C-kielellä harjoitustyö: Pate penkkaaja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Prof
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
4.1.2003
Viestejä
364
Ikä
37
Joopa joo.. Pitäis tehä ohjelmoinnissa c-kielellä harkkatyö ja mikäs sen kivempi projekti kuin tekstipohjanen peli jossa käydään salilla ja myöhemmin ehkä viellä jossain kisoissa :P

Eli tartteisin vähän ideoita ja ehkä vinkkejä miten tätä kannattaisi lähteä toteuttamaan :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En nyt jaksa heitellä mitenkään mietitysti tähän asiaa, mutta roiskin jotain kun asia kiinnostaa.

Suunnittele ensin bodari(n datasisältö). Minkälaisia atribuutteja? Esim numeerisesti:
yläkropan koko
alakropan koko
kireys
kalorien määrä ajan hetkellä bodarissa
- treeni pienentää ja syönti kasvattaa arvoa
ylikunto
- treeni ksvattaa ja lepo pienentää

sitten vain jonkinnäköinen yksinkertainen algoritmi jonka mukaan bodaria on optimaalista kasvattaa. Esimerkkivaatimuksia:
- ala ja yläkroppaa pitää treenata yhtä paljon
- kireys pitää olla mahdollisimman hyvä kisoissa, mutta mahdollisimman huono treeniaikana (eli mitä hunompi on kireysarvo, sitä suurempi kasvatuskerroin on treenikerralla)
- treeni kasvattaa bodaria sitä enemmän, mitä enemmän bodarissa on treenihetkellä kaloreita ja mitä suurempi on bodarin kireysarvo
- treeni laihduttaa bodaria, jos kalorien määrä on alle raja-arvon x
- treeni kuihduttaa bodarin lihaksia, jos kireys on alle raja-arvon y
- bodaria ei pysty treenaamaan, jos peräkkäisten treenien määrä ylittää arvon z (=ylikunto). Eli siis lepoa pitää olla kanssa (käytännössä siis pelaajan on kutsuttava lepofunktiota tasaisin väliajoin)
Jokainen käyttäjän toiminto vie aikaviipaleen x. Kisoihin on y aikaviipaletta.

SItten vaan funktioita joilla bodaria muokataan
- yläkroppatreeni
- - pienentää kalorien määrää
- - parametrien arvoista riippuen:
- - - kasvattaa/kuihduttaa lihaksia
- - - pienentää läskin määrää
- - - kasvattaa ylikuntoparametria
- alakroppatreeni
- - sama juttu kuin yläkropan treeni
- syönti
- - kasvattaa kalorien määrää
- lepo
- - pienentää ylikuntoparametria
- bodarin statuksen näytölle tuonti
- - parametrien arvot, kalorien määrä bodarissa, jne...

Ja päälle (tekstipohjainen) käyttöliittymä jolla pelaaja voi sitten muokata bodaria, eli kutsua funktioita ja jonkinlainen bodarin statussivu, mistä näkee bodarin senhetkinen kunto.

Sitten vaan testausta, jotta hommasta saa ns. pelattavan, eli bodarilla on kistat ajanhetkellä x ja kunnon pitäisi olla y. "Kunto" voisi vaikka olla bodarien attribuuttien summa. Esim:

Arska:
- jalat 5
- yläkroppa 10
- kireys 8
- - summa 23

NGV
- jalat 2
- yläkroppa 0,5
- kireys 4
- - summa 6,5

Jotain painokertoimia voisi noille atribuuteille laittaa, mutta menee sitten monimutakisemmaksi.

Jotain steroidinäkökulmaakin voi laittaa, mutta monimutkaistaa taas. Esim. bodariin voi lyödä piikkiä, mutta jokainen piikki kasvattaa todennäköisyyttä sydänkohtaukseen. Jokaisella treenikerralla järjestelmä sitten arpoo, että tilttaako bodari. Sydärin todennäköisyys voisi kasvaa esim. 1% per piikki. Steroidin määrän voi myös laittaa puolittumaan vähitellen ja pelaajan on sitten pidettävä huolta, että steroidin määrä on alle jonkin raja-arvon kisapäivänä.

Käyttölittymästä pitäisi sitten pelaajan osata kasvattaa mahdollisimman iso ja kiree jätkä kisoihin. "Kisaan" voisi määritellä kilpakumppanit bodarille esim ronnie 28, hulkki 20, NGV 6,5...

Pelin pelaaminen on siis komentokehotteeseen oikeiden asioiden kirjoittamista oikeassa järjestyksessä ja statussivun kyttäämistä.

Esimerkki pelaamisesta:
- piikkix15 (lyödään bodariin 15 piikkiä, tulee siedettävä=) 15% todennäköisyys lähtöön per treenikerta)
- syönti
- syönti
- syönti (tehdään bodarista läski, koska läskibodari kasvattaa lihasta nopeammin)
- yläkropan treeni
- alakropan treeni
- lepo
- syönti
- status
...
sitten vähennetään syönnin kutsuja verrattuna treeniin, jotta bodari laihtuu
KISAT!

Siinä sulle vaatimusmäärittely. Mikset jo koodaa!
 
:lol2:
 
kekkosen räkä-raukka :lol2:
 
Minusta ois paljo realistisempi semmonen, missä vois säätää ihan hullun tarkkaan ruokavalion, treeniohjelman, levon määrän, aktiiviset palautukset ja pistää bodarin käyttään miljoonaa ja yhtä erilaista erikoistekniikkaa ja silti mitään ei tapahtuis. Sitte ois semmonen rääy pakkikselle -funktio, jota vois käyttää mutta ainoona vaikutuksena ois respect -pisteiden laskeminen ku kyselee tyhmiä ja vitutuspisteiden nousu. Peli loppuu ku rispektit on nollassa ja vitutus kympissä :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom