C++ kysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu
En edes yrittänyt tehdä sitä enkä sanonut kumpi on kielenä parempi. Totesin että käyttistä lähempänä olevana C/C++ opettaa IMHO enemmän yleisen ohjelmoinnin perusteita (muistinhallintaa, alustuksia, huomioimaan konealustojen erot...) kuin Java. Siirtyminen C/C++ ==> Java on taatusti helpompi kuin päinvastoin olettaen että henkilö ymmärtää oliomuotoisen ohjelmoinnin ylipäätään. Toteutuskielinä molemmille kyllä paikkansa.

Ok, nyt ymmärsin paremmin :) Lähinnä tuohon työllistymis kohtaan kiinnitin aiemmin huomiota. Kaikkein fiksuinta tosiaan on opetella molemmat kielet (+parin muun perusteet siinä sivussa) jos siihen on opinnoissa mahdollisuus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
C++ kirjoista hyvä on Päivi Hietasen C++ ja olio-ohjelmointi opus jos sitä vielä jostain saa.

Oletko harkinnut hakevasi aikuispuolelle AMK:n lukemaan ohjelmistotekniikkaa/lisäopintoja? Saisit maksutonta opetusta ja voisit itse valita kurssit mitä luet.

Minulla on juuri tuo Hietasen kirja.

Itseasiassa olen suorittamassa erikoistumisopintoina Symbian ohjelmointia. laajuus 30 op. Päättyy ensi syyskuussa. Siinä tarvitsee olio-ohjelmointi taitoja. Nyt pitäisi oppia nopeasti niitä, että pystyy tekemään ne kurssin tehtävät ja kokeet.

Itseasiassa olen suorittamassa erikoistumisopintoina Symbian ohjelmointia. laajuus 30 op. Päättyy ensi syyskuussa. Siinä tarvitsee olio-ohjelmointi taitoja. Nyt pitäisi oppia nopeasti niitä, että pystyy tekemään ne kurssin tehtävät ja kokeet.
Tuolla Symbian/Series 60 osaamisella tuntuisi olevan ihan hyvin markkina-arvoa. Tosin omien kokemusten pohjalta todettakoon että toi Symbian C++ SDK on sellainen sillisalaatti (joiltain osin layeröinti on lähtenyt aivan totaalisesti lapasesta) että sen kun oppii kunnolla perkaamaan niin monet muut ympäristöt tuntuvat hermolevolta. Noh, tuleepahan crash course C++ SDK:ihin. Kokemukset tosin muutaman vuoden takaa, toivottavasti dokumentointi on parantunut ja ympäristöä siistitty.

mtk77 sanoi:

C++:n pitäisi olla töissä ihan "piece of cake". Se kun on perusta kaikelle muulle sen päälle rakennetulle. Joittenkin friend-luokkien jne. toiminta voi olla vierasta, mutta muuten ei pitäisi olla ongelmia. Jesse Libertyn ( Opeta itsellesi C++-ohjelmointi - Jesse Liberty (Satku, 1996, ISBN: 951-762-335-6) ) kirja oli mulla joskus aikoja sitten pohjana, ja siitä selvisi melkein kaikki. Effective C++ on toinen.

Mutta niinhän se menee, että mitä enemmän koodaa, niin sitä enemmän oppii, joten menet niitten kirjojen IHAN KAIKKI harjoitukset läpi. Jos ei koodaa, vaan pelkästään lukee kirjoja, niin eipä siitä paljoa opi.

C++:n pitäisi olla töissä ihan "piece of cake". Se kun on perusta kaikelle muulle sen päälle rakennetulle. Joittenkin friend-luokkien jne. toiminta voi olla vierasta, mutta muuten ei pitäisi olla ongelmia. Jesse Libertyn ( Opeta itsellesi C++-ohjelmointi - Jesse Liberty (Satku, 1996, ISBN: 951-762-335-6) ) kirja oli mulla joskus aikoja sitten pohjana, ja siitä selvisi melkein kaikki. Effective C++ on toinen.

Mutta niinhän se menee, että mitä enemmän koodaa, niin sitä enemmän oppii, joten menet niitten kirjojen IHAN KAIKKI harjoitukset läpi. Jos ei koodaa, vaan pelkästään lukee kirjoja, niin eipä siitä paljoa opi.

Pitänee käydä kirjastossa katsomassa onko nuot siellä.

Siis koodaamalla minä tässä yritän kehittyä. Minulla on pitkästi toista sataa harjoitusta mitkä pitäisi tehdä. Ja olen jo katsonut, että netistä löytyy lisää.

Ja jos haluaa niin yliopistosta voi ottaa erillisopinto-oikeudella kursseja. Eikä ne kaiketi ole edes kovin kalliitakaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom