Bulkin ja dieetin suhde ajassa sekä kaloreissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jfx
  • Aloitettu Aloitettu

jfx

En ole oikein varma tämän hetkisestä rasvaprosentistani, mutta mitä olen kuvia vertaillut rasvaprosenteista niin 15-18 prosenttia olisi tällä hetkellä.

Suurin muutos näyttäisi tapahtuvan kun pudotetaan rasvaprosentti 15 prosentista 12 prosenttiin, jolloin lihakset todella alkavat erottua.

Jos oletan, että rasvaprosenttini on 15 ja painan 95 kg niin rasvaa tarvitsisi pudottaa vielä n. 3 kg, jotta rasvaprosentti olisi 12. Tämä tarkoittaisi vielä kuuden viikon dieettiä -500 kcal / päivä eli puoli kiloa viikossa, jonka jälkeen paino olisi 92 kg.

Sanotaan, että aloittelija voi saada lihasta n. 10 kg vuodessa ja pitempään treenannut n. 2 kg joka siis tarkoittaa keskimäärin 6 kg vuodessa eli n. 0,1 kg / vk. Eli jos olen 4 viikkoa +300 kcal / päivä saan 0,4 kg lihasta ja 0,8 kg rasvaa. Tämän jälkeen painaisin siis 93,2 kg ja rasvaprosentti olisi n. 12,7%. Jotta pääsisin takaisin rasvaprosenttiin 12 tarvitsee rasvaa tiputtaa n. 0,6 kg, jonka jälkeen paino olisi 92,6 kg. Näyttäisi siis siltä, että tuon dieettaamiseen menisi reilu viikko -500 kcal / päivä tahdilla, mutta ilmeisesti sitä lihasta tulee palamaan aina jonkun verrran, joten oikeasti tarvitaan kaksi viikkoa.

Eli jos haluaa pysyä koko ajan suht. kireänä saa tällä tahdilla lihasta vuodessa n. 3 kg riippuen kuinka paljon lihasta palaa dieetillä ja mikä on treenitausta.

Näyttäisi aika järkevältä tuo 2/1 suhde kun bulkatessa +300 kcal / päivä ja dieetillä -500 kcal / päivä.

Vähemmän "teorian" (broscience ja mutu-tietoahan tuossa on pitkälti) mietiskelyä, enemmän treeniä.
Samaa mieltä. Tuntuu, että melkein kaikki aloittelijat koettavat luoda jonkun uuden maailmoita mullistavan systeemin, vaikka tosiasiassa edes perusasiat eivät ole vielä hallussa. Kyllähän syklittely varmasti voi toimiakkin, mutta rohkenen epäillä tuota kohtaa, jossa oletetaan että lihaa tulee 100g viikkoon.

Paras tapa saada lihasta on bulkata niin kauan kuin sitä jaksaa tehdä niin fyysisesti kuin henkisesti ja paras tapa dietata on olla miinuksilla niin kauan kunnes on tyytyväinen rasvaprosenttiin ja omaan kehoon. Ei kannata alkaa tekemään yksinkertaisesta monimutkaista. Kapish!

Ja sä, jfx, et näköjään treenaa tarpeeks kovaa, kun verenkierto riittää saamaan aivoissa tollasia ajatuksia aikaseks.

Oma tahti on muullon bulkki, mutta keväisin dieetti. Eli kesällä kehtaa olla ilman paitaa hieman paremmin, kuin alkutalven massoilla.

Syömisiäni en seuraa muulloin kuin dieetillä, muulloin syödään niin paljon että napa paukkuu.

Oma tahti on muullon bulkki, mutta keväisin dieetti. Eli kesällä kehtaa olla ilman paitaa hieman paremmin, kuin alkutalven massoilla.

Syömisiäni en seuraa muulloin kuin dieetillä, muulloin syödään niin paljon että napa paukkuu.

^ Noin ei kuitenkaan kannata tehdä, sillä jos bulkkaat koko talven niin että napa paukkuu on dieetin pituuskin aika monta kuukautta ellet meinaa jollain -1000kcal vetää koko dieettiä. Ite kans kannatan sitä, että bulkilla syö noin +300kcal ja dieetillä -500 - (-)700kcal. Jostain oon kans kuullut, että lihas tarttuu helpommin kun on vähemmän rasvaa kehossa. Taisi liitty jotenkin estrogeeniin ja androgeeneihin.

Miten joku voi laskea kalorit niin tarkasti että menee 300kcal esim plussilla päivässä. Ite ainakin syön bulkilla reilusti kun on niin vaikea laskea päivän kalori kulusta ja tarkkoja syötyjä kaloreita. Joka päivä syö vähän eri ruokia ja liikkuu eri verran ja muutenkaa jaksa kyttäillä kaloreita pakkausten kyljistä ja ynnäillä illalla yhteen...

^ Itselläni on oikeastaan samat ruuat koko ajan joiden määriä säätelemällä pääsen helposti sopivasti miinuskaloreille. Saman luulisi onnistuvan myös pluskaloreilla, mitä en ole vielä kokeillut, koska ekan pari kuukautta treenistä sikabulkkasin ja nyt olen viimeiset viisi kuukautta ollut miinuskaloreilla. Nyt olisi tarkoitus aloittaa maltillinen syklitys tuon syömisen kanssa. Silloin kun viikon aikana paino ei muutu niin ollaan ylläpitokaloreissa. Vaikka dieetin aloittaisi -500 kcal niin jossain vaiheessa painon laskiessa päädytään takaisin ylläpitokaloreihin, josta pitää sitten taas uudestaan vähentää kaloreita jos ei olla vielä tavoitteessa. Sama pätee myös painon nousuun. Liikkumisen määrää on vaikea arvioida, mutta ei mahdotonta jos oikeasti haluaa olla tarkka. Hyvä sykemittari kertoo päivän kulutuksen. Itse tosin syön mutulla hieman enemmän jos tunnen, että nyt on tullut liikuttua.

Edit: Ei nyt pitänyt vastata tuohon kalorimäärien laskemiseen, mutta totean nyt vain, että tiedät ainakin varmaan missä vika on, jos et sitä jaksa tehdä.

Ei sitä tarvi mitään shittiä lähimmmässä mäkkärissä alkaa vetään niin että napa paukkuu. Pyrkimys on että syö vaan niin paljon kuin jaksaa terveellisesti. Toki mäkkärit, kebabit ja kotona grillatut herkut kuuluu tuohon aikaan, näin kiristellessä kun ne on suht pannassa.

Niin ei tää oma kevään kiristely kestä kuin sen 10 viikkoa pyöreesti. Joka ei mikään ihan mahdoton aika ole ainakaan itselle. Maaliskuussa itse alotin ja juhannusviikolla päättyy. Suunnitelma oli että aamupaino 78 -->68 ja suunnitelmassa on pysytty plus ollaan jo suht ok rasvoissa.

^ toisilla napa paukkuu säälittävistä muurahaisannoksista ja toisilla se paukkuu sitten vasta jäätävästä rekkalavallisesta ruokaa. Voimasuoni ei tarkoittanut, että se olisi mahdotonta dieetata isoakin määrää pois, mutta jos haluaa lihakset säilyttää niin tuo -1000 kcal / päiväkin on jo liikaa. Tässä ketjun aloituksessa itse ainakin oletin, että puhutaan bodyruuasta kun kaloreita lasketaan joten sinäänsä turha puhua mistään mäkkäreistä tai kebabeista yms. ellei sitten yritä jotain 15 000 kcal / päivä haastetta suorittaa. Tuo kymmenen kiloa ylimääräistä tarvitsisi 20 viikkoa aikaa sulatella maltillisella tahdilla.

Sitten on vielä semmonenkin homma, että ei nuo rasvat tosiaan tipu tuon yllälasketun esimerkin mukaisesti. Itse käyn säännöllisesti rasvojen pihtimittauksissa joten omalta kohdalta mulla on jonkin verran faktaakin asiasta, eli jos rasvoja pudottaa kehosta vaikka 3kg, niin mulla lähtee siinä sivussa nesteistä sun muista noin toinen 3kg. Eli jos laskit suoraan tuon niin, että jos sun kehossa on nyt määrä X rasvaa ja kun pudotat kehonpainoa määrän X niin ne kaikki on pois rasvoista. Oikeasti siitä pudotetusta painosta on noin puolet oikeasti rasvaa jos menee vähääkään kuten minulla on mennyt.

Ja minulla on kovasti sellainen käsitys että natikka saa oikeasti semmosen 1-2kg lihasta vuodessa maksimissaan jos tekee kaiken oikein, sillä oletuksella että treenihistoriaa on sen verran takana että ne helpot lihat on saatu.

UGH, olen puhunut :D

PS. Lahjakkaat on kaikessa aina sitten parempia, nämä minun kokemuksia/näkemyksiä vuosien varrelta.

^ eiköhän ne nesteet lähde jo ihan siinä dieetin alussa ja sekin varmaan riippuu ihan miten paljon hiilareiden määrää tiputtaa, jotka sitovat vettä elimistöön. Tuollainen kolmen kilon tiputus onnistuisi itseltänikin vuorokaudessa (no en halua kokeilla) jos se nesteistä otettaisiin joten kyllä tässä on tarkoitettu ihan oikean rasvan vähentämistä.

Muuta en sano kuin sen että 2-3 kertaisella vauhdilla voi painoaan järkevästi pudottaa verrattuna nostamiseen. Lähtökohta on kumminkin että nousevasta painosta 30-50 % on kuivaa lihaa ja lähtevästä rasvaa/nesteitä n.90%.

Henk.koht on viime ajat mennyt niin että paino on aina dieetin jälkeen ollu 78-83kg välissä, mutta joka kertaa hieman pienemmällä rasvamäärällä = enemmän lihasmassaa.

^ no tuo tarkoittaisi sitä, että jos sopivana dieettausvauhtina pidetään tuo -500 kcal / päivä niin mielestäsi bulkin sopiva tahti olisi sitten +166-250 kcal / päivä. Tuon laskutapani mukaan nousevasta painosta 33% olisi lihasta ja 66% rasvaa, mutta tuohon tosiaan vaikuttaa se minkälainen treenitausta on eli kuinka paljon vielä tulee tai on tulematta aloituslihaa. Laskevasta painosta itsekkin kuvittelisin sen olevan maltillisella dieetillä n. 90% rasvaa.

^ eiköhän ne nesteet lähde jo ihan siinä dieetin alussa ja sekin varmaan riippuu ihan miten paljon hiilareiden määrää tiputtaa, jotka sitovat vettä elimistöön. Tuollainen kolmen kilon tiputus onnistuisi itseltänikin vuorokaudessa (no en halua kokeilla) jos se nesteistä otettaisiin joten kyllä tässä on tarkoitettu ihan oikean rasvan vähentämistä.

Niin mutta minäpäs puhuinkin kuivapainoista jossa on jo huomioitu alun nesteiden katoaminen. Eli kuivapaino vs. kuivapaino, tarkoittaen että miinusjaksoilla vähissä nesteissä mitattuja painoja. Siitä huolimatta 2kg rasvan lähtemisen seurauksena painoa on tippunut 4kg. Se ei tuo ihmiskeho ole niin yksinkertainen että kun pudotat painoa 5kg niin se lähtee kaikki rasvoista ;)

^ ok, no sitten on eri asia. Varmasti on jokaisen tiputetun painokilon mukana myös nesteitä. Nyt tarvitisi jostain etsiä, että kuinka paljon se on niin selviää onko tuo aloituspostin laskutapa jotenkin oleellisesti pielessä. Tuossa sun esimerkissä se on n. 50% mikä kuulostaa näin äkkiseltään aika paljolta.

Edit: Löysin vain, että rasvakudoksessa veden määrä on "vähäistä" kun taas lihaksessa sitä on enemmän, mutta niitähän ei ole tarkoitus dieetata pois.

Nyt tarvitisi jostain etsiä, että kuinka paljon se on niin selviää onko tuo aloituspostin laskutapa jotenkin oleellisesti pielessä.

Tuskinpa tuohon muuta kaava on kuin se, että aina se paino tippuu enempi kuin mitä itse on kalkuloinu :D Kehot on sen verran yksilöllisiä ettei noita varmaan voi kovinkaan kaavamaisesti laskea. Karkealla tasolla ehkä.

Helpoin kun käyt rasvat mittauttamassa aina välillä niin ei tartte arpoa ja laskeskella.

Jos aloituspaino on 95kg, aloitusrasva% 15 ja tavoiterasva% 12, niin tavoitepainon saa kaavalla (95x(1-0,15)) : (1-0,12)= 91,76kg , oletuksella että kaikki lähtenyt massa on rasvaa.

Back
Ylös Bottom