Bulkin ja dieetin suhde ajassa sekä kaloreissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jfx
  • Aloitettu Aloitettu
En muista miten itse laskin, mutta tuo kaava on kyllä ihan hyvä ku varmaan ite tein liian vaikeasti. Pyöristelin noita vastauksia ihan tarkoituksela ettei ole niin vaikealukuista. Pääasia, että postin lukeneet saavat käsityksen kuinka pienistä asioista se on kiinni ettei sitten turhaan sikabulkkailla tai dieetata lihoja pois.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos aloituspaino on 95kg, aloitusrasva% 15 ja tavoiterasva% 12, niin tavoitepainon saa kaavalla (95x(1-0,15)) : (1-0,12)= 91,76kg , oletuksella että kaikki lähtenyt massa on rasvaa.

Suosittelen kokeilemaan käytännössä ja tule sitten kertomaan pitikö tuo laskukaava paikkansa... ;) Minä voin kertoa että tuo laskukaava ei päde todellisuudessa sinne päinkään vaikka noin minäkin sen joskus laskeskelin ennenkuin olin käytännössä kokeillut.

Esim. tämän vuoden alussa mulla mitattiin 81kg painoisena rasvat 11%, eli 6.8% rasvat pitäisi laskujen mukaan tulla noin 77kg painolla mutta näinhän se ei mennyt, paino oli 72.2kg kun rasvat oli oikeasti 6.8%. Eli noin 5kg ero suoriin laskutoimituksiin verrattuna. Toki lahjakkaat sen tekee tuonkin että pudottaa pari kiloa painoa ja siinä samassa 2% suoraan kokonais rasvaprosenttia, kylläpäs se onkin helppoa, teoriassa............ ;)

Viime dieetillä (tammi-huhtikuu) painoa lähti 5,5kg ja rasvaprosentti pieneni 4%... Eli 86,5kg (14%) ----> 81kg (10%)

Oon syöny nyt bulkilla keskimäärin 300-500kcal plussalla per vuorokausi ja 2kk aikana paino on noussut 3,5kg. Rasvaprosentti oli reilu viikko sitten pihdeillä mitattuna edelleen siinä 10% pinnassa. Neljästä kohdasta mitattuna oli tulos vain 1mm enemmän, kuin dieetin lopussa.

Eli kyllä tämä jatkuva maltillisella plussalla olo mielestäni vaikuttais paremmalta vaihtoehdolta, kuin tuo bulkin ja dieetin syklittely lyhyissä ajanjaksoissa. Edellyttäen tietysti, että tosiaan jaksaa ja pystyy noudattamaan siistiä ja tarkkaa ruokavaliota eikä vaan kuvittele olevansa vähän plussalla ja todellisuudessa sitä kebappia yms roskaa vedetään enemmän ku lääkäri määrää! Vielä sekin hyöty on tuosta jatkuvasta plussalla olemisesta, että treenit kulkee hyvin ja voimatasot nousee jatkuvasti, mikä taas tarkoittaa isompia treenipainoja mikä taas tarkoittaa isompia lihaksia (ainaki toivottavasti :D ).

No oli niin tai näin niin jokatapauksessa seuraavan dieetin jälkeen sitte nähään minkä verran sitä lihasta saa pakattua kroppaan vuodessa tällä systeemillä. Epäilen vahvasti, että natuna edes tuon 2kg saavuttaminen vaatii kaiken täydellistä onnistumista?! Ja natuna siis mennään nyt ja tulevaisuudessa! Aktiivisia treenivuosia on nyt takana 4,5v eli eiköhän ne vähäiset "aloituslihatkin" ole jo tarttuneet mitä on tarttuakseen? Voin sitte vuoden päästä raportoida miten kävi...jos muistan.

Miten joku voi laskea kalorit niin tarkasti että menee 300kcal esim plussilla päivässä. Ite ainakin syön bulkilla reilusti kun on niin vaikea laskea päivän kalori kulusta ja tarkkoja syötyjä kaloreita. Joka päivä syö vähän eri ruokia ja liikkuu eri verran ja muutenkaa jaksa kyttäillä kaloreita pakkausten kyljistä ja ynnäillä illalla yhteen...

WWW.kalorilaskuri.fi

Viime dieetillä (tammi-huhtikuu) painoa lähti 5,5kg ja rasvaprosentti pieneni 4%... Eli 86,5kg (14%) ----> 81kg (10%)

Eli 73% lähti rasvaa ja loput jotain muuta, ihan hyvin. Tosi maltillinen tahti, mut varmaan keskiarvo kun eihän sitä olla kun hetken -500 kcal / päivä ennen kuin ylläpitokalorit taas saavutetaan.

Kuulostaa tietty ihan hyvältä tuo koko ajan plussalla oleminen ja itsekkin kun pääsen kokeilemaan tuota maltillisilla plussilla oloa niin en ajatellut dieettiä heti aloittaa jos peilikuvassa ei vikaa, mutta jos huonolta näyttää niin en halua enään kyllä koskaan tehdä monen kuukauden dieettiä.

Olis kyllä kiva saada tietää kokemuksia onko kukaan päässy lähelläkkään tuota 90%? (ihan siis kunnolla mitattua faktaa ei omaa mutua)

Ja minulla on kovasti sellainen käsitys että natikka saa oikeasti semmosen 1-2kg lihasta vuodessa maksimissaan jos tekee kaiken oikein, sillä oletuksella että treenihistoriaa on sen verran takana että ne helpot lihat on saatu.
Tuo ei pidä todellakaan paikkaansa, ellei sitten puhuta jo oikeasti todella kovalle lihasmassan tasolle päässeistä naturaalikehonrakentajista.

Tosin voin kyllä luvata, että jos joku tyytyy tuohon 1-2 kiloon ja pitää sitä jo riittävän hyvänä saavutuksena, niin tuskin tulee juuri enempää saamaan. En siis koskaan lähtisi asettamaan itselleni vastaavia henkisiä esteitä, kuten juuri etten pystyisi kasvattamaan lihasta tiettyä määrää enempää. Tuo kehitys on huonoa (vaikkei tulisi helpolla sekään), ellei kyse ole sitten kansainvälisellä tasolla menestyneestä CBB-kilpailijasta.

Tuo ei pidä todellakaan paikkaansa, ellei sitten puhuta jo oikeasti todella kovalle lihasmassan tasolle päässeistä naturaalikehonrakentajista.

Tosin voin kyllä luvata, että jos joku tyytyy tuohon 1-2 kiloon ja pitää sitä jo riittävän hyvänä saavutuksena, niin tuskin tulee juuri enempää saamaan. En siis koskaan lähtisi asettamaan itselleni vastaavia henkisiä esteitä, kuten juuri etten pystyisi kasvattamaan lihasta tiettyä määrää enempää. Tuo kehitys on huonoa (vaikkei tulisi helpolla sekään), ellei kyse ole sitten kansainvälisellä tasolla menestyneestä CBB-kilpailijasta.

No en mistään aloittelijoista puhunutkaan. Ei ainakaan minun kaveripiireissäni/tutuissani ole ketään niin lahjakasta treenaajaa joka natuna kasvattelee puhdasta lihasmassaa jatkuvasti vuodesta toiseen yli 2kg vuodessa jos takana on +5 vuotta aktiivista kehonrakennusta. Miksi kukaan edes alkaisi lääkitystä käyttämään jos olisi natikkanakin mahdollista kasvattaa puhdasta lihasmassaa 2kg vuodessa, se kun tarkoittaa sitä että se tulos myös olisi pidettävissä ja näin ollen fiksumpaa touhua kuin roinaaminen, 10 vuodessahan olisit kasvattanut puhdasta lihasmassaa 20kg, omapaino olisi noussut vieläkin enemmän kun lihakset kerää nestettä yms. Ihan tyydyttävä tulos natikalta, JOS se olisi mahdollista.

Siinä olet oikeassa että aina pitää tavoitella mahdollisimman kovia lukemia, muuten saavutukset jää vähäisiksi. Rajoja ei kannata itselleen tehdä, mutta itselläni on jo sen verran pitkä treenihistoria takana (+12 vuotta) että olen myös jo realistinen... ;)

Tuo TeePeen dieettaamisen tulos on kyllä todella hyvä, itse en tuohon kykenisi :thumbs: Tästä sen näkee että kropat on niin yksilöllisiä ettei näitä asioita kannata kovin kauheasti alkaa laskemaan, sitä tulosta kun kukaan ei tiedä muuten kuin kokeilemalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom