Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
prässi sanoi:SannaK:n kirjoituksen innoittaman aloitin hiilarijaksotuksen.
Ongelmana, jota en uskonut kohdalle tulevan, on se, etten meinaa mitenkään pystyä syömään noina "hiilaripäiviä" edes tuota minimimäärää hiilareita. Ja vähähiilaristenkin minimissä on tekemistä. Mietin tässä, että yleensä on ollut treeneissäkin tapana kuunnella kroppaa, pitäisikö nytkin. Toisaalta treeneistäkään ei ilman tuskaa tulosta synny. Eli syönkö kiltisti vähemmän, vai venytän vatsalaukkua?
Olet saanut laskettua itsellesi sopivan kalorimäärän ja hh/pr/ra-suhteen? Tuo ongelma, ettei vatsa vedä, on varmasti aika monelle punttimimmille tuttu. Ihme vaan, kyllä ne aineenvaihdunta ja ruoansulatus siihen piankin mukautuvat ja joskus on sitten jo ihan nälkä. Parikin viikkoa niin hyvä. Voithan kuitenkin pitää ne hiilarimäärät asteikon alkupäässä nyt tässä vaiheessa. Minullakin tulee matalan hiilarin päivinä monesti 100-150g (suositus 170-190g) ja kokonaiskalorimääräkin saattaa siten pudota. Mielestäni tämä ei haittaa, jos viikon keskiarvo pysyy sopivalla tasolla.
Eilen tein ennätyksen: 2900 kcal ja 436g hiilareita... salaisuus: vehnänalkiopastaa ja itse leivottua leipää... nykyisin hiilaripäiviä ennakoikin meidän perheessä leipomispäivä
prässi sanoi:Ehkä hätäilin liian aikaisin, alkusinnostusta ;) Olen vasta aloittanut kirjaamaan ja miettimään tätä uutta ruokavaliota, joten homma vielä hakee muotoaan. Painoa on tällä hetkellä 70 kg, ja olen herkkästi pullahtavaa sorttia, joten ajattelinkin aluksi testata sekä matalan että korkean hiilarin päivinä tuota minimiä joka olisi sii 240-280 g ja 400-560 g hiilareita/päivä.
Proteiinit tulee pääasiassa kalasta, juustosta (10% rasvaa), raejuustosta ja rahkasta. Lihaa syön ehkä 1-5 krt viikossa. Näiden syönti ei tuota ongelmia, mutta hyvien rasvojen lisääminen onkin vaikeaa (johtuu korvienvälistä...) Näitä yritän syödä lisää pähkinöiden, manteleiden ja rypsi- ja oliiviöljyn muodossa (kalasta tulee myös). Tosin rasvat jää edelleenkin noin 50 g/päivä.
Kalorit on vaihdelleet 2100-2600, joidenkin laskureiden mukaan nykyisellä liikuntamäärälläni kulutus olisi n.2300/päivä.
Leipominen onkin mielipuuhaani, leivon kaiken leivän itse. Nyt taidan ottaa ruisleivän lisäksi sämpylät mukaan :thumbs:
Ihan hyvällä mallilla näyttää olevan asiat kohdallasi, eli tiedät perusasiat ravinnosta. Jos ole, kuten mainitsit, helposti lihovaa sorttia, voisi mielestäni vielä painottaa muutamaa seikkaa:
- reilusti aerobista liikuntaa ohjelmaan
- nopeita hiilihydraatteja ainoastaan treenin jälkeen (ei valkoista sokeria eikä valkeaa leipää)
- Omega-3 rasvahapot: kalaöljyvalmiste, lohi, Beneviva-levite, omega-munat ja pellavarouhe