä. Nikon kyllä pitää kohteen hyvin tarkennuksessa, sitä ei voi kieltää ja single-focuksella ei ole yhtään hutia tullut, eipä tullut kyllä markku 3:llakaan.

Canonissa on useampi parametri säädettävänä ja ainakin itse löysin sieltä ne tarkennusviiveet ja reagointinopeudet yms. varsin hyvin omiin kuvaustarpeisiini sopiviksi. Lisäksi D3:n reunimmaiset pisteet ei aivan yhtä hyvin pelitä, mitä markku 3:ssa teki, kun oli ristikkäissensori käytössä. Hyvin ne toimii, muttei esim. liikkeeseen Canoniin verrattavalla tavalla.

EDIT: Pitää muistaa, että en paljoa käytä noita tarkennuspisteen laajennuksia, ehkä sen max 9-pistettä molemmissa mikäli se sopii kuvattavaan kohteeseen ja sen liikkeeseen. Mielummin käytän laajentamatonta, koska silloin epäonnistuneen tarkennuksen syyt on selkeästi selvillä ja mulla on suhteellisen hyvin toiminut tuo seuranta manuaalisenakin.

No se tarkennuksen liikkeelle lähtö on D3:ssa servo päällä verkkaisempi. Canonhan lähtee kuin rusakko makuulta tuossa hommassa. Tarkennustarkkuudessakaan ei 1DmkIII:n kanssa ollut ongelmia, tuolla 'syvemmällä' taitaa olla pikatestikin siitä. Nikon kyllä pitää kohteen hyvin tarkennuksessa, sitä ei voi kieltää ja single-focuksella ei ole yhtään hutia tullut, eipä tullut kyllä markku 3:llakaan.

Ok. Sattumalta törmäsin toisen kaverin kirjoittamaan juttuun, tehnyt täsmälleen saman vaihdon kuin sinä. :)

http://onelouderphoto.com/2009/01/07/nikon-d3-initial-thoughts/

Hänkin näyttää olevan sitä mieltä että Canonin AF lähtee hätäisemmin liikkeelle, mutta mukaansa tarkkuus ei sitten ole sen jälkeen Nikonin luokkaa. Itse jutussa hän kertoo asiasta, kommenteissa vielä lisää:

Nikon autofocus speed might be very slightly slower on the very first acquisition, but it’s dead reliable and dead-on accurate which is more than I could say about my 1D3 even in the best conditions.
...
Technical specs aside the best thing about the Nikon AF system is it’s character. I find that the Nikon AF system gives much better feedback than Canon. The Nikon lenses tend to “snap” rather than “ease” into place when the AF locks on. The snap is strong enough that you can feel it in the finges of your left hand when holding the lens. The Nikon AF system is also much more reliable when shooting stationary subjects using Servo focus.
One of the things that drove me crazy about using the 1D3 on Servo focus was that it was very hyper reactive. A burst of 5 frames focused on a stationery subject using the 1D3 in Servo focus would often return 5 different focus solutions with only 1 critically sharp. Canon’s technical advice in this regard was to “dumb it down” by lowering the max FPS and lowering the focus sensitivity.
The D3 will confirm focus in the viewfinder in Single and Servo focus modes. Canon only confirms in Single.

Noh, erot ovat varmaan niin pieniä suuntaan tai toiseen että on jo hieman käyttäjästäkin kiinni miltä homma tuntuu ja mihin on tottunut. :) Hyviä kameroitahan nämä ovat jo kaikki tässä "ammattilaissarjassa".

Ok. Sattumalta törmäsin toisen kaverin kirjoittamaan juttuun, tehnyt täsmälleen saman vaihdon kuin sinä. :)

http://onelouderphoto.com/2009/01/07/nikon-d3-initial-thoughts/

Hänkin näyttää olevan sitä mieltä että Canonin AF lähtee hätäisemmin liikkeelle, mutta mukaansa tarkkuus ei sitten ole sen jälkeen Nikonin luokkaa. Itse jutussa hän kertoo asiasta, kommenteissa vielä lisää:

Nikon autofocus speed might be very slightly slower on the very first acquisition, but it’s dead reliable and dead-on accurate which is more than I could say about my 1D3 even in the best conditions.
...
Technical specs aside the best thing about the Nikon AF system is it’s character. I find that the Nikon AF system gives much better feedback than Canon. The Nikon lenses tend to “snap” rather than “ease” into place when the AF locks on. The snap is strong enough that you can feel it in the finges of your left hand when holding the lens. The Nikon AF system is also much more reliable when shooting stationary subjects using Servo focus.
One of the things that drove me crazy about using the 1D3 on Servo focus was that it was very hyper reactive. A burst of 5 frames focused on a stationery subject using the 1D3 in Servo focus would often return 5 different focus solutions with only 1 critically sharp. Canon’s technical advice in this regard was to “dumb it down” by lowering the max FPS and lowering the focus sensitivity.
The D3 will confirm focus in the viewfinder in Single and Servo focus modes. Canon only confirms in Single.

Noh, erot ovat varmaan niin pieniä suuntaan tai toiseen että on jo hieman käyttäjästäkin kiinni miltä homma tuntuu ja mihin on tottunut. :) Hyviä kameroitahan nämä ovat jo kaikki tässä "ammattilaissarjassa".

Juu, tuossa on sanottu että Nikon on huomattavasti helpompi.. kuten se onkin. 1DmkIII:sta pitää säätää ja kokeilla miten se istuu omaan kuvaustyyliin. Servo tosiaan ei ollut 100% luotettava paikallaan olevaan kohteeseen, esim. tuossa aiemmin kertonutkin, että olen Sigma 120-300:sta 'rauhoittanut' telejatkeella ja AF on muuttunut paremmaksi.

Sitten tätä uusinta päivitystä en kerennytkään oikein edes kokeilemaan, kuvasin päivitetyllä vain noi Making of kuvat, kun Mike kuvas Mentulaa. Hyvin pelitti.

Ja kyllä, jos Canonilla olisi ollut tarjota kunnon laajis ja 1DmkIII:n tapainen allroung täyskennolla, en olisi merkkiä vaihtanut. Noh, niitä ei ollut ja tuo optiikka saneli sitten viimeisen niitin testauksen jälkeen.

Kuitenkin, kaikilla näillä hyviä kuvia saa, useimmin se virhe löytyy peiliin katsomalla :D

Tässä kun on kikkaillut tuon tarkennuksen kanssa, niin paras apuväline on kulmaetsin.
2x suuronnos päälle ja johan 'kosahtaa'. Tosin kyllä huomaa, että RZ myytiin jo pari vuotta sitten pois eikä oo manuaalifocusta sen koommin tullut käytettyä. Toi kontrastista silmällä terävyyden katsominen vaatii näemmä harjoittelua. Ei oo tuo homma näemmä kuin polkupyörällä ajaminen, että se ois hallussa aina vaikkei sitä harjoittele.

Kaikki siis samalta etäisyydeltä ja vain tarkennustapaa on vaihdettu. D3 +70-200 2,8VR ja LR:n läpi automaagilla, photarissa rajaus.
Näköjään meikäläisen on vastaisuudessakin parempi luottaa automaattiin tarkoissa paikoissa... tosin kohta tulee macro lainaan ja ostelen sitten itselle sen kanssa, mikäli innostun ko. kuvauslajista. Kai se on vaan tuota MF-puolta verestettävä ;)

Manuaalilla 3:sta se paras.

attachment.php

Singlefocuksella se 1, minkä kuvasin.

attachment.php

Servo päällä se 1 minkä kuvasin:

attachment.php

Liitteet

• TLP_3074.webp
    TLP_3074.webp
    53,3 KB · Katsottu: 550
  • TLP_3075.webp
    TLP_3075.webp